Valtra t190 paineilma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

razer
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 8:48 pm
Paikkakunta: Mäntyharju
Viesti:

Valtra t190 paineilma

Viesti Kirjoittaja razer »

Tuli tossa ostettua Valtra T190 -07.

Jostain mutikasta kopin alta vuotaa öljyä. Mutikka on välittömästi paineilmasäiliön päällä. Onko kompressori siis tulossa tiensä päähän? Ikävä katella lumihangessa öljy tippoja koneen alla.

Itse en sinänsä paineilmajarruja tarvitse, eli saatan purkaa järjestelmän pois jos kompressori on menossa rikki.

Kiitokset tiedoista jo etukäteen
pahker-1
Viestit: 305
Liittynyt: La Loka 14, 2006 9:45 pm
Paikkakunta: itäpohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pahker-1 »

Laske säiliön tyhjennys hanasta ilmaa ,niin näkyy tuleeko vettä vai öljyä sieltä .Jos tulee runsaasti öljyä ,niin se tulee ehkä kompurasta.Ensin pitäis kyllä mun mielestä rengas irrottaa ,ja tutkia että mikä siellä vuotaa sitä öljyä???Lisähydrauliikkalohkot on kai juuri siinä yläpuolella, voisko tiputella sieltä?
razer
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 8:48 pm
Paikkakunta: Mäntyharju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja razer »

Koneessa on sähkölohkot jotka ovat ymmärtääkseni ohjaamon allla keskellä konetta.

Mutikkaan tulee letku paineilmasäiliöltä.

Pitää viikonlopun jälkeen tutkia tarkemmin. Kone siis on vasta pari päivää sitten tullut.
volvo220d
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Elo 06, 2014 9:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja volvo220d »

10 vuotta oon ollu valtranhuoltomiehenä eikä oo ikinä tarvinnu kompuralle muuta teherä ku stefoja vaihtaa.
onko paineilma jarruventtiiliä?kerro vähä tarkemmin mistäkohtaa vuotaa.
razer
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 8:48 pm
Paikkakunta: Mäntyharju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja razer »

Koneessa on jarruventiili. Eli paineilmasäiliön päällä on joku mutikka (venttiili tai vastaava) Siihen tulee putki t-haaralta joka tulee kompressorilta ja haaroittuu säiliölle. On tietysti mahdollista että siellä päällä joku letku vuotaa, en hämärässä vielä sen tarkemmin tutkinu.
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PS »

Mulla oli 4 vuotta T190. Tiputti öljyä tismalleen samasta paikasta. Se on paineilmajarruihin liittyvä venttiili. Tiivistys olisi muistaakseni ollut aika iso homma, joten venttiili ohitettiin huoltomiehen toimesta. Oli vissiin aika helppo homma, mutta paineilmajarruliitin on sitten pois pelistä.
PS
retku
Viestit: 1653
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

minä ostan ne paineilmajarru roippeet kun otat ne irti.

täytys 8950:iin asennella paineilmajarrut.
razer
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 8:48 pm
Paikkakunta: Mäntyharju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja razer »

Juu pitää tossa kohta puoliin katella ku alkaa mahdollisesti etunostolaitetta asentelemaan ni purkaa pois. Kun koneessa ei ole etujousitusta ni ei mulla ole tolle paineilmajärjestelmälle mitään käyttöä.

Jos joltain löytyy käytetty etunostolaite tohon Valtraan sopivana ni saa tarjota.... Jake olis hyvä mut vaan pirun kallis :(
retku
Viestit: 1653
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

en tarvi muuta kun poljinventtiilin. etujouset ja siis paineilmat löytyy.
razer
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 8:48 pm
Paikkakunta: Mäntyharju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja razer »

Ehdin nyt tutkimaan tarkemmin tota paineilmapuolta. Eli perään menevä "jarruletku" menee suoraan säiliöstä. Eli jarruventtiili on jo poistettu aiemmin. Eikös paineensäädin sijaitse myös tuossa säiliön päällä? Se on varmaan se mistä öljy vuotaa.
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PS »

Se on paineilman ulosotto, jos menee suoraan säiliöön. Ainakin mun koneessa oli paineilmajarruliittimen vieressä pikaliitin esim. pulttipyssyä tai renkaidentäyttöä varten. Onko sulla takana tenuttajaa/pientä valkoista säiliötä muistaakseni vasemmalla puolella?

Ei taida olla systeemissä lainkaan paineensäädintä, pelkkä varoventtiili joka lienee kompuran kyljessä.
PS
razer
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 8:48 pm
Paikkakunta: Mäntyharju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja razer »

Kyllähän se säiliö jäänestolle siinä on. Tässä ei ole kuin yksi liitin perässä ja se on paineilman ulosotto. Kyllä ainakin ohjekirja mainitsee paineensäätimen siinä säiliön lähellä. Siinä on pohjassa reikä, näyttäis ihan kuin siitä puuttuis jotain, tiedä sitten. Tuosta reiästä öljyä kuitenkin tiputtaa.
retku
Viestit: 1653
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

Juurihan sinä yllä kerroit että siinä on jarruventtiili ja nyt sitä ei olekaan??? Koneessasi on varmaan perus hydr.jarruventtiili ja paineilma on pelkästään ilmanotto perässä. Mulla ei ole kompuroissa ollu ikinä vikaa vaikkaKoneessa yli 18000h.
Viimeksi muokannut retku, To Tammi 28, 2016 11:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
razer
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 8:48 pm
Paikkakunta: Mäntyharju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja razer »

Kuten alussa tarkoitin, kone ollut vasta reilun viikon. Tiesin kyllä että koneessa on hydraulinen jarruventtiili, niinkuin on tuossa pihalla olevassa 6850:ssä, mutta luulin että koneessa on myös paineilmajarruventtiili. Sain ohjekirjan vasta tänään käteeni ensimmäisen kerran ja näin mitä komponentteja tuohon kuuluu. Ja samoin tänään ehdin tutkia konetta tarkemmin ja huomasin että putki perästä menee suoraan säiliöön eikä mitään venttiiliä ole välissä. Tää on ensimmäinen paineilmajärjestelmällä oleva traktori mitä olen ikinä ajanut/tutkinut.

No pitää jatkaa tutkimista, jostainhan se öljy kuitenkin tulee.
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: Valtra t190 paineilma

Viesti Kirjoittaja pAy »

Vanha ketju, samaan liittyy. T-Valtran laitoin pakkasella käytiin ja lensi tuo jäänestosäiliö palasina ilmaan, koskaan en ole kyllä säiliöön mitään jäänestoa laittanut. Nyt siitä pihisee paineilmaa, mikä tuo pyöritettävä 0/1 säätöruuvi on siinä alla? Mikähän tuon aiheutti? Jokin jäässä?
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: Valtra t190 paineilma

Viesti Kirjoittaja pAy »

Ymmärränkö oikein kuvaa, numero 2 on säiliö jonne jäänesto kuuluu ja kompuran tekemä paine menee suoraan säiliöön? Säiliö kovettunut nii ettei kestänyt enään pakkasta? Vai voisiko ylipaineventtiili olla jumissa ja paine nousi liikaa?


Kuva


Components of pressure air brakes
1.Compressor
2.Deicer
3.Pressure regulator (incl. filter and relief valve).
4.Pressure gauge
5.Pressure air reservoir
6.Drain cock
7.Trailer brake control valve
8.Trailer brake control valve
9.Two---line system; reservoir line (red)
10 One---line coupling (black)
11.Two---line system; brake line (yellow)
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Valtra t190 paineilma

Viesti Kirjoittaja mike »

Kyllä se ottaa vain pienen määrän jäänestoa järjestelmään. Säätö on joko, määrälle tai on-off. Vanhuuttaan muovisäiliö hajoaa.
Uutta mötikkää säiliöineen vaan tilalle.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: Valtra t190 paineilma

Viesti Kirjoittaja pAy »

Säiliöllä sen verran hyvä varaosahinta, että täytyy ensin selvitää toimiiko muuten oikein ettei uusikin jysähdä heti.

Osaako joku päätellä kuvasta kuuluuko säiliöön tulla painetta? Nelonen näyttää olevan tulpattu, ei ainakaan letkua tule.

Kuva

https://imgur.com/a/2vsPBtr
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valtra t190 paineilma

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Kannattaa katsoa että löytyykö samaa pakkassuojapumppua raskaan kaluston tarvikeliikkeistä. Kuorma-autopuolen palikoistahan tuo järjestelmä on koottu.

Onkohan tämä miten lähellä?
Kuva

https://trucks.autodoc.fi/knorr-bremse/13651287
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: Valtra t190 paineilma

Viesti Kirjoittaja pAy »

SamiT kirjoitti: Ti Marras 30, 2021 6:52 pm Kannattaa katsoa että löytyykö samaa pakkassuojapumppua raskaan kaluston tarvikeliikkeistä. Kuorma-autopuolen palikoistahan tuo järjestelmä on koottu.

Onkohan tämä miten lähellä?
Kuva

https://trucks.autodoc.fi/knorr-bremse/13651287
Hyvin samalta näyttää, alkuperäisessä "kapasiteetti cm per veto 0.2" ja tässä "kapasiteetti cm per veto 0.6" eli ainetta menee enemmän ja on puolet halvempi. Toisaalta kun paineilmaa tarvitaan vain etuakselin jousitukseen niin miksei tuota voisi vain ohittaa... jatkopalalla putket yhteen.
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Rh-, Saapiska, zukka ja 43 vierailijaa