Niinpä. Mutta vaikka ei sinne lähtisikään, niin saattaa sinne joutua. Mökkimatka on 450 km.Aakku kirjoitti: ↑Pe Huhti 23, 2021 7:52 pmJoo ja noilla lukemilla sun ja mun ei varmaan tarvitse pakosta ajaa enää kelissä, kuin kelissä.Aprikoitselija kirjoitti: ↑Pe Huhti 23, 2021 7:48 pm Mutta rattaiden vaihdon tuhertamiseen en enää lähde. Siitäkin on saanut tarpeekseen, kun ensimmäinen auto ja ajokortti on vuodelta 1959.
Valintani on Kitkarengas
- Aprikoitselija
- Viestit: 1263
- Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
- Rh-
- Viestit: 1052
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kiinan Evergreen kitkat tuli vaihdettua juuri pois alta, kuivalla jäälläkin kyllä huima jarrutus ja vetopito, mukavan hiljaiset ja pienellä vienrintävastuksella menevät. Normaali keleissä erittäin hyvät.
Ohjattavuuskin oli erittäin asiallinen, mutta sivuttais pito olematon, johtuneen renkaan pyöreästä hartiasta.
Samoin märällä jäällä pito oli melko nolla, myös paksumpi suvilumi tukki lamellit, ja aiheutti paikallaan sudittelua.
Urista ei tahtonut päästä pois, sekä kaltolla pinnalla koko tuon Korean kopin sai helposti pienellä kikkailulla valumaan sivuittain
Ottaisin mielelläni uudestaan kitkat, jos tuo sivuittaispito ja märällä jäällä pito saataisiin kuntoon.
Olen joskus miettinyt näitä, en muista kenen markkinoimia, nastoitettuja kitkarenkaita. Jahka joskus on rahaa, ja Suomessa lunta, ostan testiin.
Kitkoillahan sitä töissäkin mennään, en ole pyöräkuormaajissa nähnyt nastoja, saati pitkässä kärrissä. Roskapakkaria ajaessa kaupunkialueella, autoissa oli nastoitetut etuset
Ohjattavuuskin oli erittäin asiallinen, mutta sivuttais pito olematon, johtuneen renkaan pyöreästä hartiasta.
Samoin märällä jäällä pito oli melko nolla, myös paksumpi suvilumi tukki lamellit, ja aiheutti paikallaan sudittelua.
Urista ei tahtonut päästä pois, sekä kaltolla pinnalla koko tuon Korean kopin sai helposti pienellä kikkailulla valumaan sivuittain
Ottaisin mielelläni uudestaan kitkat, jos tuo sivuittaispito ja märällä jäällä pito saataisiin kuntoon.
Olen joskus miettinyt näitä, en muista kenen markkinoimia, nastoitettuja kitkarenkaita. Jahka joskus on rahaa, ja Suomessa lunta, ostan testiin.
Kitkoillahan sitä töissäkin mennään, en ole pyöräkuormaajissa nähnyt nastoja, saati pitkässä kärrissä. Roskapakkaria ajaessa kaupunkialueella, autoissa oli nastoitetut etuset
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 4544
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kun ostaa kunnolliset kitkat, niin saa myös nuo ominaisuudet. Kiinalaisia ei kannata ostaa ainakaan kitkoiksi.
Märällä jäällä pito on hankalin ominaisuus kitkoissa. Hyvissä kitkoissa sekin on tyydyttävä.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
- Rh-
- Viestit: 1052
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tulivat tuon vekottimen mukana.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Mie vaihoin rintteliin interstaten nastarenkaihe tilalle van contact nastakumit. Pito aivan eri.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 1544
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tulenuudet BFG allterrainit m+s merkinnöillä Hiluxissa alla. Tuntui näin ekoilla talvikeleillä todella hyvin pitäviltä renkailta, vaikka eihän nuo mitkään oikeet talvirenkaat ole.
Nastoja noissa ei ole, elikkä valintani on kitkarengas.
Nastoja noissa ei ole, elikkä valintani on kitkarengas.
