Akku
-
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ke Tammi 01, 2014 1:54 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Akku
Mulla olis tossa viimevuoden heinäkuussa ostettu mopon akku.Sillon se hapotettiin ja siitä asti se tuola hyllyssä on vaan ollu.No illalla laitoin laturin ja nyt aamulla kynällä koitin,ei palaakaan virtaa.Kai sille joku shokkihoito on annettava.Ei kai se nyt noin vaan voi ihan pimeeks mennä.
Teen mitä kerkiän ja jos sattuu huvittaan.On noita hommia,mitkä olen suosiolla jättäny eläkehommiks.
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Akku
Kyllä se voi mennä, jos ei ole ylläpitolaturia niin parin kuukauden välein lataa täyteen niin pysyy kunnossa. Nyt pitäis jollain ei älylaturilla koittaa laittaa virtaa sinne, ne "älylaturit" ei välttämättä lähe lataamaan ollenkaan jos on aivan kuivahtanut se akku. Tai sitte joku laturi missä on se joku elvytystoiminto.
Lisäys. Joskus muistaakseni toisen akun avulla sain herätettyä henkiin sökön akun, mutta eihän siitä enää udenveroista välttämättä tule.
Lisäys. Joskus muistaakseni toisen akun avulla sain herätettyä henkiin sökön akun, mutta eihän siitä enää udenveroista välttämättä tule.
-
- Viestit: 421
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Akku
Kyllä mä olisin sitä mieltä että voi motonet yms myymät pikkuakut on romuja. Olen ostellut niitä liian monta. Aatelin ostaa seuraavaksi jonkun merkkiakun.
Fiat 640 DT3
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
-
- Viestit: 4712
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Akku
kylhä noi akut pimeeksi vetää jos tyhjänä on. ite oon sortunu noihin biltemanin geeliakkuihin skootteriin.. tiedä sittenkumpi tullu halvemmaksi.alku.per kotelossa on 8ah ja penkinalla muistaakseni 12ah akku. mä en noista vesitettävistä akuista tykkää. huoltovapaa jotenki huolettomampi.
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Re: Akku
Kyllä niissä akuissa vaan on eroja. En kanssa enää osta noita mätänetin eurokloobeja ja snäidereitä vai mitä schaisseja ne nyt olikaan. Ajoleikkuriin ostin yuasan ja toimivuus ihan eri luokkaa mikä on tärkeätä just tommosessa ajoittain käytössä olevalla ja heikoilla latausominaisuuksilla olevassa vehkeessä. Hinnassakaan ei mitään järkeä kun paska maksaa n.40 ja tuo yuasa maksoi 50.
Sitkein akku mikä on ollut on hankook. Ei ole suostunut kuolemaan vaikka on herätetty totaalisesta nollasta ja seisonut useamman vuodenkin. Eniten ihmettelen ettei edes jäätynyt.
Sitkein akku mikä on ollut on hankook. Ei ole suostunut kuolemaan vaikka on herätetty totaalisesta nollasta ja seisonut useamman vuodenkin. Eniten ihmettelen ettei edes jäätynyt.
-
- Viestit: 522
- Liittynyt: To Maalis 01, 2007 5:27 pm
- Paikkakunta: Hml
- Viesti:
Re: Akku
Kun akku purkautuu, levyjen pinnalla puhdas lyijy muuttuu lyijysulfaatiksi. Ladattaessa lyijysulfaatti hajoaa jälleen lyijyksi ja sulfaatti-ioneiksi. Jos lyijysulfaatti saa olla liian pitkään levyjen pinnalla, se alkaa kiteytyä, jolloin se ei enää hajoakaan vaan jää peittämään levyjen aktiivista pintaa. Aktiivisen levypinnan vähetessä akun kapasiteetti vähenee. Vanhalle akulle käy näin vääjäämättä.
Pitkä seisottaminen tyhjänä tappaa akun ennen aikojaan. Kuolleen akun saattaa saada heräämään jollakin konstilla, yksi tapa on kytkeä akun rinnalle latauksen alkuvaiheen ajaksi sopiva polttimo, myös tuo toisen akun kytkeminen saattaa auttaa alkuunpääsyyn.
Parempi keino kuitenkin on pitää akku ylläpitolaturin perässä. Nykyisin sopivia saa jo parilla-kolmella kympillä, joten se tienaa hintansa jo yhden talven aikana.
