MF 690 huoltoa ja fiksailua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Machist
Viestit: 459
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Moro,

Ensimmäinen traktori on hankinnassa ja nyt näyttää vahvasti siltä että kaupat tuli 690 Massikasta.
Vuosimallia 1983 ja neliveto.
Tekniikka tuntuu pelaavan ok mutta muuten on hieman nuhjuinen ja koppi pintaruosteessa.

Pääsiäisenä olisi tarkoitus ajaa se kotia 120km, joten pitäs varmaan vähän vilkuilla ennen kuin lähtee ajamaan.
Traktori ollut vähällä käytöllä viimeiset 2-3 vuotta.

- Polttoainetta vietävä lisää (lähimmälle huoltoasemalle ainakin 5-60km)
- etunapojen öljyt tarkistettava, että ei vaan kuivana pyöri. (onko tästä antaa ohjeita? rengas ilmaan täyttöproppu auki ja pyöräyttää rengasta? jos tulee öljyä niin ok)
- moottoriöljyn tarkistus

Kun saan kamppeen kotia niin pitäs huoltaa se
- Moottoriöljyt (mitä öljyä ja paljonko menee?)
- Etu ja takaperän öljyt (mitä ja paljonko)
- Ilmeisesti napojen öljyt on erikseen? (mitä ja paljonko)
- ilmanpuhdistin
- öljysuodatin (moottori)
- polttoainesuodatin
- kiilahihna (laturin)
- muuta?

Muuta
- pesu painepesurilla
- rasvattava kaikki mahdolliset nipat/kohteet (onko kaikki helposti näkyvissä)
- sähköjen tutkimista (mm lämmityslaitteen puhallin ei toimi ja valoja pimeänä)
- Akku ehkä uusilla

Kesällä kun kelit lämpeää
- kopin maalaus
- lokasuojien paikkaus ja maalaus
- kuskin oveen saranat (mistähän näitä saa?)

Traktoreista on sen verran tietoa että olen muutaman kilometrin ajanut, mutta siihen loppuu tieto.
Ihan siis perusteista lähdetään tässä liikkeelle :mrgreen:

Kaikista vinkeistä olen kiitollinen ja kannattaa laitella jos tuossa on jotain mikä kannattaa erityisesti huomioida!

Lisäksi:

- Löytyykö käyttöohjekirjaa mistään sähköisenä?
- mikä on edullisin paikka tilata suodattimet yms?
heijo
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja heijo »

Tuossapa nuo tärkeimmät taisit jo luetellakin, tarkista jäähdyttimen mahdollinen vuoto, yleensä vuotaa alhaalta. Käyttöohjekirja kannattaa tietty hankkia ja lukea. Sieltä löytyy paitsi täyttömäärät, myös opastus käyttäjälle. Samalla kun vaihdat laturin remmin tarkista sekä laturij ja vesipumpun laakerointi, onko välyksiä, samaten etuakselin keskitapin ja muut laakeroinnit akselistossa.
Onnittelut jokatapauksessa hankinnan johdosta.
Minkä huollamme sen korjaamme.
Miksa
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2010 12:03 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Miksa »

Machist kirjoitti:Moro,

- Löytyykö käyttöohjekirjaa mistään sähköisenä?
Käyttöohjekirjasta en tiedä, mutta tuolta löytyy korjaamokäsikirja englanninkielisenä.

https://www.maskinisten.net/downloads.p ... df_id=4931

Lataaminen vaatii, että on kirjautuneena käyttäjänä tuolla foorumilla. eli on rekisteröidyttävä ensin.
Maa-Anssi
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2016 12:58 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Maa-Anssi »

Takanapojen öljyt voi vielä tuon ikäisessä olla erillään muusta vaihteisto/peräöljystä. Selviää takapyörien juuresta, onko sekä täyttö -että tyhjennys tulpat. Ohjausteharin öljy myös hyvä kattoo jos ollu kauan vaihtamati.
roplaaja
Viestit: 1038
Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja roplaaja »

Onittelut täältäkin hankinnan joohdosta.

