Auton helman korjaus
-
- Viestit: 2796
- Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
- Paikkakunta: keskisuomi
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
ja silloinhan se korjataan niinkuin korjataan. pitäisi olla itse vieressä katsomassa kun sitä vedetään ulospäin, kovaa ohutta peltiä ei meinaa nykyään oikeen tulla ulos repeämättä tuo suurlujuusbeldi.
lopulta sitten 1kg purkki kouraan
kaikkia luttuja ei saa millään ja asiakas taas ei halua maksaa siitä jos aletaan vielä tinaamaan ennen paklausta
näin se valitettavasti vaan menee
lopulta sitten 1kg purkki kouraan
kaikkia luttuja ei saa millään ja asiakas taas ei halua maksaa siitä jos aletaan vielä tinaamaan ennen paklausta
näin se valitettavasti vaan menee
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Nyt tuli mopon tankki jossa muutama aika syvä pienehkö teräväreunainen lommo ja yksi isompi, loivempi ja matalampi. Täytyy koittaa sitä tinatangolla oikomista, onko muita hyviä niksejä? Täyttöaukossa on loiskelevy ja lommot yläosassa tankkia niin sisään ei oikein pääse painamaan millään raudalla.
-
- Viestit: 4399
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Periaatteessa mikä vaan keino, millä saa siitä pinnasta vedettyä sitä lommoa ulos. Jos on oikein hankala paikka, niin tinatangon kanssa ei voi antaa lämpöjä laukaisemaan jännitteitä. Sellaisessa paikassa sitten TIG-lanka sulattaen TIG:illä kiinni pintaan. Varmaan MIG:illäkin saa turattua jonkun vetolenkin siihen. Sitten voi antaa happiasetyleenillä lämpöjä.8400 kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 7:39 am Nyt tuli mopon tankki jossa muutama aika syvä pienehkö teräväreunainen lommo ja yksi isompi, loivempi ja matalampi. Täytyy koittaa sitä tinatangolla oikomista, onko muita hyviä niksejä? Täyttöaukossa on loiskelevy ja lommot yläosassa tankkia niin sisään ei oikein pääse painamaan millään raudalla.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 1084
- Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Periaatteessa tuollaisessa tankin oikaisemisessa voisi olla mahdollista jonkun laaja-alaisen painuman nosto paineella. Eli pitäisi saada tankkiin riittävä paine, jotta lommo nousee. Kompressorillakin saa 10 baria. Turvallista tietysti olisi tehdä paine nesteeseen (veteen).
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Oon maalannut kaksi samanlaista tankkia joihin hitsattu migillä joku vetovasara ja molemmat vuoti niiltä kohdin, korjaantui toki tinaamalla. Vuoti sen verran että kitti imi bensaa itseensä ja irtosi ajan kanssa.
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Se tankin päällä oleva lommo voisi noin oieta, mutta sen verran työläs löytää nykyään sisältä ruosteeton aito hondan tankki että koitetaan nyt muita konsteja ja kitillä loputPerceiver kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 11:24 am Periaatteessa tuollaisessa tankin oikaisemisessa voisi olla mahdollista jonkun laaja-alaisen painuman nosto paineella. Eli pitäisi saada tankkiin riittävä paine, jotta lommo nousee. Kompressorillakin saa 10 baria. Turvallista tietysti olisi tehdä paine nesteeseen (veteen).
-
- Viestit: 1503
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Mobilistissa (tai jossain) oli esittelyssä eräänlainen täryrauta. Se on ruuvipenkissä kiinni ja siitä lähtee haarat kahteen suuntaan. Toisen haaran pää tankkiin. Kun toiseen päähän lyö vasaralla, alkaa tankin pää väristä ja naputtaa lommoa suoraksi. Vaikutti aika nokkelalta systeemiltä.8400 kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 11:30 amSe tankin päällä oleva lommo voisi noin oieta, mutta sen verran työläs löytää nykyään sisältä ruosteeton aito hondan tankki että koitetaan nyt muita konsteja ja kitillä loputPerceiver kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 11:24 am Periaatteessa tuollaisessa tankin oikaisemisessa voisi olla mahdollista jonkun laaja-alaisen painuman nosto paineella. Eli pitäisi saada tankkiin riittävä paine, jotta lommo nousee. Kompressorillakin saa 10 baria. Turvallista tietysti olisi tehdä paine nesteeseen (veteen).
Tossa laakeeseen lommoon painepesurilla:
https://youtu.be/hikpwKfi7kM
Ilmeisesti nestepaine voisi olla parempikin kuin paineilma
-
- Viestit: 4399
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Kitti on vihon viimeinen takuuvarma keino kerjätä itselleen ongelmia. Pelti pitää saada mahdollisimman hyvin oikeaan muotoon, eli lähes täydelliseksi ja sitten koritina viimeistelyyn.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 4399
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Ilmanpaineella tekee helposti vahinkoja ja nestepaine on melko tunteeton. Paineessa lommo voi näyttää jopa hyvältä mutta kun paine otetaan pois, todennäköisesti lommo näyttää samalta kuin alkupisteessä. Poikkeuksetta ne lommon reuna-alueet on muovautuneet eikä ilman muokkausta saa niitä oikaistua.Perceiver kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 11:24 am Periaatteessa tuollaisessa tankin oikaisemisessa voisi olla mahdollista jonkun laaja-alaisen painuman nosto paineella. Eli pitäisi saada tankkiin riittävä paine, jotta lommo nousee. Kompressorillakin saa 10 baria. Turvallista tietysti olisi tehdä paine nesteeseen (veteen).
