Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1263
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Aakku kirjoitti: Pe Huhti 23, 2021 7:52 pm
Aprikoitselija kirjoitti: Pe Huhti 23, 2021 7:48 pm Mutta rattaiden vaihdon tuhertamiseen en enää lähde. Siitäkin on saanut tarpeekseen, kun ensimmäinen auto ja ajokortti on vuodelta 1959.
Joo ja noilla lukemilla sun ja mun ei varmaan tarvitse pakosta ajaa enää kelissä, kuin kelissä.
Niinpä. Mutta vaikka ei sinne lähtisikään, niin saattaa sinne joutua. Mökkimatka on 450 km.
Avatar
Rh-
Viestit: 1052
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Kiinan Evergreen kitkat tuli vaihdettua juuri pois alta, kuivalla jäälläkin kyllä huima jarrutus ja vetopito, mukavan hiljaiset ja pienellä vienrintävastuksella menevät. Normaali keleissä erittäin hyvät.

Ohjattavuuskin oli erittäin asiallinen, mutta sivuttais pito olematon, johtuneen renkaan pyöreästä hartiasta.

Samoin märällä jäällä pito oli melko nolla, myös paksumpi suvilumi tukki lamellit, ja aiheutti paikallaan sudittelua.

Urista ei tahtonut päästä pois, sekä kaltolla pinnalla koko tuon Korean kopin sai helposti pienellä kikkailulla valumaan sivuittain :D

Ottaisin mielelläni uudestaan kitkat, jos tuo sivuittaispito ja märällä jäällä pito saataisiin kuntoon.

Olen joskus miettinyt näitä, en muista kenen markkinoimia, nastoitettuja kitkarenkaita. Jahka joskus on rahaa, ja Suomessa lunta, ostan testiin.

Kitkoillahan sitä töissäkin mennään, en ole pyöräkuormaajissa nähnyt nastoja, saati pitkässä kärrissä. Roskapakkaria ajaessa kaupunkialueella, autoissa oli nastoitetut etuset
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
EKo
Viestit: 4544
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Rh- kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 11:30 pm Ottaisin mielelläni uudestaan kitkat, jos tuo sivuittaispito ja märällä jäällä pito saataisiin kuntoon.
Kun ostaa kunnolliset kitkat, niin saa myös nuo ominaisuudet. Kiinalaisia ei kannata ostaa ainakaan kitkoiksi.
Märällä jäällä pito on hankalin ominaisuus kitkoissa. Hyvissä kitkoissa sekin on tyydyttävä.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Avatar
Rh-
Viestit: 1052
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Rh- »

EKo kirjoitti: La Marras 27, 2021 9:40 am
Rh- kirjoitti: Pe Marras 26, 2021 11:30 pm Ottaisin mielelläni uudestaan kitkat, jos tuo sivuittaispito ja märällä jäällä pito saataisiin kuntoon.
Kun ostaa kunnolliset kitkat, niin saa myös nuo ominaisuudet. Kiinalaisia ei kannata ostaa ainakaan kitkoiksi.
Märällä jäällä pito on hankalin ominaisuus kitkoissa. Hyvissä kitkoissa sekin on tyydyttävä.
Tulivat tuon vekottimen mukana.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja imppu »

Mie vaihoin rintteliin interstaten nastarenkaihe tilalle van contact nastakumit. Pito aivan eri.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Arpe
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Tulenuudet BFG allterrainit m+s merkinnöillä Hiluxissa alla. Tuntui näin ekoilla talvikeleillä todella hyvin pitäviltä renkailta, vaikka eihän nuo mitkään oikeet talvirenkaat ole.
Nastoja noissa ei ole, elikkä valintani on kitkarengas. :D
Ajomies
Viestit: 28106
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Transitissa takana jonkinlaiset kitkarenkaat, mutta ei lähtenyt pihasta mihinkään. Siksi valintani on nastarengas. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
masina
Viestit: 1315
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja masina »