-
- Viestit: 28106
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Transitissa takana jonkinlaiset kitkarenkaat, mutta ei lähtenyt pihasta mihinkään. Siksi valintani on nastarengas.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1315
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
https://www.testienparas.fi/testit/talvirengas.html
Nastattomat talvirenkaat eivät ole yltäneet samoihin hyviin testituloksiin kuin nastarenkaat. Ero on selvin jäisellä tiellä ajettaessa. VTTn vuonna 2015 tekemän tutkimuksen mukaan kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 prosenttia, jos käytössä olisi ollut nastarenkaat. Rengastekniikka kuitenkin kehittyy, ja nykyään kitkarenkaat toimivat jäällä paremmin kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten.
-
- Viestit: 12971
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kitkoilla ajaminen talvella on väkisin venäläistä rulettia, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Se on just näin.Superdextaaja kirjoitti: ↑La Marras 27, 2021 11:52 pm ajaminen talvella on väkisin venäläistä rulettia, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
-
- Viestit: 3582
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Juuri näin…ja varsinkin kun ajaa kuin ”pullopersesika” kesää-talvea risteyksiin ja kun osuu edellä olevaan, on vika aina renkaissa Itsessä toimeineen ei tietenkään ole tarkastelun varaa….Tumppi 865 kirjoitti: ↑Su Marras 28, 2021 12:28 amSe on just näin.Superdextaaja kirjoitti: ↑La Marras 27, 2021 11:52 pm ajaminen talvella on väkisin venäläistä rulettia, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
-
- Viestit: 1860
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
No nyt voin sanoa, että valintani on nastarengas kun vara-auton alla tuli 14 vuonna paistetut Kumhot.
En tiedä, kai ne on sitten hyvät olleet, mutta on voimaa 1,6 Foordissakin kun jaksaa vielä vitosella juuri ja juuri alkaa jauhamaan joutilasta niljaiseksi suolatulla moottoritiellä. Rapina vaan käypi ja saa rattia veivata kuin vanhassa verkussa.
Risteyksistä kun lähtee, niin ei meinaa niin varovaisesti toistaitoinen saada kytkintä nostettua että ei taas rapina kävisi.
En tiedä, kai ne on sitten hyvät olleet, mutta on voimaa 1,6 Foordissakin kun jaksaa vielä vitosella juuri ja juuri alkaa jauhamaan joutilasta niljaiseksi suolatulla moottoritiellä. Rapina vaan käypi ja saa rattia veivata kuin vanhassa verkussa.
Risteyksistä kun lähtee, niin ei meinaa niin varovaisesti toistaitoinen saada kytkintä nostettua että ei taas rapina kävisi.
-
- Viestit: 4544
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
No miksi kitkarenkaat sitten ovat aliedustettuna kuolonkolareissa? Jos nimittäin viittasitte kitkoihin.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Su Marras 28, 2021 12:28 amSe on just näin.Superdextaaja kirjoitti: ↑La Marras 27, 2021 11:52 pm ajaminen talvella on väkisin venäläistä rulettia, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 12971
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
No noillahan on jo kättelyssä pakotettu ajamaan hitaammin luisumisten vuoksi pysyäkseen tiellä, joten tilannenopeus on aina vissiin pienempi verrattuna nastarenkaisiin. Kaikenmaailman peräkosketusta, penkkaanajoa ja peltiruttua noilla sitten tapahtuukin jatkuvasti. Kaikista pienistäkin luiskahduksista jos aletaan tilastoja nakertamaan, näyttää kitkarenkaat todellisen luontonsa. Sitten on varmasti viimeistään jokaiselle kitkarengasuskovaiselle selvää, että ne oikeasti liukkaaseen pintaan tarraamaan pystyvät metalliset nastat todellakin puuttuvat niistä.EKo kirjoitti: ↑Su Marras 28, 2021 8:26 amNo miksi kitkarenkaat sitten ovat aliedustettuna kuolonkolareissa? Jos nimittäin viittasitte kitkoihin.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Su Marras 28, 2021 12:28 amSe on just näin.Superdextaaja kirjoitti: ↑La Marras 27, 2021 11:52 pm ajaminen talvella on väkisin venäläistä rulettia, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 6364
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Älä viitti kirjoitella paskaa. Te nastaspedet olette jatkuvasti tientukkoina...Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Marras 28, 2021 8:35 am
No noillahan on jo kättelyssä pakotettu ajamaan hitaammin luisumisten vuoksi pysyäkseen tiellä, joten tilannenopeus on aina vissiin pienempi verrattuna nastarenkaisiin.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 1315
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Se ero johtuu siitä että nastattomilla renkailla ajaa taitavammat kuljettajat kun liukuesterenkailla. Ei siinä sen kummempaa ole.
