Rasitetien siirto

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

jupu
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 7:01 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Rasitetien siirto

Viesti Kirjoittaja jupu »

Eli kysymys rasitien siirrosta.Sain kutsun yksityistietoimitukseen.Rasitettu tila haluaisi siirtää tien eri paikkaan,tien johon minulla tieoikeus.Tie oli kaavailtu minun maille ja toisen ulkopuolisen maitten läpi kulkevaksi.Nykyinen tie 200m pitkä ja hyväkuntoinen.Uusi tie tulisi osin viljelysmaalle ja umpimetsään ja osin suopohjalle,pituus 1km .Ko tietä myöten kulku minun tontille kautta/maatilalle.Kysymys kuuluu meneeko ihan heittämällä läpi inssille kokouksessa? :shock:
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

Öö, kirjoitatko hiukan täsmällisemmän selostuksen?

Jos osaan oikein arvata tuon asetelman, niin eipä ole oikeutettu muutosvaatimus. Mutta kuten sanoin, laadipa mahdollisimman tarkka selostus asiasta.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
jupu
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 7:01 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupu »

Eli tietoimituksen hakija haluaisi siirrättää Minun tilalle kulkevan tien muuhun paikkaan.Hakija käyttää tietä myös itse,minun tila tien perällä.Minun kulkeminen aiheuttaa häiriötä pölyn ja rumpujen painumisen muodossa.Uusi reitti tulisi minun peltojen ja toisen(tiehen kuulumattoman ja hyötymättömän) maanomistajan maille. en tiedä saiko selkoa :roll:
7341
Viestit: 777
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 7:42 pm
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Viesti:

Re: Rasitetien siirto

Viesti Kirjoittaja 7341 »

jupu kirjoitti:Eli kysymys rasitien siirrosta.Sain kutsun yksityistietoimitukseen.Rasitettu tila haluaisi siirtää tien eri paikkaan,tien johon minulla tieoikeus.Tie oli kaavailtu minun maille ja toisen ulkopuolisen maitten läpi kulkevaksi.Nykyinen tie 200m pitkä ja hyväkuntoinen.Uusi tie tulisi osin viljelysmaalle ja umpimetsään ja osin suopohjalle,pituus 1km .Ko tietä myöten kulku minun tontille kautta/maatilalle.Kysymys kuuluu meneeko ihan heittämällä läpi inssille kokouksessa? :shock:
No ei todellakaan pitäisi mennä heittämällä läpi. Todella painavat perustelut pitäisi olla. Ja jos tien siirto toteutuu niin tietoimituksen hakija maksaa uuden tien teon ja korvauksen menetetystä viljelys- ja metsämaasta.
Zetorilla metsään.

Ostan viallisia painepesureita korjattavaksi, laatumerkit kiinnostaa.
jupu
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 7:01 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupu »

Hakija sanoi että ykköstonnien juttu tommonen tienteko.Ei se kyllä helposti vieraalle maalle tiensiirto onnistu minunkaan mielestä.Hakemuksen liitteeksi oli hakija sepustanut vielä että toinen maanomistaja suhtautuu myönteisesti asiaan.Vein liitteen ko maanomistajalle ja hän oli äimistynyt eli ei ollut antanut suostumusta omien maitten käyttöön vaikka liitteessä sanottiin niin.eli lievä ristiriita siinäkin...
mattis
Viestit: 116
Liittynyt: To Tammi 06, 2011 1:32 pm
Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mattis »

Kotipuolessa oli samankaltainen tilanne ja tietoimituksen mukaan tien siirtoa vaatinut joutui maksamaan kohtuullisen ison summan, mutta muutkaan eivät päässeet ilmaiseksi. Tietoimitus maksaa ja samaten tien tekeminen.

