Auton helman korjaus

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

CuSi langalla saisi tuon sinkityn helman hitsattua (juotettua) ilman sinkityksen palamista, tuolla langalla yleensä uudempien autojen pellit korjataankin. Mutta teki miten teki niin ei se väännelty pelti ja hitsaus ole hyvän näkönen noin uudessa autossa.
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

tien pitäminenki oli ennen mitä oli

kokemäen uuno vainaa sitä muisteli
ku vallesmanni yhtä isäntää kovisteli
tien huonosta pitämisestä

siihen isäntä uunon mukaan että

ihmekkö tuo ku se on sielä
tuulesa ja satteesa
ja ihimisten tallattavana


auto on käytettävä ja käytössä kuluva esine
niinku emännän naama
vaikka sitäki pakkeleilla koitetaan


että haittaako se kynnyksen lommo
oikeesti

vaikka enhän minä tiedä
mihin ja miten kukin
autoansa käyttää
JP
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja JP »

Tuossa joitain ideoita, ensimmäisessä esitellään maalaukselta säästävä oikaisumenetelmä.
Vaurio kuulostaa tosin siltä että vetopisteet pitänee jopa hitsata :roll:

https://www.youtube.com/watch?v=lm1vHiv ... tml5=False
https://www.youtube.com/watch?v=gcKx2Zq ... tml5=False
https://www.youtube.com/watch?v=slKECJ3 ... tml5=False
tessulandia

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja tessulandia »

Toisia vaan ne kosmeettisetkin seikat vaivaa vaikke kulkuun meinais mitään,ja jos tunkilla nostan autoja niin en kyllä mistään helmasta ole nostanu,aina pitää löytää joku vahvempi paikka mutta kun alkaa olee etuvetovessat semmosia risukasoja niin montaakaan paikkaa ei enää ole kuten entisaikaan.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Superdextaaja kirjoitti:Eipä autoja valmisteta Suomalaisten renkaiden vekslailua silmällä pitäen ollenkaan. Renkaan vaihto kuvitellaan kertaluontoiseksi auton elinkaaren aikana vaurion tai ylimääräisen kuluman takia ehkä maksimissaan kolme kertaa auton elinkaaren aikana. Yhtään autoa ei vahvisteta noista nostokohdista Suomen kokoisen markkina-alueen ja liikevaihtovolyymin takia. Ei kannattaisi nostella nykyautoja pelleistä koskaan.
No jäisi kyllä moni auto nostelematta sitten kokonaan. Autoja huolletaan, korjataan ja renkaita vekslataan muuallakin ja nostopisteet VARMASTI kestävät nostamisen. Lahot on sitten asia erikseen.

Kyllä tuossa aloittajan tapauksessa on asentajalla kämmi sattunut. Joissain autoissa on itse nostopisteet niin korkeallal, että tietyntyyppisen nostimet väärillä säädöillä ehtii painaa helmaan lommon ennenkuin talla alkaa kunnolla nostaa autoa tai sitten mitä lie muuta tolskattu.
Oikominenkaan ei välttämättä ihan helppoa ole jos tosin nostopisteiden seutuvilla ei yleensä liene mitään kovin monimutkaista rakennetta tarjolla, ehkä jotain vähän lujempaa peltiä enintään. Tuo robotilla vetäminen kuulostaa helpolta konstilta.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Jiitek kirjoitti:.
Oikominenkaan ei välttämättä ihan helppoa ole jos tosin nostopisteiden seutuvilla ei yleensä liene mitään kovin monimutkaista rakennetta tarjolla, ehkä jotain vähän lujempaa peltiä enintään. Tuo robotilla vetäminen kuulostaa helpolta konstilta.
mistä mä korjasin ni siinä oli helmakotelon rakenne näin. päälypelti mikä kantattu helman muotoon. sisäpelti mikä oli suora mutta siihen oli kantattu uria ja yms että saatu jäykäksi näiten peltien alareunaan sitte yhisty lattiapelti. auton sisälle sitte tuli toinen päälly pelti mikä kantattu muotoon ja kiinnitetty lattiapeltiin. koitin vetää kaiken laisillä massavetimillä mutta ei se oiennut. lopuksi leikasin helman auki ja sisäpellin ku sai irti mitä siittä oli jäljella ni alko helma oikenee.
ropotilla ois helppo oikasta mutta ku ei oo tallilla semmosta
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Jos ei yöunet moisesta kurtusta mene, eikä naapurit naura, niin antaisin olla ja ottaisin vian rahana. Korjattu on aina huonompi kuin alkuperäinen. Kotelosuojaa tosin vois laitta.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja Hervast »

