Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Ilmassa leijuva katupöly on terveydelle varrallisinta koska se menee keuhkoihin. Lisäksi kumiseokset joita irtoaa kumirenkaista (kitkoista enemmän?) 6PPDtä joka on erittäin myrkyllistä vesistölle. Noin viidennes katupölystä on jarrupölyä jota vastaavasti sähköautoilla voi vähentää regenerointia käyttämällä.

Kaikesta tästä katupölyn haitallisuudesta on juurikin se mikä sitä pöllyttää hengitykseen uudelleen ja uudelleen. Tutkimus osoittaa sen, että kitkarenkaat syyllistyvät tähän ilmiöön enemmän. Joillakin tuntuu olevan käsitys, että jos nastat poistettaisiin niin katupölyä ei enää syntyisi.
Ford 6610 -88
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Minun puolesta voidaan siirtyä kokonaan kitkarenkaisiin, jos valtiovalta alkaisi tukemaan sellaisten kulkuneuvojen hankintaa ja ylläpitämistä polttoaineveroja alentamalla, joilla oikeasti pärjää nastattomilla kitkarenkailla.
Neliveto, luistonestojärjestelmät, lukot etu- ja taka-akselilla, vinssiä, kokoa ja painoa maavaroineen sen verran, ettei heti jää pohjan varaan kiikkumaan. Maastoajokelpoiset palakitkarenkaat saa riittävästi ylempää painoa pitääkseen tiiviimmin ja paremmin liukkaalla pinnalla. Tällä hetkellä meillä rangaistaan ylimääräisesti moisten kulkuneuvojen hankinnasta, vaikka tuo kategoria olisi sotatilanteessakin kipeiten tarvittava ajokalustomalli selvitä eteenpäin vaikka vähän ajokelvottomallakin pohjalla ja vedellä samalla vähän muitakin pois kiipelistä. Maapallon ilmastoasioiden takia vaaditaan kansaa hankkimaan ja käyttämään ennemmin jotakin Priusta ja Leafia ja Fiat 500:sia käyttöajokalustona vain yhtä per perhe saatika yksilö. Onko meidän nykyiset ja mahdollisesti tulevat tarpeet kuitenkin ehkä vähän muunlaisessa ajoneuvokannassa?
Tekemällä virheistä oppii.
JiiSPee
Viestit: 1924
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Helmi 02, 2024 11:27 am Minun puolesta voidaan siirtyä kokonaan kitkarenkaisiin, jos valtiovalta alkaisi tukemaan sellaisten kulkuneuvojen hankintaa ja ylläpitämistä polttoaineveroja alentamalla, joilla oikeasti pärjää nastattomilla kitkarenkailla.
No onpas siellä teilläpäin surkeat olot -mutta älä nyt kuitenkaan yleistä, kun aivan suurin osa muista pärjäisi muualla aivan varmasti kitkoilla millä autolla tahansa.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

mutta älä nyt kuitenkaan yleistä, kun aivan suurin osa muista pärjäisi muualla aivan varmasti kitkoilla millä autolla tahansa.
Niin, tälläkin hetkellä liikenteessä on paljon autoja, jonka kuski turvautuu kaikkivoimasee nastaa, jota ei kuitenka renkaissa ole kun muutama tynkä, ja ajetaa todella huonolla kuluneella nastarenkaan kitkaominaisuudella! Silti ajelevat ajonsa kuten ennenkin, ja ehkä välillä huomaavat kelin olevan liukasta, mut ajotyylin muutoksella pääsevät liikkumaa paikasta toisee ilman sen suurempaa draamaa!? :roll:
Nämä nyky autoilijat, jotka ajaa uusilla autoilla, ja myös hyvillä renkailla, niin tuudittautuvat siihen että auto menee kun juna, ja pysähtyy kun seinää tarvittaessa. Luotetaa myös siihen että auto hoitaa homman, kun keli muuttu huonoksi, ja ajo jatkuu niikun kesällä.
Kun jotain suurempaa lipsumista tapahtuu, niin tämä kuskiksi mainittu muuttuu matkustajaksi, eikä osaa/tee yhtää mitää tilantee pelastamiseks, kun on tottunu vaan istumaa siinä penkillä, ja luottanu siihen että "auto hoitaa"homman. :roll:
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Kyllä viime talvena sai kyllä sopeuttaa ajamisiaan. Aika huono pito oli kuluneessa nastarenkaassa. Nyt on ilo päästellä kelissä kuin kelissä. Mutta toki tolkun rajoissa, oli rengas millainen hyvänsä, ei se kesää tee. Kitkoja harkitsin, mutta ei löytynyt ainakaan tolkulliseen hintaan haluamaani kokoa (iso ja kapea)
https://photos.app.goo.gl/YJnbUvNJA6TNJLnJ7
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Aika huono pito oli kuluneessa nastarenkaassa.
Mutta kuitenkin oli nastarenkaat, niin pärjäsit talven hyvin :!:
Saattaa pikkusta pitoeroa olla noilla kuvan renkailla!? :lol:
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Helmi 02, 2024 11:27 am Minun puolesta voidaan siirtyä kokonaan kitkarenkaisiin, jos valtiovalta alkaisi tukemaan sellaisten kulkuneuvojen hankintaa ja ylläpitämistä polttoaineveroja alentamalla, joilla oikeasti pärjää nastattomilla kitkarenkailla.
Neliveto, luistonestojärjestelmät, lukot etu- ja taka-akselilla, vinssiä, kokoa ja painoa maavaroineen sen verran, ettei heti jää pohjan varaan kiikkumaan. Maastoajokelpoiset palakitkarenkaat saa riittävästi ylempää painoa pitääkseen tiiviimmin ja paremmin liukkaalla pinnalla.
Lamellipintaiset kitkarenkaat pitää paljon paremmin lumella kuin kuvailemasi maastokelpoiset palarenkaat.
Palarenkaiden eli yleensä mutarenkaiden ajatus on paremmin puhdistuva kuvio siellä kurakossa ryömiessä mutta maantiellä tai vaikkapa hangessa se ei oikein toimi. Kitkarengas toimii.
Nelivetokaan ei ole sen kummempi, ei se fysiikan lakeja kumoa, toki kiiltojäällä olevassa mäessä voi päästä nelikolla pidemmälle mutta alaspäin ne tulee samanlailla. Ja mitä enemmän painoa, niin sen enemmän se vaatii ennakointia.