Kannattaa ennen toimitusta olla yhteydessä muihin tienkäyttäjiin/kenen maalle tietä pitkin pääsee ja pitämään ennakkokokous. Toiseksi kannattaa hankkia ammattiapua ja on suositeltavaa olla yhteydessä toimitusta tekevään tahoon.
Kun tietä yritetään siirtää toisen maalle, etenkin pellolle, kannattaa olla tiukkana ja etsiä ehtoja elinkeinon harjoittamisen puolelta.
Jos naapuriin on puhevälit, kannattaa lähestyä myös naapuria ja heittää mietentään muut halvemmat vaihtoehdot.
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Joskus menee helposti, mutta jos joku haluaa tehdä asian vaikeaksi, niin sellaiseksi sen kyllä saa. Eräs naapuri rakenteli läheiselle lammelle vuokramökkejä ja kävi kysymässä naapureilta suostumusta tien rakentamiseen, ja sitten luvat, ei mitään ongelmaa. Sitten toinen saman lammen vastarannalla huvilan omistanut yritti muuttaa pihan läpimenevän tien mökin taakse, mutta sepä ei sitten enää ollut helppoa. Tie kyllä kesässä valmistui, mutta rasite ei poistunut pihan läpi menevän tienosalta. Kymmenen vuotta ainakin siitä on väännetty peistä, tämän hetkinen tilanne ei ole tiedossani.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
pice
Viestit: 611
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 7:09 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pice »

jupu kirjoitti:Eli tietoimituksen hakija haluaisi siirrättää Minun tilalle kulkevan tien muuhun paikkaan.Hakija käyttää tietä myös itse,minun tila tien perällä.Minun kulkeminen aiheuttaa häiriötä pölyn ja rumpujen painumisen muodossa.Uusi reitti tulisi minun peltojen ja toisen(tiehen kuulumattoman ja hyötymättömän) maanomistajan maille. en tiedä saiko selkoa :roll:
Eikös tulisi halvemmaksi vahvistaa ne rummut ja vaikka päällystää asfaltilla se pölyävä kohta kuin tehdä kokonaan uusi tie?
jupu
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 7:01 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupu »

Tulisi kyllä halvemmaksi,mutta kun toinen saa päähänsä mitä vaan...Se tässä hassua on kun kummallakin tilalla sama elinkeino ja samaan vuodenaikaan liikenne ym.Mutta hankalaa kun ei ole keskustelu yhteyttä..Mutta epäilen vahvasti uuden tien tuloa jos sille ei anneta suostumusta ja maata.Vai ilmassako se kulkisi? :lol:
JP
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

jupu kirjoitti:Tulisi kyllä halvemmaksi,mutta kun toinen saa päähänsä mitä vaan...Se tässä hassua on kun kummallakin tilalla sama elinkeino ja samaan vuodenaikaan liikenne ym.Mutta hankalaa kun ei ole keskustelu yhteyttä..Mutta epäilen vahvasti uuden tien tuloa jos sille ei anneta suostumusta ja maata.Vai ilmassako se kulkisi? :lol:


Eikös se että annan suostumuksen em. toimitukseen ole myös sama kuin osallistun osaltani myös kustannuksiin :wink: :roll:
Mutteriuuno
Viestit: 2748
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Ei. Kustannukset maksaa se joka toimenpiteestä hyötyy. Tässä tapauksessa ainoa hyötyjä vaikuttaisi olevan toimituksen hakija. Vastaavanlainen tapaus oli tällä. Hakija halusi tien pois pihastaan ja maksoi koko homman. No tuli mulle ihan pieni lasku toimituksesta, kun vanhalle tielle ei ollu rasitetta rekisterissä ja nyt se sinne merkittiin sillä perusteella että tie on "aina" ollut olemassa.
jupu
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 7:01 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupu »

Joo ainoa hyötyjä olisi toimituksen hakija,itselleni vain haittaa pidentyvän matkan ja peltomaan takia.Alkuperäinen tie näkyy v 55 tehdyssä jakokartassa(siirtolaisille lohkottu) sinne jo merkitty rasitetieksi. Ihmeenä pidän jos kaiken kieltäymisen jälkeen saa vieraat maat lunastettua tienpohjaksi..
390
Viestit: 510
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
Paikkakunta: Kanta-häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 390 »