Nostolaite ei sitten kestä sitä jatkuvaa pumppausta ylenmäärin kuten on muissakin säikeissä tullut ilmi eli älä kotiuta vetovarret ihan yläasennossa.
Rasvarässin ottaisin kyl matkalle mukaan ja aina kun kaffe/kusi/venyttelytauon pidät niin likistä sinne etupään vetareitten ristikoihin rasvaa jos siel nipat on, sillä noinkin pitkä rupeama vähäisen käytön jälkeen lämmittää ne vanhat rasvat ja sais uudet sisälle hyvin.
Laturinremmi varoiks mukaan ja vesikannu.
Avatar
Machist
Viestit: 459
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Kiitosta vain!

Lähetään siitä että liikkeelle sen saan ja pykälät löytyy sekä nelivedon osaan laittaa pois / päälle.
Asia erikseen on ne eri alueet yms.. vaatii taas opiskelua.
Nostolaitteesta ei mitään hajua.. en osaa vielä kytkeä edes mitään sinne perään.

Mulla oli yks tietäjä mukana ostohetkellä, joten osasi katsoa että ainakin nyt kaikki toimi.. paitsi ne sähköt vähän heikosti osittain..
Nostolaite ei sitten kestä sitä jatkuvaa pumppausta ylenmäärin kuten on muissakin säikeissä tullut ilmi eli älä kotiuta vetovarret ihan yläasennossa
Eli selvennätkö vähän tätä :D

Työkaluja, tunkki, öljyä, polttoainetta, vettä, sulakkeita, rättejä, rasvarässi matkaan..
Onko tietoa minkä kokoista avainta tarttee kun napojen öljyt kattoo?

IKH:lta löytynee sopiva hihna?
2xford4000
Viestit: 6130
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

joku kattava hylsy ja kiintolenkki sarja mukaan. niin pärjää pitkälle. jollei sulla ole nostolaitteessa mitään niin laske alas matkan ajaks. harjottelet sit kotona vipuja tarkemmin. nostolaitteen ku nostaa ylös ja vipua hiukan siitä lisää niin on jatkuva pumppaus ja tää ei tee hyvää koneelle ku pumppaa öljyä varoventtiiliä vasten. huoltoon lisäisin vielä vaihteisto ja perä/hydrauliikka öljyt ja suodattimet vaihtoon sekä jäähdytys nesteet. alavesiletku kannattaa irrottaa.. kaveril ainakin sinne kasas sakkaa.. onko tietoa onko kesä vai talvi aineet tankissa.. jos pakkasta niin sekin hyvä varmistaa ja laskea vedet löpö suodattimesta.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Lemmy
Viestit: 1877
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

2xford4000 kirjoitti:ja laskea vedet löpö suodattimesta.
Niin jos lasikipossa on paljon kellertävää tai väritöntä nestettä, niin se on vettä ja erittäin pahaa ferkun jakajapumpulle. En tiedä, onko 600 se lasikippo ja siirtopumppu samalla vai eri puolella moottoria. Veden saa pois moottori sammutettuna pumppaamalla käsin siirtopumpun vivusta ja löysäämällä tyhjennysruuvia pohjassa sen verran, että alkaa tippua nestettä. Ilmakuplia ei mene vedenerottimeen, kun ei löysää liikaa. Jos kuitenkin pääsee ilmaa ja kone sammuu matkalla, 8 mm avaimella saa ilmattua ruiskupumpun kyljestä yleensä sen verran, että matka jatkuu. Lasikupin reunoilla on yleensä sellaista parafiinikökköä, josta ei ole haittaa kunhan neste kupissa on polttoöljyä tai dieseliä.

