Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Superdextaaja kirjoitti: To Marras 24, 2022 9:33 am Toivotaan, että ei ole tulevissa äkkijarrutus-, korjausohjausliike- ja vetopitoa vaativassa tilanteessa märkää tai muiden kitkarenkailla ajavien kiillottamaa jääpintaa kohdalla, millä ei muulla ole mehdollista tehdä pitoa kuin hiekalla tai metallisella nastalla.
Näihin kunhan ei joudu, niin nastattomilla renkailla pärjää ihan hyvin. Myös jalkarätteinä tuleva lumi sopivana kerrostumana tien pinnassa tarttuu paremmin tahmean kitkarenkaan kuvioon kerrokseksi, joka toimii helposti pulkkana renkaalle. Turvallisia ajokilometrejä vaan etenkin kanssaliikkujille.

Kylmä totuus on se, että liikenteessä olevista nastarengassarjoista melko suuri osa on siinä kunnossa, että ne ovat merkittävämpi riski kanssaliikkujille.
Se osoitettiin hiljattain ihan tilastoilla, että suhteellisesti enemmän onnettomuuksia ajetaan nastarenkailla, johtuen juuri siitä, että ne usein ajetaan ruokottomaan kuntoon, koska ovathan ne "luotettavat nastarenkaat"
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Heikki 75 kirjoitti: To Marras 24, 2022 3:46 pm Kylmä totuus on se, että liikenteessä olevista nastarengassarjoista melko suuri osa on siinä kunnossa, että ne ovat merkittävämpi riski kanssaliikkujille.
Se osoitettiin hiljattain ihan tilastoilla, että suhteellisesti enemmän onnettomuuksia ajetaan nastarenkailla, johtuen juuri siitä, että ne usein ajetaan ruokottomaan kuntoon, koska ovathan ne "luotettavat nastarenkaat"
Näin se on. Nastarenkailla ajavat luottavat liikaa renkaisiinsa ja sitten sattuu ja tapahtuu. Mullakin on kuluneet nastarenkaat vanhemmassa pakussa. Sillä kyllä pärjää aivan hyvin, kunhan ajaa siten, ettei huonompi pito saa yliotetta.
Tänään taas seurailin liikennettä, kun monet ajoivat aivan puskurissa kiinni, vaikka tie oli alijäähtyneen tihkun seurauksena peililiukas. Siellä ammattikuskitkin hiillostivat rauhallisesti ajavia lähes puskurissa kiinni. Siinä ei auta parhaatkaan renkaat äkkitilanteessa, kun auton nopeus on 50 nopeudessakin 11 m/s. Se 5 m etäisyys on aika lyhyt, jos kuskin reaktionopeus on vaikka 1 sekuntti. Useimmiten sekin on kuitenkin pidempi.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Heikki 75 kirjoitti: To Marras 24, 2022 3:46 pm Kylmä totuus on se, että liikenteessä olevista nastarengassarjoista melko suuri osa on siinä kunnossa, että ne ovat merkittävämpi riski kanssaliikkujille.
Se osoitettiin hiljattain ihan tilastoilla, että suhteellisesti enemmän onnettomuuksia ajetaan nastarenkailla, johtuen juuri siitä, että ne usein ajetaan ruokottomaan kuntoon, koska ovathan ne "luotettavat nastarenkaat"
Ehkä merkittävä tekijä on myös se, että kitkarenkailijan pitää olla varakas; hän maksaa hyväpitoisista kitkarenkaistaan jopa tuplasti verrattuna keskiluokan nastakummeihin. Oman kokemuksen mukaan kaksi talvea riittää kitkarenkaalle, mutta olen ajanut 20 vuotta vanhoilla nastarenkailla, niillä pääsee jotenkin eteen päin. Kitkarenkaalla kustannusten lisäksi tulee henkinen paine tiellä pysymisestä ja huoli onnettomuuteen joutumisesta. Nastarenkailijan suisti onnettomuuteen liukas keli. Kitkarenkailijan onnettomuus tuntuu joidenkin mielestä olevan tuottamuksellinen, jo siinä vaiheessa kun rengasvalintaan on päädytty.

Vaikka yhdenkin talven ajetut nastarenkaat todellakin saattavat olla aika erilaiset, ja paljon heikkopitoisemmat kuin uutena.