Ei tommosen pitäs läpi mennä. Rasitetien saa kyllä siirtää omalla maallaan toiseen paikkaan omalla kustannuksellaan jos se on jotenkin perusteltavissa.(esim pihan läpi menevä siirretään liiterin taakse tai pellon ylittävä reunaan.) Mutta ei tuokaan sais aiheuttaa matkan viisinkertaistumista (200m--1km?).Ja uuden pitäs olla saman tasonen ja levynen vähintään kuin entinen. Kysy maanmittarilta. Jotkut alkaa touhuta näitä ominpäin ja ei se maanmittarikan aina tiedä kun sen hakijan kannan ja näkemyksen paikalle tullessaan ja on monestikin varmasti yllättyny että näinkös tää onkin...
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Muutama suolasäkki poistaisi tuon pölyämis vaivan...
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

Tähän saakka esille tuodun mukaan koko hankkeelle ei ensinnäkään ole kelvollista perustetta, ja toiseksi muutoksen aiheuttamat vaikutukset ovat kohtuuttomia, kuten matkan ja ylläpitokustannusten moninkertaistuminen. Lisäksi tuo ulkopuolisen tilan rasittaminen on asia, johon ei löydy asiallista perustetta ja sen omistaja yksinään voi jo estää hankkeen.

Tässä olisi nyt hyvä tietenkin tietää, mitkä ovat samaa kantaa rekisteriyksiköissä, tai paremminkin toistensa kantatiloja. Mutta jos rasitteet on noin määrätty aikanaan, ei niiden muuttaminen ole kenenkään yksin päätettävissä.
Onko tuo rasitetien takana oleva palsta kylmä, vai onko sillä asunto?
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
jupu
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 7:01 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupu »

Rasitetien päässä asuu kirjoittaja itse ja puutarhakasvit tuotannossa.Talot ja hallit,metsät täällä eli ei kovin kylmä ole :)
Talumees
Viestit: 6354
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Talumees »

jupu kirjoitti:Rasitetien päässä asuu kirjoittaja itse ja puutarhakasvit tuotannossa.Talot ja hallit,metsät täällä eli ei kovin kylmä ole :)
Hae yksityistietoimitus tielle ja sen jälkeen kaikki tarvitsijat maksavat. Samalla tietysti tienperuskunnostus joka jaetaan käyttäjien kesken... 8)
mattis
Viestit: 116
Liittynyt: To Tammi 06, 2011 1:32 pm
Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mattis »

Kannattaisi soittaa etukäteen tientoimittajalle, kun kutsukin on tullut.
Toiseksi kannattaa selvittää muut asianosaiset, ne, joilla on maa-alueita tien päässä.
Kolmanneksi:
Kun aikaisemmin puhuin kotipuolen jutusta, oli juttu hieman monimutkaisempi. Nimittäin rasitekartoista puuttui 20 metrin rasite rasitetien ja maantien välistä. Liekö rasite jäänyt piirtämättä tai tien oikaisun vaikutusta ei oltu karttoihin saatettu. Tälläisessä tilanteessa, kun rasitetietä puuttui 20 metrin pätkä, tultiin toimituksessa ratkaisuus, jossa muutoksenhakija maksoi ison osan, mutta myös muille tuli maksettavaa. Osaa kustannuksia selittää rasitetien jatkaminen/vanhan pätkän kunnostaminen. Tien alkupää tuli 10 metirä leveäksi ja loppupää 5 metriä leveäksi. Lisäksi tien haarojen päihin rakennetaan ympärikääntöpaikat yhdistelmälle.
jupu
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 7:01 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupu »

No mennäähän vaan kokoukseen kun maksaja on selvillä :lol: Toinen rajanaapuri jonka maille tie oli suunniteltu vaati vastineen maanmittauslaitokselle ja kieltää maittensa läpi tien teon vahvasti .Hakijahan ei halua sitä omille mailleen.Pitää vaan selvittää inssille kaikki juurta jaksain.Inssi ei tiedä kaikkea lähtökohtia nyt.
MottiM
Viestit: 672
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MottiM »

jupu: onko tässä nyt kaikki faktat kerrottu? Ulkopuolisesta kuulostaa siltä että tässä yksi taho haluaa päästä oman tilan rasitteesta eroon niin, että rasite siirtyisi toisen ulkopuolisen vaivaksi. Kuulostaa varsin erikoiselta yritykseltä, rasite on aika vahva oikeus.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jarikos, Semrush [Bot], Vallu 405 ja 43 vierailijaa