IMO hitsaamista on noissa osissa syytä välttää jos helma ei ole jo valmiiksi puhki. Tuli mieleen että saisikohan helmapellin yläsaumaa avattua senverran että kotelon sisään pääsisi työntämään jonkinlaisen vastinraudan jolla voisi painaa lommon ulos ? Loppusuoristus voisi tapahtua vastinta vasten peltiä koputtelemalla ?
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

w124 mersun lattiassa ja helmakotelon pohjassa painaumia, varmaan ojassa käyty joskus. Lattiat nyt saa puupalikan kanssa paukutettua riittävän suoraan mutta entäs tuo helmakotelo? Siinä on kahdessa kohtaa painaumat, toinen vähän syvempi, reilun sentin syvimmillääm ja toinen vähän vähemmän. Eivät ole teräviä koska muovihelma välissä ollut pehmentämässä. Riittää kun saisi suunnilleen takaisin suoraksi kun ei tuo oikein näy mihinkään. Rakenne tässä mersun helmassa poikkeaa vähän muista, helman alareuna kääntyy alas lattiaa vasten ja sisällä ei ole mitään pitkittäissuuntaista vahviketta. Pitäiskö auto saada koripenkkiin kiinni että sais jollain spotterilla vedettyä? Helma on nykyautoihin verrattuna vähän paksumpaa millistä mutta tuskin noin vanhassa mitään suurlujuusterästä?
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja 361 »

Kantillinen helma on helppo vaikka lukkopihtejä apuna käyttäen oikaista. Mersun helmaan jossa kanttia ei ole, pitää se oikaisua varten väliaikaisesti tehdä. (Jos siis ei halua koteloita availla tms.)
hevyvani
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Loka 17, 2017 8:44 pm
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja hevyvani »

8400 kirjoitti: Ma Tammi 16, 2023 7:29 pm w124 mersun lattiassa ja helmakotelon pohjassa painaumia, varmaan ojassa käyty joskus. Lattiat nyt saa puupalikan kanssa paukutettua riittävän suoraan mutta entäs tuo helmakotelo? Siinä on kahdessa kohtaa painaumat, toinen vähän syvempi, reilun sentin syvimmillääm ja toinen vähän vähemmän. Eivät ole teräviä koska muovihelma välissä ollut pehmentämässä. Riittää kun saisi suunnilleen takaisin suoraksi kun ei tuo oikein näy mihinkään. Rakenne tässä mersun helmassa poikkeaa vähän muista, helman alareuna kääntyy alas lattiaa vasten ja sisällä ei ole mitään pitkittäissuuntaista vahviketta. Pitäiskö auto saada koripenkkiin kiinni että sais jollain spotterilla vedettyä? Helma on nykyautoihin verrattuna vähän paksumpaa millistä mutta tuskin noin vanhassa mitään suurlujuusterästä?
Oon noita oikaissut niin että pisteillä hitsannut lattaraudan painumaan kohdalle ja siihen rautaan hitsillä kiinni sellainen lenkki mistä mahtuu rautakanki läpi. Sitten kangen toinen pää auton pohjaa vasten, jokin lankun pätkä kangen ja pohjan väliin suojaksi. Sitten vaan kangella vääntämään siitä lenkistä. Saa hyvin voimaa ja oikenee pahatkin paikat.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Koteloa ei huvittaisi lähteä availemaan kun ruostetta tai muutakaan ei ole. Niin oletko hitsannut yhden lenkin vai useampia joista vääntänyt? Pitäis saada järkevasti hitsattua se latta tai vastaava jolla lähdetään kohtaa vetämään, että alkais laajemmalta alalta suoristua eikö vaan pieni alue venyisi.
hevyvani
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Loka 17, 2017 8:44 pm
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja hevyvani »

Jos ollut pieni painuma niin yks lenkki vaan. Pidemmässä oon käyttänyt sellaista kiristettävä tarrainta missä lenkki riippuu ja siirtänyt sitä lattaraudassa eri kohtiin tarpeen mukaan.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja 361 »

hevyvani kirjoitti: Ma Tammi 16, 2023 10:36 pm Jos ollut pieni painuma niin yks lenkki vaan. Pidemmässä oon käyttänyt sellaista kiristettävä tarrainta missä lenkki riippuu ja siirtänyt sitä lattaraudassa eri kohtiin tarpeen mukaan.
Tämmösessä olen itse käyttänyt niitä lukkopihtehjä. Lenkki kankea varten pihteihin hitsaamalla tai kiinnitysruuvin alle. Myös automaatti tai kiristettävä tarrainta oon käyttänyt mutta niitä ei aina saa leveytensä takia "tarrautumaan", riippuu tiettu kohteesta.

Helma oikenee pienellä voimalla.
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Aikoinaan, kun vielä käytin tinaa pienten painumien tasoitukseen, sulatin tinakangen pään lommon pohjaan. Kun se jäähtyi, napautin massavasaralla kankeen kiinnitettyä lukkopihtiä vetosuuntaan. Jos painuma oli laaja-alainen, se nousi yleensä hyvin. Bonuksena oli se, että pintaan jäänyt tina sai jäädä lopulliseen tinaukseen, eikä tarvinnut rälläköidä hitsinöölejä.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja 361 »

Perceiver kirjoitti: Ti Tammi 17, 2023 8:03 am Aikoinaan, kun vielä käytin tinaa pienten painumien tasoitukseen, sulatin tinakangen pään lommon pohjaan. Kun se jäähtyi, napautin massavasaralla kankeen kiinnitettyä lukkopihtiä vetosuuntaan. Jos painuma oli laaja-alainen, se nousi yleensä hyvin. Bonuksena oli se, että pintaan jäänyt tina sai jäädä lopulliseen tinaukseen, eikä tarvinnut rälläköidä hitsinöölejä.
Tuo on hyvä konsti. Helmassa en ole sitä koskaan käyttänyt.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Tuota tinakonstia kokeilin joskus mopon tankin klommoon mutta en saanut tankoa ehjänä sulamaan kiinni vaan se aina murtui juuresta.

Mutta joo, olipahan loppuviimein helppo homma :shock: Mersun helman pohjassa on isoja kumitulpilla peitettyjä reikiä, sekä helmamuovin kiinnitykseen reikiä. Ja kuinka ollakkaan, tuo syvempi painauma oli syvimmillään lähes juuri sen helmamuovin kiinnityksen kohdalla johon muoviholkin poiston jälkeen sai laitettua isomman reijän kautta 8 millisen pultin. Sitten vähän korilaattoja, sellasia isompia neliskanttisia prikkoja, paripyörän korvake ja muutama iso sakkeli ja rautakangella vääntöä ykspilarinostimen käpälää tukena käyttäen ja helma oli 10 minuutin päästä lähes täydellinen :P Käytännössä mitään jälkiä helmaan ei tullut. Kerran näinkin päin. Jonkun verran vaati voimaa kyllä. Taaempaan matalempaan painaumaan pitää varmaan tehdä kapeasta ja paksusta latasta joku palikka jonka avulla vetää isommasta reijästä.
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

8400 kirjoitti: Ti Tammi 17, 2023 9:06 am Tuota tinakonstia kokeilin joskus mopon tankin klommoon mutta en saanut tankoa ehjänä sulamaan kiinni vaan se aina murtui juuresta.
Siinä piti malttaa odottaa niin kauan, että tina jähmettyi kunnolla, eikä se saanut sinä aikana liikahtaa yhtään.
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja jarikos »

8400 kirjoitti: Ti Tammi 17, 2023 9:06 am Tuota tinakonstia kokeilin joskus mopon tankin klommoon mutta en saanut tankoa ehjänä sulamaan kiinni vaan se aina murtui juuresta.
Olen onnistunut oikomaan tankkeja tinatangolla. Kuumailmapuhaltimella tankin pinta kuumaksi ja siihen tössäyttää tinatangon. Sitten vaan lukkopohdit tankoon ja vetoa voimalla. Voimaa saa kun pujottaa latan reikään sen tinatangon ja lukkopihdit stoppariksi. Mattotelineeseen roikkumaan tankki tangosta ja paljon painoa käsin tankille.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
JP
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Re: Auton helman korjaus

Viesti Kirjoittaja JP »

Jos on kyseessä vain 3.5v vanha auto niin ehdottomasti kaupan ehdoksi se että myyjäliike korjauttaa korikorjaamossa tuollaisen vaurion :roll:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Jusi, Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot], ylioyja ja 36 vierailijaa