MF 690 huoltoa ja fiksailua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

hamsteri kirjoitti: Su Tammi 03, 2021 2:42 pm juu vanhassa koneessa kuuntelee mielluumin ääniä koneesta kuin radiosta niin huomaan aikaisemmin jos tulee jotakin mikä alkaa rikkoontua :mrgreen:
Totta.. ja sitten kun olen pidemmällä linkoreissulla minulla on bluetooth kuulosuojaimet.
Voi sitten striimata sitä musiikkia mitä haluaa :mrgreen:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Machist kirjoitti: Su Tammi 03, 2021 9:54 pm
hamsteri kirjoitti: Su Tammi 03, 2021 2:42 pm juu vanhassa koneessa kuuntelee mielluumin ääniä koneesta kuin radiosta niin huomaan aikaisemmin jos tulee jotakin mikä alkaa rikkoontua :mrgreen:
Totta.. ja sitten kun olen pidemmällä linkoreissulla minulla on bluetooth kuulosuojaimet.
Voi sitten striimata sitä musiikkia mitä haluaa :mrgreen:
Ja ainakin paremmissa bluetooth kuulosuojaimissa voi säätää kuinka paljon tahtoo kuunnella Perkinssin ääntä.
Perkinssi on joka tapauksessa parempi kuin radiokanavat.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Perkinssi on joka tapauksessa parempi kuin radiokanavat.
Aika ykstoikkosta on perkinssi kuunnella pitempää, ellei satu vaikka tasapainokoneisto tekemää välillä poikkeavia ääniä. :roll: Radiossa on sentää paljon eri kanavia ja eri ohjelma tyylejä joita voi vaihella mielinmäärin. :wink:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Tammi 03, 2021 10:40 pm
Perkinssi on joka tapauksessa parempi kuin radiokanavat.
Aika ykstoikkosta on perkinssi kuunnella pitempää, ellei satu vaikka tasapainokoneisto tekemää välillä poikkeavia ääniä. :roll: Radiossa on sentää paljon eri kanavia ja eri ohjelma tyylejä joita voi vaihella mielinmäärin. :wink:
Se on kumminkin tasaisen varmaa turbon ujellusta, ei ainakaan kamalaa räppiä, urheilua eikä mainoksia.
Niinkuin aamuinen kaurapuuro!
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

ei ainakaan kamalaa räppiä, urheilua eikä mainoksia
Mut jos tulee hyvää räppiä, niin kyllä se päihittää monta perkinssiä ujelluksineen :lol:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Tammi 03, 2021 10:58 pm
ei ainakaan kamalaa räppiä, urheilua eikä mainoksia
Mut jos tulee hyvää räppiä, niin kyllä se päihittää monta perkinssiä ujelluksineen :lol:
Sellaasta ei kyllä ookkaa! :D
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Rokkia tulee ainakin kolmelta kuuntelussa olevalta kanavalta. Neekerisanelua ei tueta.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tänä keväänä on riittänyt paljon ajoa.
Kesällä pitäisi muutamia huoltotoimenpiteitä tehdä.

- Takanapa vuotaa (osat: 894763M4 stefa, 516389M1 tiiviste 2kpl, 831343M1 SPS41455 laakeri, SPS41313 pyörän pultit )
- nostolaitteen apusylinteri vuotaa, millainenhan homma lie purkaa?

Muutoksia
- kallistuksen säätö hydrauliseksi
- nostolaitteen sivurajoittimien uusiminen
- vanteiden maalaus (lopultakin)
- Etupainojen lisäys (täytyy joko polttoleikata mallin mukaan tai ostaa käytettyjä)

Kuva
Wikko
Viestit: 2
Liittynyt: La Loka 16, 2021 6:28 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Wikko »

Työpaikalle hommattiin ratsastuskentän hoitoon nelikko MF 690 -83.

Missä ihmeessä ks. vekottimessa on hydrauliöljyn mittatikku, vai onko sitä ylipäätään?
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Oikean takapyörän kohdalla. Aika hankalassa paikassa mutta kyllä sinne yltää takaapäin.
Wikko
Viestit: 2
Liittynyt: La Loka 16, 2021 6:28 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Wikko »

Suuret kiitokset! Siellähän tuo näkyy tököttävän.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Ei sitten kerralla mitään ole jaksanut remontoida.
Napa vuotaa, mutta kun jaksaa välillä laittaa muutaman desin öljyä, niin pääsee taas pitkälle.

Nostosylinteri vuotaa ainoastaan kun nostolaite on ylhäällä ja sammuttaa.

Tahtoo olla ajoa jatkuvasti ja ainoa traktori kun on, niin ei ole remontille aikaa.
Jospa sitä ens keväänä.. odotella että kelit lämpenee :lol:
MOP
Viestit: 7483
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja MOP »

Nostosylinteri vuotaa aina verkussa. Siinä on metallinen männänrengas ja se on tietenkin poikki. Muuten ei ole mahdollista sitä asentaa. Se on ominaisuus. Ja sen männänrenkaan ja sylinterin kunnosta riippu laskunopeus. Joissakin ei ehdi pukilta alas, kun nostolaite on jo alhaalla ja joissakin, jos hyvässä kunnossa, ehtii jopa syömässä käydä. Pihassa esiintyy kumpiakin.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