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Joo, sen takia ajan hyvillä nastarenkailla tien tukkona.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kertokaas kitkapellet missä vaiheessa nastat irtoaa renkaista ja pito katoaa? Misukat nyt kolmatta talvea alla, nastoja 250/rengas ja yhtään nastaa en huomannut irronneen Toki niissä nastoissa jo pientä kulumaa on havaittavissa, pintaa on kyllä reilusti. Ens talveksi ostan uudet ja joku varmaan ajaa noilla vielä 3 talvea ja sen jälkeen nastat poistettuina pari kesää päälle jos nahkat kestää repiä 1000 nastaa irti
VALLU ON PARAS!
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Oman näkemyksen mukaan laadukas nastarengas on ensimmäisen talven ajan nastattomaan nähden ylivoimainen. Kuitenkin kun sillä suurimmassa osassa Suomea ajetaan 70% paljaalla asfaltilla, ero on jo seuraavana talvena merkittävästi kaventunut. 4. talvena se on parempi enää siellä märällä jäällä. Toki se on siellä merkittävästi parempi, vaikka nastat olisi missä kunnossa, koska mikään "pehmeä" pintamateriaali ei voi toimia noissa olosuhteissa. Muualla nastaton onkin sitten omaa luokkaansa, lumella ja sulalla. Rengasmelu ja vaikkapa pito lumisella polanteella.
Itse olen ajanut kohta 25 vuotta nastattomilla. Joissakin autoissa on ollut tullessaan nastat, mutta usein olen ne vaihtanut nastattomiin ennen loppuaan.
Tämähän on sellainen kysymys, että mitä ominaisuuksia painotetaan. Jos fokus on maksimaalinen turvallisuus siellä liukkaimmassa mahdollisessa olosuhteessa, valinta on luonnollisesti siellä parhaiten toimiva rengas. Jos taas näkee kykenevänsä varautumaan siihen ongelmakeliin ja fokus on kokonaisuudessa, nykyaikainen nastaton on aivan toimiva valinta. esim. minulle se on selkeästi mieluisampi vaihtoehto.
Tässäkin ikiaisessa väittelyssä on se typerä piirre, että osapuolet vaikuttavat usein kuvittelevan toisen kehuvan toista vaihtoehtoa kiusallaan. Kyllä ne väittämät perustuvat varmasti pääosin aitoihin objektiivisiin näkemyksiin.
Itse olen ajanut kohta 25 vuotta nastattomilla. Joissakin autoissa on ollut tullessaan nastat, mutta usein olen ne vaihtanut nastattomiin ennen loppuaan.
Tämähän on sellainen kysymys, että mitä ominaisuuksia painotetaan. Jos fokus on maksimaalinen turvallisuus siellä liukkaimmassa mahdollisessa olosuhteessa, valinta on luonnollisesti siellä parhaiten toimiva rengas. Jos taas näkee kykenevänsä varautumaan siihen ongelmakeliin ja fokus on kokonaisuudessa, nykyaikainen nastaton on aivan toimiva valinta. esim. minulle se on selkeästi mieluisampi vaihtoehto.
Tässäkin ikiaisessa väittelyssä on se typerä piirre, että osapuolet vaikuttavat usein kuvittelevan toisen kehuvan toista vaihtoehtoa kiusallaan. Kyllä ne väittämät perustuvat varmasti pääosin aitoihin objektiivisiin näkemyksiin.
-
- Viestit: 1315
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Onko oikeasti näin? Jos otetaan verrokiksi vaikka edellä mainittu michelin x-ice north 4, niin nastojen rapina on kyllä olematon.
Tämä on tietysti enemmän makuasia, toki nasta pitää aina ääntä enemmän kuin nastaton vaikka olisikin hiljainen, mutta pito lumisella polanteella? Melkein väittäisin että vaikka tuo michelin ei kyllä ole niin paljon huonompi lumipolanteella, että voitaisiin puhua minkään kitkarenkaan olevan pidoltaan omaa luokkaansa.
Sama koskee varmasti muitakin top5 nastarenkaita.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa