Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

JURO
Viestit: 3443
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja JURO »

Entäs ne jotka asuu paikassa jossa ei kulje ratikkaa bussia tai junaa, ja joilla ei ole varaa tolkuttomiin veroihin ym hintoihin.
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Kumma juttu, mulla kun oli kitkarenkaat (ollut useammassakin autossa ja erimerkkisiä) pääsin joka aamu töihin ja pois ilman ongelmia. Viimeisin talvi kitkoilla oli vieläpä muutaman vuoden takainen vesitalvi, jolloin tammikuussa satoi vettä ja joka paikka oli peilijäällä.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

LasseE kirjoitti: Ma Loka 31, 2022 8:23 pm Kumma juttu, mulla kun oli kitkarenkaat (ollut useammassakin autossa ja erimerkkisiä) pääsin joka aamu töihin ja pois ilman ongelmia. Viimeisin talvi kitkoilla oli vieläpä muutaman vuoden takainen vesitalvi, jolloin tammikuussa satoi vettä ja joka paikka oli peilijäällä.
Meitä autolla liikkuvia on eri taitoisia, on erilaisia autojakin. Pääasia kuitenkin että siellä liikenteessä mennään turvallisesti.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja -SS- »

kalvaana kirjoitti: Su Loka 30, 2022 8:08 pm Tulipahan vaihdettua nastarenkaat alle tänään. Nää on tarpeen tässä rannikolla, kun aamuyöstä tai iltamyöhällä tiet vetää ilman kosteudesta jäähän satunnaisesti jo tähän aikaan vuodesta. Laitan sitten kitkarenkaat alle joskus tammikuussa, kun kelit rauhottuu. Kesällä sitten kesäkiekot. Onhan tuossa jonkinmoinen homma, kun kolmia renkaita vaihtelee vuoden mittaan, mutta turvallisuus ennen kaikkea enkä rouhi asfalttia enempää, kun on tarpeen.
Sain varmaankin liukkaalla lapasesta lähteneen Mondeon kitkarenkaat Alkuperäisine Ford alumiinivanteineen Copartista tosi edullisesti, runsaalla satasella, ja olivat ns. merkkirenkaat, taisivat olla Goodyear Ultragripit. Nastarenkaat tulivat aikaisemmin tuon auton mukana, Bridgestone Noranza - merkkiset. Aika puolikuntoiset jo. Ehkä ne otan alle, jos on oikein lumista ja liukasta. Nuo uudet kitkarenkaat sitten kuiville kevätkeleille.

Kahdet muut uudehkot nastarenkaat sattuvat olemaan, toiset ovat kiinalaiset RoadX - merkkiset, jotka vähän vollottavat äänekkäästi. Nyt tuli varasarjaksi - kun halvalla sain - uuden kuviomallin Triangle Icelynxit, niissä on varmaan 300 nastaa renkaassa.

-SS-
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Ajomies kirjoitti: Ma Loka 31, 2022 11:02 pm Pääasia kuitenkin että siellä liikenteessä mennään turvallisesti.
👍
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

21. talvi lähti taas kitkarenkailla. Tänä talvena mielenkiintoa aiheeseen tuo ensimmäinen neliveto omassa autohistoriassa.
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Nyt on auton mukana tulleet nastakummit tiensä päässä ja hyllyssä odottaa uudet kitkarenkaat.
Voi tätä onnen päivää, sanoisi vuorineuvos Tuura :D
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Tos jo kuukausi sitten kuuli nastat joka pilaa asvaltin.

Viime syksy, mädät vanteet, piti hankkia paremmat talvi renkaille. Vanteiten päälää oli michelin kitkat, ei uudet. Heitin alle kun räkää tuli ja meni pakkasen puolelle, aikomus ostaa uudet kitkat. Yllätyin miten hyvin ne ei uudet michelinit toimi. Ei tarvinnut ostaa uudet kitkat, uusi arviointi kohta.

