MF 690 huoltoa ja fiksailua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tänään soittelivat että ihan oikeaa Perkinssiä löytyisi myös puolikoneena.
Hinta ainakin jossain 5000e kantturoissa..

http://www.secodi.fi

Samaa sanoivat noista lisenssillä tehdyistä lohkoista, että yleensä toimivia, mutta kaikkea pientä ongelmaa.
mm kierteet erilaisia ja kaikki vanhat osat ei käy suoraan jne
Ferkku
Viestit: 5100
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Mulla 3060 T jossa tuo sama kone. Toimii se muuten, mutta käynnistyvyys mennyt tosi huonoksi. Joku on putkittanut ja porannut tuollaisen vähän pienemmäksi jolloin sopii 1000-sarjan turbomännät. Tuo olis ihan kiinostava ratkaisu. Voi toki olla venttiileissäkin vika. Mutta onhan tuolla jo tunteja takana sen verran että vois täysrempata.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Huonoja näkyvät olevan perkinssit, liekö toi 1004 jo sitten eri maata.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

En nyt tiedä onko tuo Perkins niin huono.
Ehkä huonolla huollolla jne nämä saa rikki.

Kyllähän tässä minunkin koneessa on tunteja kohtuullisesti ja ennen minulle tulemista oli ollut todella huonolla huollolla.
Selkeästi käytetty universaali öljyjä koneessa kun putket kiiltää jne..

Ehkä minun säännölliset huollot toi hieman lisäaikaa.

Kuva
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Oliko sielä kuinka rappua sylinterien yläreunassa?
Tumppi 865
Viestit: 8134
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Selkeästi käytetty universaali öljyjä koneessa kun putket kiiltää jne..
Millää muulla öljyllä tuoko ei ole mahollista?! :roll:
Hajosko se tasapainomurikka samasta syystä?!
Tasapainomurikoita on hajoillu, mut ihan vaan siksi kun on sellaseks tehty, että saattaa yllättäen purkeentua. :mrgreen:
Tumppi 865
Viestit: 8134
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Tammi 03, 2021 10:40 pm
Perkinssi on joka tapauksessa parempi kuin radiokanavat.
Aika ykstoikkosta on perkinssi kuunnella pitempää, ellei satu vaikka tasapainokoneisto tekemää välillä poikkeavia ääniä. :roll: Radiossa on sentää paljon eri kanavia ja eri ohjelma tyylejä joita voi vaihella mielinmäärin. :wink:
Ei siinä poikkeavan äänen tulossa kauan kestänykkää. :mrgreen:
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Kyllä siellä etenkin ykkös sylinterissä oli rappua ja kaikki putket peilaa mukavasti.
Tämähän oli jo huomattavissa kantta vaihdettaessa.

Eiköhän se yksi syy kiilottumiseen ole se universaali ja tai vanhat öljyt.
Tasapainokoneisto saattoi hajota ihan siksi kun niillä on tapana hajota.. tunnit täynnä.

Kyllä tämä oli odotettavissa, sattuu vaan aina huonoon aikaan, kun puusavotat yms kesken.

Kyllä tässä kuukausi varmaan menee, että on taas ajokunnossa.

EDIT:

2016 tämän hommasin ja tunteja tullut reilut 1120h mittariin.
ktm
Viestit: 419
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 6:53 pm
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja ktm »

Machist kirjoitti: Pe Maalis 04, 2022 12:26 pm Kyllä siellä etenkin ykkös sylinterissä oli rappua.


Oliko imusarjan tiiviste ehjä ja paikallaan. Noissa joissakin massikan malleissa on jo tehtaalla kasatessa menny imusarjan tiiviste huonosti paikalleen. Käytössä vetäny imusarjan tiivisteen välistä likasta ilmaa moottoriin.
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Tuntuu nuo perkinssit olevan järkiään väljiä horoja 10000h ajettuna, kun vaikkapa taas saman ikäkauden valmet 411 ei tiedä tuon vertasista tunneista mitään. Mutta toisaalta taas tuo tunti määrä on raktorille ihan hyvä pätkä, pienemmän tilan vuosikymmenten raktori työt.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

DexMasZet kirjoitti: Pe Maalis 04, 2022 11:25 pm Tuntuu nuo perkinssit olevan järkiään väljiä horoja 10000h ajettuna, kun vaikkapa taas saman ikäkauden valmet 411 ei tiedä tuon vertasista tunneista mitään. Mutta toisaalta taas tuo tunti määrä on raktorille ihan hyvä pätkä, pienemmän tilan vuosikymmenten raktori työt.
On tietysti eroa kun tuloo mittariin tunti tunnista tyhjäkäynnilläkin jos toiseen tuloo tunti tunnissa kun ajaa 1900 r/min. Tietysti riippuu millä kerroksilla yleensä ajellaan mutta meillä 705:een tuli ihan älyttömän paljon tunteja vuodessa kun vertaa muihin.

