Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

traktori754 kirjoitti: Ke Marras 02, 2022 9:58 am Rekka sen verran kaukaa kuitenkin, että turvallisesti ja varmasti näki kun seison homio takilla ja viitoitin samalla siirtymässä keskelle tietä, silleen että takaa ja edessä olevat näki, kuitenkin se takimainen sai päähän ohittaa. Rekka kyllä sen verran kaukaa että mä ehdin poistua kokonaan sen hidastumatta, mutta hiljaa se meni sitten ohi, kun rekka hidasteli sitä koko tietä kiilaava pompiten saksalis autoa. Ja täys tupla viiva. Ne sähköt siinä puimurissa, jos toimi pihassa, ei välttis toiminut enää teillä.

Onko laitonta viitoitaa? Jos olis osunnut ja kaatunut, mun syy?


Ja tää on tie joka vielä kymmenen v sitten oli 100 rajoitus nyt siinä 60 vaihtuu 80. Eli levee on, se ohittija oli selvästi soran puolella hyppäs ihan kun se liittymä alkoi ja loppui.
Eikös tää mene sen ohittajan piikkiin. En muista mistä olen saanut opin, että tuollainen hidas ajoneuvo ohitetaan jonojärjestyksessä. Mutta aina löytyy joitakin hölmöjä ketkä ei hoksaa.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Aakku kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 9:46 pm Eikös sellainen vikuri auto ole tavallaan turvallisempi, jos sillä tiedostaa tien liukkauden. Luulisi sellaisen tunnottoman auton olevan riskaapelin, joka menee joka kelissä, kuin juna kiskoilla. Kun se lähtee kiskoilta, niin kuski saattaa yllättyä ja muuttua matkustajaksi.
No eihän se ole, kun sen käytöksestä ei voi tietää, onko liukasta vai ei, kun kuivalla kesäkelilläkin tuntuu kuin jäällä ajaisi. Liukkaalla se on vielä pahempi, kun ei saa takapuolituntumalla tietoa oikeasta käytöksestä.
Se mikä meni kuin juna, meni sitä kuivalla ja liukkaalla taas huomasi, että nyt on parempi ajaa varovaisesti.
It has three speed: here, there and gone...
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Yksi syy miksi en innostunut autopelistä, jossa oli oikein penkki, ratti, kaasu- ja jarrupoljin. Ei minkäänlaista tuntumaa tiehen, pelkkä näköhavainto tiestä, joten ihan mahdotonta sillä oli ajaa mitenkäån kunnolla. Toki siihenkin olis varmaan oppinut mutta en keksinyt miksi olis pitänyt
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tänään tuli hiukka lunta, joten vaihdoin pakuun nastarenkaat kitkojen tilalle.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Oikein mukavat Hankookit kesärenkaana vaihtuivat äsken Good Year kitkarenkaaksi, kolarimondeosta ostin halvalla vanteineen. Ei täristä ainakaan, että suorat olivat. Ja kaikissa sama paine. Saattanut lähteä renkaiden takia lapasesta, pitänee varoa. Kokeilin suolalla liukastettua lumista asfalttia, jarrua sai kyllä polkea ihan kunnolla, ennen kuin poljin alkoi täristää.

Kiihdyttäessä syttyi jokin liukkaankelin valo muutaman kerran. Mikä lie luistonesto.

15 vuotta kestänyt aikaisempi kitkarengaskausi saa nyt sitten jatkoa. Hetken tuo "kitkattomuus" jännittää, sitten ei asiaa tule mietityksi. Pintakaasulla muutenkin rullailen, polttoaine on senverta kallista että hurjastelu ei tule edes mieleen.