Jotta ei riitaa tulisi, korostan, hyväkuntoiset nastarenkaat ovat aina ja joka tilanteessa hyväkuntoista kitkarengasta paremmat, varsinkin jääradalla kilpaa ajettaessa, tai jatkuviin hätäjarrutuksiin ajauduttaessa. Siitä ei ole epäilystä.

Mutta joku 40-50 tonnin moduulirekka jos pääsee pelkän kumirenkaan avulla mäen päälle ja mäen päältä alas, miksei sitten kitkarenkainen henkilöauto pääsisi, varovasti sinnitellen ? Raskaalle liikenteelle pitäisi niitä nastapakkoja ajatella myös. Sen verran niitä on sikin sokin ja kyljellään ja katollaan liukkaissa mäissä.

-SS-
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

-SS- kirjoitti: To Marras 24, 2022 4:04 pm
Heikki 75 kirjoitti: To Marras 24, 2022 3:46 pm Kylmä totuus on se, että liikenteessä olevista nastarengassarjoista melko suuri osa on siinä kunnossa, että ne ovat merkittävämpi riski kanssaliikkujille.
Se osoitettiin hiljattain ihan tilastoilla, että suhteellisesti enemmän onnettomuuksia ajetaan nastarenkailla, johtuen juuri siitä, että ne usein ajetaan ruokottomaan kuntoon, koska ovathan ne "luotettavat nastarenkaat"
Ehkä merkittävä tekijä on myös se, että kitkarenkailijan pitää olla varakas; hän maksaa hyväpitoisista kitkarenkaistaan jopa tuplasti verrattuna keskiluokan nastakummeihin. Oman kokemuksen mukaan kaksi talvea riittää kitkarenkaalle, mutta olen ajanut 20 vuotta vanhoilla nastarenkailla, niillä pääsee jotenkin eteen päin. Kitkarenkaalla kustannusten lisäksi tulee henkinen paine tiellä pysymisestä ja huoli onnettomuuteen joutumisesta. Nastarenkailijan suisti onnettomuuteen liukas keli. Kitkarenkailijan onnettomuus tuntuu joidenkin mielestä olevan tuottamuksellinen, jo siinä vaiheessa kun rengasvalintaan on päädytty.

Vaikka yhdenkin talven ajetut nastarenkaat todellakin saattavat olla aika erilaiset, ja paljon heikkopitoisemmat kuin uutena.

Jotta ei riitaa tulisi, korostan, hyväkuntoiset nastarenkaat ovat aina ja joka tilanteessa hyväkuntoista kitkarengasta paremmat, varsinkin jääradalla kilpaa ajettaessa, tai jatkuviin hätäjarrutuksiin ajauduttaessa. Siitä ei ole epäilystä.

Mutta joku 40-50 tonnin moduulirekka jos pääsee pelkän kumirenkaan avulla mäen päälle ja mäen päältä alas, miksei sitten kitkarenkainen henkilöauto pääsisi, varovasti sinnitellen ? Raskaalle liikenteelle pitäisi niitä nastapakkoja ajatella myös. Sen verran niitä on sikin sokin ja kyljellään ja katollaan liukkaissa mäissä.

-SS-
Kyllä raskaaseen kalustoon on olemassa hyvän pidon omaavia renkaita, mutta kun se urasyvyys on se pykälien mukaan riittävä vaatimus, niin ei sitten ole lähdetty vaikeammin toteutettavalla linjalle ja vaati kunnon kumiluokitukset myös talvikelejä silmälläpitäen. Ketjut pelastaa monesta paikasta, mutta kun ei niitä kaikki kuitenkaan käytä eikä kuulu edes varustukseen, niin liukkaat mäet täyttyy nopeasti sitten toisista tiellä liikkujista. Mitä tulee siihen alas laskeutumisiin isojen autojen kanssa jyrkemmistä, liukkaista mäistä, niin usein onnistuu kun sen voi tehdä rauhassa ilman muuta liikennettä, sitten vaan kun alkaa olemaan mäki täynnä menijää ja tulijaa eikä pysty "lukemaan" muiden liikkeitä, niin ainakin hauskuus katoaa hommasta. Sen massan kun saa pidettyä "aisoissa" niin onnistumisen kerroin on hyvä, mutta sitten kun se massa ottaa vallat, niin sitten onkin jo luojassa miten käy.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Minulle on aika päivänselvä jos on tietoinen että alla on ei parhaimat renkaat ja esm tänään kun satoi alijäähtynyttä että ajaa "ihmisiks" eli turvavälit ja liikenneynpyrään tultaessa hieman hiljaa. Jotkut vain valitaa huonoa tienpitoa ja jotkut että uusi nyt ne renkaat. Wi vaan käy päinsä että voi pärjätä hieman ei niin uusilla. Sitten myös ne vaaraisen vanhat yli vanhat nastarenkaat jossa ei vaan ole pitoa, edes huonosti, muuta kun nastat näkyy vielä.