Ja rannikolainen, jotev vesisade jäisiä teitä tuttua ja auto focus vailla mitään sutomisenestoa, eli yksipyörävetonen.

Stara jo tyyliin kaksi v sitten? Ilmoitti että siirtyy nastatoman suuntaan, eli uudet tulee kitkoilla ja olemassa olevat nastalliset sitten kun pitää uusia tulee kitkoilla. Ja niillä kalustoo ihan muutama
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Ajomies kirjoitti: Ma Loka 31, 2022 11:02 pm
LasseE kirjoitti: Ma Loka 31, 2022 8:23 pm Kumma juttu, mulla kun oli kitkarenkaat (ollut useammassakin autossa ja erimerkkisiä) pääsin joka aamu töihin ja pois ilman ongelmia. Viimeisin talvi kitkoilla oli vieläpä muutaman vuoden takainen vesitalvi, jolloin tammikuussa satoi vettä ja joka paikka oli peilijäällä.
Meitä autolla liikkuvia on eri taitoisia, on erilaisia autojakin. Pääasia kuitenkin että siellä liikenteessä mennään turvallisesti.
Kyllä mutta kirjoista tehdään liian iso numero, ettei niillä pääsisi muka mihinkään, tosiasiassa se nasta ei paljon pitoa anna nykyrenkaassa vaan lamellit jotka löytyvät tehostettuina myös kitkarenkaasta.
Niin ja tuo vesitalvi, jonka ajoin kitkoilla, autona oli takavetoinen pakettiauto.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Avatar
Aakku
Viestit: 8255
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