Kyllä ne kitkat on ihan toimivat olleet carinoissa/avensiksissa ja ameriikan farkuissa.
Nyt on tosin nastat alla kaikissa ja huomaapa niissäkin aika merkittäviä eroja, eilen meinasin jäädä kaupan parkkipaikalla tasaisella kiinni, vaikka oli ne nastat alla ja lukkoperä. Polkeentunut lumipolanne oli jauhautunut ihan jauhoksi.
It has three speed: here, there and gone...
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Tumppi 865 kirjoitti: Pe Helmi 02, 2024 2:31 pm
Aika huono pito oli kuluneessa nastarenkaassa.
Mutta kuitenkin oli nastarenkaat, niin pärjäsit talven hyvin :!:
Saattaa pikkusta pitoeroa olla noilla kuvan renkailla!? :lol:
Luojaani kiittelin, että onneksi oli sentään nastarenkaat. Muuten ois varmaan olleet hengenvaarallisen liukkaat :mrgreen:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Antsuko
Viestit: 1425
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Superdexta-64 kirjoitti: To Helmi 01, 2024 8:04 pm En aioi enempää käyttää kallista vapaa-aikaani mr. Egoistin pehmittämiseen. Tämän aiheen jätin jo silloin muutama vuosi sitten taka-alalle ja niin jätän sen tämän jälkeenkin.
Olkoon tämä linkki vinkkinä tutkimustulokseen:
https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/5104791
Katupöly on peräisin pääosin asvaltista. Samassa tutkimuksessa todettiin, että kitkarengas nostattaa sakeamman pölypilven kuin perinteinen nastarengas. Kitkarenkaan kulutuspinta koostuu lamelleista, jotka toimivat tien pinnassa imukupin tapaan. (HäSa)
En osta tuota selitystä. Ainakin viimeisimmät 20 vuotta myös nastarenkaiden kulutuspinnan kuvio on ollut kaikissa valtamerkeissä lamelloitu.
(klik)


Kuva samaan aikaan tuotannossa olleiden nastattoman ja nastarenkaan kulutuspinnoista. Vaikea uskoa, että noin samannäköisten kulutuspintojen pölynnostatuskyvyssä merkittävää eroa olisi. Päivänselvää on, että nastat irrottavat merkittävästi enemmän ainesta kestopäällysteestä kuin nastaton.

Talvirengaskausi alkoi meillä lokakuussa viikolla 42. Yli 3 kuukautta on ajettu talvirenkailla pölyttymissä olosuhteissa. Nastarenkaiden kestopäällysteeseen jyrsimiä uria on näkynyt myös neljänkympin rajoitusalueella.
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Tässä on nyt siis kyse Helsingin yliopiston tutkimuksen tuloksesta vastaan sinun mielipide. :lol: :lol:
Minulle asia on päivänselvä kitkrenkaan haitallisuudesta haitallisen katupölyn ilmaan nostamisessa.
Ford 6610 -88
Antsuko
Viestit: 1425
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Superdexta-64 kirjoitti: Pe Helmi 02, 2024 3:19 pm Tässä on nyt siis kyse Helsingin yliopiston tutkimuksen tuloksesta vastaan sinun mielipide. :lol: :lol:
Minulle asia on päivänselvä kitkrenkaan haitallisuudesta haitallisen katupölyn ilmaan nostamisessa.
Nastauskovainen tulkitsee asioita uskoaan vahvistavasti.