Pitkä seisottaminen tyhjänä tappaa akun ennen aikojaan. Kuolleen akun saattaa saada heräämään jollakin konstilla, yksi tapa on kytkeä akun rinnalle latauksen alkuvaiheen ajaksi sopiva polttimo, myös tuo toisen akun kytkeminen saattaa auttaa alkuunpääsyyn.
Parempi keino kuitenkin on pitää akku ylläpitolaturin perässä. Nykyisin sopivia saa jo parilla-kolmella kympillä, joten se tienaa hintansa jo yhden talven aikana.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Akku
Etenkin halvempia mopon akkuja saa kiikuttaa takuuvaihtoo, vaikka olis käytössäkin ja latailtu väliaikana.
Yuasa kesti kelkassa 11 talvea, vaikka välillä kesät lataamatta. Saa nähä kauanko puolta halvempi versio kestää.
Yuasa kesti kelkassa 11 talvea, vaikka välillä kesät lataamatta. Saa nähä kauanko puolta halvempi versio kestää.
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Akku
Ei nuo pienet akut yleensä pitkään kestä.
Itselläni Yuasa MP akku kesti yhden kesän, mutta ei enää seuraavaa. Oli älylaturissa talvella kuukauden välein.
Jos haluaa edullisemman, niin ostaa GS merkkisen akun. Sekin on Yuasan valmistama. Molemmat valmistetaan nykyisin kaiketi Kiinassa.
Takuuhan noissa pienissä akuissa on puoli vuotta, joten se on sitten aina keväällä ostettava uusi, jos hajoaa.
Nykyisin on käytössäni harrastevehkeissä Euroglobe akkuja. Vielä ei ole pahaa sanottavaa, kun kaikki pelaavat. MP:ssä kun on ABS jarrut, niin akun on oltava aina timmi kunnossa, jotta järjestelmä toimisi. Seuraava akku on todennäköisesti siinä AGM akku. Sellaisesta olen kuullut hyvää sanottavaa pienakkujen osalta. Litiumin aika ei ole vielä.
Isot akut, kuten vapaa-ajan akut ja työkoneiden akut ovat sitten toinen juttu.
Itselläni Yuasa MP akku kesti yhden kesän, mutta ei enää seuraavaa. Oli älylaturissa talvella kuukauden välein.
Jos haluaa edullisemman, niin ostaa GS merkkisen akun. Sekin on Yuasan valmistama. Molemmat valmistetaan nykyisin kaiketi Kiinassa.
Takuuhan noissa pienissä akuissa on puoli vuotta, joten se on sitten aina keväällä ostettava uusi, jos hajoaa.
Nykyisin on käytössäni harrastevehkeissä Euroglobe akkuja. Vielä ei ole pahaa sanottavaa, kun kaikki pelaavat. MP:ssä kun on ABS jarrut, niin akun on oltava aina timmi kunnossa, jotta järjestelmä toimisi. Seuraava akku on todennäköisesti siinä AGM akku. Sellaisesta olen kuullut hyvää sanottavaa pienakkujen osalta. Litiumin aika ei ole vielä.
Isot akut, kuten vapaa-ajan akut ja työkoneiden akut ovat sitten toinen juttu.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
Re: Akku
jokkisautoon ostin powerline akku. on muuten hyvä akku. ollut 6 vuotta mulla ja yhä toimii. talvisin ei oo ollut käytössä ja keväisin vain pikkasen aika laturissa ja eka napin painauksella lähtee mazda käyntiin.
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Akku
Mulla kesti 7 vuotta yuasan mp-akku, syksyllä lataus kun otin pois ja pukkasin pyörän talliin ja keväällä lataus kun laitoin takas paikalleen ja säilytys sisällä, sitten vasta meni pilalle kun unohin talveksi paikalleen kylmään talliin.Aakku kirjoitti:Ei nuo pienet akut yleensä pitkään kestä.
Itselläni Yuasa MP akku kesti yhden kesän, mutta ei enää seuraavaa. Oli älylaturissa talvella kuukauden välein
-
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ke Tammi 01, 2014 1:54 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Akku
Muuton akun oikea säilytyslämpötila on huomattavasti pakkasella.
Teen mitä kerkiän ja jos sattuu huvittaan.On noita hommia,mitkä olen suosiolla jättäny eläkehommiks.
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Akku
Mistä niitä akkuja saa jotka säilyy paremmin pakkasella, mulla ei ole vielä yhtään semmosta ollut vaikka monelta oon kuullut semmosista?