LasseE kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 8:12 am
Ajomies kirjoitti: Ma Loka 31, 2022 11:02 pm
LasseE kirjoitti: Ma Loka 31, 2022 8:23 pm Kumma juttu, mulla kun oli kitkarenkaat (ollut useammassakin autossa ja erimerkkisiä) pääsin joka aamu töihin ja pois ilman ongelmia. Viimeisin talvi kitkoilla oli vieläpä muutaman vuoden takainen vesitalvi, jolloin tammikuussa satoi vettä ja joka paikka oli peilijäällä.
Meitä autolla liikkuvia on eri taitoisia, on erilaisia autojakin. Pääasia kuitenkin että siellä liikenteessä mennään turvallisesti.
Kyllä mutta kirjoista tehdään liian iso numero, ettei niillä pääsisi muka mihinkään, tosiasiassa se nasta ei paljon pitoa anna nykyrenkaassa vaan lamellit jotka löytyvät tehostettuina myös kitkarenkaasta.
Niin ja tuo vesitalvi, jonka ajoin kitkoilla, autona oli takavetoinen pakettiauto.
Takavetoinen Vito kitkoilla oli kyllä todella vaikea talviauto. Liukkaalla se jäi tasaiselle pihallekin kiinni ja jäisillä teillä perä lähti pienelläkin vedolla alta. Transporterin etuvedolla jo pärjäsi, mutta siinäkin nastarengas toi ajoon helppoutta.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Niin, ihan oikeastihan suuri osa uusista talvirenkaista on talviajoon hyviä olivat ne sitten kitka- tai nastarenkaat. Molemmpia on varmasti myös huonompia, jos vaikka ostaa mitkä sattuu tuntemattoman kaukomaan merkkiset niin ne voi olla melkein yhtä liukkaat kuin kesärenkaat. Nykyisen autoni mukana tulleet Hankookin nastarenkaat olivat todella liukkaat 5 vuotta vanhoina, ei varmasti sen paremmat kuin kitkarenkaat.
Voisin ostaa hyvinkin kitkarenkaat, mutta pointti oli että tällä herkellä ei ole mitään syytä ostaa kitkarenkaita nastarenkaiden sijaan. Ei se nastarenkaiden ääni omaa korvaa häiritse ja jos ne teitä kuluttaa niin sitten uusitaan päällysteitä sillä rahalla mitä liikenteeltä kerätään. Jos nähdään että teiden korjaamiseen menee enemmän rahaa kuin teiden kuluttajilta saadaan niin sitten laskijan kannattaa yksinkertaisesti tarkistaa laskutoimituksensa, koska niissä on todennäköisesti virhe..
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Se turvallinen liikkuminen ei ihan aina onnistu oli sitten alla viimeistä huutoa olevat pitokumit, mikäli tienhoito ei ole ajan tasalla. Näkee ihan liian paljon teitä joissa jo sulankelin aikana pitää kierrellä kuoppia ja lisäksi tiepohjan painumia jotka sitten lumi- ja jääkeleissä saattaa aiheuttaa vaaratilanteita. No se juna meni jolloin öljy oli halpaa ja mahdollisuus teiden kunnostamiseen olisi voinut onnistua, toki varmasti lainaa ottamalla, mutta silti olisi tieverkkoa saatu kunnostettua. Nyt se on myöhäistä enää saada kiinni tätä rappio tilannetta, vaikka kuinka tehtäisiin päätös teiden korjaamisista nyt ja heti. Kaikki ei asu tai käy töissä tällaisten huonokuntoisten teiden varrella, vaikka näitä varmasti selvä vähemmistö teiden käyttäjistä on. Niinhän sitä sanotaan että ihminen on sopeutuvainen lähes kaikkeen, niin kai se vaan on sopeuduttava nyt vallitsevaan tilanteeseen tältäkin osin. On koitettava itse huolehtia siitä että mennään omien kykyjen ja taitojen sekä kaluston rajoitteiden mukaan, eikä sen mukaan mitä muut ovat mieltä kuinka pitäisi mennä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8255
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Työmatkoja kun tein mutkaisia kantateitä pitkin, niin aika haipakkaa meni takavetoiset Bemarit ja Mersut peililiukkaalla ohi. Itselläni uudenkarheat nastarenkaat, eikä tullut mieleenkään ajaa limiitissä. Ajoikohan ne niillä huippuhyvillä kitkoilla ja luottivat ylivertaiseen ajonvakausjärjestelmään?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Kantateillä taitaa olla talvisin 80km/h rajoitus ainakin mutkapaikoissa mutta onhan se toki liikaa peilijäällä.
Edesmenneen autoni ajo-ominaisuuksia moitin, se tuntui olevan irti tiestä jopa kuivalla lämpöisellä asfaltilla, ei oikein ollut tuntumaa tiehen ollenkaan. Liukas keli ei luonnollisesti parantanut tilannetta. Renkaisiin kun laittoi 0.5 bar yli suositellun niin se hiukan lisäsi tuntumaa tiehen. Alusta ei oltu tehty ajamiseen vaan siirtymiseen paikasta toiseen.
Nykyiset autoni ovat tuon osalta ihan eri maata vaikka ovat saman merkkisiä.
Eli kyllä sillä autollakin on merkitystä miten sen tiellä pysymiseen kuski luottaa. Esim. ne joilla ajetaan kilpaa niin ajo-ominaisuudet siinä ympäristössä mihin ovat tunattu on todennäköisesti ihan eri luokkaa kuin jollain perusperhecorollalla.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Aakku kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 11:10 am Työmatkoja kun tein mutkaisia kantateitä pitkin, niin aika haipakkaa meni takavetoiset Bemarit ja Mersut peililiukkaalla ohi. Itselläni uudenkarheat nastarenkaat, eikä tullut mieleenkään ajaa limiitissä. Ajoikohan ne niillä huippuhyvillä kitkoilla ja luottivat ylivertaiseen ajonvakausjärjestelmään?
Minä erehdyin ostamaan Bemarin pari vuotta sitten. En kyllä tykkää sen ajo-ominaisuuksista soratiellä enkä talven loskassa. Syynä matalaprofiiliset (yli)leveät renkaat yhdistettynä lyhytliikeisiin jäykkiin jousiin. Koko ajan semmonen olo, että perä ei ole tiessä kiinni. Kun saan nuo 17 tuuman talvirenkaat ajettua loppuun, ni ostan 16-tuumaset korkeampiprofiiliset ja kapemmat tilalle tai sitten vaihdan autoa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