MOP kirjoitti: Pe Joulu 03, 2021 2:42 pm Nostosylinteri vuotaa aina verkussa. Siinä on metallinen männänrengas ja se on tietenkin poikki. Muuten ei ole mahdollista sitä asentaa. Se on ominaisuus. Ja sen männänrenkaan ja sylinterin kunnosta riippu laskunopeus. Joissakin ei ehdi pukilta alas, kun nostolaite on jo alhaalla ja joissakin, jos hyvässä kunnossa, ehtii jopa syömässä käydä. Pihassa esiintyy kumpiakin.
Se metallinen männänrengas ei ole pääsyy nostolaitteen laskemiseen.
Osasyy toki, mutta mulla 399 ja 4255:ssa nostolaite pysyy ylähällä paljon kauemmin kun pumput yhdistää 3~tieventtiilillä. Kun jotakin painavaakin vehjestä pesöö tai korjaa moottorin ollessa sammuksissa 3-tieventtiilillä saa konehen pysymähän tarpeheksi kauan ylähällä. Siellä on ilmeisesti joku venttiili joka päästää konehen laskemaan normaaliasennos.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Silverhawk
Viestit: 141
Liittynyt: To Heinä 02, 2020 10:35 am
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Silverhawk »

Hienoa tekemistä sekä kerrontaa komeiden kuvien kera! 👍
Hyvää tietoa käytetyn nelivedon ylläpidosta ja eri kokoisista korjaustoimenpiteistä. Vaikka itsellä eri merkkiä onkin, niin varmasti pystyy keskustelussa esiintyneitä vinkkejä ja neuvoja soveltamaan myös omaan traktoriini.
Case IH 845XL Plus -96, turbotettu, Quicke 640
Fordson Super Dexta -62
Polaris Sportsman XP 550 -09
Silver Hawk 520 DC -04 ja Mercury 60 EFI
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

No nythän se pahin tapahtui.

Koko viikko oli kovaa käyttöä kun lunta sai joka ilta lingota 2-3h ja viikonloppuna meni 6-8h
Sunnuntaina menin puunajoon linkoreissun jälkeen ja juuri kun tiputin puukasaa kourasta, niin ihmettelin kolinaa :!: :?:

No moottoristahan se kuului ja äkkiä kone sammuksiin.
Kokeilin vielä hetken päästä startata ja sama kokatus, eipä muuta kuin kone stoppiin ja soittamaan naapuri hinaamaan.

Olisikko kiertokangen laakeri menny tai tasapainokoneisto? kyllä se pyöri ihan normaalisti muuten.

Tänään tilattava kyyti, että saa koneen lämpimään ja kunhan korjaamo kerkiää tutkia asian niin sitten suunnitellaan kunnostetaanko vanhaa vai tilaanko uuden puolikoneen jostain.
390
Viestit: 510
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
Paikkakunta: Kanta-häme
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja 390 »

Öljypohja pois ja tutkimus että heiluuko kellit vai lotkuuko joku kiertokanki.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Lasken tänään öljyt pois ja käytän venttiilikopan irti.
Öljypohjaa en ala tuossa pihalla purkamaan, lähteekö se edes irti ilman etukehdon purkamista?

Täyty saada lämpimään ja tutkii sitten mikä hätänä.

EDIT:

Ei oikein sovi purkamaan ilman etukehdon irroitusta.
Viimeksi muokannut Machist, To Maalis 03, 2022 8:04 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Kyllä siellä on metallia öljyjen seassa.. :(

Kunhan tuhot kartoitetaan täytyy miettiä mitä tehdään.
Uutta puolikonetta saa 3000e pintaan ja sehän olisi melko nopea laittaa.
Onko ne sitten laadultaan millaisia=?

Alkuperäisen tietenkin kunnostaa sitten ajan kanssa, tai sitten täytyy laittaa nyt samantien koneistamolle.
Tässä vain on se että talon ainoa traktori ja kovin kauaa ei kärsisi seisottaa, etenkin kun alkaa kevät kohta painaa päälle.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tasapainokoneiston rattaissa on käynyt hammaspeikko.
Muutenkin tuntuu välystä olevan.

Tein sitten päätöksen ja sanoin että purkaa lohkon irti niin käyn itse viemässä sen koneistamolle.
Koneistamon kustannusarvio 1000-1500e (putkitus, uudet männät, tason oikaisu, kampiakselin tarkastus ja hionta tarvittaessa, kampuran laakerit, nokka-akselin tarkastus. )

Osakseen oli hyviä kokemuksia noista puolikoneista, mutta aika paljon myös huonoja.
Eräs myyntimies sanoi suoraan että ei myy mielellään, kun säästyy monelta murheelta. Jos lohko on ehjä niin kuntoon vain ja tuo puolikone on sitten se viimeinen vaihtoehto. Sen verran on pieniä ongelmia ollut niissä, että tuppaa asiakasta kuulema harmittamaan.

Tasapainokoneistoon tilaan korjaussarjan ja käsittääkseni öljypumppu tulee samalla korjattua? nuo rattaat on ilmeisesti öljypumpun?

Samalla tietysti katsotaan kytkin ja muut kuluvat osat.

Kalliiksi tulee, mutta 10-15t budjetilla saa todennäköisesti samanlaisen remonttikohteen ja kyllä nuo korjauskustannukset tuon alle jää.
Sitten saa pitkään ajella huolehtimatta moottorista (ehkä tuurilla)..

Nyt lainassa on ollut naapurin 675 ja kyllähän tuo on moottoriltaan ihan eri maailmasta.
Kone on kuulemma rempattu/putkitettu ja lähtee käyntiin melkein ajatuksen voimalla. Käyntiäänikin on ihan eri eikä sellainen "lotkottava" niin kuin minun 690:ssä.

Katsotaan miten tilanne etenee. kuvia tulee kun pääsen pajalla käymään.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa