Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Matsikka kirjoitti: Pe Marras 24, 2023 10:09 am Kun mun on joskus pakko ajella ”työmaalle” ja ajoissa. Niin varaan aikaa pikkupakullani riittävästi, ajelen monesti mittarin mukaan reilu 80…..sitten tuntuu että saa vihat niskaan kun rajoitus on 100 mutta tuo koppero matelee tientukkona.
Kun on ajoissa liikkeellä, niin ehtii sopivasti. Mutta kaahaamalla välimatkan sun pitää pyöritellä peukaloita vaan perillä kauemmin, ennemmin istuskelen mukavalla Transiitin istuimella vähän pirempään.

Koskaan ei tunnu olevan hyvä.
Minä olen ajatellut takana jonottavista, jotta mitäs lähditte niin myöhään. Jos olisitte lähteneet vartin aikaisemmin, niin olisitte ehkä mun edelläni.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ei nyt ole kitkarenkaat, mutta onhan tässä kitkoista ja nastoista jo useiden sivujen ajan väännetty ennenkin.

Olisi mielenkiintoista saada nämä renkaat testiin samantien ja nähdä onko hyväksyntä jäänyt tekemättä vahingossa vai onko jätetty tekemättä kun on tiedetty ettei rengas läpäisisi sitä:

Moottori: Suomessa on myyty laittomia nastarenkaita vuosien ajan https://www.is.fi/autot/art-2000010034556.html
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Nuo renkaat ovat usein pidoltaan parempia, kun niissä on huomattavan korkea nastamäärä. Sepäs sitten viranomaista harmittaa, kun tienpintojen kulumista toruvat.

-SS-
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7810
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

-SS- kirjoitti: Ma Joulu 04, 2023 6:02 pm Nuo renkaat ovat usein pidoltaan parempia, kun niissä on huomattavan korkea nastamäärä. Sepäs sitten viranomaista harmittaa, kun tienpintojen kulumista toruvat.

-SS-
Vastaako se sitten jo,hiekoitetulla jäällä ajoa?
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Uusi auto, neliveto, kitkat alla. Mukavan hiljaiset on. Mutta kyllä on levoton ajettava, perä luiruaa niin pienessä kuin isommassakin vauhdissa pienessäkin kiihdytyksessä. Pakko nyt tämä talvi noilla ajaa mutta kyllä ne taitaa nastoihin vielä vaihtua. Auto taitaa olla takavetopainotteinen, ainakin siltä tuntuu eikä eri moodit tunnu vaikuttavan. Pajamies videollaan mainitsi samoista continentalin renkaista että Teslassa kaasun löysääminen saa perän irtoamaan tiestä, sitä ei onneksi mulla tapahdu koska se olisi jo vaarallista. Onko tiet ollu nyt jotenkin erikoisen liukkaita, pakkastakin 10 astetta :roll:
VALLU ON PARAS!
thames
Viestit: 1318
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja thames »

Nuffield kirjoitti: Ti Joulu 05, 2023 9:39 pm Uusi auto, neliveto, kitkat alla. Mukavan hiljaiset on. Mutta kyllä on levoton ajettava, perä luiruaa niin pienessä kuin isommassakin vauhdissa pienessäkin kiihdytyksessä. Pakko nyt tämä talvi noilla ajaa mutta kyllä ne taitaa nastoihin vielä vaihtua. Auto taitaa olla takavetopainotteinen, ainakin siltä tuntuu eikä eri moodit tunnu vaikuttavan. Pajamies videollaan mainitsi samoista continentalin renkaista että Teslassa kaasun löysääminen saa perän irtoamaan tiestä, sitä ei onneksi mulla tapahdu koska se olisi jo vaarallista. Onko tiet ollu nyt jotenkin erikoisen liukkaita, pakkastakin 10 astetta :roll:
Pirullinen tuo halpa neliveto systeemi, cruiserissa kun on jatkuva neliveto niin menee kyllä tasaisesti. Ja jarrutuksessa sama homma.
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Nuffield kirjoitti: Ti Joulu 05, 2023 9:39 pm Uusi auto, neliveto, kitkat alla. Mukavan hiljaiset on. Mutta kyllä on levoton ajettava, perä luiruaa niin pienessä kuin isommassakin vauhdissa pienessäkin kiihdytyksessä. Pakko nyt tämä talvi noilla ajaa mutta kyllä ne taitaa nastoihin vielä vaihtua. Auto taitaa olla takavetopainotteinen, ainakin siltä tuntuu eikä eri moodit tunnu vaikuttavan. Pajamies videollaan mainitsi samoista continentalin renkaista että Teslassa kaasun löysääminen saa perän irtoamaan tiestä, sitä ei onneksi mulla tapahdu koska se olisi jo vaarallista. Onko tiet ollu nyt jotenkin erikoisen liukkaita, pakkastakin 10 astetta :roll:
Ihan sama kokemus. Jarruttaessa pito häviää yhtäkkiä, todella ennalta-arvaamaton. Kiihdyttäessä vetelee ja muljuaa. Lisäksi nastarenkaisa se raapiva ääni anto vähän osviittaa liukkaudesta, näissä ei mitään ääntä ja pito lakkaa, kun seinään. ABS ei ikinä ole naputtanut näin paljon kuin mitä kitkoilla. Kitkana uudet Continentalit. Vaimolta kysyin, että mitä tykkää näistä kitkoista. Sano ettei aja noilla renkailla enää metriäkään. Täytyy käydä vaihtamaan nastoihin vaikka tulee vähän takkiin.

Te joilla on kitkakokemusta niin onko tämä alkutalvi ollut jotenkin erilainen, vai onko vaan tuo ajotapa meillä erilainen ja nastoihin tottunut?
Ford 6610 -88
aarne
Viestit: 1869
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja aarne »

Eibkai tuo nyt niin erilainen talvi ole ollut. Kiillotuneita asfaltteja täällä risteyksissä jossain, ihan normaalia. Prisman parkkihallin luiska oli kiillottunut niin että hirmuinen rapina ja rouske kävi kun ihmiset jauhatti kauppaan alkuillasta, ei ennen ole nuin kiiltävänä ollut mitä olen sattunut käymään. Painalsin syöttöpoljinta uhallani pohjaan luiskalla ja ei kuulunut mitään, sutia kyllä löi, neljällä pyörällä. Voi tuo toki olla että kun puuttuu se raapiva ääni niin tuntuu että pito salakavalasti häviää.
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja zukka »

Omasta mielestä on aika liukasta ollut.
Mersussa uudet renkaat, mutta sillä en ole ajanut.
Bensa uppi sutii risteyksessä ja toinen volkkari sutii paikasta riippuen kolmosella tai nelosella, on oltava liukasta.
Molemmissa pari vuotta vanhat nastat joista 90-95% jäljellä.
Toisen pinnassa 6mm toisessa 7-8mm.
jussi77
Viestit: 4475
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

No onhan se erityisen liukasta kun pakkasjäällä on hiukan hentoa lunta.
Kokeilin miten toi uudempi kottero selvii mäessä olevasta jyrkästä takavasemmasta. Olen siitä getzillä tullu kotiin ilman isoja ongelmia, mutta uudemman luistonesto tappaa vauhdin melko hyvin. useamman kerran yritin ja lopulta pääsinkin ylös. on aika terävä reuna siinä kun pääasiallinen liikenne on toiseen suuntaan. nastoilla molemmat. oli liukasta. kitkoillakin siitä pyrin ylös aiemmilla kulkineilla ihan kokeilemisen ilon vuoksi ja kai siitä on useimmiten päästykin.
traktori754
Viestit: 1822
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Täs nyt eilen, kahvipöytä keskustelu oli rekka miehien kanssa että tää alku kausi ollut pakkas liukkautta tavanomaista enemmän, ja just kiilottunut jarru tai kiihdytyksistä ja hieman pakkas lunta päälle, niinkuin mitei joka päivä, ei se ihan optimaalinen kitka sekerroin se.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Lohjan liikenneympytöissä moni tänä aamuna kynsi penkkaa ja vekslasi puskevaa keulaa oikeaan suuntaan. Rahinaa ja raapetta riitti. Kitkarenkaat ovat liukkaat, mutta kyllä niillä eteen päin pääsee. Eivötkö ne mihinkään ojaa hyppää yllättäen. Kun varovasti vedättää ja loivasti ohjailee, niin huomaakin, että takanatulijat jäävät kiemurtelemaan ja sutimaan, kun painelevat niin kiivaasti voimaa tehokkaaseen koneeseen.

Onko se jossakin ajoakatemiassa opetettu, että hurjasti sutiva pyörä vetäisi parhaiten. ?

-SS-
Ajomies
Viestit: 28153
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

-SS- kirjoitti: Ke Joulu 06, 2023 1:48 pm Lohjan liikenneympytöissä moni tänä aamuna kynsi penkkaa ja vekslasi puskevaa keulaa oikeaan suuntaan. Rahinaa ja raapetta riitti. Kitkarenkaat ovat liukkaat, mutta kyllä niillä eteen päin pääsee. Eivötkö ne mihinkään ojaa hyppää yllättäen. Kun varovasti vedättää ja loivasti ohjailee, niin huomaakin, että takanatulijat jäävät kiemurtelemaan ja sutimaan, kun painelevat niin kiivaasti voimaa tehokkaaseen koneeseen.

Onko se jossakin ajoakatemiassa opetettu, että hurjasti sutiva pyörä vetäisi parhaiten. ?

-SS-
Kyllä se oli töitä tehdessä parasta huvia kun lähdössä rinnalla linja-auton vierellä oli joku voimanpesällä varustettu ajoneuvo ja siellä ratin takan voitokkaan ilmeen kera, kuljettaja valmistautui valojen vaihduttua pikaiseen lähtöön. No sinne ne jäi lähtökuoppiin sutimaan. Harmitti vaan kun ei sitä ilmettä sitten siinä kohdassa päässyt näkemään. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jussi77
Viestit: 4475
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Ajomies kirjoitti: Ke Joulu 06, 2023 2:43 pm
-SS- kirjoitti: Ke Joulu 06, 2023 1:48 pm Lohjan liikenneympytöissä moni tänä aamuna kynsi penkkaa ja vekslasi puskevaa keulaa oikeaan suuntaan. Rahinaa ja raapetta riitti. Kitkarenkaat ovat liukkaat, mutta kyllä niillä eteen päin pääsee. Eivötkö ne mihinkään ojaa hyppää yllättäen. Kun varovasti vedättää ja loivasti ohjailee, niin huomaakin, että takanatulijat jäävät kiemurtelemaan ja sutimaan, kun painelevat niin kiivaasti voimaa tehokkaaseen koneeseen.

Onko se jossakin ajoakatemiassa opetettu, että hurjasti sutiva pyörä vetäisi parhaiten. ?

-SS-
Kyllä se oli töitä tehdessä parasta huvia kun lähdössä rinnalla linja-auton vierellä oli joku voimanpesällä varustettu ajoneuvo ja siellä ratin takan voitokkaan ilmeen kera, kuljettaja valmistautui valojen vaihduttua pikaiseen lähtöön. No sinne ne jäi lähtökuoppiin sutimaan. Harmitti vaan kun ei sitä ilmettä sitten siinä kohdassa päässyt näkemään. :)
Yhtenä aamuna jo liki työpaikkaa on pätkä nelikaistaista 50 rajoituksella ja siinä muutaman sadan metrin matkalla on useat valot. joku paljon uudemmalla autolla vaihtoi sille päättyvälle kaistalle pari valoa ennen kaistan päättymistä. no eipä se sitten lähtenytkään niin liukkaasti tai liukkaammin kuin mun kirppu ja perässä se sa ajella ja tais ajaa firman porteista sisään.
eikös se ole tutkittua tietoa, että jonkin verran tyhjää lyövä pyörä antaa parhaan vetopidon. olisko peräti 15% luistava.
2713E
Viestit: 184
Liittynyt: To Elo 24, 2023 6:58 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 2713E »

Oli kai peltokäytön ohje se 15 %, tiellä taitaa olla lepo- ja liikekitkan välillä isoin porras.
jussi77
Viestit: 4475
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

2713E kirjoitti: Ke Joulu 06, 2023 7:51 pm Oli kai peltokäytön ohje se 15 %, tiellä taitaa olla lepo- ja liikekitkan välillä isoin porras.
Jonkun autolehden testissä se oli kerrottu. olisko ollu ihan joku mäennousutesti tms.
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

jussi77 kirjoitti: Ke Joulu 06, 2023 7:07 pm Yhtenä aamuna jo liki työpaikkaa on pätkä nelikaistaista 50 rajoituksella ja siinä muutaman sadan metrin matkalla on useat valot. joku paljon uudemmalla autolla vaihtoi sille päättyvälle kaistalle pari valoa ennen kaistan päättymistä. no eipä se sitten lähtenytkään niin liukkaasti tai liukkaammin kuin mun kirppu ja perässä se sa ajella ja tais ajaa firman porteista sisään.
eikös se ole tutkittua tietoa, että jonkin verran tyhjää lyövä pyörä antaa parhaan vetopidon. olisko peräti 15% luistava.
Äkkiseltään voisin kuvitella, että luistava rengas ei lisäisi kiihtyvyyttä, mutta hidastuvuutta saisi lisättyä, jos rengas ei lukittuisi. Elikä hidastuvuudessa lukkiutuneen liukukitkan sijaan annetaan renkaan tietyn prosenttimäärän mukaan pyörähtää, jolloin jarrutukseen saadaan lepokitkaa mukaan. ABS toimii osittain näin, joskin taitava kuljettaja saattaa jossain tilanteessa pystyä päihittämään ABS järjestelmän. Sen taitavan kuljettajan ongelma on, että hän ei pysty säätämään erikseen pyörien jarruvoimaa.
Pyörähtävässä renkaassa on jarrutuksessa sekin etu, että pinta puhdistuu renkaan ja tienpinnan välissä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
juntunen
Viestit: 3282
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Eikös se olllut niiin että jos nastarenkaat kielletään, joudutaan lisäämää hiekoitusta koska nastarenkaiden jäätä ja lunta karhentava vaikutus poistuu. Hiekoitussepeli jauhaantuu ja pölyää. Niitä oikeasti liukkaita kelejä kun voi edelleen sattua talviajalle joten liukkauden torjuntaa voidaan tarvita.
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Jammu »

...ja sitten menee tuulilaseja kuin näkkileipää kun pitää sannottaa
Suomi kuuluu länsimaihin
Avatar
rattori
Viestit: 11132
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja rattori »

Irtoavat nastat eivät toki tee lasiin säröjä?
------------
tractors
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Lurkus, sebeteus ja 56 vierailijaa