Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

juntunen
Viestit: 3279
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Ajomies kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 8:04 pm
juntunen kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 6:56 pm Kun ajellaan harjoituskolmio auton takapäässä lähellä sallittua nopeutta mittarin mukaan niin ei ole mitään syytä pysähtyä tien sivuun. Se on takana tulevan typeryyttä kiusata ajoharjoittelijaa liimautumalla puskuriin. Jos omalla autolla ei pääse ohi niin sitten ajelee siellä perässä.
No sekin on sitä liikenne oppia kun oppii väistämään, ei se edellytä pysähtymistä.
Taitaa olla aika vaikea 2-kaistaisella tiellä alkaa takaa päälle tulevia väistämään. Tulee ajokokeessa ennemminkin hylky kuin lisäpisteiä jos vaikka pientareelle menee ajelemaan.

Itse jos vetäisin 100km/h alueella jotain hevoskärryä 60km/h niin varmasti antaisin tilaa sopivin välein pysähtymällä P-paikalle tai bussipysäkille, mutta tuo on täysin teoreettinen ajatus koska en alkaisi hevosia millään kärryllä koskaan kuskaamaan maantiellä.
1tumppi
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Tammi 17, 2020 4:08 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Kerran auton mukana tuli uudet nokia q kitkarenkaat, lumella oli älyttömän hyvä pito olihan hiljaiset.

Rengas kun kului puoleen väliin niin pito heikkeni tosi radikaalisti. Ei ollut sitten enää kivaa. Vaimo ei anna ostaa enää kitkoja, ei oo kyllä halujakaa....
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Make »

Vähän oftopicina. :oops:
Traktorilla kun liikkuu pääosin tollaisilla 3500+ ajoneuvoa/vrk teillä niin pääsääntöisesti tulee enää raskaalle liikenteelle annettua tietä. Jolleivät pääse henkilöautolla traktorista ohi niin ajakoon perässä. Osasyynä oli jatkuvat keskisormen näytöt kiitoksena kun antoi tietä.
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

juntunen kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 8:33 pm
Ajomies kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 8:04 pm
juntunen kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 6:56 pm Kun ajellaan harjoituskolmio auton takapäässä lähellä sallittua nopeutta mittarin mukaan niin ei ole mitään syytä pysähtyä tien sivuun. Se on takana tulevan typeryyttä kiusata ajoharjoittelijaa liimautumalla puskuriin. Jos omalla autolla ei pääse ohi niin sitten ajelee siellä perässä.
No sekin on sitä liikenne oppia kun oppii väistämään, ei se edellytä pysähtymistä.
Taitaa olla aika vaikea 2-kaistaisella tiellä alkaa takaa päälle tulevia väistämään. Tulee ajokokeessa ennemminkin hylky kuin lisäpisteiä jos vaikka pientareelle menee ajelemaan.

Itse jos vetäisin 100km/h alueella jotain hevoskärryä 60km/h niin varmasti antaisin tilaa sopivin välein pysähtymällä P-paikalle tai bussipysäkille, mutta tuo on täysin teoreettinen ajatus koska en alkaisi hevosia millään kärryllä koskaan kuskaamaan maantiellä.
On siellä osattava mm. hälytysajoneuvojakin väistää!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja toyopet »

juntunen kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 4:35 pm [

Juuri näin, pointtini oli, että osassa autoissa ajo-ominaisuudet ovat sillä tasolla että ne tuntuvat olevan irti tiestä jo sallituissa nopeuksissa ja osa autoista taasen toimii niissä nopeuksissa paremmin. Siinä voi olla yksi syy minkä vuoksi jotkut haluavat ajaa reilusti alle sallitun nopeuden ja se heille suotakoon.
Meillä oli joskus yhtäaikaa kaksi toyota carinaa, samanlaisia at171 mallia.
Toinen meni kuin juna ja toisella kuiva kesäinen asfaltti tuntui kuin jääradalla olisi mennyt.
Asialla en tehnyt mitään, sen toisen omistus jäi sen verran lyhyeksi, kun se lähes väkisin ostettiin pois.
Mutta veikkaan, että siinä oli kolarivaurio ja pyörien suuntaukset ei ollut kohdallaan. Auto siis oli ollut oikeastikin kolarissa mutta vain pintavaurioitunut mutta ehkä kuitenkin oli syvempiäkin vikoja kaikesta huolimatta.

Mutta joskus entisessä työpaikassa kun ajeltiin tummansinisillä vag-konsernin tuotteilla, samanlaisissa alle 10tkm ajetuissa skoda octavioissa oli ihan samanlaisia eroja, jotkut oli todella mukavia ja meni paimentamatta ja toisia piti ohjata koko ajan.

Ja joskus transitilla lyötiin alle pinnatut renkaat, niin piti käydä kokeilemassa onko se tie mukamas jäässä, ei ollut. Moni asia varmaan vaikuttaa kaikkeen.
It has three speed: here, there and gone...
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Ai niin, ostin servolettiin, tai pojan kanssa puoliksi, nastarenkaat. Vaimon toyoon kitkat, omasta halustaan, pojan autossa nastat, kun niitä eri vanteilta kerätessä löytyi kokonainen sarja. Ja tuohon rohjoon löytyi nastat, ei halvat mutta vähemmän kuin uudet.
It has three speed: here, there and gone...
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Eikös sellainen vikuri auto ole tavallaan turvallisempi, jos sillä tiedostaa tien liukkauden. Luulisi sellaisen tunnottoman auton olevan riskaapelin, joka menee joka kelissä, kuin juna kiskoilla. Kun se lähtee kiskoilta, niin kuski saattaa yllättyä ja muuttua matkustajaksi.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
juntunen
Viestit: 3279
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Ajomies kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 9:11 pm
juntunen kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 8:33 pm
Ajomies kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 8:04 pm
juntunen kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 6:56 pm Kun ajellaan harjoituskolmio auton takapäässä lähellä sallittua nopeutta mittarin mukaan niin ei ole mitään syytä pysähtyä tien sivuun. Se on takana tulevan typeryyttä kiusata ajoharjoittelijaa liimautumalla puskuriin. Jos omalla autolla ei pääse ohi niin sitten ajelee siellä perässä.
No sekin on sitä liikenne oppia kun oppii väistämään, ei se edellytä pysähtymistä.
Taitaa olla aika vaikea 2-kaistaisella tiellä alkaa takaa päälle tulevia väistämään. Tulee ajokokeessa ennemminkin hylky kuin lisäpisteiä jos vaikka pientareelle menee ajelemaan.

Itse jos vetäisin 100km/h alueella jotain hevoskärryä 60km/h niin varmasti antaisin tilaa sopivin välein pysähtymällä P-paikalle tai bussipysäkille, mutta tuo on täysin teoreettinen ajatus koska en alkaisi hevosia millään kärryllä koskaan kuskaamaan maantiellä.
On siellä osattava mm. hälytysajoneuvojakin väistää!
Tästä(kin) voidaan taas vängätä. Hälytysajoneuvoja pitää väistää, se on ihan selvä juttu. Laki on aika selvä, jos ajaa 10km/h yli sallitun nopeuden, se on laitonta. Jos ajaa 10km/h alle sallitun nopeuden se ei ole laitonta, mutta silloin ei saa vaikeuttaa ohittamista. Toki kannattaa ajaa lähempänä sallittua nopeutta niin liikenne sujuu kokonaisuudessaan joutuisammin. Tuo 10km/h alle sallitun nopeuden ei ole edes häiritsevää kuin pitkillä taipaleilla, joissa kerääntyy pitkiä jonoja hitaiden perään mutta nykyään alkaa pääteillä olemaan ohituskaistoja aika hyvin niin pääsee ohi, oli sitten kitka- tai nastarenkaat alla.
juntunen
Viestit: 3279
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Aakku kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 9:46 pm Eikös sellainen vikuri auto ole tavallaan turvallisempi, jos sillä tiedostaa tien liukkauden. Luulisi sellaisen tunnottoman auton olevan riskaapelin, joka menee joka kelissä, kuin juna kiskoilla. Kun se lähtee kiskoilta, niin kuski saattaa yllättyä ja muuttua matkustajaksi.
Vikuri auto on ehkä ennemmin rasittava ajettava kun koko ajan pitää ohjata että pysyy tiellä. Viimeisin auto-ostos parin kuukauden takaa, oli toinen etukumi kulunut sisäsyrjästään. Mittasin etupyörien kulmat ja oli ihan reilusti haritusta. Säädin pienelle auraukselle niin johan oli rennompi ajettava.
-SS-
Viestit: 15654
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Make kirjoitti: Ti Marras 01, 2022 8:39 pm Vähän oftopicina. :oops:
Traktorilla kun liikkuu pääosin tollaisilla 3500+ ajoneuvoa/vrk teillä niin pääsääntöisesti tulee enää raskaalle liikenteelle annettua tietä. Jolleivät pääse henkilöautolla traktorista ohi niin ajakoon perässä. Osasyynä oli jatkuvat keskisormen näytöt kiitoksena kun antoi tietä.
Puimurilla on vieläkin stressaavampaa. Mutta viime kesänä oli jotenkin asenne muuttunut, ainakin olin huomaavinani. Harva kehtaa enää nostella keskisormea. Maanviljelijän vetämät kuormat eivät enää herätä kiukkua, vaan tajuavat, että on tarpeen, että maassa on omaakin leipää käytettävissä.

