Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

ETS kirjoitti: La Helmi 12, 2022 5:57 pm
Nuffield kirjoitti: La Helmi 12, 2022 4:06 pm
TepaR kirjoitti: Pe Helmi 11, 2022 12:06 pm
Aakku kirjoitti: Pe Helmi 11, 2022 11:44 am Heh, onneksi en ole enää työelämässä. Ja vielä enemmän onni, etten asu Hesassa. :D

"Tuore selvitys väläyttää kilometrikorvausten epäämistä nastarenkaita käyttäviltä työntekijöiltä"
https://www.is.fi/autot/art-2000008605635.html
Hyvä että mietitään. Kyllä täällä etelässä pärjää ihan hyvin kitkoillakin ja jos ei koe pärjäävänsä niin maksakoot jotain nastaveroa siitä teiden kuluttamisesta sitten…
Höpönlöppöä. Kitkarenkailla ajavat saa sen vähäisenkin pitonsa nastarenkaiden karhentamasta jäästä :D
Ne pärkeleet kun ei osaa ajaa muualla kuin niissä ite tekimissään urissa, joissa kohta ei sitten pysty ajamaan kuin ketjuilla! Ja sitten kesäaikaan valittavat suureen ääneen kun on asfalttitiet heti pinnoituksen jälkeisenä kesänä syvillä urilla. Monta vuotta ajettu kitkoilla enkä vielä kertaakaan ole kaivannut noita "nastarenkaiden karhentamia" teitä.
Se saattaa monellekin nastarengasautoilijalle tulla yllätyksenä, kun ei ne pari talvea sulilla teillä höylätyt nastarenkaat enää pidäkään esim jarrutuksissa lumella paljon mitään, missä kunnon kitkarengas hakkaa nykyisin nuo jo mennen tullen.
Ja tosiasiahan on, että kitkarenkailla ajavat ovat huomattavasti parempia kuskeja, kuin nastoilla ajavat!
Tuota sitä moni kitkailija jauhaa että nastoista lähtee pito parissa vuodessa. Ihan kuin ei niistä kitkoista lähtisi :roll: 3 vuotta vanhat Michelinit alla joissa nastoja 250 renkaassa, kaikki nastat tallessa ja hyväkuntoisia, mielestäni pitokin vielä loistava. Valmistajan mukaan ei menetä pitoaan käytettynä, kehitystä tapahtuu. Viimeistä talvea ne nyt on alla kuitenkin, ensi talvena uudet tilalle. Toki voi olla parempia kuskeja (ainakin mielestään) kun vähän ajaneet valitsee nastat paremman pidon takia, saattaa autotkin olla vanhempia.
VALLU ON PARAS!
Ajomies
Viestit: 28106
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Minä tunnustan olevan sen verran huono kuljettaja että pärjään paremmin niillä nastarenkailla kuitenkin. Jos joku pärjää kitkoilla niin siitä sitten.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1263
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Aprikoitselija kirjoitti: La Helmi 12, 2022 11:33 pm No entäs ne ympärivuotiset kitkat, joita myös myydään?
Täällä kun kaikki tiedetään, ja kaikesta ollaan syvän tietämyksen pohjalta ponnistaen lähes yhtä mieltä, niin uudistanpa tuon kysymykseni.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Aprikoitselija kirjoitti: Su Helmi 13, 2022 9:30 am