-SS-
Make
Viestit: 1338
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Make »

Nyt tuli kitkat hankittua Transporteriinkin. Emännällä alkoi 18. talvi kitkoilla.
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

Mä siirryin kevyessä autossa takaisin nastoihin, nyt jo täällä etelässäkin liukasta sataa lunta. Tasainen pito on ollut vaikka halpis nastat.
3 talvee ajoin contin kitkoilla enkä kyllä tykännyt. Jossain lumisuomessa lumisella tiellä pito on erittäin hyvä. Mukava ajaa hiljainen mutta liukkaat ympyrät ja kiillotetut liikennevalot ja kadun mutkat lähtee pito kuin höyhen tuulessa. Epäilen että kiiltäväksi suditussa ympyrässä autoa voisi käsineen liuttaa sivuttain.
Painavassa nykyautossa tuntuu kitka toimivan paremmin.
Antsuko
Viestit: 1384
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

poweri kirjoitti: Ma Marras 21, 2022 5:32 pm Mä siirryin kevyessä autossa takaisin nastoihin, nyt jo täällä etelässäkin liukasta sataa lunta. Tasainen pito on ollut vaikka halpis nastat.
3 talvee ajoin contin kitkoilla enkä kyllä tykännyt. Jossain lumisuomessa lumisella tiellä pito on erittäin hyvä. Mukava ajaa hiljainen mutta liukkaat ympyrät ja kiillotetut liikennevalot ja kadun mutkat lähtee pito kuin höyhen tuulessa. Epäilen että kiiltäväksi suditussa ympyrässä autoa voisi käsineen liuttaa sivuttain.
Painavassa nykyautossa tuntuu kitka toimivan paremmin.
Naapuri moitti Fiesta ST:n mukana tulleita Contin kitkoja vähän liukkaiksi. Itselläni ei ole kokemusta noista, mutta Nokian CR3 Hakkapeliitoista on. Ei ole vielä vajaassa neljässä talvessa sellaista keliä kohdalle sattunut, että voisin kuvitella tieliikennekelpoisella nastarenkaalla merkittävästi parempaa pitoa löytyvän.
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Michelin kitkat, ei uudet, focucsen alla. Nyt täss kun keli kerrasta vaihtui talveksi, oli kyllä kiihdyttäessä, edes rauhallisesti, niin että onko nyt ne loppu? No kokeilin jarruu, niin aika rajusti sai painaa ja kyllä jarrut hyvin ja kokeilin sada se heitelehtii, lähti se, mutta silleen että ei tullut yllätys, pito loppuu täysin ja auto menee minne sattuu. Ja oli kyllä liukasta, kiillotettu lumi ja risteys alueilla kun paljon rekkoja kääntyilee, oli kyllä vaikee päästä liikkeelle.

En ostais nyt enää nastoja. Kevään pöly, melu ja ei ne asvaltoi sitä mitä tattis, pitääkö sitten nastoilla vielä jyrsii?

Stara jolla autoja hurjasti, nekin ei enää osta nasta renkaita
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
valmetinkuskailija
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 28, 2012 4:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja valmetinkuskailija »

Kitkoissa tykkään itse nimenomaan siitä tuntumasta tiehen ainakin nokialaisessa pienikin luisto tuntuu heti ja voi ajaa ns. pidon rajalla. Kun taas uudet hankookin i-piket oli toisessa autossa nii se pidon raja katkee täysin yllättäen ja perä lähtee alta.
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

valmetinkuskailija kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 11:43 am Kitkoissa tykkään itse nimenomaan siitä tuntumasta tiehen ainakin nokialaisessa pienikin luisto tuntuu heti ja voi ajaa ns. pidon rajalla. Kun taas uudet hankookin i-piket oli toisessa autossa nii se pidon raja katkee täysin yllättäen ja perä lähtee alta.
No just toi ilmiö, ne ei uudet michelin kitkat kun luistaa, niin se ei lähe siitä yllättäen lapasesta. Ja huonot kun voi olla just se vale tunne että on pitoa ja raja on terävä ja kun se ylittyy sitten mentiin.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Viime viikolla nappasin kesäkitkat alta ja nastat alle.

Täytyy sanoa että nuo kitakat yllätti pidollaan kesällä mönkiessä savisia polkuja, kuvio puhdistui nätisti.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Pari viikkoa olen ajellut kitkoilla, kun auton mukana tulleet nastarenkaat lopulta kuluivat vaihtokuntoon.
Hienoa kyytiä kitkat antavat. Nastarenkaat olivat osaltani toivottavasti viimeiset, joilla joutuu ajamaan.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tänään olin liikkeellä kitkarenkain henkilöautolla ja pakettiautolla nastoin. Kitkoilla oli tänään poikkeuksellisen liukasta keliä, tosin oli kaksi autoa ojassakin ihan tuossa muutaman kilometrin matkalla kotoa. Muuten kitkoilla ajomukavuus kyllä ihan toista luokkaa ja pito yleensä ollut rittävän hyvä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Nastattomat on kehittyneet taas viimeisen 10 vuoden aikana huomattavasti. Kelpo renkaita alkaa löytyä jo muiltakin kuin neljältä "suurimmalta" merkiltä.
Kaverin suosituksesta otin nyt Hankookin uusimman version. Olikohan w616? Virolainen firma myi sitä alle 600€ sarja, koossa 225/45 18" joka on käytännössä 50% Euromasterin hinnoista vastaavalle michelinille tms.
En keksi renkaasta mitään negatiivista sanottavaa. Tähän saakka ollut useammassa autossa Micheliniä ja Goodyearia talvella, enkä voi sanoa mikä niissä olisi havaittasti paremmalla mallilla? Uutena tekisi mieli sanoa, että niissä oli näihin verrattuna jotakin sanomista..

Aika näyttää menettävätkö nämä ominaisuuksiaan ikääntyessään tms. Uutena ainakin vaikuttaa todella hyvältä rengaskaupalta.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Toivotaan, että ei ole tulevissa äkkijarrutus-, korjausohjausliike- ja vetopitoa vaativassa tilanteessa märkää tai muiden kitkarenkailla ajavien kiillottamaa jääpintaa kohdalla, millä ei muulla ole mehdollista tehdä pitoa kuin hiekalla tai metallisella nastalla.
Näihin kunhan ei joudu, niin nastattomilla renkailla pärjää ihan hyvin. Myös jalkarätteinä tuleva lumi sopivana kerrostumana tien pinnassa tarttuu paremmin tahmean kitkarenkaan kuvioon kerrokseksi, joka toimii helposti pulkkana renkaalle. Turvallisia ajokilometrejä vaan etenkin kanssaliikkujille.
Tekemällä virheistä oppii.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Superdextaaja kirjoitti: To Marras 24, 2022 9:33 am Toivotaan, että ei ole tulevissa äkkijarrutus-, korjausohjausliike- ja vetopitoa vaativassa tilanteessa märkää tai muiden kitkarenkailla ajavien kiillottamaa jääpintaa kohdalla, millä ei muulla ole mehdollista tehdä pitoa kuin hiekalla tai metallisella nastalla.
Näihin kunhan ei joudu, niin nastattomilla renkailla pärjää ihan hyvin. Myös jalkarätteinä tuleva lumi sopivana kerrostumana tien pinnassa tarttuu paremmin tahmean kitkarenkaan kuvioon kerrokseksi, joka toimii helposti pulkkana renkaalle. Turvallisia ajokilometrejä vaan etenkin kanssaliikkujille.
Varmaankin olet myös huomannut kitkarenkaisiin siirryttyäsi , että kitkarenkailla liukastelija alkaa muutaman jännittämisvuoden jälkeen "lukea" tietä ihan eri tavalla kuin hyväpitoisella nastarenkaalla ajava. Tarkoitan sillä lukemisella tien pinnan pitoalueen jatkuvaa etsintää ja penkkojen arviointia, sekä viime hetkeen jätettyjen jarrutusten välttämistä. Myös tien reuna-alueita ja ojia tarkastelee sillä silmällä, että tuonne uskaltaa ohjata, jos muuten ei pysty törmäystä välttämään.

Vauhdin hiljaisuus muutenkin vähentää vammautumisriskiä, jos sattuu lähtemään lapasesta.