-SS-
traktori754
Viestit: 1822
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Yks lauantai, siirsin sr 500 maantietä pitkin, piti kääntyy tien yli, täys viivat Keski viivat. Takana pari H autoa, viittasin kun on avo puimuri ja ryhmäytin keskelle tietä selvästi että ajon kääntyä. Vastaan, kaukana tuli rekka, se vilkutti pitkillä samalla kun käännyin jo 45 astetta tietä poikittain, niin pitihän saksalis valmisteinen ohittaa silleen että oli ihan kunnolla suorassa, vasemmalla. Rekka kullä vilkutti sille rajusti. Siinä sitten tajusin, se auto jos olis törmännyt, ja just terän käyttöön, oisko sr pysynyt pystyssä? Ja vielä mun syy, kun vilkut ei toiminut? Vaikka seisoin Va viittasin?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Talumees
Viestit: 6376
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Talumees »

traktori754 kirjoitti: Ke Marras 02, 2022 8:01 am Ja vielä mun syy, kun vilkut ei toiminut? Vaikka seisoin Va viittasin?
Vilkuttomalla puimurilla maantielle, voi elämän kevät...
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
juntunen
Viestit: 3279
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juntunen »

traktori754 kirjoitti: Ke Marras 02, 2022 8:01 am Yks lauantai, siirsin sr 500 maantietä pitkin, piti kääntyy tien yli, täys viivat Keski viivat. Takana pari H autoa, viittasin kun on avo puimuri ja ryhmäytin keskelle tietä selvästi että ajon kääntyä. Vastaan, kaukana tuli rekka, se vilkutti pitkillä samalla kun käännyin jo 45 astetta tietä poikittain, niin pitihän saksalis valmisteinen ohittaa silleen että oli ihan kunnolla suorassa, vasemmalla. Rekka kullä vilkutti sille rajusti. Siinä sitten tajusin, se auto jos olis törmännyt, ja just terän käyttöön, oisko sr pysynyt pystyssä? Ja vielä mun syy, kun vilkut ei toiminut? Vaikka seisoin Va viittasin?
Miten auto mahtuu vielä ohittamaan jos puimuri on tiellä kääntymässä 45 asteen kulmassa? Eikö se vastaantulevien kaistakin ole jo vähintään puoliksi käytössä? Vai onko kysymyksessä joku minipuimuri?
korsteeni
Viestit: 3590
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

^ Ja tuosta 45° kulmasta maantiellä tulee mieleen että se vastaantuleva rekka taisikin vilkutella valoja sille puimurille, ettei se alkaisi hivuttautumaan verkkaisesti kaistan yli hänen eteen.
juntunen
Viestit: 3279
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juntunen »

No minipuimuri se taitaa nykymittapuun mukaan ollakkin, mutta laskin mittojen perusteella (2.95x7.4m) että 45 asteen kulmassa se veisi vajaa 6m leveydeltä tilaa tiellä. Tietty jos perä on pientareella niin jää siinä hiukan vastaantulevuen kaistalle tilaa.
Mitäs nuo pääteiden kaistat on leveydeltään, 4m ?
traktori754
Viestit: 1822
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Rekka sen verran kaukaa kuitenkin, että turvallisesti ja varmasti näki kun seison homio takilla ja viitoitin samalla siirtymässä keskelle tietä, silleen että takaa ja edessä olevat näki, kuitenkin se takimainen sai päähän ohittaa. Rekka kyllä sen verran kaukaa että mä ehdin poistua kokonaan sen hidastumatta, mutta hiljaa se meni sitten ohi, kun rekka hidasteli sitä koko tietä kiilaava pompiten saksalis autoa. Ja täys tupla viiva. Ne sähköt siinä puimurissa, jos toimi pihassa, ei välttis toiminut enää teillä.