Kuorma autopuoli. Töissä talvisin semossessa paikassa missä kyllä näkee jo aika heti pääseekö vai ei. Rengkaiten kunto joo, mutta se joka on ratin takaa vaikutaa myös vielä enemän. Kun tuomonen tuliterä viisiakselinen aamuvuoro ei vaan mitenkään päässyt, iltavuoron kanssa meni hyvin, E sisu yhdellä vetävällä ja suht huonot renkaat ja tod nöäköisesti hunot jarrut myös sai auton liikumaan jäisiä mäkiä missä vesi lorisi kun ison talon teipatut autot suditti kaikki pilalle.

S_itten kun noi oiken v mäiset alijäähtynyttä ja vesisade jäisiä pintoja ja tie päivystäjä nukkuu, silloin on mitkä tahansa kuskit tai autot, tuurilla joku ehkä pääsi perille.

Oli ehkä 5 v sitten joku ruhkainen seututie. Tuttu toi vaihtolava auton sitä tietä ja huomas että nyt ei kannata pelleillä, vauhti pois ja men pysäkille odottaa. Joku elementtirekka hermostui ja lälärissä uhoili. Anna mennä sitten. Kykeen se meni ja tunnin päästä suola auto tuli, Oli iltalehdessä juttuu tosta myös
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Ite ajelin muutamat rengassarjat kitkoilla eikä ollu mitään ongelmaa. Auto ja renkaat tuli tutuksi eikä autossa ollu esp:tä. Sitten vaihtuikin auto ja renkaat nastallisiin ja kilsoja ei koroaeristyksen taki tullu paljookaan. Vaimon autossa oli edelleen kitkat ja sillä lähdettiin viime keväänä reissuun. Heti alkumatkassa yksi erkanemiskaistan mutka yllätti kun oli aivan jäätä ja siitä mentiin kanttarin yli merkkiä hipoen. Tuuriakin oli että ei ollu paljoo lunta ja kanttarin reunassakin oli kovaa lunta tai jäätä eli nousi hyvin siitä yli. ja vielä se merkkikin vältettiin ja jatkettiin matkaa. autossa on esp mutta ei se voinut tuossa mitään ja vauhtia oli 40. Kaippa se muu tie oli sellaisessa kunnossa että en hoksannu sitä rampin erilaista pintaa ja yllätti.
Eli kitkoilla oppii ajamaan ja plussaa on jos ajaa aina samalla autolla.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä se yhtä opettelua oli kun töissä sai ajella kolmella tai neljällä erilaisella autolla. Siihen vielä automaatteja joissa toiminta oli erilaiset. Peilikirkasta jäistä mäkeä ylös mennessä ei keppivehkeillä ongelmia ollut, niin sitten automaattien kanssa sitäkin enemmän. Jotkut piti vaihteen saman ja antoi pyörien sutiakin, kun taas toisessa automaatti löi heti isompaa vaihdetta ja sitten parin sekunnin päästä takaisin pienemmälle, ja sitten se juuttuikin siihen. Alamäissä taas pakokaasujarru ja kunnollinen hidasti oli mukava varuste, mutta pakokaasujarruissa oli niin että ne oli usein poistettu käyttämättömyyden ja siitä johtuen jumiintuneina. Hidastimissa