Yliopiston tutkimuksissakin voi olla virheitä mittaustuloksissa tai niiden tulkinnassa. Hämeen Sanomien juttu on alkuaan 18 vuoden takaa, joten vaikka tutkimus olisi sinänsä oikea tuloksiltaan, se voi olla pahasti vanhentunut renkaiden kehityksestä johtuen.

Kaikki talvirenkaat ovat kitkarenkaita. Myös nastoitetun talvirenkaan pito perustuu suurimmalta osalta kulutuspinnan kumin ja kuvioinnin aikaansaamaan kitkaan. Pitäisikö kenties kaikki talvirenkaat kieltää katupölyn takia?
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Antsuko kirjoitti: Pe Helmi 02, 2024 8:07 pm
Superdexta-64 kirjoitti: Pe Helmi 02, 2024 3:19 pm Tässä on nyt siis kyse Helsingin yliopiston tutkimuksen tuloksesta vastaan sinun mielipide. :lol: :lol:
Minulle asia on päivänselvä kitkrenkaan haitallisuudesta haitallisen katupölyn ilmaan nostamisessa.
Nastauskovainen tulkitsee asioita uskoaan vahvistavasti.

Yliopiston tutkimuksissakin voi olla virheitä mittaustuloksissa tai niiden tulkinnassa. Hämeen Sanomien juttu on alkuaan 18 vuoden takaa, joten vaikka tutkimus olisi sinänsä oikea tuloksiltaan, se voi olla pahasti vanhentunut renkaiden kehityksestä johtuen.

Kaikki talvirenkaat ovat kitkarenkaita. Myös nastoitetun talvirenkaan pito perustuu suurimmalta osalta kulutuspinnan kumin ja kuvioinnin aikaansaamaan kitkaan. Pitäisikö kenties kaikki talvirenkaat kieltää katupölyn takia?
Kyllä se vaan on pihlajanmarjat happamia...ajelen itse kitkoilla :lol: :lol:
Ford 6610 -88
Antsuko
Viestit: 1425
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

juntunen kirjoitti: Ke Tammi 31, 2024 3:36 pm Eikös se olllut niiin että jos nastarenkaat kielletään, joudutaan lisäämää hiekoitusta koska nastarenkaiden jäätä ja lunta karhentava vaikutus poistuu. Hiekoitussepeli jauhaantuu ja pölyää. Niitä oikeasti liukkaita kelejä kun voi edelleen sattua talviajalle joten liukkauden torjuntaa voidaan tarvita.
Kun on oikeasti liukasta, liukkauden torjuntaa tarvitaan, oli nastoja tai ei. Nastarenkaiden käyttö ei tee liukkaudentorjuntaa tarpeettomaksi.

Jäinen tie koitui kirjastoauton kohtaloksi Janakkalassa

Kuulemma kirjastoautossa oli nastarenkaat...
Ajomies
Viestit: 28157
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Antsuko kirjoitti: To Helmi 08, 2024 12:53 pm
juntunen kirjoitti: Ke Tammi 31, 2024 3:36 pm Eikös se olllut niiin että jos nastarenkaat kielletään, joudutaan lisäämää hiekoitusta koska nastarenkaiden jäätä ja lunta karhentava vaikutus poistuu. Hiekoitussepeli jauhaantuu ja pölyää. Niitä oikeasti liukkaita kelejä kun voi edelleen sattua talviajalle joten liukkauden torjuntaa voidaan tarvita.
Kun on oikeasti liukasta, liukkauden torjuntaa tarvitaan, oli nastoja tai ei. Nastarenkaiden käyttö ei tee liukkaudentorjuntaa tarpeettomaksi.

