Valintani on Kitkarengas
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Piikit tai ei piikkejä, hyvä olisi jos renkaat olisivat pyöreät.
-SS-
-SS-
-
- Viestit: 28107
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Pakkasilla ei kaikki muoviseosrenkaat ole sitäkään.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 653
- Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Heh, heh - muistuu mieleheni nyt kun nelisenkytä vuotta sitten olin Lapissa, työmatka 25km ja autona VW dobbelkabine. Päivällä pakkanen kiristy tonne -35 C huitteille, boxeri läksi kyllä käyntiin mutta renkaat ei olleet ensinkään pyöreät eikä jousituskaan kovin notkea. Vieläki naurattaa se kengurukyyti
Sitku pääsi taajamasta ni muutaman kilometrin jälkeen pyörät alkoivat pyöristyä ja iskaritkin norjistua. Eiköhä ne olleet ihan tavan Hakkapeliitat noina aikoina.
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: Su Loka 28, 2012 9:26 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Minulla on kitkarenkaat ensimmäistä kertaa autossa. Kun ostin käytetyn auton kesällä jossa talvikumit oli kitkat, ajattelin ensin että vaihan saman tien nastallisiin. Renkaat vaikutti kuitenkin uusilta, joten päätin kokeilla ja hyvin on vielä pärjänny. Niitä vesijäitä ei ole vielä ollu, joten se vielä kokeilematta. Uusi lumi jään pinnalla lienee se toinen ongelmakeli? Eläkeläisen ei ole pakko lähteä kaikkein pahimmalla kelillä, että sikäli uskon tottuvani noihin. Olihan se yllätys kun rengasmelu hiljeni kun vaihon kesäkumeista talvikumeihin. Risteyksethän on myös ongelmakohtia kuhan ne kunnolla hiotaan talven edetessä. Luin jostain että nastarenkailla ajavat karhentaa risteyksiä ja jos kaikki ajaisivat kitkoilla, olisi risteys kohat paljon pahempia.Heikki 75 kirjoitti: ↑Su Marras 28, 2021 12:39 pm Tämähän on sellainen kysymys, että mitä ominaisuuksia painotetaan. Jos fokus on maksimaalinen turvallisuus siellä liukkaimmassa mahdollisessa olosuhteessa, valinta on luonnollisesti siellä parhaiten toimiva rengas. Jos taas näkee kykenevänsä varautumaan siihen ongelmakeliin ja fokus on kokonaisuudessa, nykyaikainen nastaton on aivan toimiva valinta. esim. minulle se on selkeästi mieluisampi vaihtoehto.
Tässäkin ikiaisessa väittelyssä on se typerä piirre, että osapuolet vaikuttavat usein kuvittelevan toisen kehuvan toista vaihtoehtoa kiusallaan. Kyllä ne väittämät perustuvat varmasti pääosin aitoihin objektiivisiin näkemyksiin.
-
- Viestit: 4455
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Mulla käyttiksenä getz ja on aika lyhyellä akselivälillä ja herkällä kaasupolkimella. EI oiken tunnu löytyvän tuntumaa ajo-ominaisuuksiin, jospa sitä sitten kilometrien myötä. Jotkut kiinan nastalliset alla ja käytös on vähän epämääräistä. Pitää ajella tää talvi ja koittaa saada tuntumaa.
Monta vuotta ajoin farkkugolfilla ja dieselkoneella. Oli painoa enemmän ja käytös rauhallista ja loogista.
Mieli tekis kyllä kitkoja, mutta en taida alkaa kokeilemaan.
Piti sanomani, että neloskorinen clio on paljon getziä painavampi ja akseliväliltään paljon suurempi, mutta omamassa jopa pienempi ja akselivälikin vain hiukan suurempi. Leveyttä enemmän, mutta on tuntuma aivan erilainen. Siinä tietty ajonvakautus niin karsii pois isot luistot.
Monta vuotta ajoin farkkugolfilla ja dieselkoneella. Oli painoa enemmän ja käytös rauhallista ja loogista.
Mieli tekis kyllä kitkoja, mutta en taida alkaa kokeilemaan.
Piti sanomani, että neloskorinen clio on paljon getziä painavampi ja akseliväliltään paljon suurempi, mutta omamassa jopa pienempi ja akselivälikin vain hiukan suurempi. Leveyttä enemmän, mutta on tuntuma aivan erilainen. Siinä tietty ajonvakautus niin karsii pois isot luistot.
- toyopet
- Viestit: 3257
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Uusi lumi jään päällä on ihan samanlainen "ongelma" nastarenkaalle, ei se nasta sieltä yletä jään pintaan.RoinaReino kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 9:29 am Minulla on kitkarenkaat ensimmäistä kertaa autossa.---. Uusi lumi jään pinnalla lienee se toinen ongelmakeli?
Pitäisi mennä kunnon piikkirenkaisiin, sitten jotain merkitystä.
Se vesijää on kitkarenkaalle pahin, se on liukasta nastallekin.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: Su Loka 28, 2012 9:26 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
No niinpäs onkin. Harrastan sauvakävelyä ja käytän talvella nastakenkiä ja ne on petolliset juuri noissa olosuhteissa. Sitä luottaa niihin ja sitten kun tulee sentti -- pari uutta lunta jään päälle, ei se nasta pidäkkään koska nasta ei yllä puremaan jäähän.toyopet kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 1:05 pmUusi lumi jään päällä on ihan samanlainen "ongelma" nastarenkaalle, ei se nasta sieltä yletä jään pintaan.RoinaReino kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 9:29 am Minulla on kitkarenkaat ensimmäistä kertaa autossa.---. Uusi lumi jään pinnalla lienee se toinen ongelmakeli?
Pitäisi mennä kunnon piikkirenkaisiin, sitten jotain merkitystä.
Se vesijää on kitkarenkaalle pahin, se on liukasta nastallekin.
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Toyopet puhuu asiaa.toyopet kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 1:05 pmUusi lumi jään päällä on ihan samanlainen "ongelma" nastarenkaalle, ei se nasta sieltä yletä jään pintaan.RoinaReino kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 9:29 am Minulla on kitkarenkaat ensimmäistä kertaa autossa.---. Uusi lumi jään pinnalla lienee se toinen ongelmakeli?
Pitäisi mennä kunnon piikkirenkaisiin, sitten jotain merkitystä.
Se vesijää on kitkarenkaalle pahin, se on liukasta nastallekin.
Pari päivää sitten ajoin yhteen mutkaan jonka tiesin olevan jäässä kuten oli edellisenäkin päivänä ollut. Koko tie oli todella liukas.
Nyt oli auto vaihtunut yli 2000kg painavasta alle 1000kg painavaan ja vähän satanut lunta jään päälle, ei meinannut vauhti laskea millään eikä kääntyä mutkaan, onneksi pientare oli röpellisempää soraa. Alle 500km ajetut nastat alla.
Edellisenä päivänä toisessa autossa oli ollut 6 vuotta vanhat kitkat joissa pintaa 6-7 milliä eikä mutkaan meno tuottanut tuollaisia ongelmia.
Tosin nastat näyttävät olevan vielä vähän syvennyksessäkin,joten pito luultavasti paranee kunhan vähän aikaa ajelee?
Auton paino ja raideleveyskin on noissa keskenään todella eri.
-
- Viestit: 28107
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tuo liukkaus vaihtelee jopa tuntien aikana varsinkin risteyksissä, aamulla pitää rengas ihan hyvin, kun taas iltapäivällä on kuin öljyssä ajelisi. Siksi ei voi verrata tilannetta ihan suoraan toisiinsa.zukka kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 4:03 pmToyopet puhuu asiaa.toyopet kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 1:05 pmUusi lumi jään päällä on ihan samanlainen "ongelma" nastarenkaalle, ei se nasta sieltä yletä jään pintaan.RoinaReino kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 9:29 am Minulla on kitkarenkaat ensimmäistä kertaa autossa.---. Uusi lumi jään pinnalla lienee se toinen ongelmakeli?
Pitäisi mennä kunnon piikkirenkaisiin, sitten jotain merkitystä.
Se vesijää on kitkarenkaalle pahin, se on liukasta nastallekin.