Tuulilasinpyyhin olisi hyvä olla kunnossa valojen lisäksi.
roplaaja
Viestit: 1038
Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja roplaaja »

Tuo tuplavoortti jo ehti syyt kertomaan joten eiköhän se nyt ole klaari. Kantsii sitten hommata ne tuumaiset hylsyt, kiintarit ja kuusiokoloavaimet kun kerran brittivehkeen kanssa touhutaan ja varoiks jakari mukaan vaikka usein tuomitaan, hyvä jakoavain on monesti pelastanut kiipelistä.
Miksa
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2010 12:03 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Miksa »

roplaaja kirjoitti:Tuo tuplavoortti jo ehti syyt kertomaan joten eiköhän se nyt ole klaari. Kantsii sitten hommata ne tuumaiset hylsyt, kiintarit ja kuusiokoloavaimet kun kerran brittivehkeen kanssa touhutaan ja varoiks jakari mukaan vaikka usein tuomitaan, hyvä jakoavain on monesti pelastanut kiipelistä.
Käsittääkseni on Ranskalaisvalmisteinen tuo. On siinä jotain tuumasta kuitenkin. Muistaakseni 675 jotain tuumasta pulttia joskus haettiin.
Matsikka
Viestit: 12571
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Puolen tuuman avain on tärkein investointi, muita tarvii vähempi krassaamisessa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Fordmies7610
Viestit: 1210
Liittynyt: La Elo 10, 2013 9:47 am
Paikkakunta: Myrskylä
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Fordmies7610 »

Massikalla en edes ikinä ole ajanut mutta ainakin fordissa natikassa ja nuhvissa tuntuu tärkeimmät olevan ne 1/2, 9/16 ja joskus ehkä 11/16 ja 5/8.
EX IH B414 VM-65
Nuffield universal 3 vm-61
EXFord 3000 vm-71
International 533 vm-77 turbo
EX fordson major diesel 1954
fordson major 1955
Foordi on peltojen Loordi ;)
Avatar
Machist
Viestit: 459
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Osaako joku sano millasia sulakkeita tuo syö?
Jos koittas roplata sen puhaltimen/valot kuntoon.

Työkaluja otetaan matkaan ja pari ukkoa on niin eiköhän sitä selvitä.
Kylmässä tallissa oli ja pakkasen puolella keli, kun koeajettiin, joten eikö lie talvilaatua?

EDIT:

Olisikko tässä sopivaa huolto-osaa:
http://www.ikh.fi/Massey_Ferguson/BC800 ... 43X175X283
http://www.ikh.fi/Massey_Ferguson/DFP55 ... NESUODATIN
http://www.ikh.fi/Massey_Ferguson/DFP55 ... YNSUODATIN

Onko hydrauliikalla oma suodatin?
Mitä meinaa sisempi ja ulompi ilmansuodatin? onko niitä siis 2kpl?
Onko tehostimella oma suodatin?

Mitä öljyä koneeseen?
etuperä, takaperä?
Navat?

Muuta?
Aki
Viestit: 404
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Aki »

Machist kirjoitti:Osaako joku sano millasia sulakkeita tuo syö?
Jos koittas roplata sen puhaltimen/valot kuntoon.

-Posliinisulakkeita. Valojen sulake löytyy siitä ratin etupuolelta kojelaidasta ja puhaltimen sulake hytinkatosta vasemman oven läheltä. Kannattaa ekaks pyöritellä niitä, helposti on kosketushäiriöitä..

Työkaluja otetaan matkaan ja pari ukkoa on niin eiköhän sitä selvitä.
Kylmässä tallissa oli ja pakkasen puolella keli, kun koeajettiin, joten eikö lie talvilaatua?

EDIT:

Olisikko tässä sopivaa huolto-osaa:
http://www.ikh.fi/Massey_Ferguson/BC800 ... 43X175X283
http://www.ikh.fi/Massey_Ferguson/DFP55 ... NESUODATIN
http://www.ikh.fi/Massey_Ferguson/DFP55 ... YNSUODATIN

Onko hydrauliikalla oma suodatin? on imusihti.
Mitä meinaa sisempi ja ulompi ilmansuodatin? onko niitä siis 2kpl? juuri näin.
Onko tehostimella oma suodatin? on ohjauksenpumpun yhteydessä olevassa säiliössä.
Sinun kannattaa hommata ohjekirja jostain, siinä tais huollot olla aika hyvin selvitetty..

Mitä öljyä koneeseen?
etuperä, takaperä?
Navat?