Aprikoitselija kirjoitti: La Helmi 12, 2022 11:33 pm No entäs ne ympärivuotiset kitkat, joita myös myydään?
Täällä kun kaikki tiedetään, ja kaikesta ollaan syvän tietämyksen pohjalta ponnistaen lähes yhtä mieltä, niin uudistanpa tuon kysymykseni.
Olisikohan kyseessä sellaiset Keski-Euroopan kitkat, joissa on ilmeisesti hiukan erilainen kumiseoskin.
Mulla on retkeilyautossa ympäri vuoden kitkat. Toki ne eivät lunta kosketa, kuin ehkä ruska-aikaan pohjoisessa. Lopun aikaa, kuten tälläkin hetkellä auto on tallissa kitkoineen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Antsuko
Viestit: 1413
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Nuffield kirjoitti: La Helmi 12, 2022 4:06 pm Höpönlöppöä. Kitkarenkailla ajavat saa sen vähäisenkin pitonsa nastarenkaiden karhentamasta jäästä :D
Varsinaista höpöhöpö juttua... Joulukuun pakkasjaksolla lähikaupungissa ajellessa panin merkille erittäin hyvän pidon ohuen jääkerroksen peittämällä kestopäällysteellä. Paitsi risteyksissä kevyen kaluston jarrutus- ja kiihdytysjäljissä oli selvästi liukkaampaa. Tilastollisesti 75-80 % liukkaista paikoista oli aiheutettu nastarenkaisilla autoilla. Kokemuksen mukaan nastarenkaan pito ohuen jään peittämällä asfaltilla ei ole kaksinen. Sitten jos jää on suolapitoista, pito on suorastaan kehnoa.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Antsuko kirjoitti: Su Helmi 13, 2022 7:24 pm Kokemuksen mukaan nastarenkaan pito ohuen jään peittämällä asfaltilla ei ole kaksinen. Sitten jos jää on suolapitoista, pito on suorastaan kehnoa.
Kenen kokemuksen?
Eikö tämä ole jo lukuisissa testeissä todettu, että nastarenkaissa on parempi pito. Loppuun kuluneet renkaat on eri asia, oli se rengas sitten kitka, tai nasta. Kaikilla renkailla kyllä pärjää, jos ei ylitä pidon rajoja.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Talumees
Viestit: 6364
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Aakku kirjoitti: Su Helmi 13, 2022 9:46 am
Aprikoitselija kirjoitti: Su Helmi 13, 2022 9:30 am
Aprikoitselija kirjoitti: La Helmi 12, 2022 11:33 pm No entäs ne ympärivuotiset kitkat, joita myös myydään?
Täällä kun kaikki tiedetään, ja kaikesta ollaan syvän tietämyksen pohjalta ponnistaen lähes yhtä mieltä, niin uudistanpa tuon kysymykseni.
Olisikohan kyseessä sellaiset Keski-Euroopan kitkat, joissa on ilmeisesti hiukan erilainen kumiseoskin.
Mulla on retkeilyautossa ympäri vuoden kitkat. Toki ne eivät lunta kosketa, kuin ehkä ruska-aikaan pohjoisessa. Lopun aikaa, kuten tälläkin hetkellä auto on tallissa kitkoineen.
https://www.michelin.fi/auto/tyres/mich ... ossclimate
Takseissa näitä on ollut.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Vannetukulta tuli uutiskirje joka kuuluu näin;
Vaihda kesärenkaat jo maaliskuussa - näin helposti se onnistuu