Pari päivää sitten ajoin yhteen mutkaan jonka tiesin olevan jäässä kuten oli edellisenäkin päivänä ollut. Koko tie oli todella liukas.
Nyt oli auto vaihtunut yli 2000kg painavasta alle 1000kg painavaan ja vähän satanut lunta jään päälle, ei meinannut vauhti laskea millään eikä kääntyä mutkaan, onneksi pientare oli röpellisempää soraa. Alle 500km ajetut nastat alla.
Edellisenä päivänä toisessa autossa oli ollut 6 vuotta vanhat kitkat joissa pintaa 6-7 milliä eikä mutkaan meno tuottanut tuollaisia ongelmia.
Tosin nastat näyttävät olevan vielä vähän syvennyksessäkin,joten pito luultavasti paranee kunhan vähän aikaa ajelee?
Auton paino ja raideleveyskin on noissa keskenään todella eri.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 6364
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tämmöinen tuli vastaa:
Tarja Tuulikki Laaksonen: Merkittävimmät suomalaiset keksinnöt. Minerva 2021.
"Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö toi markkinoille Kelirengas-talvirenkaan, joka korvasi lumiketjut, joita vuoristoisessa Euroopassa yhä tarvitaan, koska nastarenkaita ei ole siellä alavilla mailla ja moottoriteillä lupa käyttää. Veikko Ryhönen sai uudelle Piikkirengas-keksinnölleen patentin vuonna 1959, ja näin otettiin käyttöön vitsaus, jota kitkarenkaat eivät ole vielä syrjäyttäneet. Olisi saanut jäädä keksimättä."
Tarja Tuulikki Laaksonen: Merkittävimmät suomalaiset keksinnöt. Minerva 2021.
"Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö toi markkinoille Kelirengas-talvirenkaan, joka korvasi lumiketjut, joita vuoristoisessa Euroopassa yhä tarvitaan, koska nastarenkaita ei ole siellä alavilla mailla ja moottoriteillä lupa käyttää. Veikko Ryhönen sai uudelle Piikkirengas-keksinnölleen patentin vuonna 1959, ja näin otettiin käyttöön vitsaus, jota kitkarenkaat eivät ole vielä syrjäyttäneet. Olisi saanut jäädä keksimättä."
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 12971
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tuon lisäksi kitkarenkaalle on erittäin petollinen hieman nuoskainen vasta satanut uusi lumi, joka pakkautuu renkaan alla laataksi takertuen kitkarenkaan pintaan tukkien lamellien välit. Tuollainen mytty tarraa kitkarenkaan mukaan helpommin ja toimii kelkan jalaksena vasten liukasta asfalttia ja jääpintaa. Nastarenkaan kumiseos ja kuvio tekee nastoineen siitä rouheamman, ja mytty ei takerru renkaaseen samoin eikä lumi tunkeudu tukkimaan notkeiden lamellien välejä samoin. Lisäksi sopivan kostealla ilmalla kuivankin asfaltin pinta ottaa pääkallokeli jääpinnan pelkästä ilmankosteuden kuuraantumisesta tien pintaan. Tuota kun kitkarengasspedeilijät kiillottavat luistelullaan, niin jo on nastarenkailla ajavallakin tekemistä pysyäkseen tien päällä.toyopet kirjoitti: ↑Ke Joulu 01, 2021 1:05 pmUusi lumi jään päällä on ihan samanlainen "ongelma" nastarenkaalle, ei se nasta sieltä yletä jään pintaan.RoinaReino kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 9:29 am Minulla on kitkarenkaat ensimmäistä kertaa autossa.---. Uusi lumi jään pinnalla lienee se toinen ongelmakeli?
Pitäisi mennä kunnon piikkirenkaisiin, sitten jotain merkitystä.
Se vesijää on kitkarenkaalle pahin, se on liukasta nastallekin.
