Akku

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

harriveikko
Viestit: 382
Liittynyt: Ke Tammi 01, 2014 1:54 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Akku

Viesti Kirjoittaja harriveikko »

Mulla olis tossa viimevuoden heinäkuussa ostettu mopon akku.Sillon se hapotettiin ja siitä asti se tuola hyllyssä on vaan ollu.No illalla laitoin laturin ja nyt aamulla kynällä koitin,ei palaakaan virtaa.Kai sille joku shokkihoito on annettava.Ei kai se nyt noin vaan voi ihan pimeeks mennä.
Teen mitä kerkiän ja jos sattuu huvittaan.On noita hommia,mitkä olen suosiolla jättäny eläkehommiks.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Kyllä se voi mennä, jos ei ole ylläpitolaturia niin parin kuukauden välein lataa täyteen niin pysyy kunnossa. Nyt pitäis jollain ei älylaturilla koittaa laittaa virtaa sinne, ne "älylaturit" ei välttämättä lähe lataamaan ollenkaan jos on aivan kuivahtanut se akku. Tai sitte joku laturi missä on se joku elvytystoiminto.

Lisäys. Joskus muistaakseni toisen akun avulla sain herätettyä henkiin sökön akun, mutta eihän siitä enää udenveroista välttämättä tule.
tuplamutteri
Viestit: 421
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja tuplamutteri »

Kyllä mä olisin sitä mieltä että voi motonet yms myymät pikkuakut on romuja. Olen ostellut niitä liian monta. Aatelin ostaa seuraavaksi jonkun merkkiakun.
Fiat 640 DT3
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

kylhä noi akut pimeeksi vetää jos tyhjänä on. ite oon sortunu noihin biltemanin geeliakkuihin skootteriin.. :roll: tiedä sittenkumpi tullu halvemmaksi.alku.per kotelossa on 8ah ja penkinalla muistaakseni 12ah akku. mä en noista vesitettävistä akuista tykkää. huoltovapaa jotenki huolettomampi.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Kyllä niissä akuissa vaan on eroja. En kanssa enää osta noita mätänetin eurokloobeja ja snäidereitä vai mitä schaisseja ne nyt olikaan. Ajoleikkuriin ostin yuasan ja toimivuus ihan eri luokkaa mikä on tärkeätä just tommosessa ajoittain käytössä olevalla ja heikoilla latausominaisuuksilla olevassa vehkeessä. Hinnassakaan ei mitään järkeä kun paska maksaa n.40 ja tuo yuasa maksoi 50.
Sitkein akku mikä on ollut on hankook. Ei ole suostunut kuolemaan vaikka on herätetty totaalisesta nollasta ja seisonut useamman vuodenkin. Eniten ihmettelen ettei edes jäätynyt.
romujoonas
Viestit: 522
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: Hml
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja romujoonas »

Kun akku purkautuu, levyjen pinnalla puhdas lyijy muuttuu lyijysulfaatiksi. Ladattaessa lyijysulfaatti hajoaa jälleen lyijyksi ja sulfaatti-ioneiksi. Jos lyijysulfaatti saa olla liian pitkään levyjen pinnalla, se alkaa kiteytyä, jolloin se ei enää hajoakaan vaan jää peittämään levyjen aktiivista pintaa. Aktiivisen levypinnan vähetessä akun kapasiteetti vähenee. Vanhalle akulle käy näin vääjäämättä.

Pitkä seisottaminen tyhjänä tappaa akun ennen aikojaan. Kuolleen akun saattaa saada heräämään jollakin konstilla, yksi tapa on kytkeä akun rinnalle latauksen alkuvaiheen ajaksi sopiva polttimo, myös tuo toisen akun kytkeminen saattaa auttaa alkuunpääsyyn.

Parempi keino kuitenkin on pitää akku ylläpitolaturin perässä. Nykyisin sopivia saa jo parilla-kolmella kympillä, joten se tienaa hintansa jo yhden talven aikana.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Etenkin halvempia mopon akkuja saa kiikuttaa takuuvaihtoo, vaikka olis käytössäkin ja latailtu väliaikana.
Yuasa kesti kelkassa 11 talvea, vaikka välillä kesät lataamatta. Saa nähä kauanko puolta halvempi versio kestää.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ei nuo pienet akut yleensä pitkään kestä.

Itselläni Yuasa MP akku kesti yhden kesän, mutta ei enää seuraavaa. Oli älylaturissa talvella kuukauden välein.
Jos haluaa edullisemman, niin ostaa GS merkkisen akun. Sekin on Yuasan valmistama. Molemmat valmistetaan nykyisin kaiketi Kiinassa.
Takuuhan noissa pienissä akuissa on puoli vuotta, joten se on sitten aina keväällä ostettava uusi, jos hajoaa.

Nykyisin on käytössäni harrastevehkeissä Euroglobe akkuja. Vielä ei ole pahaa sanottavaa, kun kaikki pelaavat. MP:ssä kun on ABS jarrut, niin akun on oltava aina timmi kunnossa, jotta järjestelmä toimisi. Seuraava akku on todennäköisesti siinä AGM akku. Sellaisesta olen kuullut hyvää sanottavaa pienakkujen osalta. Litiumin aika ei ole vielä.