Onko laitonta viitoitaa? Jos olis osunnut ja kaatunut, mun syy?


Ja tää on tie joka vielä kymmenen v sitten oli 100 rajoitus nyt siinä 60 vaihtuu 80. Eli levee on, se ohittija oli selvästi soran puolella hyppäs ihan kun se liittymä alkoi ja loppui.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
juntunen
Viestit: 3279
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juntunen »

En ole liikenneonnettomuuksissa ollut osallisena, mutta monetta keskustelusta olen saanut käsityksen että monesti useammat osapuolet ovat syyllisiä vähintään siksi etteivät ole kayttäneet riittävää varovaisuutta. Esim. kulkuvälinehän pitää saada pysähtymään sillä matkalla mikä on näkyvissä, mutta miten usein ajetaan vaikka mäennyppylän yli vauhdilla, joka ei mahdollista pysähtymistä jos nyppylän takana onkin jotain.
Itse pidän autotkin katsastettuna siksi että jos jotain sattuu niin ei voi vedota siihen ettei auto ole kunnissa.
-SS-
Viestit: 15654
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja -SS- »

juntunen kirjoitti: Ke Marras 02, 2022 9:36 am Miten auto mahtuu vielä ohittamaan jos puimuri on tiellä kääntymässä 45 asteen kulmassa? Eikö se vastaantulevien kaistakin ole jo vähintään puoliksi käytössä? Vai onko kysymyksessä joku minipuimuri?
Puimuri kääntyy takaa. Siksi oikealle kääntymiset ovat vaarallisia, kun olet vilkku oikealla kääntymässä ihan tien reunassa, niin joku kumminkin haluaa sinne vasemmalle heilahtavaa silppuria päin töräyttää täysiä.

-SS-
traktori754
Viestit: 1822
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

-SS- kirjoitti: Ke Marras 02, 2022 10:32 am
juntunen kirjoitti: Ke Marras 02, 2022 9:36 am Miten auto mahtuu vielä ohittamaan jos puimuri on tiellä kääntymässä 45 asteen kulmassa? Eikö se vastaantulevien kaistakin ole jo vähintään puoliksi käytössä? Vai onko kysymyksessä joku minipuimuri?
Puimuri kääntyy takaa. Siksi oikealle kääntymiset ovat vaarallisia, kun olet vilkku oikealla kääntymässä ihan tien reunassa, niin joku kumminkin haluaa sinne vasemmalle heilahtavaa silppuria päin töräyttää täysiä.

-SS-
Just sen takia ryhmitäydyin keskelle tietä ja 45 ehkä loppuvaiheessa.

Autokoulu ja katsastus inssi sanoi että voi viitoitaa, krossipyörissä ei ole kaikissa vilkuu edes
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
juntunen
Viestit: 3279
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juntunen »

traktori754 kirjoitti: Ke Marras 02, 2022 10:39 am
-SS- kirjoitti: Ke Marras 02, 2022 10:32 am
juntunen kirjoitti: Ke Marras 02, 2022 9:36 am Miten auto mahtuu vielä ohittamaan jos puimuri on tiellä kääntymässä 45 asteen kulmassa? Eikö se vastaantulevien kaistakin ole jo vähintään puoliksi käytössä? Vai onko kysymyksessä joku minipuimuri?
Puimuri kääntyy takaa. Siksi oikealle kääntymiset ovat vaarallisia, kun olet vilkku oikealla kääntymässä ihan tien reunassa, niin joku kumminkin haluaa sinne vasemmalle heilahtavaa silppuria päin töräyttää täysiä.

-SS-
Just sen takia ryhmitäydyin keskelle tietä ja 45 ehkä loppuvaiheessa.

Autokoulu ja katsastus inssi sanoi että voi viitoitaa, krossipyörissä ei ole kaikissa vilkuu edes
Jos auton suuntamerkki ei toimi niin siitä tulee katsastuksessa vähintään korjauskehotus ja se pitää korjata kuntoon. Jos puimurissa on vilkut jotka ei toimi niin ei se kääntymiseen liittyvässä onnettomuustilanteessa ainakaan lieventävå asianhaara ole, joten kyllähän ne kuntoon kannattaa laittaa niin että toimii myös silloin kun niitä oikeasti tarvii. Laiton pelihän se on tiellä, jos ei vaaditut varusteet toimi.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Agripower, Bing [Bot], Google [Bot], jarikos, scaniamania ja 40 vierailijaa