Linglong GreenMax CrossWeather AS -kesärenkaat voit vaihtaa autosi alle jo huomattavasti aikaisemmin ja välttää pahimmat ruuhkat kesärengassesongissa. CrossWeather on aito pohjoismainen kylmien kelien kesärengas. Voit ajaa sillä turvallisesti varhaisesta keväästä satunnaisista lumikuuroista huolimatta.


Ajatuksia?
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
klapikalle
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 4:42 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja klapikalle »

Kyseisen merkin renkaista sellaiset kokemukset että saa mun osalta jäädä kauppaan. Ostan vain rengastesteissä menestyneitä renkaita, jos tämä merkki alkaa niissä menestyä niin tilanne on eri.
Hex
Viestit: 942
Liittynyt: To Syys 12, 2013 7:46 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hex »

Huh! 102 sivua vääntöä asiasta ja se sen vierestä.
Jos vaikka otettaisiin uusi, "Valintani on hernekeitto".
SPS1975
Viestit: 2240
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Aprikoitselija kirjoitti: Su Helmi 13, 2022 9:30 am
Aprikoitselija kirjoitti: La Helmi 12, 2022 11:33 pm No entäs ne ympärivuotiset kitkat, joita myös myydään?
Täällä kun kaikki tiedetään, ja kaikesta ollaan syvän tietämyksen pohjalta ponnistaen lähes yhtä mieltä, niin uudistanpa tuon kysymykseni.
Kitkoilla saa ja voi ajaa ympäri vuoden, mutta se ei ole kannattavaa, koska kesä käytössä ne kuluvat siten että menettävät parhaan talvipito kykynsä ja kitkarengas ei kesällä ole ominaisuuksiltaan lähellekään yhtä hyvä kuin kesärengas. Itsekin olen paljon ajellut kesäisin nastattomilla talvirenkailla, lähinnä pakettiautoilla ja budjetti syistä, tiedostaen sen että ääritilanteissa renkaan ominaisuudet saattavat yllättää epämiellyttävästi ja hyvin olen niillä pärjännyt ilman murheita, mutta en ole koskaan edes suunnitellut ajavani seuraavana talvena niillä renkailla jotka ovat pyörineet autoni alla edellisenä kesänä.
Ajomies
Viestit: 28106
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Hex kirjoitti: Su Helmi 13, 2022 11:40 pm Huh! 102 sivua vääntöä asiasta ja se sen vierestä.
Jos vaikka otettaisiin uusi, "Valintani on hernekeitto".
No miksi tuon tähän laitoit, olisit avannut sen sille aiheelle uuden "foorumin"? :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Antsuko
Viestit: 1413
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Aakku kirjoitti: Su Helmi 13, 2022 7:32 pm
Antsuko kirjoitti: Su Helmi 13, 2022 7:24 pm Kokemuksen mukaan nastarenkaan pito ohuen jään peittämällä asfaltilla ei ole kaksinen. Sitten jos jää on suolapitoista, pito on suorastaan kehnoa.
Kenen kokemuksen?
Eikö tämä ole jo lukuisissa testeissä todettu, että nastarenkaissa on parempi pito. Loppuun kuluneet renkaat on eri asia, oli se rengas sitten kitka, tai nasta. Kaikilla renkailla kyllä pärjää, jos ei ylitä pidon rajoja.
Parempi pito jäällä, siis sellaisella jäällä, jota on varsin harvoin yleisesti liikenteeseen käytetyillä teillä, ainakaan näillä tienoilla. Itse en ole tänä talvena autolla ajanut sellaisella tiellä. Liukkain omalle kohdalle osunut keli oli kantatiellä ilmeisesti suolajäällä ja runsasnastaisilla renkailla. Pienikin kaasupolkimen painallus aiheutti raapimisäänen ja merkkivalon vilkkumisen.

Alijäähtynyttä vettä on täällä satanut useamman kerran tänä talvena. Jokaisella kerralla Nokian nastattoman talvirenkaan jarrutuspito on ollut järisyttävän hyvä. En mitenkään voi ymmärtää, mitä etua nastoituksesta olisi ollut niissä olosuhteissa.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Antsuko kirjoitti: Ma Helmi 14, 2022 9:57 am Parempi pito jäällä, siis sellaisella jäällä, jota on varsin harvoin yleisesti liikenteeseen käytetyillä teillä, ainakaan näillä tienoilla. Itse en ole tänä talvena autolla ajanut sellaisella tiellä. Liukkain omalle kohdalle osunut keli oli kantatiellä ilmeisesti suolajäällä ja runsasnastaisilla renkailla. Pienikin kaasupolkimen painallus aiheutti raapimisäänen ja merkkivalon vilkkumisen.

Alijäähtynyttä vettä on täällä satanut useamman kerran tänä talvena. Jokaisella kerralla Nokian nastattoman talvirenkaan jarrutuspito on ollut järisyttävän hyvä. En mitenkään voi ymmärtää, mitä etua nastoituksesta olisi ollut niissä olosuhteissa.
Ok. Pidä siitä kiinni.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Superdextaaja
Viestit: 12971
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kitkarenkailla ajaminen on kesälläkin pärjäämistä :D
Tekemällä virheistä oppii.
TepaR
Viestit: 1681
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Superdextaaja kirjoitti: Ma Helmi 14, 2022 10:41 am Kitkarenkailla ajaminen on kesälläkin pärjäämistä :D
Miksi?
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

TepaR kirjoitti: Ma Helmi 14, 2022 11:24 am
Superdextaaja kirjoitti: Ma Helmi 14, 2022 10:41 am Kitkarenkailla ajaminen on kesälläkin pärjäämistä :D
Miksi?
Eikös dextaajalla ollu on jostain 30-40vuoden takaa joku kokemus ulosajona yms. renkaiden vuoksi (!) ja toinen kun lähiomainen ajoi risteyksessä jonkun perään ja jälleen nastattomien syy, ei kuljettajan. Niin päättänyt nyt näköjään pyhittää kaiken aikansa kitkarenkaiden haukkumiseen joka käänteessä omaamatta silti mitään kokemusta 2020-luvun kitkarenkaisiin :roll:
Avatar
toyopet
Viestit: 3257
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Sattui olemaan jonkun aikaa kaksi samanlaista autoa, tänä talvena, pihassa, toisessa kitkat ja toisessa nastat. Satuin ajamaan ensin kitkapyöräisellä ja liikenneympyrässä meni vinokiitoa, ei mitään pitoa.
Toiselle reissulle otin nastarenkaisen ihan siitä liukkaussyystä, ihan samanlailla meni vinokiitoa samassa liikenneympyrässä.
Ei muillakaan reissulla kyllä pystynyt sen suuremmin huomioimaan, että jommassakummassa olisi sen parempi pito.
It has three speed: here, there and gone...
Hollo
Viestit: 1000
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo »

toyopet kirjoitti: Ma Helmi 14, 2022 3:00 pm Sattui olemaan jonkun aikaa kaksi samanlaista autoa, tänä talvena, pihassa, toisessa kitkat ja toisessa nastat. Satuin ajamaan ensin kitkapyöräisellä ja liikenneympyrässä meni vinokiitoa, ei mitään pitoa.
Toiselle reissulle otin nastarenkaisen ihan siitä liukkaussyystä, ihan samanlailla meni vinokiitoa samassa liikenneympyrässä.
Ei muillakaan reissulla kyllä pystynyt sen suuremmin huomioimaan, että jommassakummassa olisi sen parempi pito.
👍👍👍
Samoin muistelin omalta kohdaltani, kun muinoin noin 10 vuotta sitten menin töihin noilla kitkarenkailla ja totesin kollegoille aamupäiväkahveilla aamulla olleen liukkaan kelin, niin samanlainen kokemus tuntui myös nastarengaskuskeilla olleen!
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja NH »

Mikäli kyse on jostain normikoosta, kuten 205-215 ja profiili jossain 55-65 luokassa, 16-17 tuuman vanteella ja nastarenkaana esim Nokian, Continentalin tai Michelinin viimeisimmän mallin versio, niin milloin tai missä tosielämän olosuhteessa joku vastaavan kokonen kitkarengas on lumella tai jäällä pidoltaan olennaisesti parempi?
Entä edes yhtä hyvä? :wink:

Ja tarkoitan olennaisesti ja tosielämässä, ei niin että jonkun lehden testissä kitkarengas X oli jossain tiukasti rajatussa tilanteessa hitusen parempi kuin vastaava nastarengas.

Mikäli keskustellaan melutasosta tai tiestön kulumisesta, niin kitkarengas voittaa epäilemättä 10-0, mutta se lienee ihan eri juttu, kuin turvallinen rengas liukkaalla.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Mauri Tähkä, Semrush [Bot] ja 40 vierailijaa