Isot akut, kuten vapaa-ajan akut ja työkoneiden akut ovat sitten toinen juttu.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja jake74 »

jokkisautoon ostin powerline akku. on muuten hyvä akku. ollut 6 vuotta mulla ja yhä toimii. talvisin ei oo ollut käytössä ja keväisin vain pikkasen aika laturissa ja eka napin painauksella lähtee mazda käyntiin.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Aakku kirjoitti:Ei nuo pienet akut yleensä pitkään kestä.

Itselläni Yuasa MP akku kesti yhden kesän, mutta ei enää seuraavaa. Oli älylaturissa talvella kuukauden välein
Mulla kesti 7 vuotta yuasan mp-akku, syksyllä lataus kun otin pois ja pukkasin pyörän talliin ja keväällä lataus kun laitoin takas paikalleen ja säilytys sisällä, sitten vasta meni pilalle kun unohin talveksi paikalleen kylmään talliin.
harriveikko
Viestit: 382
Liittynyt: Ke Tammi 01, 2014 1:54 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja harriveikko »

Muuton akun oikea säilytyslämpötila on huomattavasti pakkasella.
Teen mitä kerkiän ja jos sattuu huvittaan.On noita hommia,mitkä olen suosiolla jättäny eläkehommiks.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Mistä niitä akkuja saa jotka säilyy paremmin pakkasella, mulla ei ole vielä yhtään semmosta ollut vaikka monelta oon kuullut semmosista?
Muistan viime talvelta kun aamuviiden aikaan starttailin autoa ja pakkasta oli n. 30 astetta, no eipä siinä auttanut kun kantaa akku sisälle laturiin ja sitten se vasta rupes pelittään.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Major58 kirjoitti:Mistä niitä akkuja saa jotka säilyy paremmin pakkasella, mulla ei ole vielä yhtään semmosta ollut vaikka monelta oon kuullut semmosista?
Muistan viime talvelta kun aamuviiden aikaan starttailin autoa ja pakkasta oli n. 30 astetta, no eipä siinä auttanut kun kantaa akku sisälle laturiin ja sitten se vasta rupes pelittään.
Akuthan säilyy varsin hyvin pakkasella. Jopa niin hyvin, ettei anna virtaansakaan kunnolla ulos. Pakkasella se säilyy, niin kuin marjat pakastimessa. Pitää huolehtia vain, että akku on riittävästi ladattu.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Täydellä latauksella akun jäätymispiste n. 68ºC, kylmemmäs sitte bensapenikka tarpeen. :wink:
Yrittäminen on ensiaskel epäonnistumiseen.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Major58 »

No joo, mutta kyllä mulle ainaki on siperia opettanu että pitempään kestää ne akut kun niitä latailee ja säilyttää plussanpuolella, aina kun syksyllä on unohtunu ulos varastoon, moottoripyörään paikalleen tai asuntovaunuun niin kyllä ne on ollu kaputt keväällä, sama juttu akkutyökaluissa.

Edittiä, niin mikä on bensapenikka?
harriveikko
Viestit: 382
Liittynyt: Ke Tammi 01, 2014 1:54 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja harriveikko »

Niin kyllä mullakin meni laakista kaks boshin porakoneen akkua.Jäi viikonlopuks parinkymmenen asteen pakkaseen työmaalle,eikä ne ees ollu tyhjiä akkuja.Tosin en kyllä tänäpäivänä bossilaisia koneita enää osta,ne on paskoja vehkeitä.
Teen mitä kerkiän ja jos sattuu huvittaan.On noita hommia,mitkä olen suosiolla jättäny eläkehommiks.
ilolma
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 5:56 am
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja ilolma »

Major58 kirjoitti:Edittiä, niin mikä on bensapenikka?
Minun käsitykseni mukaan se on esim. isoissa Caterpillareissa oleva bensakäyttönen starttimoottori
Viimeksi muokannut ilolma, Su Loka 23, 2016 6:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Meillä on jäänyt kakkosleikkuriksi vanha Stiga Villa E. Toissakesänä sillä vähän leikattiin, mutta oli usein akku tyhjä joten annoin apuvirtaa jolloin lähti.
Viime talven oli ladossa pakkasten armoilla sellaisenaan. Joskus juhannuksen jälkeen sitä piti siirtää, piruuttani kokeilin avaimesta...ja sehän lähti, niinkuin koko kesän kun sillä vähän ajeltiin. Aika sitkeä on akku, kun noin huonolla hoidolla on.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
konty
Viestit: 917
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 12:52 am
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja konty »

Motonetin snajderit ollu verkussa jo 10 vuotta ja vielä vaan pelaa hyvin. Välillä seisoo pitkiäkin aikoja käyttämättä.

Autossa oli optiman blue topit monta vuotta kun exidejä sai vaihtaa parin vuoden välein

Ne pienet akut vissiin aika huonoja kestämään olipa mikä merkki tahansa. Ylläpitolaturilla saa aina puljata.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Aakku »

harriveikko kirjoitti:Niin kyllä mullakin meni laakista kaks boshin porakoneen akkua.Jäi viikonlopuks parinkymmenen asteen pakkaseen työmaalle,eikä ne ees ollu tyhjiä akkuja.Tosin en kyllä tänäpäivänä bossilaisia koneita enää osta,ne on paskoja vehkeitä.
Litium akut porakoneissa ei kestä pakkasta.
Kannattaa viimeistään nyt kiikuttaa ne akut sisätiloihin, missä on plussa-asteita.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Matsikka, trantor ja 44 vierailijaa