taas jouheasti toimivat ja käsiohjauksella käytettävät oli hyviä, mutta sitten ne automaattisesti toimivat sai kyllä sydämen tykytyksiä aikaiseksi liian rajulla "tarttumisella". Sitten vielä sellaiset "säästörenkaat" alla joissa pitoa ei nimeksikään, jotka ei kyllä kuluneetkaan. Kun varmasti "kassanvartija" niitä lukemia vahtaa tarkempaa, kuin niitä hinausten määriä tai ojaan suistumisia, kun ne on helppo sysätä kuljettajien kontolle.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Antsuko
Viestit: 1384
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Olen nyt yli kymmenen vuotta ajanut Nokian nastattomilla talvirenkailla. Alijäähtynyt vesi ei ole niitä liukkaimpia kelejä tehnyt. Pikemminkin päinvastoin, alijäähtyneen tihkusateen jäljiltä tienpinta on ollut oikein hyvin pitävä. Jokseenkin kolme vuotta sitten, muistaakseni marraskuussa, eräänä aamupäivänä satoi vettä. Iltapäivällä kylmeni räntäsateeksi ja yöllä pakasti. Seuraavana päivänä olin liikkeellä, tie oli jääkerroksen peittämä, mutta renkaan pito oli hämmästyttävän hyvä. Tien pinnasta päätellen yöllä oli ehkä satanut alijäähtynyttä vettä.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Antsuko kirjoitti: To Marras 24, 2022 10:44 pm Olen nyt yli kymmenen vuotta ajanut Nokian nastattomilla talvirenkailla. Alijäähtynyt vesi ei ole niitä liukkaimpia kelejä tehnyt. Pikemminkin päinvastoin, alijäähtyneen tihkusateen jäljiltä tienpinta on ollut oikein hyvin pitävä. Jokseenkin kolme vuotta sitten, muistaakseni marraskuussa, eräänä aamupäivänä satoi vettä. Iltapäivällä kylmeni räntäsateeksi ja yöllä pakasti. Seuraavana päivänä olin liikkeellä, tie oli jääkerroksen peittämä, mutta renkaan pito oli hämmästyttävän hyvä. Tien pinnasta päätellen yöllä oli ehkä satanut alijäähtynyttä vettä.
Taitaa riippua hyvin paljon minkälainen se tien pinta on. Sileä asvaltti tai sitten karkeampi asvaltti. Mutta varmasti liukkaimpia paikkoja on ne "kiillotetut" risteykset tms. jotka ovat jarrutteluilla ja kiihdytyksillä hiottu pelipinnalle. Samoin nuo vilkkaat "ympyrät" joita hiotaan liukkaiksi. Ainakin linja-autojen eturenkaat ei tahdo saada niissä pitoa ja kun alkaa luistamaan niin pitää vaan kääntää pyöriä enemmän "linkkuun" ja sitten alkaakin jo keula puskemaan penkkoja. Mitä pienempi se ympyrän halkaisija on sen tiukemman käännöksen joutuu tekemään ja kun pitävällä kelilläkin niissä ajaminen menee reunoja hipoen, niin ei siinä luistelu varaa juurikaan ole. Pysäkin sitten vielä on oma lukunsa ja kuinka ne on sijoitettu.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja toyopet »

It has three speed: here, there and gone...
Antsuko
Viestit: 1384
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Ajomies kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 12:08 pm
Antsuko kirjoitti: To Marras 24, 2022 10:44 pm Olen nyt yli kymmenen vuotta ajanut Nokian nastattomilla talvirenkailla. Alijäähtynyt vesi ei ole niitä liukkaimpia kelejä tehnyt. Pikemminkin päinvastoin, alijäähtyneen tihkusateen jäljiltä tienpinta on ollut oikein hyvin pitävä. Jokseenkin kolme vuotta sitten, muistaakseni marraskuussa, eräänä aamupäivänä satoi vettä. Iltapäivällä kylmeni räntäsateeksi ja yöllä pakasti. Seuraavana päivänä olin liikkeellä, tie oli jääkerroksen peittämä, mutta renkaan pito oli hämmästyttävän hyvä. Tien pinnasta päätellen yöllä oli ehkä satanut alijäähtynyttä vettä.
Taitaa riippua hyvin paljon minkälainen se tien pinta on. Sileä asvaltti tai sitten karkeampi asvaltti. Mutta varmasti liukkaimpia paikkoja on ne "kiillotetut" risteykset tms. jotka ovat jarrutteluilla ja kiihdytyksillä hiottu pelipinnalle.
Asfaltin laadulla tuskin on juuri mitään vaikutusta, jäätävästä tihkusta tulee sileäänkin pintaan sen verran epätasaisuutta, että hyvä talvirengas saa siitä otteen. Huonoilla renkailla luistelevat toki kiillottavat pinnat, varsinkin raskaampi kalusto.
Samoin nuo vilkkaat "ympyrät" joita hiotaan liukkaiksi.
Kerran olen luistellut ympyrästä ulos, vaikka varovasti oletin ajavani. Ulkoisesti hyvännäköiset nastarenkaat oli alla. Kuviosyvyyttä ainakin 5 mm, nastat lähes kaikki tallella ja ulkonemaa riittävästi. Ilmeisesti liukkaimmat talvirenkaat joilla olen ajanut, valmistaja on ollut tunnettu jo silloin, kun ajoluvan sain.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Antsuko kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 5:45 pm
Ajomies kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 12:08 pm
Antsuko kirjoitti: To Marras 24, 2022 10:44 pm Olen nyt yli kymmenen vuotta ajanut Nokian nastattomilla talvirenkailla. Alijäähtynyt vesi ei ole niitä liukkaimpia kelejä tehnyt. Pikemminkin päinvastoin, alijäähtyneen tihkusateen jäljiltä tienpinta on ollut oikein hyvin pitävä. Jokseenkin kolme vuotta sitten, muistaakseni marraskuussa, eräänä aamupäivänä satoi vettä. Iltapäivällä kylmeni räntäsateeksi ja yöllä pakasti. Seuraavana päivänä olin liikkeellä, tie oli jääkerroksen peittämä, mutta renkaan pito oli hämmästyttävän hyvä. Tien pinnasta päätellen yöllä oli ehkä satanut alijäähtynyttä vettä.
Taitaa riippua hyvin paljon minkälainen se tien pinta on. Sileä asvaltti tai sitten karkeampi asvaltti. Mutta varmasti liukkaimpia paikkoja on ne "kiillotetut" risteykset tms. jotka ovat jarrutteluilla ja kiihdytyksillä hiottu pelipinnalle.
Asfaltin laadulla tuskin on juuri mitään vaikutusta, jäätävästä tihkusta tulee sileäänkin pintaan sen verran epätasaisuutta, että hyvä talvirengas saa siitä otteen. Huonoilla renkailla luistelevat toki kiillottavat pinnat, varsinkin raskaampi kalusto.
Samoin nuo vilkkaat "ympyrät" joita hiotaan liukkaiksi.
Kerran olen luistellut ympyrästä ulos, vaikka varovasti oletin ajavani. Ulkoisesti hyvännäköiset nastarenkaat oli alla. Kuviosyvyyttä ainakin 5 mm, nastat lähes kaikki tallella ja ulkonemaa riittävästi. Ilmeisesti liukkaimmat talvirenkaat joilla olen ajanut, valmistaja on ollut tunnettu jo silloin, kun ajoluvan sain.
Kyllä kerran pääsi tuollainen alijäähtyneen veden liukastama tie yllättämään. Kun tulin sivutieltä isommalle tielle sellaisen nyppylän takaa ja hivenen oli vauhtia, niin ei edes yrittänyt kääntyä vaan meni kelkkana tien yli. Onneksi kuitenkin pysähtyi niin että auto pysyi tiellä, eikä muita kulkijoita ollut. Viisi minuuttia aikaisemmin olin samalla tiellä eikä merkkiäkään että olisi jäässä. Samoin joskus tilausajolla piti äijä porukkaa kusitauolle päästää tämän tästä ja pimeässä sitten niitä pysähdyspaikkoja tiiraillessa vauhti oli maltillista. Lopulta löytyi pysäkki johon pysähdyin ja kolme ulos syöksynyttä ukkoa oli siellä selällään. Täällä on vit"£n liukasta totesivat. No piti sitten mennä ihan itse katsomaan ja kyllä aivan mahdottoman liukasta oli, jossain vaiheessa oli sitten sitä alijäähtynyttä tullut mutta ei sitä silmä erottanut. Sen jälkeen mersulla edettiin hivenen rauhallisemmin. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Sanokaapa pääkaupungissa asioivat/asuvat, että onkos linkin mukaisessa jutussa mainittu Lönnrotinkatu yksisuuntainen sen nastarengaskiellon alueella?

