MF 690 huoltoa ja fiksailua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tarkoituksena on ollut uusia stefa/laakeri, mutta vielä tekemättä.
Ihmettelein vain tuota, että miksi tekee noin paljon painetta. Aika outoa, että muualla noita huohottimia on, mutta miksi ne on jätetty takanavoista pois?

Täyttöpropun paikalle voisi tietysti sen huohottimen kehitellä.
Lemmy
Viestit: 2078
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Tuo olisi paljon parempi, kun stefat sinne peräänpäin olisi hieman horot, jolloin paine pääsisi sinne. Monesti näin onkin ja joissain malleissa sitten öljyt on yhteiset ja toimii hyvin.
Huttunen74
Viestit: 102
Liittynyt: Ti Joulu 11, 2012 10:11 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Huttunen74 »

Anteeksi kun en viitsi aloittaa omaa ketjua, lainaan tätä .

Tuon pumppujen tuoton yhdistämiseen käytettävän venttiilin vaijeri on päässyt irti. Millainen homma kiinnittää helpoiten? Vaatiiko uuden vaijerin?


https://aijaa.com/1nz5xk
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Machist kirjoitti: Ma Touko 23, 2022 8:44 pm Minne nuo takanavat huohottaa?
Nyt ei taida toimia kun tekee painetta ja öljyt tulee pihalle.

Aina kun tarkastan öljypinnan, niin siellä on todella reilusti painetta.

Saisko öljypropun tilalle huohottimen?
Minä tein yhteen Ferkuun huohottimet takanapojen täyttöproppuihin. Tein proppuun reijän ja siihen pistin kulmanipan ja letkun pätkän ylös hytin rautoihin ja letkun päähän huohottimen. Tahto se silti tunkee öljyä sinne letkuun ja huohottmesta pihalle, mutta loppu se stefan vuoto siihen. Jos joskus napa auki, niin voishan sinne planeetan taakse akseliputken päälle porata huohottimelle reijän, ni tulis oikeeoppisesti se tehtyä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Taitaa olla tuo vaijerin pää rikki? En ole tutustunut millainen kiinnitys on. Jos molemmat tankit kiinni, niin joutu toisen tankin puottamaan pois. Minulla tuo on jumissa ja pitäs joskus katsoa onko vika vaijerissa. Missä tapauksissa käytätte tuota? En ole vielä tarvinnut minkään koneen kanssa?
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

kalvaana kirjoitti: Ma Heinä 04, 2022 10:56 pm
Machist kirjoitti: Ma Touko 23, 2022 8:44 pm Minne nuo takanavat huohottaa?
Nyt ei taida toimia kun tekee painetta ja öljyt tulee pihalle.

Aina kun tarkastan öljypinnan, niin siellä on todella reilusti painetta.

Saisko öljypropun tilalle huohottimen?
Minä tein yhteen Ferkuun huohottimet takanapojen täyttöproppuihin. Tein proppuun reijän ja siihen pistin kulmanipan ja letkun pätkän ylös hytin rautoihin ja letkun päähän huohottimen. Tahto se silti tunkee öljyä sinne letkuun ja huohottmesta pihalle, mutta loppu se stefan vuoto siihen. Jos joskus napa auki, niin voishan sinne planeetan taakse akseliputken päälle porata huohottimelle reijän, ni tulis oikeeoppisesti se tehtyä.
Pitää varmaan tehdä sama, että poraan reiän ja laitan huohottimen. Stefa on kuitenkin uusittava, kun vaan kerkeis ja viitsisi.
Huttunen74
Viestit: 102
Liittynyt: Ti Joulu 11, 2012 10:11 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Huttunen74 »

Machist kirjoitti: Ti Heinä 05, 2022 7:28 am Taitaa olla tuo vaijerin pää rikki? En ole tutustunut millainen kiinnitys on. Jos molemmat tankit kiinni, niin joutu toisen tankin puottamaan pois. Minulla tuo on jumissa ja pitäs joskus katsoa onko vika vaijerissa. Missä tapauksissa käytätte tuota? En ole vielä tarvinnut minkään koneen kanssa?
Irti on, tai jos tuossa päässä on ollut joku koukku? noin se on irronnut. Kyselen jos joku on vaihtanut ja tietäisi neuvoa helpoimman tavan.

Käytän etukuormaajan kanssa. ilman sitä ei tapahdu paljon mitään.
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Machist kirjoitti: Ti Heinä 05, 2022 7:29 am
kalvaana kirjoitti: Ma Heinä 04, 2022 10:56 pm
Machist kirjoitti: Ma Touko 23, 2022 8:44 pm Minne nuo takanavat huohottaa?
Nyt ei taida toimia kun tekee painetta ja öljyt tulee pihalle.

Aina kun tarkastan öljypinnan, niin siellä on todella reilusti painetta.

Saisko öljypropun tilalle huohottimen?
Minä tein yhteen Ferkuun huohottimet takanapojen täyttöproppuihin. Tein proppuun reijän ja siihen pistin kulmanipan ja letkun pätkän ylös hytin rautoihin ja letkun päähän huohottimen. Tahto se silti tunkee öljyä sinne letkuun ja huohottmesta pihalle, mutta loppu se stefan vuoto siihen. Jos joskus napa auki, niin voishan sinne planeetan taakse akseliputken päälle porata huohottimelle reijän, ni tulis oikeeoppisesti se tehtyä.
Pitää varmaan tehdä sama, että poraan reiän ja laitan huohottimen. Stefa on kuitenkin uusittava, kun vaan kerkeis ja viitsisi.
Mitä jos siihen sisempää stefaa tekee yläreunaan pienen rejän, niin pääsee paineet perän puolelle?!
Niin ja kaikissa ei sitä stefaa edes ole?!
Tuossa aikanaa kaverin 675 vuoti öljyt pihalle, niin kyllä siinä oli laakerivikaa josta vuotokin aiheutu. En muista oliko siinä sitä sisempää stefaa?! :roll:
JariM79
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2022 2:50 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja JariM79 »

Napaöljyjen vaihto olisi edessä ja äkkiä en löytänyt proppua mistä öljyt laskea ja lisätä. Tuleeko öljyt pois pulttien reijästä navan laipan puolelta? Huohotin on tietysti navan toisella puolella mutta siitä ei lienee järkevä lisätä öljyä.
Katselin netistä mutta en löytänyt vastausta.

Machist kirjoitti: Ma Elo 15, 2016 7:36 am Napa on ollut kasassa muutaman viikon ja näyttää öljyt suunnilleen pysyvän sisällä.
Jos joku tarttee niin voin laittaa varaosanumerot tänne, mitä tuohon naparemonttiin tarttee.

Kuva

Myös toiselta puolelta käytettiin kansi irti ja limattiin lukitusruuvit kiinni.
Tapit oli o-renkaiden varassa enää!!

Kuva

Operaatio napaöljyjen vaihto taakse.. molemmat roput hajosi (katkesi sisään), joten piti hitsaamalla ottaa pois.
Oli harvinaisen tuskainen rojekti.

Kuva

Kuva

Kuva

Uudet roput paikalleen ja öljyt sisään.

Kuva

Samalla tuli vaihdettua myös ohjaustehostimen suodatin ja öljyt.
Polttoainepumppu tuli myös puhistettua.

Kuva

Kuva

Nyt on melko kattavasti huollettu. etuperä/napojen öljyt + takanapojen öljyt, ohjaustehostin, moottori. Moottoriin vaihdoin hieman laadukkaampaa dieselmoottoriöljyä sen universaalin tilalle.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Kyllä siellä takapuolella on proppu. Täytyy vaan pyöräyttää oikeaan kohti että voi avata. Taisi olla niin, että puoleenväliin navassa öljy.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tulipa korjattua, tai ainakin yritettyä korjata tuo ohjaus-sylinterin välys.
Pallonivelen kartio on kulunut ja nyt pyörä alkoi jo woblata maantieajossa.