https://www.testienparas.fi/testit/talvirengas.html

Nastattomat talvirenkaat eivät ole yltäneet samoihin hyviin testituloksiin kuin nastarenkaat. Ero on selvin jäisellä tiellä ajettaessa. VTTn vuonna 2015 tekemän tutkimuksen mukaan kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 prosenttia, jos käytössä olisi ollut nastarenkaat. Rengastekniikka kuitenkin kehittyy, ja nykyään kitkarenkaat toimivat jäällä paremmin kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten. 
Superdextaaja
Viestit: 12971
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kitkoilla ajaminen talvella on väkisin venäläistä rulettia, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Superdextaaja kirjoitti: La Marras 27, 2021 11:52 pm ajaminen talvella on väkisin venäläistä rulettia, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Se on just näin. :mrgreen:
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Marras 28, 2021 12:28 am
Superdextaaja kirjoitti: La Marras 27, 2021 11:52 pm ajaminen talvella on väkisin venäläistä rulettia, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Se on just näin. :mrgreen:
:D Juuri näin…ja varsinkin kun ajaa kuin ”pullopersesika” kesää-talvea risteyksiin ja kun osuu edellä olevaan, on vika aina renkaissa :idea: Itsessä toimeineen ei tietenkään ole tarkastelun varaa….
aarne
Viestit: 1860
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja aarne »

No nyt voin sanoa, että valintani on nastarengas kun vara-auton alla tuli 14 vuonna paistetut Kumhot.
En tiedä, kai ne on sitten hyvät olleet, mutta on voimaa 1,6 Foordissakin kun jaksaa vielä vitosella juuri ja juuri alkaa jauhamaan joutilasta niljaiseksi suolatulla moottoritiellä. Rapina vaan käypi ja saa rattia veivata kuin vanhassa verkussa.
Risteyksistä kun lähtee, niin ei meinaa niin varovaisesti toistaitoinen saada kytkintä nostettua että ei taas rapina kävisi.
EKo
Viestit: 4544
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Marras 28, 2021 12:28 am
Superdextaaja kirjoitti: La Marras 27, 2021 11:52 pm ajaminen talvella on väkisin venäläistä rulettia, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Se on just näin. :mrgreen:
No miksi kitkarenkaat sitten ovat aliedustettuna kuolonkolareissa? Jos nimittäin viittasitte kitkoihin.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Superdextaaja
Viestit: 12971
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

EKo kirjoitti: Su Marras 28, 2021 8:26 am
Tumppi 865 kirjoitti: Su Marras 28, 2021 12:28 am
Superdextaaja kirjoitti: La Marras 27, 2021 11:52 pm ajaminen talvella on väkisin venäläistä rulettia, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Se on just näin. :mrgreen:
No miksi kitkarenkaat sitten ovat aliedustettuna kuolonkolareissa? Jos nimittäin viittasitte kitkoihin.
No noillahan on jo kättelyssä pakotettu ajamaan hitaammin luisumisten vuoksi pysyäkseen tiellä, joten tilannenopeus on aina vissiin pienempi verrattuna nastarenkaisiin. Kaikenmaailman peräkosketusta, penkkaanajoa ja peltiruttua noilla sitten tapahtuukin jatkuvasti. Kaikista pienistäkin luiskahduksista jos aletaan tilastoja nakertamaan, näyttää kitkarenkaat todellisen luontonsa. Sitten on varmasti viimeistään jokaiselle kitkarengasuskovaiselle selvää, että ne oikeasti liukkaaseen pintaan tarraamaan pystyvät metalliset nastat todellakin puuttuvat niistä.
Tekemällä virheistä oppii.
Talumees
Viestit: 6364
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Superdextaaja kirjoitti: Su Marras 28, 2021 8:35 am
No noillahan on jo kättelyssä pakotettu ajamaan hitaammin luisumisten vuoksi pysyäkseen tiellä, joten tilannenopeus on aina vissiin pienempi verrattuna nastarenkaisiin.
Älä viitti kirjoitella paskaa. Te nastaspedet olette jatkuvasti tientukkoina... :shock:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
thames
Viestit: 1315
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja thames »

