Kumijousiakselin kantavuus
-
- Viestit: 839
- Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 9:40 pm
- Viesti:
Kumijousiakselin kantavuus
Rautakaupoissa mm. Työkaluässissä on halpoja kumijousitettuja kärryn akseleita. Niissä on kantavuudeksi merkattu 750kg. Onko jollain kokemusta, kantaisiko tuommonen akseli satunnaisesti n. 900-1000kg:n kuorman ilman, että kumijousi pyörähtää nurin. Akseli tulisi hinattavaan laitteeseen, joka joskus painaa tuon. Kevyemmässä varustuksessa laite on ihan tuon ilmoitetun rajoilla. Kahta akselia en viitsisi asentaa.
"Mitä teetkin, tervaa se lopuks...."
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 3490
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
- Paikkakunta: kerimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 3445
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Yksi kaveri ajo vuosia kaksiakselisella kumijousisella varmaan tuplakuormalla, renkaat ei tahtonut kestää ja kyllä se siitä akselista kumit vähän pursu ulos niin että ei menny katsastuksessa. Nyt sama akseli on mun dollissa ollut 10 v kevyemmässä ajossa eikä ole hajonnut vieläkään. Saattaa riippua kestävyys valmistajasta ja ehkä ennen tehtiin parempilaatusia. Tähän kokemukseen verraten luulisi kestävän.
-
- Viestit: 7343
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Minkälaisen vehkeen meinaat Tyyppi tehdä? 750 kilon kantavuushan tarkoittaa auton kärrissä sitten jarrullista versiota.
Kumijousi kun on valmistajalle halvin konsti tehdä akseli, mutta käyttäjälle vähän kehveli, ku tyhjänä se ei jousta ja koko perävaunu pomppii vimmatusti.
Ajo-ominaisuuksiltaan lehtijousi ja iskarit on ainoa oikea.
Kumijousi kun on valmistajalle halvin konsti tehdä akseli, mutta käyttäjälle vähän kehveli, ku tyhjänä se ei jousta ja koko perävaunu pomppii vimmatusti.
Ajo-ominaisuuksiltaan lehtijousi ja iskarit on ainoa oikea.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 839
- Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 9:40 pm
- Viesti:
Olisi tarkoitus raahata auton perässä tela-alustaista maaperänkairauskonetta. Ei tarvitsisi erillistä traileria. Hinausmatkoja on vähän ja laite ei tarvitsisi välttämättä edes jousia. Jousittamattomalle laitteelle sallittu 60km/h riittäisi ihan hyvin. Siirtomatkat ovat lyhyitä.
Idea on, että laittaisin irtoakselin koneen alle siirtojen ajaksi tai tekisin mekanismin, joka painaa pyörät maahan. Kone jaksaa nostaa itsensä ilmaan omilla hydrauliikoillaan.
Idea on, että laittaisin irtoakselin koneen alle siirtojen ajaksi tai tekisin mekanismin, joka painaa pyörät maahan. Kone jaksaa nostaa itsensä ilmaan omilla hydrauliikoillaan.
"Mitä teetkin, tervaa se lopuks...."
-
- Viestit: 385
- Liittynyt: To Marras 02, 2006 7:25 pm
- Paikkakunta: Turenki
- Viesti:
Apujouset
Olen nähnyt paikallisen rautakauppiaan pihalla konstin joka saattaisi auttaa Sinuakin. Oli peräkärryssä jo valmiiksi isot kaasupullot ja hitsauskone. Rautakaupassa siihen lastattiin epämääräinen määrä putkiprofiileja ja muuta rautaa. Asiakkaan piti lähteä liikkeelle. Piha oli liukas. Ei päässyt liikkeelle. Kuorma painoi peräkärryn lokasuojat renkaisiin kiinni. (Oli lehtijousinen akseli) Mikä siinä äkkiseltään neuvoksi? Nostivat kaupan pyöräkuormaajatrukilla varovasti peräkärryä siten että asiakas sai lykättyä pari kakkosnelosen pätkää rungon ja akselin väliin. Ja ooja, matka alkoi ja päättyikin ihan onnellisesti Että navan laakeroinnistahan se on paljon kiinni akselin kantavuus. Taitavat nuo raskaampaan käytöön olevat akselit sitten jo varustettu noilla työtöjarrunavoilla ja sen takia sitten arvokkaammat. Muuten ovat kyllä aika heppoista tekoa ja kun akselin napoja ei sitten mitenkään huolleta näkee tienvierellä pyörättömiä kärryjä lastulevy- (kipsilevy- yms.)nipun alla.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], jkohvakk, Paalari, Rami ja 70 vierailijaa