Näköjään noita valmetin koneita repataan myös ennemmin, tutun 6300:een tehtihin remontti runsaalla 5000 tunnilla.

Meillä ei oo vielä yhtäkään perkinnssiä avattu, mutta noita valmetin koneita on erinäisistä syistä…
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Oliko imusarjan tiiviste ehjä ja paikallaan. Noissa joissakin massikan malleissa on jo tehtaalla kasatessa menny imusarjan tiiviste huonosti paikalleen. Käytössä vetäny imusarjan tiivisteen välistä likasta ilmaa moottoriin.
Oli ainakin se ehjä minkä minä irroitin.
Onhan se tietty keretty jo vaihtaa muutamankin kerran.
antti.hakamaa
Viestit: 680
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
Paikkakunta: urjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Olen myös saman huomannut että, Ferguun tulee tosi hitaasti tunteja mittariin, niin eivät ole verran nollisia esim.valmetin tunteihin.

voisi ajatella että fergun mittarissa kun on tuo 10 000 tuntia niin samassa ajassa valmettiin on voinut tulla jopa 15 000 tuntia.

Samalla kaavalla kun ajatellaan huolto väliä, niin samalla tuntimäärällä jos on esim. öljyjä vaihdettu niin valmettia on huollettu taajempaan.
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
Tumppi 865
Viestit: 8134
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Olen myös saman huomannut että, Ferguun tulee tosi hitaasti tunteja mittariin, niin eivät ole verran nollisia esim.valmetin tunteihin.

voisi ajatella että fergun mittarissa kun on tuo 10 000 tuntia niin samassa ajassa valmettiin on voinut tulla jopa 15 000 tuntia.
Juu, ja jossain setkassa on noissa tunneissa vasta 2000 tuntia, ainakin remonttihistoriaa vertaamalla!? :roll:

Kyllä se on ihan siitä mitä on ollu käyttö, kun normaaleissa töissä se massikkakin menee tunti tuntii, jopa ylikin, ja jos ollu vaa pikku puuhastelussa ja pilkekonetta reilulla tyhjäkäynnillä pyörittämässä, niin sitten on tunnit jälessä kellotunneista. :wink:

Paljonkas massikassa on ohjeena moottorin öljynvaihtoväli?
Aki
Viestit: 472
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Aki »

Jonkin verran pienempi oljyntilavuus näissä perkinsseissä on ainaki verrattuna muutamaan muuhun: Esim 6265:ssa on (1004t perkins)7.5l kun 6600 valmetissa se on 13l. Jd 6410 12l jne..

Pirun kovia huohottajia nämä jostain syystä on. Matsikka tais mainita että ihan uudesta asti sitä on 399 tehnyt. Tuo oma 6265:nkin höyryää ku mikäki, äkkiseltään vois jopa luulla että se keittää. ja hajusta tunnistaa millon on uudet öljyt koneessa.
trattori
Viestit: 544
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 5:05 pm
Paikkakunta: E-P
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja trattori »

MF 690 uudella moottorilla öljynvaihtoväli 200 tuntia. 600 tunnin jälkeen 300.
Tumppi 865
Viestit: 8134
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

trattori kirjoitti: Su Maalis 06, 2022 7:29 am MF 690 uudella moottorilla öljynvaihtoväli 200 tuntia. 600 tunnin jälkeen 300.
Aika pitkä huoltoväli, etenkin jos vielä pieni öljymäärä. :roll:
antti.hakamaa
Viestit: 680
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
Paikkakunta: urjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

mf 399:sä öljynvaihtoväli 250 tuntia. öljymääräkin on isompi kuin 690:sessä.
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, Ma Maalis 07, 2022 1:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

antti.hakamaa kirjoitti: Su Maalis 06, 2022 5:52 pm mf 399:sä öljynvaihtoväli 500 tuntia. öljymääräkin on isompi kuin 690:sessä.
-96 mallisessa 399:ssä on öljynvaihtoväli 250 h ja tilavuus 14 litraa.
-01 mallisessa 4255:ssa on öljynvaihtoväli 250 h ja tilavuus 6,5 litraa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
antti.hakamaa
Viestit: 680
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
Paikkakunta: urjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Matsikka on oikeassa öljyn vaihtovälistä. ohjekirjassa on tuo 250 tuntia.

isompi huolto polttoaine- ja hydrauli-suodattimet 500 tunnin välein.
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 28 vierailijaa