Muuta?
Lemmy
Viestit: 1877
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Ulomman ilmansuodattimen saa putsata joitakin kertoja eli kopistella pölyt pois tai puhaltaa paineilmalla. Tarkistettava kuitenkin ettei ole reikiä. Sisempää varmuussuodatinta ei putsata, se vaihdetaan yleensä samalla kertaa, kun ulompi uusitaan.

Tuumakoon avaimet on kyllä hyödyllisiä, kun joutuu availemaan tarpeeksi ruostuneita millikoon mutttereita.
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Massikan omistajan kannattaa hommata tuumamitoilla olevat työkalut.
3/8 ja 1/2 pultinkantaan ei satu mikään millimitoilla oleva avain.


Tyhjään tankkiin tiivistynyt vesi ei saa päästä syöttöpumppuun.
Eli mie vahtaisin polttoainesuodattimen ennen liikkeelle lähtöä,
jos sitä ei oo vaihdettu syksyllä. Tai jos putsarin pohjalla on reilusti
vettä.
MTI
Viestit: 279
Liittynyt: To Loka 03, 2013 4:52 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja MTI »

Miksa kirjoitti:
roplaaja kirjoitti:Tuo tuplavoortti jo ehti syyt kertomaan joten eiköhän se nyt ole klaari. Kantsii sitten hommata ne tuumaiset hylsyt, kiintarit ja kuusiokoloavaimet kun kerran brittivehkeen kanssa touhutaan ja varoiks jakari mukaan vaikka usein tuomitaan, hyvä jakoavain on monesti pelastanut kiipelistä.
Käsittääkseni on Ranskalaisvalmisteinen tuo. On siinä jotain tuumasta kuitenkin. Muistaakseni 675 jotain tuumasta pulttia joskus haettiin.
Engelsmanni se kuitenkin on.
Vanhan mallin sulakkeet, onko se putkisulake nimeltään. Siinä keskellä kojelautaa.
pice
Viestit: 472
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 7:09 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja pice »

MTI kirjoitti: Engelsmanni se kuitenkin on.
Vanhan mallin sulakkeet, onko se putkisulake nimeltään. Siinä keskellä kojelautaa.
Ainakin meikäläisellä MF675:n tyyppikilvessä sanotaan valmistusmaaksi Ranska.
Maa-Anssi
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2016 12:58 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Maa-Anssi »

Onko hydrauliikalla oma suodatin?
Mitä meinaa sisempi ja ulompi ilmansuodatin? onko niitä siis 2kpl?
Onko tehostimella oma suodatin?

Mitä öljyä koneeseen?
etuperä, takaperä?
Navat?

Muuta?[/quote]
Hydrauliikan imusuodatin on mahan alla, kolmion muotoisen luukun takana. Tarkkuutta purkaessa ja kootessa!
Muuta hydrauliikan suodinta ei välttämättä ole, tai etumaskin ja akun takaa saattaa löytyä. On vissiin eroja vuosimalleissa ja onko multipower vai "kolmikeppinen" vaihteisto.
Tehostajalla on oma suodatin moottorin oikealla sivulla, sylinterin muotoisen hylsyn sisällä vaakatasossa, öljyksi automaattivaihteistoöljy.
Öljyksi 10w-30 yleisöljy joka paikkaan, jos haluaa kikkailla niin moottoriin moottoriöljy samoilla lukemilla.
Jos neliveto toteutettu niinku omassa 290 , niin on alennusvaihdetta ja kyljestä otettua kardaanin paikkaa, öljynvaihdossa saa aukoa kourallisen roppuja :?
Nämä kaikihan löytyy jos saa ohjekirjan jostakin, mutta pientä silmää vaatii siltikin. 290:n ohjekirjassa kerrotaan nelivedosta suunnilleen että se ON nelivetomalleissa. Ja kuvat niin mustia et osan saa arvata. No, ei se vaikeeta tekniikkaa ole.
roplaaja
Viestit: 1038
Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja roplaaja »

http://eame.agcopartsbooks.com/PartsBoo ... ?region=US
Käyttäjätunnus: JCIdemo
salassana: jordan

Tuolla ei nyt valitettavasti ole sitten käyttäjän käsikirjaa mutta hyvät räjäytyskuvat osanumeroineen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Mika 82, Viil@ri ja 87 vierailijaa