juntunen kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 11:35 am Kantateillä taitaa olla talvisin 80km/h rajoitus ainakin mutkapaikoissa mutta onhan se toki liikaa peilijäällä.
Edesmenneen autoni ajo-ominaisuuksia moitin, se tuntui olevan irti tiestä jopa kuivalla lämpöisellä asfaltilla, ei oikein ollut tuntumaa tiehen ollenkaan. Liukas keli ei luonnollisesti parantanut tilannetta. Renkaisiin kun laittoi 0.5 bar yli suositellun niin se hiukan lisäsi tuntumaa tiehen. Alusta ei oltu tehty ajamiseen vaan siirtymiseen paikasta toiseen.
Nykyiset autoni ovat tuon osalta ihan eri maata vaikka ovat saman merkkisiä.
Eli kyllä sillä autollakin on merkitystä miten sen tiellä pysymiseen kuski luottaa. Esim. ne joilla ajetaan kilpaa niin ajo-ominaisuudet siinä ympäristössä mihin ovat tunattu on todennäköisesti ihan eri luokkaa kuin jollain perusperhecorollalla.
Kilpa-ajot ovat tyystin eri asia kuin normaali maantieliikenteessä ajaminen. Toki ajo-ominaisuuksilla on sielläkin merkitystä, mutta myös vauhdit ovat ihan toisenlaisia kuin mitä sillä peruperhecorollalla mennään. Kilpaa ajettaessa mennään äärirajoilla ja auton "balanssi" yhdessä renkaiden pidon kanssa ratkaisee sen tuloksen. Normaali liikenteessä se äärirajoilla ajaminen pitää unohtaa, jos halutaan edetä turvallisesti. Mennään vain sen ajoneuvon ominaisuuksien ja omien kykyjen mukaan, kun vaan tiedostetaan ne, ja valmistaudutaan niihin yllättäviin tilanteisiin, niin hengissä pysyminen on paljon varmempaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Ajomies kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 4:05 pm
juntunen kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 11:35 am Kantateillä taitaa olla talvisin 80km/h rajoitus ainakin mutkapaikoissa mutta onhan se toki liikaa peilijäällä.
Edesmenneen autoni ajo-ominaisuuksia moitin, se tuntui olevan irti tiestä jopa kuivalla lämpöisellä asfaltilla, ei oikein ollut tuntumaa tiehen ollenkaan. Liukas keli ei luonnollisesti parantanut tilannetta. Renkaisiin kun laittoi 0.5 bar yli suositellun niin se hiukan lisäsi tuntumaa tiehen. Alusta ei oltu tehty ajamiseen vaan siirtymiseen paikasta toiseen.
Nykyiset autoni ovat tuon osalta ihan eri maata vaikka ovat saman merkkisiä.
Eli kyllä sillä autollakin on merkitystä miten sen tiellä pysymiseen kuski luottaa. Esim. ne joilla ajetaan kilpaa niin ajo-ominaisuudet siinä ympäristössä mihin ovat tunattu on todennäköisesti ihan eri luokkaa kuin jollain perusperhecorollalla.
Kilpa-ajot ovat tyystin eri asia kuin normaali maantieliikenteessä ajaminen. Toki ajo-ominaisuuksilla on sielläkin merkitystä, mutta myös vauhdit ovat ihan toisenlaisia kuin mitä sillä peruperhecorollalla mennään. Kilpaa ajettaessa mennään äärirajoilla ja auton "balanssi" yhdessä renkaiden pidon kanssa ratkaisee sen tuloksen. Normaali liikenteessä se äärirajoilla ajaminen pitää unohtaa, jos halutaan edetä turvallisesti. Mennään vain sen ajoneuvon ominaisuuksien ja omien kykyjen mukaan, kun vaan tiedostetaan ne, ja valmistaudutaan niihin yllättäviin tilanteisiin, niin hengissä pysyminen on paljon varmempaa.
Juuri näin, pointtini oli, että osassa autoissa ajo-ominaisuudet ovat sillä tasolla että ne tuntuvat olevan irti tiestä jo sallituissa nopeuksissa ja osa autoista taasen toimii niissä nopeuksissa paremmin. Siinä voi olla yksi syy minkä vuoksi jotkut haluavat ajaa reilusti alle sallitun nopeuden ja se heille suotakoon. Lapsilleni kun annoin autolla ajo-opetusta niin aina sanoin että jos joku tulee perään roikkumaan eikä pääse ohi se ei ole edellä ajavan vika vaan perässä roikkuvan vika. Aina kuitenkin ajettiin taitoihin nähden sopivaa nopeutta Jos haluaa mennä ohi, mutta ei pääse, niin joko on ostanut tarpeisiinsa sopimattiman auton tai ei osaa sitä käyttää.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

