Sähkömoottorin ankkurin mittaus
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke Touko 18, 2016 8:08 am
- Viesti:
Sähkömoottorin ankkurin mittaus
On tuollainen halppis kääntöpöytäsirkkeli joka päästi savun ulos. Kuitenkin vois vielä antaa pienen tekohönkäyksen, kun jotain osia saa sopivasti.
Miten mittaan ankkurin? Ankkuri on irrallisena tuossa pöydällä.
Miten mittaan ankkurin? Ankkuri on irrallisena tuossa pöydällä.
-
- Viestit: 523
- Liittynyt: Ke Huhti 10, 2013 8:35 pm
- Viesti:
Re: Sähkömoottorin ankkurin mittaus
Kuuluu sarjaan, josta ei tahdo luotettavaa mittausta saada tehtyä. Induktiivinenkin mittauslaite huijaa toisinaan. Kokenut silmä on aika hyvä mittari. Kääminippujen näkyvien osien kunto ensin, onko tullut iskuja jäähdytysilman mukana menneistä kovista roskista. Sitten lamellit, onko joku eri värinen, onko kaikki täsmälleen samalla korkeudella ennen mitään sorvailuja ja onko joidenkin lamellien väli alkanut leviämään. Jos joku noista esiintyy, se on todennäköisesti rikki.
-
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Sähkömoottorin ankkurin mittaus
Yksi tapa todeta ankkurivika on katsoa valokaaren väri kun laite pyörii, kunnossaoleva ei juurikaan kipinöi, jos ankkuri on viallinen palaa valokaari vihertävän svyisellä liekillä, jos taas kenttäkäämi on viallinen, on valokaari enempi oranssi mutta selkeästi voimakkaampi kuin ehyessä. Jos aikoo yleismittarilla selvittää ankkurin kämityksen pitää tietää ankkurin kytkentäjärjestys ja sittenkin tarvii tarkan mittarin.
Minkä huollamme sen korjaamme.
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Re: Sähkömoottorin ankkurin mittaus
Sanat halpis ja toimintasavut antaa huonot lähtökohdat onnistuneelle suoritukselle. Laittelin joskus mielenkiinnosta yhteen makitaan osat ja pyöri kyllä korjauksen jälkeen mutta suuri osa hevosista jäi laitumelle kun ei ollut enää voimaa. Ilmeisesti osa piireistä jäi pimeäksi vaikkei ollut silminnähtävää vikaa.
-
- Viestit: 2878
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Re: Sähkömoottorin ankkurin mittaus
Vastusmittaus käämeille on normi yleismittarilla hankalampi suorittaa. Sehän kertoo kyseisen käämin vastuksen mitattuna milliampeerien virralla. Tuo yleensä kertoo että käämit ovat kunnossa MUTTA jos kuormitettuna ja isoilla virroilla löytyy eristeistä läpilyönitä niin sitähän se ei kerro.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 838
- Liittynyt: Ti Tammi 25, 2011 1:43 pm
- Viesti:
Re: Sähkömoottorin ankkurin mittaus
Näillä oitäs teettää takuuaikana senverran hommia että saa vaihdettua uuteen..
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ke Heinä 22, 2015 8:04 am
- Viesti:
Re: Sähkömoottorin ankkurin mittaus
Eristysvastusmittarilla (500V alue) kannattaa mitata kollektorin joka lamellista runkoa vasten, että käämeistä ei ole jokin "maissa".Käämin liitos lamelliin kannattaa katsoa suurennuslasilla, että ei ole katkosta liitoksessa.Vastusmittarin "piipillä" voi testata käämin, kun lähtee jostain lamellista ja merkkaa sen esim tussilla ja toisella mittajohdolla etsii muista lamellista yhteyden ja merkkaa sen. Näin käy läpi kaikki lamellit ja aina pitäisi kaksi lamellia muodostaa käämin. Ja jos ei johonkin yhteyttä löydy on käämi todennäköisesti poikki.
-
- Viestit: 887
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
- Viesti:
Re: Sähkömoottorin ankkurin mittaus
Ankkurin mittaamista kysyttiin, ja siihen hyviä vastauksia on jo, eli käytännössä noilla visuaalisilla menetelmillä mennään.
Mutta jos tilannetta katsottaisiin kuitenkin vähän laajemmin. Pyöriiko moottori enää ollenkaan, ja kuinka sankka se toimintasavu oli? Polttaako sulakkeen? Jos käämeissä tai kollektorissa ei ole mitään päällepäin näkyvää, moottori yleensä pyörii jollain tavalla, tai ainakin yrittää. Jos savu oli sankka ja laite ei edes yritä enää pyöriä, ankkurista pitäisi nähdä jo silmämärin noilla ketjun ohjeilla onko se palanut. Sama koskee kenttäkäämiä.
Onko ohjauselektroniikkaa, voisiko vika olla siellä, entäs kytkin? Tuleeko hiilille asti jännitettä ollenkaan?
Edit: Nuo kysymykset vaan siksi, että ankkurin kunnon toteaminen on hankalaa, ja on helpompaa sulkea kaikki muut vikamahdollisuudet pois. Ihan niinkun suomalaisessa terveydenhuollossa, kaikki muu tutkitaan paitsi se, mikä on vikana
Mutta jos tilannetta katsottaisiin kuitenkin vähän laajemmin. Pyöriiko moottori enää ollenkaan, ja kuinka sankka se toimintasavu oli? Polttaako sulakkeen? Jos käämeissä tai kollektorissa ei ole mitään päällepäin näkyvää, moottori yleensä pyörii jollain tavalla, tai ainakin yrittää. Jos savu oli sankka ja laite ei edes yritä enää pyöriä, ankkurista pitäisi nähdä jo silmämärin noilla ketjun ohjeilla onko se palanut. Sama koskee kenttäkäämiä.
Onko ohjauselektroniikkaa, voisiko vika olla siellä, entäs kytkin? Tuleeko hiilille asti jännitettä ollenkaan?
Edit: Nuo kysymykset vaan siksi, että ankkurin kunnon toteaminen on hankalaa, ja on helpompaa sulkea kaikki muut vikamahdollisuudet pois. Ihan niinkun suomalaisessa terveydenhuollossa, kaikki muu tutkitaan paitsi se, mikä on vikana
Microsoft- vapaa vyöhyke
-
- Viestit: 1924
- Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Re: Sähkömoottorin ankkurin mittaus
Ankkurin vikahan hyvin usein on se että käämejä ei ole poikki vaan on niissä on kierrosoikosulkuja eli kuumenemisen seurauksena eristeet sulaneet ja ei kierrokset ovatkin yhdessä. Normi yleismittareiden erottelukyky ei tämmöisten resistanssi erojen (pinentyneen verrattuna ehjään) toteamiseen riitä mitenkään.
Eli kotikonstein voi yleismittarilla vain varmistella ettei mitään poikki ole tai sitten sattumalta löydy jotain eroa kun lamelli lamellilta mittailee, eristysvastusmittarilla tietty kannattaisi myös mitata -no tätähän monelta ei löydy ja ei uskalla jostain verkkojännite/lamppu -viritelmistäkään alkaa edes vihjailemaan
Eli kotikonstein voi yleismittarilla vain varmistella ettei mitään poikki ole tai sitten sattumalta löydy jotain eroa kun lamelli lamellilta mittailee, eristysvastusmittarilla tietty kannattaisi myös mitata -no tätähän monelta ei löydy ja ei uskalla jostain verkkojännite/lamppu -viritelmistäkään alkaa edes vihjailemaan
-
- Viestit: 9524
- Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Ruovesi
- Viesti:
Re: Sähkömoottorin ankkurin mittaus
Ellei lamelleista irrota kääminpäitä, niin yksi mittaus riittää, kun kaikki lamellit ovat sähköisesti toisiinsa yhteydessä. Olen täysin samaa mieltä raadin kanssa yleismittarin käyttökelvottomuudesta sähkömoottorin ankkurin mittailusta.TEDI56 kirjoitti:Eristysvastusmittarilla (500V alue) kannattaa mitata kollektorin joka lamellista runkoa vasten, että käämeistä ei ole jokin "maissa".
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Ford 6640, -96
-
- Viestit: 5176
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Sähkömoottorin ankkurin mittaus
Kokeneelle paras ja nopein konsti on näkö- ja hajuaistin käyttö. Yleensähän käämiin tulee oikkari ja sitten savuaa ja sen kyllä haistaa vielä kauan...
-
- Viestit: 155
- Liittynyt: Ke Tammi 01, 2014 9:51 pm
- Viesti:
Re: Sähkömoottorin ankkurin mittaus
yleismittarilla voi ankkurista mitata vastukset seuraavalla tavalla:
toinen mittapää yhteen lamelliin, jossa se pidetään koko mittauksen ajan, toisella edetään lamelli kerrallaan myötä/vastapäivään
ohmien pitäisi nousta tasaisesti, kunnes ollaan kiinteän mittauspisteen vastapuolella 180 astetta, siitä taas matkaa jatketaan, ja ohmit pitäisi pienentyä vastaavalla tavalla mitä toisella lohkolla vastaavasti nousi
mutta tämä ja edellisissä viesteissä mainitut tavat pitäis riittä ankkurin kunnon selvittämiseen
toinen mittapää yhteen lamelliin, jossa se pidetään koko mittauksen ajan, toisella edetään lamelli kerrallaan myötä/vastapäivään
ohmien pitäisi nousta tasaisesti, kunnes ollaan kiinteän mittauspisteen vastapuolella 180 astetta, siitä taas matkaa jatketaan, ja ohmit pitäisi pienentyä vastaavalla tavalla mitä toisella lohkolla vastaavasti nousi
mutta tämä ja edellisissä viesteissä mainitut tavat pitäis riittä ankkurin kunnon selvittämiseen
702-4
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], ekolandia, Silverhawk ja 57 vierailijaa