Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
tumes kirjoitti:Mystinen juttu. Kesäisin kuuntelen patteriradiota. Tämä mokoma alkoi rutisemaan vaikka kuulunut yleensä hyvin. Vaihdoin patteritkin, ei vaikutusta. Nooh, sitten tuumaelin että joku ulkopuolinen häiriö. Muissa talon radioista häiriöitä ei löytynyt. Sitten keksin irrottaa NuToolin ruuvinvääntimen laturin verkosta. Ka, radio ( Sony) alkoi kuulumaan ihan normaalisti. Laturi löi radioaaltoihin jonkun pulssin sillä patteriradiolla ei ole muuta yhteyttä sähköverkkoon. Outo juttu.
NuToolin ruuvinvääntimen laturi vaan pörisee joko suoraan säteilemällä tai johtuvana töpselin kautta sähköverkkoon.
Häiriötaajuus taas on sopiva Sonylle, joka saattaa olla vähemmän selektiivinen kytkennältään, eli muutakin kuin haluttu vastaanottotaajuus pääsee sisään, jolloin häiriö tulee esille.
Johtuvaa voi kokeilla vaimentaa kiertämällä laturin verkkojohtoa jonkin ferriitin ympärille.
Säteileviä häiriöitä ei oikein kotioloissa saa kuriin.
Noi laturit taitaa yleisemminkin häiriöitä aiheuttaa.
Eräs kännyn autolaturi teki ärsyttävää häiriöääntä autoradioon, hetken kesti uskoa että laturi oli syyllinen kun muuten toimi ok. Vasta kun toisella laturilla häiriöt katosi meni vehje käyttökieltoon...
Kesätuvan 12VDC järjestelmässä on kiikkastoolin eli soutotoolin ei soutulavittan takana lukuvalona joku kiinanpojan tekemä ledilamppu. Samassa syötössä kauempana oleva 60-lukulainen Blaupunkt-matkaradio suhisee siitä lampusta niin, ettei puheesta saa selvää.
Aurinkosähköistetyllä mökillä 12V loisteputkilamppu tiskipöydällä teki myös radioon häiriöitä.
Kauan virittelin antennia ja kaikkea muuta yritin kunnes luovutin, sitten vahingossa selkis asia kun sammutin lampun ja jopa alkoi kuulumaan.
Akkuporan laturi tallissa on sijoitettu äärinurkkaan kun on käytössä, muuten jää radio kuulematta.
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
Matkailu autossa ja miksei kotona , aikas hankalaa saada mitään nykyradioo kuulumaan vaikka uudet patteritkin , harmittaa kun kaikki 6-70 luvun radiot hävitetty /mykkiä , joskus ainoa apu kun pitää ratioo tai antennia kourassa , silloin kuuluu .
Leppänen 2 kirjoitti:Matkailu autossa ja miksei kotona , aikas hankalaa saada mitään nykyradioo kuulumaan vaikka uudet patteritkin , harmittaa kun kaikki 6-70 luvun radiot hävitetty /mykkiä , joskus ainoa apu kun pitää ratioo tai antennia kourassa , silloin kuuluu .
Koitas laittaa toosa kokeeksi metallilevyn päälle, vaikka joku 50x50cm, isompi on tässä hommassa parempi. Maatason lisääminen auttaa monesti heikkon kuuluvuuteen. Maadoittaa sitä peltiä ei tarvitse, vaikka sitä maatasoksi sanotaankin.
Ennen vanhaan oli radiot metallirunkoisia, koneiston osuus ainakin, mutta nykyisten muovihimmelien aikana niistä ei paljon maatasoa antennin vastineeksi löydy.
Ei se nyt ihan noin mene. Kyllä se maataso on maadoitettava, eikä vanhojen esim. putkiradioiden metalliosat tehneet radioista "hyviä". Jos radio SATTUU toimimaan peltilevyn päällä paremmin johtuu siitä että... että.. no, jostakin se johtuu.
Tuolta voi perehtyä pikaisesti asiaan http://lyhytaaltokuuntelu.blogspot.fi/2 ... linta.html
Miksi sitten puisella pöydällä käsi-VHF-radion alle lisätty ainakin antennin puolikkaan säteeltään oleva metallilevy parantaa selvästi kuuluvuutta? Tai auton katon päälle nostettu "muovinen" matkaradio kuuluu selvästi paremmin kuin samassa paikassa lautanipun päällä? Muitakin esimerkkejä on.
En todellakaan vanhana viestimiehenä tiedä. En ole käyttänyt matkaradiota vuosikymmeniin, saatikka autoni katolla. Oliskin aika hankala käyttää ratioo auton katolla ku oon aika lyhyt ja sopusuhtainen, ja auton katto 2metrin korkeudessa.
Mullapa onkin auton SISÄLLÄ ratio!
No niin, otanpas kantaa minäkin tähän keskusteluun. Kuten jo todettukin, niin häiriön lähde on/oli akkuruuvinvääntimen lataustelineen verkkolaite. Se verkkolaite, ja aika lailla kaikki pienet(esim. kännyköiden, tablettien) ja jopa vähän isommatkin verkkolaitteet, toimii ns. hakkuriperiaatteella. Siinä normaali verkkojännitteen taajuus nostetaan huomattavasti suuremmaksi, luokkaa satoja kilohertsejä - megahertsejä elektroniikkaa hyödyntäen. Tällä taajuuden nostolla saavutetaan se hyöty, että jännitteen alentamiseen tarvittavan muuntajan koko pienenee huomattavasti ja näin ollen verkkolaitteen koko saadaan pieneksi, vaikka se silti onkin kohtuullisen tehokas.
Hakkuritekniikan lieveilmiönä tulee sitten varsinaisen hakkuritaajuuden kerrannaiset ja jako-osat, jotka osuvat usein radiotaajuuksille aiheuttaen siellä mitä eriskummallisempia häiriöitä kohinasta aina todella häiritsevään pärinään. Laitteiden valmistajille on asetettu vaatimukset näiden häiriöiden vaimentamisesksi, mutta yllättävän usein ko. vaimennuskomponetit on jätetty kokonaan pois säästösyistä sen jälkeen kun laitteelle on saatu CE(=ChinaExport)-vatimustenmukaisuustodistus. Tokihan laitteessa, jolla tuo CE-sertifikaatti haetaan on nuo kaikki vaimennukset tehty asian mukaisesti, mutta ei enää niissä, joita työnnetään kuluttajamarkkinoille.
Tuo edellä mainittu häiriö"säteily" etenee laitteesta yleisimmin kahta eri reittiä l. joko laitteen läpi sähköverkon puolelle tai tavallisemmin laitteen pienjännitejohtimen kautta suoraan ilmaan, johtimen toimiessa eräänlaisena antennina. Tuota pienjännitepuolen "säteilyä" saa hillittyä käämimällä johtoa muutaman kierroksen ferriittirenkaan läpi mahdollisimman läheltä verkkolaitteen koteloa.
Leppänen 2 kirjoitti:Matkailu autossa ja miksei kotona , aikas hankalaa saada mitään nykyradioo kuulumaan vaikka uudet patteritkin , harmittaa kun kaikki 6-70 luvun radiot hävitetty /mykkiä , joskus ainoa apu kun pitää ratioo tai antennia kourassa , silloin kuuluu .
Ei ole kaikkia sen aikaisia hävitetty, kierrätyskeskuksista löytää......mullakin sekä kotona että veneessä seitketlukuiset patteriradiot ja hyvin kuuluu.
Mikä olisi oikeaoppinen ja kustannustehokas keino saada radiosignaali häiriöttömästi peltihallissa olevaan normiratioon jossa tikkuantenni, niinkuin matkaratiossa (tranistori-) ylejään on?
imppu kirjoitti:Mikä olisi oikeaoppinen ja kustannustehokas keino saada radiosignaali häiriöttömästi peltihallissa olevaan normiratioon jossa tikkuantenni, niinkuin matkaratiossa (tranistori-) ylejään on?
Laitat ulkoantennin katon päälle. Jos on heikkoa kenttää, niin ULA harava (75 Ohm),
tai jos normi kenttä, niin autoradiopiiska (50 Ohm).
Siitä sitten jatkokaapelilla vaikka 50 Ohmisella RG58:lla kaapelilla sinne radioon, tai haravaantennista 75 Ohmisella TV kaapelilla.
Radioon kolvailet sitten liittimen kaapelille 50 Ohmisen BNC tai 75 Ohmisen telkkariantenniliittimen.
Liittimen keskilangan juotat sinne radion piiska-antennisssa olevaan johtoon ja maan ration runkoon.
Saattaa toimia vaikka antennikaapelin keskilangan langan kiertää piiska-antennin ympärille, vaikka sovitus on pielessä.
PuuhaPate kirjoitti:En todellakaan vanhana viestimiehenä tiedä. En ole käyttänyt matkaradiota vuosikymmeniin, saatikka autoni katolla. Oliskin aika hankala käyttää ratioo auton katolla ku oon aika lyhyt ja sopusuhtainen, ja auton katto 2metrin korkeudessa.
Mullapa onkin auton SISÄLLÄ ratio!
Tiedät siis kokeilemattakin. Itse kerroin kokemukseen perustuvaa tietoa, joka siis on vain kokeiltua, ei tieteellisesti todistettua.
Nimim. "toinen vanha viestimies" ajalta, jolloin yhteydet pidettiin CW:llä.
PuuhaPate kirjoitti:En todellakaan vanhana viestimiehenä tiedä. En ole käyttänyt matkaradiota vuosikymmeniin, saatikka autoni katolla. Oliskin aika hankala käyttää ratioo auton katolla ku oon aika lyhyt ja sopusuhtainen, ja auton katto 2metrin korkeudessa.
Mullapa onkin auton SISÄLLÄ ratio!
Tiedät siis kokeilemattakin. Itse kerroin kokemukseen perustuvaa tietoa, joka siis on vain kokeiltua, ei tieteellisesti todistettua.
Nimim. "toinen vanha viestimies" ajalta, jolloin yhteydet pidettiin CW:llä.
Katos vaan
2ERVK:ssa CW tuli opeteltua ja sittemmin jatkettu kutsulla OH1XE.