Se ero johtuu siitä että nastattomilla renkailla ajaa taitavammat kuljettajat kun liukuesterenkailla. Ei siinä sen kummempaa ole.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

thames kirjoitti: Su Marras 28, 2021 9:25 am Se ero johtuu siitä että nastattomilla renkailla ajaa taitavammat kuljettajat kun liukuesterenkailla. Ei siinä sen kummempaa ole.
Joo, sen takia ajan hyvillä nastarenkailla tien tukkona.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Kertokaas kitkapellet missä vaiheessa nastat irtoaa renkaista ja pito katoaa? Misukat nyt kolmatta talvea alla, nastoja 250/rengas ja yhtään nastaa en huomannut irronneen :roll: Toki niissä nastoissa jo pientä kulumaa on havaittavissa, pintaa on kyllä reilusti. Ens talveksi ostan uudet ja joku varmaan ajaa noilla vielä 3 talvea ja sen jälkeen nastat poistettuina pari kesää päälle jos nahkat kestää repiä 1000 nastaa irti :D
VALLU ON PARAS!
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Oman näkemyksen mukaan laadukas nastarengas on ensimmäisen talven ajan nastattomaan nähden ylivoimainen. Kuitenkin kun sillä suurimmassa osassa Suomea ajetaan 70% paljaalla asfaltilla, ero on jo seuraavana talvena merkittävästi kaventunut. 4. talvena se on parempi enää siellä märällä jäällä. Toki se on siellä merkittävästi parempi, vaikka nastat olisi missä kunnossa, koska mikään "pehmeä" pintamateriaali ei voi toimia noissa olosuhteissa. Muualla nastaton onkin sitten omaa luokkaansa, lumella ja sulalla. Rengasmelu ja vaikkapa pito lumisella polanteella.

Itse olen ajanut kohta 25 vuotta nastattomilla. Joissakin autoissa on ollut tullessaan nastat, mutta usein olen ne vaihtanut nastattomiin ennen loppuaan.

Tämähän on sellainen kysymys, että mitä ominaisuuksia painotetaan. Jos fokus on maksimaalinen turvallisuus siellä liukkaimmassa mahdollisessa olosuhteessa, valinta on luonnollisesti siellä parhaiten toimiva rengas. Jos taas näkee kykenevänsä varautumaan siihen ongelmakeliin ja fokus on kokonaisuudessa, nykyaikainen nastaton on aivan toimiva valinta. esim. minulle se on selkeästi mieluisampi vaihtoehto.

Tässäkin ikiaisessa väittelyssä on se typerä piirre, että osapuolet vaikuttavat usein kuvittelevan toisen kehuvan toista vaihtoehtoa kiusallaan. Kyllä ne väittämät perustuvat varmasti pääosin aitoihin objektiivisiin näkemyksiin.
masina
Viestit: 1315
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja masina »

Heikki 75 kirjoitti: Su Marras 28, 2021 12:39 pm Muualla nastaton onkin sitten omaa luokkaansa, lumella ja sulalla. Rengasmelu ja vaikkapa pito lumisella polanteella.
Onko oikeasti näin? Jos otetaan verrokiksi vaikka edellä mainittu michelin x-ice north 4, niin nastojen rapina on kyllä olematon.
Tämä on tietysti enemmän makuasia, toki nasta pitää aina ääntä enemmän kuin nastaton vaikka olisikin hiljainen, mutta pito lumisella polanteella? Melkein väittäisin että vaikka tuo michelin ei kyllä ole niin paljon huonompi lumipolanteella, että voitaisiin puhua minkään kitkarenkaan olevan pidoltaan omaa luokkaansa.
Sama koskee varmasti muitakin top5 nastarenkaita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa