Re: Valintani on Kitkarengas
Lähetetty: Ma Marras 29, 2021 1:32 am
Piikit tai ei piikkejä, hyvä olisi jos renkaat olisivat pyöreät.
-SS-
-SS-
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=85877
Heh, heh - muistuu mieleheni nyt kun nelisenkytä vuotta sitten olin Lapissa, työmatka 25km ja autona VW dobbelkabine. Päivällä pakkanen kiristy tonne -35 C huitteille, boxeri läksi kyllä käyntiin mutta renkaat ei olleet ensinkään pyöreät eikä jousituskaan kovin notkea. Vieläki naurattaa se kengurukyyti
Minulla on kitkarenkaat ensimmäistä kertaa autossa. Kun ostin käytetyn auton kesällä jossa talvikumit oli kitkat, ajattelin ensin että vaihan saman tien nastallisiin. Renkaat vaikutti kuitenkin uusilta, joten päätin kokeilla ja hyvin on vielä pärjänny. Niitä vesijäitä ei ole vielä ollu, joten se vielä kokeilematta. Uusi lumi jään pinnalla lienee se toinen ongelmakeli? Eläkeläisen ei ole pakko lähteä kaikkein pahimmalla kelillä, että sikäli uskon tottuvani noihin. Olihan se yllätys kun rengasmelu hiljeni kun vaihon kesäkumeista talvikumeihin. Risteyksethän on myös ongelmakohtia kuhan ne kunnolla hiotaan talven edetessä. Luin jostain että nastarenkailla ajavat karhentaa risteyksiä ja jos kaikki ajaisivat kitkoilla, olisi risteys kohat paljon pahempia.Heikki 75 kirjoitti: ↑Su Marras 28, 2021 12:39 pm Tämähän on sellainen kysymys, että mitä ominaisuuksia painotetaan. Jos fokus on maksimaalinen turvallisuus siellä liukkaimmassa mahdollisessa olosuhteessa, valinta on luonnollisesti siellä parhaiten toimiva rengas. Jos taas näkee kykenevänsä varautumaan siihen ongelmakeliin ja fokus on kokonaisuudessa, nykyaikainen nastaton on aivan toimiva valinta. esim. minulle se on selkeästi mieluisampi vaihtoehto.
Tässäkin ikiaisessa väittelyssä on se typerä piirre, että osapuolet vaikuttavat usein kuvittelevan toisen kehuvan toista vaihtoehtoa kiusallaan. Kyllä ne väittämät perustuvat varmasti pääosin aitoihin objektiivisiin näkemyksiin.
Uusi lumi jään päällä on ihan samanlainen "ongelma" nastarenkaalle, ei se nasta sieltä yletä jään pintaan.RoinaReino kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 9:29 am Minulla on kitkarenkaat ensimmäistä kertaa autossa.---. Uusi lumi jään pinnalla lienee se toinen ongelmakeli?
No niinpäs onkin. Harrastan sauvakävelyä ja käytän talvella nastakenkiä ja ne on petolliset juuri noissa olosuhteissa. Sitä luottaa niihin ja sitten kun tulee sentti -- pari uutta lunta jään päälle, ei se nasta pidäkkään koska nasta ei yllä puremaan jäähän.toyopet kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 1:05 pmUusi lumi jään päällä on ihan samanlainen "ongelma" nastarenkaalle, ei se nasta sieltä yletä jään pintaan.RoinaReino kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 9:29 am Minulla on kitkarenkaat ensimmäistä kertaa autossa.---. Uusi lumi jään pinnalla lienee se toinen ongelmakeli?
Pitäisi mennä kunnon piikkirenkaisiin, sitten jotain merkitystä.
Se vesijää on kitkarenkaalle pahin, se on liukasta nastallekin.
Toyopet puhuu asiaa.toyopet kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 1:05 pmUusi lumi jään päällä on ihan samanlainen "ongelma" nastarenkaalle, ei se nasta sieltä yletä jään pintaan.RoinaReino kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 9:29 am Minulla on kitkarenkaat ensimmäistä kertaa autossa.---. Uusi lumi jään pinnalla lienee se toinen ongelmakeli?
Pitäisi mennä kunnon piikkirenkaisiin, sitten jotain merkitystä.
Se vesijää on kitkarenkaalle pahin, se on liukasta nastallekin.
Tuo liukkaus vaihtelee jopa tuntien aikana varsinkin risteyksissä, aamulla pitää rengas ihan hyvin, kun taas iltapäivällä on kuin öljyssä ajelisi. Siksi ei voi verrata tilannetta ihan suoraan toisiinsa.zukka kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 4:03 pmToyopet puhuu asiaa.toyopet kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 1:05 pmUusi lumi jään päällä on ihan samanlainen "ongelma" nastarenkaalle, ei se nasta sieltä yletä jään pintaan.RoinaReino kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 9:29 am Minulla on kitkarenkaat ensimmäistä kertaa autossa.---. Uusi lumi jään pinnalla lienee se toinen ongelmakeli?