juntunen kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 4:35 pm
Ajomies kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 4:05 pm
juntunen kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 11:35 am Kantateillä taitaa olla talvisin 80km/h rajoitus ainakin mutkapaikoissa mutta onhan se toki liikaa peilijäällä.
Edesmenneen autoni ajo-ominaisuuksia moitin, se tuntui olevan irti tiestä jopa kuivalla lämpöisellä asfaltilla, ei oikein ollut tuntumaa tiehen ollenkaan. Liukas keli ei luonnollisesti parantanut tilannetta. Renkaisiin kun laittoi 0.5 bar yli suositellun niin se hiukan lisäsi tuntumaa tiehen. Alusta ei oltu tehty ajamiseen vaan siirtymiseen paikasta toiseen.
Nykyiset autoni ovat tuon osalta ihan eri maata vaikka ovat saman merkkisiä.
Eli kyllä sillä autollakin on merkitystä miten sen tiellä pysymiseen kuski luottaa. Esim. ne joilla ajetaan kilpaa niin ajo-ominaisuudet siinä ympäristössä mihin ovat tunattu on todennäköisesti ihan eri luokkaa kuin jollain perusperhecorollalla.
Kilpa-ajot ovat tyystin eri asia kuin normaali maantieliikenteessä ajaminen. Toki ajo-ominaisuuksilla on sielläkin merkitystä, mutta myös vauhdit ovat ihan toisenlaisia kuin mitä sillä peruperhecorollalla mennään. Kilpaa ajettaessa mennään äärirajoilla ja auton "balanssi" yhdessä renkaiden pidon kanssa ratkaisee sen tuloksen. Normaali liikenteessä se äärirajoilla ajaminen pitää unohtaa, jos halutaan edetä turvallisesti. Mennään vain sen ajoneuvon ominaisuuksien ja omien kykyjen mukaan, kun vaan tiedostetaan ne, ja valmistaudutaan niihin yllättäviin tilanteisiin, niin hengissä pysyminen on paljon varmempaa.
Juuri näin, pointtini oli, että osassa autoissa ajo-ominaisuudet ovat sillä tasolla että ne tuntuvat olevan irti tiestä jo sallituissa nopeuksissa ja osa autoista taasen toimii niissä nopeuksissa paremmin. Siinä voi olla yksi syy minkä vuoksi jotkut haluavat ajaa reilusti alle sallitun nopeuden ja se heille suotakoon. Lapsilleni kun annoin autolla ajo-opetusta niin aina sanoin että jos joku tulee perään roikkumaan eikä pääse ohi se ei ole edellä ajavan vika vaan perässä roikkuvan vika. Aina kuitenkin ajettiin taitoihin nähden sopivaa nopeutta Jos haluaa mennä ohi, mutta ei pääse, niin joko on ostanut tarpeisiinsa sopimattiman auton tai ei osaa sitä käyttää.
Niin eihän se varmasti pakko ole nopeammin ajavaa ohi laskea, mutta kyllä ainakin itse olen jälkikasvullekin opettanut, että voi sen kiireellisen päästää edellekin, kun siihen tilaisuus tulee, ettei sitten tule sitä tilannetta, kun hermo pettää ja rynnätään sitten sellaisessa kohdassa jossa on ilmeinen vaara. No kukin tavallaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Ajomies kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 6:15 pm
juntunen kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 4:35 pm Juuri näin, pointtini oli, että osassa autoissa ajo-ominaisuudet ovat sillä tasolla että ne tuntuvat olevan irti tiestä jo sallituissa nopeuksissa ja osa autoista taasen toimii niissä nopeuksissa paremmin. Siinä voi olla yksi syy minkä vuoksi jotkut haluavat ajaa reilusti alle sallitun nopeuden ja se heille suotakoon. Lapsilleni kun annoin autolla ajo-opetusta niin aina sanoin että jos joku tulee perään roikkumaan eikä pääse ohi se ei ole edellä ajavan vika vaan perässä roikkuvan vika. Aina kuitenkin ajettiin taitoihin nähden sopivaa nopeutta Jos haluaa mennä ohi, mutta ei pääse, niin joko on ostanut tarpeisiinsa sopimattiman auton tai ei osaa sitä käyttää.
Niin eihän se varmasti pakko ole nopeammin ajavaa ohi laskea, mutta kyllä ainakin itse olen jälkikasvullekin opettanut, että voi sen kiireellisen päästää edellekin, kun siihen tilaisuus tulee, ettei sitten tule sitä tilannetta, kun hermo pettää ja rynnätään sitten sellaisessa kohdassa jossa on ilmeinen vaara. No kukin tavallaan.
Kun ajellaan harjoituskolmio auton takapäässä lähellä sallittua nopeutta mittarin mukaan niin ei ole mitään syytä pysähtyä tien sivuun. Se on takana tulevan typeryyttä kiusata ajoharjoittelijaa liimautumalla puskuriin. Jos omalla autolla ei pääse ohi niin sitten ajelee siellä perässä.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