Kitkarenkaat jopa huonontavat näin muidenkin teilläliikkujien turvallisuutta. Nastarenkaat karhentavat ja poistavat jäätä tienpinnasta, vaikka tekevätkin uraa ja kuluttavat asfalttia. Ilman tätä ei kitkarenkaillakaan kuitenkaan pärjäisi Suomen talviteillä juuri ollenkaan, vaan olisi pakko suolata ja hiekoittaa teitä älyttömiin asti, jos nastat esim. kiellettäisiin kokonaan.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 28107
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Vielä kun autoilijat oppisivat "karhentamaan" sitä tietä ajamalla eri kohdissa ajorataa, eikä yksiä ja samoja jälkiä, niin ei tulisi niitä syviä uriakaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1511
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ti Loka 08, 2013 7:35 pm
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Älä aja raiteissa! Tämän ohjeen isäni aikanaan opetti ja hyvin pätee nytkin, tiet kuluisi tasaisemmin. Myös nuo täristysraidat teillä ohjaavat ajamaan raiteissa, ovat täysin turhia.
-
- Viestit: 1860
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Meillä autokoulun opettaja tuumasi jotta me emme ole urakuskeja.
-
- Viestit: 28107
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Eräällä kurssilla ollessani opettaja kertoi että hän opettaisi mieluiten veturin kuljettajia, koska kaikki ajokortin omistajat osaavat ajaa "raiteissa".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 606
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:38 pm
- Paikkakunta: Oulunlääni
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
1.12.2024 lähtien pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä talvirenkaaksi. Silloin talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin, eli siinä tulee olla edellä oleva ”vuoristosymboli” tai talvirenkaan tulee olla nastoitettu. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan talvirenkaaksi. O2-luokan perävaunun talvirenkaaksi hyväksytään pelkällä M+S-merkinnällä varustettu rengas 30.11.2029 asti. Lähde: https://www.liikenneturva.fi/liikentees ... /#f20d607d
-
- Viestit: 28107
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Lobbarit taas saaneet päättäjät "juotettua" hyvin.Pikkuvalmet kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 4:33 pm 1.12.2024 lähtien pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä talvirenkaaksi. Silloin talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin, eli siinä tulee olla edellä oleva ”vuoristosymboli” tai talvirenkaan tulee olla nastoitettu. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan talvirenkaaksi. O2-luokan perävaunun talvirenkaaksi hyväksytään pelkällä M+S-merkinnällä varustettu rengas 30.11.2029 asti. Lähde: https://www.liikenneturva.fi/liikentees ... /#f20d607d
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 4544
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kyse taitaa olla enemmän liikenneturvallisuudesta ja vähemmän juottamisesta . . .Ajomies kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 7:19 pmLobbarit taas saaneet päättäjät "juotettua" hyvin.Pikkuvalmet kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 4:33 pm 1.12.2024 lähtien pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä talvirenkaaksi. Silloin talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin, eli siinä tulee olla edellä oleva ”vuoristosymboli” tai talvirenkaan tulee olla nastoitettu. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan talvirenkaaksi. O2-luokan perävaunun talvirenkaaksi hyväksytään pelkällä M+S-merkinnällä varustettu rengas 30.11.2029 asti. Lähde: https://www.liikenneturva.fi/liikentees ... /#f20d607d
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 28107
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Eipä tuo pykälä estä huonokuntoisilla ja pitämättömillä renkailla ajamista, mutta pakottaa vaihtamaan ajokuntoiset renkaat .EKo kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 7:36 pmKyse taitaa olla enemmän liikenneturvallisuudesta ja vähemmän juottamisesta . . .Ajomies kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 7:19 pmLobbarit taas saaneet päättäjät "juotettua" hyvin.Pikkuvalmet kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 4:33 pm 1.12.2024 lähtien pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä talvirenkaaksi. Silloin talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin, eli siinä tulee olla edellä oleva ”vuoristosymboli” tai talvirenkaan tulee olla nastoitettu. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan talvirenkaaksi. O2-luokan perävaunun talvirenkaaksi hyväksytään pelkällä M+S-merkinnällä varustettu rengas 30.11.2029 asti. Lähde: https://www.liikenneturva.fi/liikentees ... /#f20d607d
Niin kuin kaikki tänä päivänä vanhenee yhdessä yössä käyttökelvottomiksi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], farmeri, Google [Bot] ja 42 vierailijaa