Muistan viime talvelta kun aamuviiden aikaan starttailin autoa ja pakkasta oli n. 30 astetta, no eipä siinä auttanut kun kantaa akku sisälle laturiin ja sitten se vasta rupes pelittään.
Muistan viime talvelta kun aamuviiden aikaan starttailin autoa ja pakkasta oli n. 30 astetta, no eipä siinä auttanut kun kantaa akku sisälle laturiin ja sitten se vasta rupes pelittään.
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Akku
Akuthan säilyy varsin hyvin pakkasella. Jopa niin hyvin, ettei anna virtaansakaan kunnolla ulos. Pakkasella se säilyy, niin kuin marjat pakastimessa. Pitää huolehtia vain, että akku on riittävästi ladattu.Major58 kirjoitti:Mistä niitä akkuja saa jotka säilyy paremmin pakkasella, mulla ei ole vielä yhtään semmosta ollut vaikka monelta oon kuullut semmosista?
Muistan viime talvelta kun aamuviiden aikaan starttailin autoa ja pakkasta oli n. 30 astetta, no eipä siinä auttanut kun kantaa akku sisälle laturiin ja sitten se vasta rupes pelittään.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Akku
No joo, mutta kyllä mulle ainaki on siperia opettanu että pitempään kestää ne akut kun niitä latailee ja säilyttää plussanpuolella, aina kun syksyllä on unohtunu ulos varastoon, moottoripyörään paikalleen tai asuntovaunuun niin kyllä ne on ollu kaputt keväällä, sama juttu akkutyökaluissa.
Edittiä, niin mikä on bensapenikka?
Edittiä, niin mikä on bensapenikka?
-
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ke Tammi 01, 2014 1:54 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Akku
Niin kyllä mullakin meni laakista kaks boshin porakoneen akkua.Jäi viikonlopuks parinkymmenen asteen pakkaseen työmaalle,eikä ne ees ollu tyhjiä akkuja.Tosin en kyllä tänäpäivänä bossilaisia koneita enää osta,ne on paskoja vehkeitä.
Teen mitä kerkiän ja jos sattuu huvittaan.On noita hommia,mitkä olen suosiolla jättäny eläkehommiks.
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 5:56 am
- Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
- Viesti:
- Matsikka
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Akku
Meillä on jäänyt kakkosleikkuriksi vanha Stiga Villa E. Toissakesänä sillä vähän leikattiin, mutta oli usein akku tyhjä joten annoin apuvirtaa jolloin lähti.
Viime talven oli ladossa pakkasten armoilla sellaisenaan. Joskus juhannuksen jälkeen sitä piti siirtää, piruuttani kokeilin avaimesta...ja sehän lähti, niinkuin koko kesän kun sillä vähän ajeltiin. Aika sitkeä on akku, kun noin huonolla hoidolla on.
Viime talven oli ladossa pakkasten armoilla sellaisenaan. Joskus juhannuksen jälkeen sitä piti siirtää, piruuttani kokeilin avaimesta...ja sehän lähti, niinkuin koko kesän kun sillä vähän ajeltiin. Aika sitkeä on akku, kun noin huonolla hoidolla on.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 12:52 am
- Viesti:
Re: Akku
Motonetin snajderit ollu verkussa jo 10 vuotta ja vielä vaan pelaa hyvin. Välillä seisoo pitkiäkin aikoja käyttämättä.
Autossa oli optiman blue topit monta vuotta kun exidejä sai vaihtaa parin vuoden välein
Ne pienet akut vissiin aika huonoja kestämään olipa mikä merkki tahansa. Ylläpitolaturilla saa aina puljata.
Autossa oli optiman blue topit monta vuotta kun exidejä sai vaihtaa parin vuoden välein
Ne pienet akut vissiin aika huonoja kestämään olipa mikä merkki tahansa. Ylläpitolaturilla saa aina puljata.
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Akku
Litium akut porakoneissa ei kestä pakkasta.harriveikko kirjoitti:Niin kyllä mullakin meni laakista kaks boshin porakoneen akkua.Jäi viikonlopuks parinkymmenen asteen pakkaseen työmaalle,eikä ne ees ollu tyhjiä akkuja.Tosin en kyllä tänäpäivänä bossilaisia koneita enää osta,ne on paskoja vehkeitä.
Kannattaa viimeistään nyt kiikuttaa ne akut sisätiloihin, missä on plussa-asteita.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Matsikka, trantor ja 44 vierailijaa