juntunen kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 6:56 pm
Ajomies kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 6:15 pm
juntunen kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 4:35 pm Juuri näin, pointtini oli, että osassa autoissa ajo-ominaisuudet ovat sillä tasolla että ne tuntuvat olevan irti tiestä jo sallituissa nopeuksissa ja osa autoista taasen toimii niissä nopeuksissa paremmin. Siinä voi olla yksi syy minkä vuoksi jotkut haluavat ajaa reilusti alle sallitun nopeuden ja se heille suotakoon. Lapsilleni kun annoin autolla ajo-opetusta niin aina sanoin että jos joku tulee perään roikkumaan eikä pääse ohi se ei ole edellä ajavan vika vaan perässä roikkuvan vika. Aina kuitenkin ajettiin taitoihin nähden sopivaa nopeutta Jos haluaa mennä ohi, mutta ei pääse, niin joko on ostanut tarpeisiinsa sopimattiman auton tai ei osaa sitä käyttää.
Niin eihän se varmasti pakko ole nopeammin ajavaa ohi laskea, mutta kyllä ainakin itse olen jälkikasvullekin opettanut, että voi sen kiireellisen päästää edellekin, kun siihen tilaisuus tulee, ettei sitten tule sitä tilannetta, kun hermo pettää ja rynnätään sitten sellaisessa kohdassa jossa on ilmeinen vaara. No kukin tavallaan.
Kun ajellaan harjoituskolmio auton takapäässä lähellä sallittua nopeutta mittarin mukaan niin ei ole mitään syytä pysähtyä tien sivuun. Se on takana tulevan typeryyttä kiusata ajoharjoittelijaa liimautumalla puskuriin. Jos omalla autolla ei pääse ohi niin sitten ajelee siellä perässä.
No sekin on sitä liikenne oppia kun oppii väistämään, ei se edellytä pysähtymistä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hsippe, kokastelija, Rh-, zukka ja 53 vierailijaa