Kuva

Eipä ole ihme jos ei oikein istu :lol:

Kuva

Pärmeet pois ja sitten hitsillä täyttöä. 0,5-1mm puolelleen.
Muutama täppi ja sitten hiomista vingulla sekä mitan tarkistusta välillä.
Esilämmitin pikkutoholla hitsattavaa kohtaa hieman.

Kuva

Kuva

Nyt kartio istui paljon tukevammin/tiukemmin paikalleen.
Saa nähdä onko kestävä korjaus.
Laitoin väliin vielä laakerilukitetta, jos se auttaisi eikä kohta olisi taas löysällä.

Kuva
Silverhawk
Viestit: 141
Liittynyt: To Heinä 02, 2020 10:35 am
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Silverhawk »

Olisiko noita kartioholkkeja saanut varaosina massikkaan?
Omasta kartioholkki lähti pallonivelen mukana ulos - lämmittämällä sain holkin lopulta irti pallonivelestä ja painettua takaisin kääntökoteloon (väliin varmuudeksi laakerilukitetta). Onneksi holkin "palautus" onnistui, ainakaan omaan silmään ei ole osunut, että joku myisi Caseen noita holkkeja varaosina.

[url=https://aijaa.com/E1yL51]Kuva
Case IH 845XL Plus -96, turbotettu, Quicke 640
Fordson Super Dexta -62
Polaris Sportsman XP 550 -09
Silver Hawk 520 DC -04 ja Mercury 60 EFI
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Kerran facebookissa näin jonkun mainostavan noita holkkeja massikkaan, arvaappa löytyikö enää kun yritin etsiä/kysellä :mrgreen:
Googlettelin ja kyselin, mutta eipä niitä löytynyt. Nyt oli pakko tehdä tälainen korjaus että ei ajot lopu kun vielä on niittohommiaki tälle syksyä aika runsaasti.
Lynexi
Viestit: 391
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 8:12 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lynexi »

Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Alkoipa taas nesteet tulemaan pihalle.
Ensin tiputteli vähän ja lopulta tuli valumalla.

Syyllinen näyttäisi olevan jäähdytin, joka on vaihdettu 2v sitten uuteen tarvikemalliin.

Lähetin alkuperäisen korjattavaksi ja sain sen eilen paikalleen. Toistaiseksi näyttää nesteet pysyvän taas sisällä :roll:
Originaalissa oli joku kymmenkunta reikää + toinen sivu runko oli irronnut.
Paikattu ja maalattu, joten eiköhän se hetken taas mene..

Kuva

Kuva
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Syyllinen näyttäisi olevan jäähdytin, joka on vaihdettu 2v sitten uuteen tarvikemalliin.
Ne on just tuollasia, että takuuajan saattaa kestää! :evil:
Kannattaa niitä alkuperäsiä paikata, kun ne kuitenkin vanhanakin ovat parempia kestoltaa kun nuo uudet tarvikkeet.
Jos alkuperänen menne kovin tukkoseks/huonoks, niin uudellee kennotus kannattaa teettää, vaikka maksaakin enemmän kun uus tarvike, mut kesto ihan toista luokkaa. :roll:
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja lukke »

Minkä moinen operaatio on käydä 590 mf tasapainokoneiston kimppuun ? kehto irti oljypohja ja muuta? kevääksi tulossa ko operaatio.
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ei varma noista uudemmista, mut ei ikait kehtoa tarvi irrottaa, mut alapultit pois että pääsee öp tippumaa alas!? Satasarjassa ainakin lähtee ilman koko keulan purkamista?!
Ei siinä muuten mitää ihmeellisempää, kun takasin laittaessa merkit kohallee. :roll:
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

En itse tuota purkanut, mutta muistelen että ilman etukehdon irroitusta ei sopinut purkautumaan.
Saatan olla väärässä, mutta tällainen mielikuva jäi.
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Neliveto muuttanee tilantee, kun erilainen akseli ja kehto?! :roll:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], rölli ja 54 vierailijaa