Pitäisi mennä kunnon piikkirenkaisiin, sitten jotain merkitystä.
Se vesijää on kitkarenkaalle pahin, se on liukasta nastallekin.
Pari päivää sitten ajoin yhteen mutkaan jonka tiesin olevan jäässä kuten oli edellisenäkin päivänä ollut. Koko tie oli todella liukas.
Nyt oli auto vaihtunut yli 2000kg painavasta alle 1000kg painavaan ja vähän satanut lunta jään päälle, ei meinannut vauhti laskea millään eikä kääntyä mutkaan, onneksi pientare oli röpellisempää soraa. Alle 500km ajetut nastat alla.
Edellisenä päivänä toisessa autossa oli ollut 6 vuotta vanhat kitkat joissa pintaa 6-7 milliä eikä mutkaan meno tuottanut tuollaisia ongelmia.
Tosin nastat näyttävät olevan vielä vähän syvennyksessäkin,joten pito luultavasti paranee kunhan vähän aikaa ajelee?
Auton paino ja raideleveyskin on noissa keskenään todella eri.
Tuon lisäksi kitkarenkaalle on erittäin petollinen hieman nuoskainen vasta satanut uusi lumi, joka pakkautuu renkaan alla laataksi takertuen kitkarenkaan pintaan tukkien lamellien välit. Tuollainen mytty tarraa kitkarenkaan mukaan helpommin ja toimii kelkan jalaksena vasten liukasta asfalttia ja jääpintaa. Nastarenkaan kumiseos ja kuvio tekee nastoineen siitä rouheamman, ja mytty ei takerru renkaaseen samoin eikä lumi tunkeudu tukkimaan notkeiden lamellien välejä samoin. Lisäksi sopivan kostealla ilmalla kuivankin asfaltin pinta ottaa pääkallokeli jääpinnan pelkästä ilmankosteuden kuuraantumisesta tien pintaan. Tuota kun kitkarengasspedeilijät kiillottavat luistelullaan, niin jo on nastarenkailla ajavallakin tekemistä pysyäkseen tien päällä.toyopet kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 1:05 pmUusi lumi jään päällä on ihan samanlainen "ongelma" nastarenkaalle, ei se nasta sieltä yletä jään pintaan.RoinaReino kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 9:29 am Minulla on kitkarenkaat ensimmäistä kertaa autossa.---. Uusi lumi jään pinnalla lienee se toinen ongelmakeli?
Pitäisi mennä kunnon piikkirenkaisiin, sitten jotain merkitystä.
Se vesijää on kitkarenkaalle pahin, se on liukasta nastallekin.
Lobbarit taas saaneet päättäjät "juotettua" hyvin.Pikkuvalmet kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 4:33 pm 1.12.2024 lähtien pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä talvirenkaaksi. Silloin talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin, eli siinä tulee olla edellä oleva ”vuoristosymboli” tai talvirenkaan tulee olla nastoitettu. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan talvirenkaaksi. O2-luokan perävaunun talvirenkaaksi hyväksytään pelkällä M+S-merkinnällä varustettu rengas 30.11.2029 asti. Lähde: https://www.liikenneturva.fi/liikentees ... /#f20d607d
Kyse taitaa olla enemmän liikenneturvallisuudesta ja vähemmän juottamisesta . . .Ajomies kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 7:19 pmLobbarit taas saaneet päättäjät "juotettua" hyvin.Pikkuvalmet kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 4:33 pm 1.12.2024 lähtien pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä talvirenkaaksi. Silloin talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin, eli siinä tulee olla edellä oleva ”vuoristosymboli” tai talvirenkaan tulee olla nastoitettu. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan talvirenkaaksi. O2-luokan perävaunun talvirenkaaksi hyväksytään pelkällä M+S-merkinnällä varustettu rengas 30.11.2029 asti. Lähde: https://www.liikenneturva.fi/liikentees ... /#f20d607d
Eipä tuo pykälä estä huonokuntoisilla ja pitämättömillä renkailla ajamista, mutta pakottaa vaihtamaan ajokuntoiset renkaat .EKo kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 7:36 pmKyse taitaa olla enemmän liikenneturvallisuudesta ja vähemmän juottamisesta . . .Ajomies kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 7:19 pmLobbarit taas saaneet päättäjät "juotettua" hyvin.Pikkuvalmet kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 4:33 pm 1.12.2024 lähtien pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä talvirenkaaksi. Silloin talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin, eli siinä tulee olla edellä oleva ”vuoristosymboli” tai talvirenkaan tulee olla nastoitettu. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan talvirenkaaksi. O2-luokan perävaunun talvirenkaaksi hyväksytään pelkällä M+S-merkinnällä varustettu rengas 30.11.2029 asti. Lähde: https://www.liikenneturva.fi/liikentees ... /#f20d607d