4-veto traktori etukuormaajalla suosituksia

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
massey265
Viestit: 84
Liittynyt: La Maalis 05, 2016 2:31 pm
Paikkakunta: suonenjoki
Viesti:

4-veto traktori etukuormaajalla suosituksia

Viesti Kirjoittaja massey265 »

päivää taas! 4-veto traktori etukuormaajalla pitäis pihaan saada massikan tilalle. tietysti perus varmalla tekniikalla ja varaosien saatavuus tärkeä.

koneeella tehdään perus maatilan työt mm puitten ajo, klapit, auraus, lannan kuormaamista ja rehupaalien siirtelyä.

4-veto 903 valmettia kävin kokeilemassa ja noin kankeaa konetta en ole ostamassa. laitelkaan ehdotuksia eri koneista. budjetti siinä 10t paikkeilla.

kiitoksia avusta :) !
Viimeksi muokannut massey265, Ti Syys 27, 2016 1:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
massey ferguson 265 -80

taavetti 1594 -87
jiipee
Viestit: 10751
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jiipee »

massey265 kirjoitti:onko tämä sillä märkäputki koneella
On märkäputkikone, 411CS.
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Minkäkainen osien saatavuus?
Kovasti sitä valmetin kohalla kritisoidaan.
Yrittäminen on ensiaskel epäonnistumiseen.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Ei voida puhua o- rengasviasta tyyppivikana. Koska kaikkiin märkäputkikoneisiin tulee sama vika tai ongelma jossain vaiheessa,että vesi menee öljyn sekaan.
massey265
Viestit: 84
Liittynyt: La Maalis 05, 2016 2:31 pm
Paikkakunta: suonenjoki
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja massey265 »

äkkiseltään katselin niin osia tuntus löytyvän kohtuu hyvin.

mietityttää vaan tuo kone et miten kauan kestää ennen tuota o-rengas vikaa. ite kun en ole mikään mekaanikko niin äkkiä palaa rahaa tuohonki sitte jos joutuu teettämään rempan.

yks asentaja puhu et jos tuo vika jo kertaalleen korjattu niin pitäis kestää kuulemma sen jälkeen. tiedä sitte mite oikeesti on :D.

mites muut paikat mitkä pitäs erityisesti tarkistaa?
massey ferguson 265 -80

taavetti 1594 -87
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Kohta neljäkymmentä vuotta vanhaan koneeseen lienee jo aika monet tyyppiviat käyty läpi jo moneen kertaan.

Raskas kytkin siinä ainakin etukuormaajakäyttöä ajatellen on, jos ei ole muutettu mekaaniseksi.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Tarvitaanko paljon nostolaitetta? Vetovarsien kiinnitys, tunnustelijan kaari ja sen ympäristö on 1 tarkistuksen paikka.
4vedon akseli etupäälle voi olla yks paikka, holkkisysteemi ristikoiden sijaan kärsii huonista huollosta. Käsittääkseni väljät booorit on keljumpi korjata kuin rikkinäiset ristikot.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
jiipee
Viestit: 10751
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Matsikka kirjoitti:Tarvitaanko paljon nostolaitetta? Vetovarsien kiinnitys, tunnustelijan kaari ja sen ympäristö on 1 tarkistuksen paikka
Taitaa kaikissa tuon aikakauden valmeteissa olla vetovastuksen tunnustelijan sanka arka paikka, jos perälevyhommissa kovasti ryskää ja pökkii vauhdilla ja koneen painolla estettä vasten. Jos sanka on poikki, niin saahan sen hitsaamalla korjattua, mutta toki kannattaa katsoa, ettei ole ostettavasta koneesta jo valmiiksi poikki ja korjaamatta. Korjattuna kestää kyllä normaalia käyttöä, mutta kaikenhan saa rikki, jos säälimättä ryskää.

Tuossa on kuva minun 702S:stä (903:n edeltäjä), jossa se valurautainen sanka on hitsaamalla korjattu. On mennyt kahdesta kohtaa poikki.

Kuva

Siellä sangan alapään lähellä on akseli, joilla se sanka kiinnittyy peräkoteloon. Vielä alempana on vetovarren silmiin tulevat tapit. Jos vetovarren tapit on väljät sankaan, saa ne vaihdettua. Kuvassa näkyy sankaan kierretty ruuvi, joka pidättää tappia paikallaan (ruuvin kanta on taaksepäin). Tapin toisessa päässä näkyy rengassokka. Jos tapin reikä sangassa on väljä ja siitä haluaa jämptin, niin menee koneistushommiksi; poraus ylikokoon ja holkitus. Uusi tappi ei auta, jos reikä on joku epämääräinen horo.

Kuva
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Joskus tuo vetovarsien kiinnitys on korjattu tökerösti hitsaamalla, kaikille ei saisi antaa sähköhitsiä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Osmo_
Viestit: 8630
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Eräs jo edesmennyt konekorjaamoyrittäjä totesi aikanaan "jos maajusseille ei jotain laitetta saisi antaa, se olis hitsauskone". Muistaakseni sillon vaihdettiin hajonnutta raidepäätä, joka oli hitsattu putkeensa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Admin »

Kysyn vaan mistä saa etuperään esim. kääntökotelon jos se sanoo poks? Joskus on koko etuakselin keskituubi lohjennut, voi olla tiukka paikka löytää. Vaihteiston osat kortilla myös. Nostolaitteista jos jotain lohkeaa, taas voi olla ei oota tarjolla. planeetan rattaat löytyykö?

Ohjaamon lokasuojia, peltiosia ja vastaavia aika hankalasti saatavilla.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Cultor

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Cultor »

massey265 kirjoitti:mietityttää vaan tuo kone et miten kauan kestää ennen tuota o-rengas vikaa. ite kun en ole mikään mekaanikko niin äkkiä palaa rahaa tuohonki sitte jos joutuu teettämään rempan.

yks asentaja puhu et jos tuo vika jo kertaalleen korjattu niin pitäis kestää kuulemma sen jälkeen. tiedä sitte mite oikeesti on
Tuo kone on tehty paljon ennen sitä ennen aikojaan vanhenevaa O-rengaserää. Vuonna -89 lie tehty viimeiset, mulla on yksi niitä viimeisiä ja on kohta 27 vuotta pysyneet öljyt ja nesteet erillään. En osaa pelätä niiden enää sekoavan, kun ovat tähän asti erillään pysyneet.
Cultor

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Cultor »

valmet_500 kirjoitti:Kysyn vaan mistä saa etuperään esim. kääntökotelon jos se sanoo poks? Joskus on koko etuakselin keskituubi lohjennut, voi olla tiukka paikka löytää. Vaihteiston osat kortilla myös. Nostolaitteista jos jotain lohkeaa, taas voi olla ei oota tarjolla. planeetan rattaat löytyykö?
Minkä planeetan?
timberi
Viestit: 461
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2009 6:44 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja timberi »

Omaa nelikkoa kun etsin kävin katsomassa kahtakin 903 sta , onneksi en ostanut. Varmasti ihan ok traktoreita mutta osien saatavuus lähes nolla :(
soon ny niin
Viestit: 95
Liittynyt: La Loka 30, 2010 11:27 pm
Paikkakunta: Evijärvi
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja soon ny niin »

Osmo_ kirjoitti:Eräs jo edesmennyt konekorjaamoyrittäjä totesi aikanaan "jos maajusseille ei jotain laitetta saisi antaa, se olis hitsauskone". Muistaakseni sillon vaihdettiin hajonnutta raidepäätä, joka oli hitsattu putkeensa.
On se myös maatilasorvi, eli jakoavain. 8)
Avatar
Kontio
Viestit: 1663
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Itsellä oli myös joskus hetken aikaa takapotku 903 valmetti, toki kun se oli vain vähän aikaa tontilla, niin eipä siitä mitään lauennutkaan sinä aikana (taisi olla vuoden päivät). Eli osia ei sen kummemmin tarvinut tähän etsiä.
Riski kone se oli. Muistelisin, että nostolaitteen nostovara oli olevinaan vähän pienenlainen, tämä oli sellainen asia, johon kiinnitin huomiota tänä aikana. Tämä kone on vähän harmittanut, kun sen aikoinaan vaihdoin pois. (Volvon pyöräkuormaajaan)


offtopic. Tässä kesällä jostakin syystä olin käymässä valtran liikkeessä ja siellä varaosatiskillä tuli puhetta valmet 361 nokkapumpun käyttöakselista, no myyjä sitten innostui tutkimaan tietokonetta ja kuinka ollakkaan uudet nokkapumpun osat löytyisivät suolahdesta. Siis vuoden -61 valmettiin löytyisi vielä tuommoisia osia. Tokihan nuo osat oli sitten hintasuojattuja, eli tuo koko akselipaketti olisi ollut jotain 400€ pinnassa. Mutta yllätyin kun osat olisivat löytyneet.

Kaikissa tämän ikäisissä koneissahan on jo omat kulumisensa, että en osaa sanoa, voiko niistä enään puhua tyyppivioista. Jokainen näistä alkaa olemaan jo oma yksilönsä. Enäänhän näitä ei osteta täysipäiväiseen urakointiin, vaan ne on paljon vähemmällä käytöllä. Jos huoletonta konetta etsii, niin sitten pitää tilata uusi kone. Itse uskaltaisin ostaa 903 valmetin, jos vain pörssi antaisi periksi.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

valmet_500 kirjoitti:
Ohjaamon lokasuojia, peltiosia ja vastaavia aika hankalasti saatavilla.
Puolentoista millin teräslevyä, huonekaluputkea ja lattarautaa? Vaikka tarjonta on jossain määrin heikentynyt niin kyllä kait edellämainittuja suurin piirtein joka kylältä saa.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mulla oli 5 vuotta takapotku 903, uudesta 2500 h ajetuksi. Jäihän siitä kaikenmoista mieleen. Kytkin jäykkä, ja lisäksi kytkinpoljin tihkaisi akselille, niin että jäykistyi entisestään. Kaikensorttinen jäykkyys jäi mieleen, kun kylmästä laittoi käyntiin, niin kytkimen noston seurauksena meinas mennä laron seinästä läpivaikka vaihre oli vapaalla. Öljy lähti moottorissa kylmänä kiertämään tuskastuttavalla viiveellä, turbo pyöri kauan ilman öljyä. Ei mikään hyvä lähtemään kylmästä käyntiin, 705 oli paljon parempi.
Nostolaitteen nostotangoissa pitkät säätövarat jengoilla, niitä pitikin rasvata ja käyttää.....muuten jäivät jumiin. Samanlaista valmet-patarautaa kuin työntövarsikin.

Olihan se räyhäkäs peli IH 475 jälkeen, toki siitä voimaa ja ujellusta sai aikaan ja vaihreloodan napsutusta.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Eikös tuossa Vallussa ole voimansiirto se heikko paikka? Ja uusia osiahan siihen vetolinjaan ei enää saa mistään. Sylinterin putken O-renkaan vuotomahdollisuus on pikkujuttu voimansiirto-ongelmien rinnalla.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: valmet 903 4x4 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

kalvaana kirjoitti:Eikös tuossa Vallussa ole voimansiirto se heikko paikka? Ja uusia osiahan siihen vetolinjaan ei enää saa mistään. Sylinterin putken O-renkaan vuotomahdollisuus on pikkujuttu voimansiirto-ongelmien rinnalla.
Voimansiirto-ongelmia ei kuulemma ole, niin sanovat fanittajat.

Itsellä kumminkin meni 2 peräkkäisenä vuotena samalla lohkolla äkeen vedossa samat rattaat sököksi.

Aikoinaan eräät veljekset ostivat viimeisiä 702S valmetteja, ja yhden vaihdeloodan varalle......senverran äkkiä varaloodalle tuli käyttöä että merkin vaihto oli edessä.

Mutta kait pihakäytössä vallu kestää, ehkä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kiviö ja 61 vierailijaa