Jäinen tie koitui kirjastoauton kohtaloksi Janakkalassa

Kuulemma kirjastoautossa oli nastarenkaat...
Tuollaiset olosuhteet ovat raskaalle kalustolle hankalia, siellä ei noiden massojen alla tahdo pitoa löytyä, mutta yleensä se pienikin pito vaikka muutama hiekan jyvä tai nastan piikki saattaa auttaa ohjauksessa sen verran että pienen väistöliikkeen saisi tehtyä. Se vaan edellyttää sen että rengas pyörii, mikäli liukuu "suhona" ei se ohjausta tottele. Mutta silloin kun tilanne on se että ollaan "matkustajana" niin ei siinä mieli anna myöden keventää jalkaa jarrulla. Juu on niissä ABS:t, mutta tosiliukkaalla eivät vaan tahdo noissa raskaammissa toimia niin että se rengas välillä pyörisi. Tuli tuota muutamia kertoja harjoiteltua liukkaankelin koulutuksissa ja huomioitua että ns. normaalitalvikelissä ABS toimii kuten pitää mutta tosi liukkaalla ei. Ihan viimeistä tietoa ei ole uudemmista ajopeleistä onko tuota saatu parannettua?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
aarne
Viestit: 1869
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja aarne »

Kyllä en minä noille jokasuuntaan kalteville sivuteille jotka vesi-iljanteella on, raskaalla kalustolla ilman ketjuja lähtisi yrittämäänkään, en sitten ensinkään. Vartin homma ja on ketju edes toiseen etuseen ja takaseen jos edes kohtuu tasaista maastoa niin on jo paljon paremmin hallinnassa kalusto.
Kuuskakkone
Viestit: 750
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

6*6 hakkuriautossa on etupyörän ympärillä reippaasti tilaa. Ketjun heitto etupyörään on alle 5min homma, niin aika matalalla kynnyksellä tulee kettinki laitettua. Antaa mukavasti mielenrauhaa, vaikka ihan välttämätöntä tarvetta ei olisikaan. Ja jäistä risukasaa repiessä lipsahtaa keula äkkiä ojaan, ellei ole pitoa etupyörän alla.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Antsuko
Viestit: 1425
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

aarne kirjoitti: To Helmi 08, 2024 4:31 pm Kyllä en minä noille jokasuuntaan kalteville sivuteille jotka vesi-iljanteella on, raskaalla kalustolla ilman ketjuja lähtisi yrittämäänkään, en sitten ensinkään. Vartin homma ja on ketju edes toiseen etuseen ja takaseen jos edes kohtuu tasaista maastoa niin on jo paljon paremmin hallinnassa kalusto.
Täälläkin oli viime viikon maanantaina tiekunnan tie samannäköisenä kuin tuossa Ylen jutun kuvituskuvassa. Aurausurakoitsija levitti toimeksiannosta hiekotussepeliä ja seuraavina päivinä tiellä oli varsin pitävä keli.
Ajomies
Viestit: 28157
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

aarne kirjoitti: To Helmi 08, 2024 4:31 pm Kyllä en minä noille jokasuuntaan kalteville sivuteille jotka vesi-iljanteella on, raskaalla kalustolla ilman ketjuja lähtisi yrittämäänkään, en sitten ensinkään. Vartin homma ja on ketju edes toiseen etuseen ja takaseen jos edes kohtuu tasaista maastoa niin on jo paljon paremmin hallinnassa kalusto.
Eipä ole ketjuja linja-autoissa ja tuskin kirjastoautoissakaan. Kuitenkin juuri niillä ajellaan paljon juuri tuollaisilla teillä. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja mauri »

Ajomies kirjoitti: To Helmi 08, 2024 7:10 pm Eipä ole ketjuja linja-autoissa ja tuskin kirjastoautoissakaan. Kuitenkin juuri niillä ajellaan paljon juuri tuollaisilla teillä. :(
Eikä myymäläautoissa. Niillä aikoinaan ajeltiin pitkin kaikenlaisia sivuteitä kun ei kaikki mummot olleet vielä muuttaneet kuntakeskuksen rivitalohinn tai vanhainkotiin. Veljeni sellaistakin ajoi, eikä tiehoitokuntien tiet ollut aina edes aurattujakaan.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

https://www.is.fi/autot/art-2000010222267.html
Peeveli, menee itseltäkin nyt neliveto SUV:in renkaat ensi talvena vaihtopakollisiksi. En tuolla ole ajanut kuin aika vähän kesällä, niin on alla samat renkaat olleet läpi vuoden ja niistä tietenkin puuttuu tuo vuoristo ja lumihiutale merkintä eli ei luokitellakaan enää talvirenkaiksi, vaikka pitoa on ilman nastoja ollut riittävästi. Kumiseos, renkaan profiili ja sopiva koko eli leveys-paksuus suhde sopivilla ilmanpaineilla ollut kovilla pakkasillakin aika optimaalinen. Mutta kyllähän noillakin pitää osata vähän hitaammin tulla jäiseen risteykseen. Lisäksi automaattivaihteistolla ajaessa iso moottori puskee takarenkailla vetoa vaikka D pykälällä jarruttaakin, niin on ollut tarpeen nykäistä vaihde N pykälään, niin silloin ei takaveto puske liukkaalla jarruttaessa yli.
Tekemällä virheistä oppii.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], HiluxMan, Kaunotar, povk ja 54 vierailijaa