Jos liukkaan kelin sattuessa alkaa ahdistaa voimakkaasti, suosittelen nastoja, sillä jos kovasti jännittää, ei pysty rennosti reagoimaan sellaiseen pieneen liiraamiseen ja luistamaan pyrkimiseen. Kitkarengas sopii parhaiten sille, joka voi odottaa suola- ja hiekka-autojen toimeen ryhtymistä. Raskas liikenne nimittäin edelleen ajaa voittopuolisesti kitkarenkailla.

-SS-
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Turvallisia ajokilometrejä vaan etenkin kanssaliikkujille.
Etenkin nastattomille, tai lähes nastattomille nastarengas kulkijoille. :wink:
Niitähän suomen teillä on yllättävän paljon, ja nekin pärjää suht hyvin suomen talvessa!? :roll:
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Sehän se oleellista onkin, että itse tiedostaa niiden renkaiden toimivuuden eikä välttämättä edes tarvitse ajaa koko ajan sillä rajalla että milloin luiskahtaa, Jättää siihen pitoon sitä reserviä niihin yllättäviin tilanteisiin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Ajomies kirjoitti: To Marras 24, 2022 3:14 pm Sehän se oleellista onkin, että itse tiedostaa niiden renkaiden toimivuuden eikä välttämättä edes tarvitse ajaa koko ajan sillä rajalla että milloin luiskahtaa, Jättää siihen pitoon sitä reserviä niihin yllättäviin tilanteisiin.
Varsinkin vanhemmilla Bridgestonen kitkarenkailla piti ymmärtää se, että tien päälle yön yli seisonnasta lähdettäessä ensimmäiset kilometrit olivat todella liukkaita. Vasta lämmittyään alkoivat pitää teipin lailla. Märällä iljanteella saattoi ritinän kuulla, kun pinta irtosi jäästä pyöriessään. Lukkojarrutuksessa ei uskoisi, mutta renkaista lähti luistossa selvästi kuuluva kahina, vaikka olisi ollut peilijää. Bridgestonessa silloin oli sekä lamellit että kumiseos, joka oli niin kuin huokoista kumia. Jarrutuspito oli aivan mahtava, vaikka lukkoon olisi polkaissut (nyt vasta ensimmäinen ABS-auto käyttöautona) , yleensä tiukassa paikassa jarruttaessa vasemmalta ja oikealta suhahti lumihankeen autoja, joilla oli absit ja gepsit ja nastarenkaat alla.

Sivupito oli Bridestonessa heikko, lähti aivan siis napsahtaen "lentoon", ja harmillisesti vaikka ihan suoralla, mutta kuperalla tiellä kiemurtelemaan, kun vähän löysäsi. Sentään ei menty pöpelikköön, mutta vähän aikaa arasteli kovasti ajamista taas.

Sen jälkeen on ollut Micheliniä, Hakkapeliittaa, Continentalia ja nyt Good Year-malliset, koska sain käytännössä ilman ne, vanteiden mukana. Kaikki tuntuvat yhtä kaikki samanlaisilta, ei erityisen hyvästi pidä missään, mutta pitää kuitenkin, ja naapurikaistalla yleensä sitten jo nastaraahauksen ääni kuuluu kun samalla tavalla sutii. Tärkein renkaan ominaisuus kuitenkin itselle on se, että ne ovat pyöreät.

Huonoimmat talvirenkaat ikinä ovat olleet Master Nordic-merkkiset pinnatut nastarenkaat. Niillä ei päässyt etu- ei takaperin oikein mistään mäestä ylös, jos oli vähänkin lunta. Niistä tuli kuhmu sivusta ulos, onneksi jouti luopumaan nopeasti. Loppuunkuluneet nastoitetut Hakkapeliitat pitävät hyvin. Samoin Bridgestone Noranzat. Olen ominut kavereilta semmoisia 4-5 mm uralla olevia vanhoja nastarenkaita, kun ovat laittaneet kotiväkensä autoihin uudet huippumallit. Renkaissa olen tällä tavalla pysynyt viimeiset viisi vuotta ainakin.

Taitaa tämä nuukuus pahentua aina vaan.

-SS-
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], rassailija, Rh- ja 32 vierailijaa