Jos tuollainen merkki tulee vastaan yksisuuntaisella kadulla, niin eihän siitä voi jatkaa eteenpäin, jos on nastarenkaat alla. Jos merkin kohdalla ei ole parkkipaikkaa, niin mihinkään ei voi mennä rikkomatta lakia. Lain vastaisesti ei voida vaatia ajamaan, ellei Poliisi ohjaa/saata. Liikennesuma on Helsingissä tällaisessa tilanteessa kyllä valmis...
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja mauri »

jiipee kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 8:02 pm
Sanokaapa pääkaupungissa asioivat/asuvat, että onkos linkin mukaisessa jutussa mainittu Lönnrotinkatu yksisuuntainen sen nastarengaskiellon alueella?

Jos tuollainen merkki tulee vastaan yksisuuntaisella kadulla, niin eihän siitä voi jatkaa eteenpäin, jos on nastarenkaat alla. Jos merkin kohdalla ei ole parkkipaikkaa, niin mihinkään ei voi mennä rikkomatta lakia. Lain vastaisesti ei voida vaatia ajamaan, ellei Poliisi ohjaa/saata. Liikennesuma on Helsingissä tällaisessa tilanteessa kyllä valmis...
Ei tuo MTV:n uutinen aukea tällä kännykällä mutta Lönnrotinkatu on yksisuuntainen välillä Mannerheimintie - Hietalahdenkatu, siis Manskulta - Hietalahdentorin rannanpuoleiseen laitaan on (yksi) ajosuunta. Siitä eteenpäin kaksisuuntainen.
Make
Viestit: 1337
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Make »

Pohjoisesplanadilta tullessa näkyi olevan jo varoitus, että suoraan ajettaessa (Lönnrotinkadulle)on nastakielto. Varmaankin myös Mannerheimintieltä tullessa. Kiinteistöille saa uutisten mukaan ajaa nastoillakin.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Poliisilla tuntuu olevan aikaa ja intoa puukottaa nastarenkailla ajavia, mutta riittääkö sitten aikaa puukottajien jahtaamiseen Hesassa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Antsuko
Viestit: 1384
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Poliisilla tuntuu olevan aikaa ja intoa puukottaa nastarenkailla ajavia, mutta riittääkö sitten aikaa puukottajien jahtaamiseen Hesassa.
Onhan teiden ja katujen jyrsiminen piloille nastarenkailla aivan järjetöntä... On siihen syytäkin puuttua, silloin kun se on mahdollista.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aakku kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 9:13 pm Poliisilla tuntuu olevan aikaa ja intoa puukottaa nastarenkailla ajavia, mutta riittääkö sitten aikaa puukottajien jahtaamiseen Hesassa.
Niin kauan ne autoilijoita sakottaa kunnes nekin varustautuu kättä pidemmillä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Antsuko kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 9:41 pm
Poliisilla tuntuu olevan aikaa ja intoa puukottaa nastarenkailla ajavia, mutta riittääkö sitten aikaa puukottajien jahtaamiseen Hesassa.
Onhan teiden ja katujen jyrsiminen piloille nastarenkailla aivan järjetöntä... On siihen syytäkin puuttua, silloin kun se on mahdollista.
Niinpä ja yksityisautoilu olisi syytä myös kieltää kokonaan, kuluttaa katuja ja teitä pirusti..
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

SPS1975 kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 9:47 pm
Antsuko kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 9:41 pm
Poliisilla tuntuu olevan aikaa ja intoa puukottaa nastarenkailla ajavia, mutta riittääkö sitten aikaa puukottajien jahtaamiseen Hesassa.
Onhan teiden ja katujen jyrsiminen piloille nastarenkailla aivan järjetöntä... On siihen syytäkin puuttua, silloin kun se on mahdollista.
Niinpä ja yksityisautoilu olisi syytä myös kieltää kokonaan, kuluttaa katuja ja teitä pirusti..
Eikös se ole tarkoituskin kieltää Hesassa. Ainakin suunnitellaan tietulleja. Sillä se käry, melu ja katujen kuluminen helposti saadaan kuriin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Bing [Bot], RUT ja 59 vierailijaa