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 1084
- Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Niin, sehän on perustoimenpide oikaisussa, että reuna-alueita vasarretaan jännitysten poistamiseksi. Aivan samaa tehdään kun painumaa nostetaan vastinraudalla.jarikos kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 3:29 pm Ilmanpaineella tekee helposti vahinkoja ja nestepaine on melko tunteeton. Paineessa lommo voi näyttää jopa hyvältä mutta kun paine otetaan pois, todennäköisesti lommo näyttää samalta kuin alkupisteessä. Poikkeuksetta ne lommon reuna-alueet on muovautuneet eikä ilman muokkausta saa niitä oikaistua.
-
- Viestit: 4399
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Ja tapauksesta riippuen myös lämpöä voi antaa. Varsinkin venymiä pystyy lämmöllä kutistamaan hyvinPerceiver kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 3:53 pmNiin, sehän on perustoimenpide oikaisussa, että reuna-alueita vasarretaan jännitysten poistamiseksi. Aivan samaa tehdään kun painumaa nostetaan vastinraudalla.jarikos kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 3:29 pm Ilmanpaineella tekee helposti vahinkoja ja nestepaine on melko tunteeton. Paineessa lommo voi näyttää jopa hyvältä mutta kun paine otetaan pois, todennäköisesti lommo näyttää samalta kuin alkupisteessä. Poikkeuksetta ne lommon reuna-alueet on muovautuneet eikä ilman muokkausta saa niitä oikaistua.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
- toyopet
- Viestit: 3258
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Yhden monkeyn tankin oioin, sain korkin reiästä menemään 90° kulmassa olevan rengasavaimen vastineeksi sinne montun pohjaan ja sitten kumivasaralla kiersin ulkopuolelta lommon reunoja.
Loppuviimeistelyyn sitten piti vähän tasoitetta laittaa.
Loppuviimeistelyyn sitten piti vähän tasoitetta laittaa.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
No nyt tulee jo höpöä, eihän tina edes ole tarkoitettu viimeistelyyn. Toki aina parempi mitä paremmin pellin saa muotoon ja tasoitteen määrän minimoitua, mutta eihän sitä nyt erkkikään rupea tinaamaan jos pelkästään lommo on oiottu eikä hitsattu. Jos tankkia on hitsattu tai siihen on syöpynyt reikiä niin sitten tinaus on ainoa vaihtoehto messingillä juottamisen ohella
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Kyllä tinaa on käytetty kitin sijaan vaikka mitään hitauksia ei olisi tehtykkään.8400 kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 6:44 pmNo nyt tulee jo höpöä, eihän tina edes ole tarkoitettu viimeistelyyn. Toki aina parempi mitä paremmin pellin saa muotoon ja tasoitteen määrän minimoitua, mutta eihän sitä nyt erkkikään rupea tinaamaan jos pelkästään lommo on oiottu eikä hitsattu. Jos tankkia on hitsattu tai siihen on syöpynyt reikiä niin sitten tinaus on ainoa vaihtoehto messingillä juottamisen ohella
-
- Viestit: 4399
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Koritinan käyttö tasoitukseen on ihan tavanomainen keino silloin kun halutaan tehdä hyvää jälkeä. Siihen on ihan omat työkalut ja välineet, joilla se homma onnistuu.8400 kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 6:44 pmNo nyt tulee jo höpöä, eihän tina edes ole tarkoitettu viimeistelyyn. Toki aina parempi mitä paremmin pellin saa muotoon ja tasoitteen määrän minimoitua, mutta eihän sitä nyt erkkikään rupea tinaamaan jos pelkästään lommo on oiottu eikä hitsattu. Jos tankkia on hitsattu tai siihen on syöpynyt reikiä niin sitten tinaus on ainoa vaihtoehto messingillä juottamisen ohella
Monkeynkin pari tankkia olen viimeistellyt koritinalla. Olipahan yhdessä 1977 tankissa tekeminen kun sivulätkät oli heitetty jonkkaan ja kittiä laitettu lumikolalla. Kaikki kitti oli ensin nakerreltava pois ja sen jälkeen tinatangolla vetämällä lommot tasaiseksi. Sen jälkeen koritinalla viimeistely kun jotain pikkuruisia kuoppia jäi.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 1084
- Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Luulenpa, että tinan käyttö kaupallisessa korjauksessa (kolarikorjaamot) on lähinnä historiaa. Sitä käytettiin paljon silloin kun aloittelin työuraani alalla yli viisi vuosikymmentä sitten. Ajan myötä sen käyttö luontaisesti väheni, johtuen muun muassa aikataulupaineista ja kustannuksista yleensä. Toinen merkittävä syy oli peltien oheneminen ja vaihto-osien saatavuuden paraneminen. Eli, jos olisi ollut tarvetta tinatäyttöön, oli osa yleensä vaihdon tarpeessa.
Noihin aikoihin itseään kunnioittavan autopeltisepän piti lähettää auto maalauksen ilman kittiä. Kittiä käyttivät lähinnä autoliikkeiden fiksarit ja autojobbarit.
Tinan ”hyvyys” on menettänyt merkitystään kittien laadun paranemisen myötä. Urani alkuaikoina kitit olivat ns. grafiittipohjaisia, eikä niiden tarttuvuus ja pysyvyys ollut kummoista. Kun 2-k kitit tulivat, tilanne muuttui dramaattisesti. Yrittäkääpä irrottaa puhtaalle pohjalle kuivunutta muovikittiä, ei onnistu kuin väkivalloin.
Lisäksi tinaus vaatii osaamista. Esimerkiksi pohjustusaineen puhdistamatta jääneet jämät tulevat helposti ajan myötä ylös, varsinkin tinauksen reuna-alueilta. Toisin sanoen, jos oikaisutyö on tehty parhaaseen mahdolliseen tasoon ja kittiä vedetään puhtaalle pinnalle, ei tinan käyttö anna oikaisulle mitään lisäarvoa. Maalauksen jälkeen kukaan ei tiedä mitä siellä alla on käytetty.
Noihin aikoihin itseään kunnioittavan autopeltisepän piti lähettää auto maalauksen ilman kittiä. Kittiä käyttivät lähinnä autoliikkeiden fiksarit ja autojobbarit.
Tinan ”hyvyys” on menettänyt merkitystään kittien laadun paranemisen myötä. Urani alkuaikoina kitit olivat ns. grafiittipohjaisia, eikä niiden tarttuvuus ja pysyvyys ollut kummoista. Kun 2-k kitit tulivat, tilanne muuttui dramaattisesti. Yrittäkääpä irrottaa puhtaalle pohjalle kuivunutta muovikittiä, ei onnistu kuin väkivalloin.
Lisäksi tinaus vaatii osaamista. Esimerkiksi pohjustusaineen puhdistamatta jääneet jämät tulevat helposti ajan myötä ylös, varsinkin tinauksen reuna-alueilta. Toisin sanoen, jos oikaisutyö on tehty parhaaseen mahdolliseen tasoon ja kittiä vedetään puhtaalle pinnalle, ei tinan käyttö anna oikaisulle mitään lisäarvoa. Maalauksen jälkeen kukaan ei tiedä mitä siellä alla on käytetty.
Viimeksi muokannut Perceiver, La Tammi 28, 2023 10:13 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- ihmehitsari
- Viestit: 18645
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Virkapaikassa menee vuodessa tuhansia kiloja puhdasta tinaa. Tinan hinta kohosi uusiin sfääreihin nyt viimeisen 2 vuoden aikana. Eli ne jotka pystyy tinan korvaan muilla keinoin, sen varmaan myös tekevät.
säästellen sippiin
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Se on juuri noin kuin perceiver kirjoitti. Mankin tankissa tinan käyttö onnistuu amatööriltäkin kun se tankki on sen muotoinen ja hyvin jäykkä vaikka onkin ohutta peltiä eli se ei tunnu vetelevän vaikka kuinka lämmittää. Mutta joku uudempi auto, ei sitä tinaa voisi välttämättä edes käyttää kun se paikallinen lämpö saa sen oheun pellin vetämään väkisin johonkin suuntaan. Hidasta, taitoa vaativaa ja myrkyllistä. Lisäksi tuo hapon puskeminen reuna-alueilta ylös on ihan totta, tinausten pitäis antaa olla pari päivää ja kattoa ruskistuuko tinattujen kohtien reuna.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Tina on korvattu kitillä myös ympäristösyistä. Metallikittejäkin on nykyään..Tinaaminen tosiaan vaatii taitoa, kittiä läästii lähes jokainen.
Mutta mielipide. Hiekkapuhallettuja ruosterupia joiden "kraatereiden" pohja saattaa olla niin ohut että on huokoinen. Kumpi parempi tina vai kitti?
Mutta mielipide. Hiekkapuhallettuja ruosterupia joiden "kraatereiden" pohja saattaa olla niin ohut että on huokoinen. Kumpi parempi tina vai kitti?
-
- Viestit: 1084
- Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
- Viesti:
Re: Auton helman korjaus
Tuollaiseen kohtaan tina toki soveltuu. Ongelmana tosin on se, että myös kraaterien pohjustusten tulee olla kunnossa. Muussa tapauksessa tina jää sieltä auki ja kosteus pääsee sieltä tinauksen alle. Ainoa kunnollinen korjaus olisi vaihtaa tilalle ehjää peltiä.