Mistä hyvä starttibuusteri?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

TunturiPappa kirjoitti:Valovirta Kemppi toimii hyvin ainakin vanhemmassa kalustossa. Sillä saa mukavasti tuota jännitepotkuakin aikaan.
Kevyt on ja kätevä. Käynnistyy isommatkin vehkeet.
En suosittele kenellekkeeään kun palstan linja on mitä on.
Eipä kerrota kenellekkään että hitsillä on ijät ja ajat käynnistetty vehkeitä ja latattu akkuja,
Rupeaa menemään tälläkin palstalla nuo hommat hyvin pitkälti hifistelyksi ja milliamppeeri hommiksi. i
Erkanee aikapitkälti totutusta raaasta käytännön hommasta.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

Ukkomestari kirjoitti:Tämmönen starttiboosteri niin lähtee käyntiin.
http://www.nettivaraosat.fi/starttiboos ... -1018.html
kaverilla tollanen 12/24v niin hyvin lähtee mehtäkoneetkin käyntiin eikä
tarvi raahata akkukärryjä.


***mulla on ollu tuollanen pari vuotta. Aivan ehdoton vehje! Tuollahan saa koneen käyntii vaikkei oo akkuakaan tai jos akku paskana ja imee kaiken virran,tuolla lähtee! Toimii jostain syystä paremmi kuin toisesta koneesta annettu apuvirta. Helppo kantaa mukana vaikka metsään. Verkkovirralla toimiva akkulaturi/boosteri on eriasia. Niillä voi kyllä antaa lisä boostia käynnistykseen, mutta jos akku on aivan paska niin verkkovirtakäyttösillä akuttomilla ei tee mitään.

Mulla on myös 2 halvempaa akkubuusteria ja iso hinattava verkkovirtabuusteri ja pari pienempää. Tuon linkin laitteen hommaamisen jälkeen en ole käyttäny apukaapeleita enkä latureita käynnistykseen :-)
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

Ukkomestari kirjoitti:Tämmönen starttiboosteri niin lähtee käyntiin.
http://www.nettivaraosat.fi/starttiboos ... -1018.html
kaverilla tollanen 12/24v niin hyvin lähtee mehtäkoneetkin käyntiin eikä
tarvi raahata akkukärryjä.


***mulla on ollu tuollanen pari vuotta. Aivan ehdoton vehje! Tuollahan saa koneen käyntii vaikkei oo akkuakaan tai jos akku paskana ja imee kaiken virran,tuolla lähtee! Toimii jostain syystä paremmi kuin toisesta koneesta annettu apuvirta. Helppo kantaa mukana vaikka metsään. Verkkovirralla toimiva akkulaguri/boosteri on eriasia. Niillä voi kyllä antaa lisä boostia käynnistykseen, mutta jos akku on aivan paska niin verkkovirtakäyttösillä akuttomilla ei tee mitään.

Mulla on myös 2 halvempaa akkubuusteria ja iso hinattava verkkoviftabuusteri ja pari pienempää. Tuon linkin laitteen hommaamisen jälkeen en ole käyttäny apukaapeleita enkä latureita käynnkstykseen :-)
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ukkomestari kirjoitti:Tämmönen starttiboosteri niin lähtee käyntiin.
http://www.nettivaraosat.fi/starttiboos ... -1018.html
kaverilla tollanen 12/24v niin hyvin lähtee mehtäkoneetkin käyntiin eikä
tarvi raahata akkukärryjä.
Ja masinisti venyttää penniä ja tekee ite. Tuollaiset se prosyyrin mukaan on syönyt.http://www.amazon.com/Enersys-Genesis-0 ... B0002ILK68 mahtaakohan suomessa olla jälleenmyyjää noille tai vastaaville?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
havi
Viestit: 825
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havi »

http://www.amazon.com/Enersys-Genesis-0 ... B0002ILK68
Jos pari tuollaista laittais henkilöautoon, niin nehän olis lähes ikuisia ja varmasti lähtis käyntiin?
On niillä hintaakin.
kemppes
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2016 10:16 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Masinistihenkisesti värkkäsin tuollaisesta 50A virtalähteestä starttiavun. Antaa oikosulkuvirtaa lähes 100A. Hintaa vajaa 60 €. On toiminut kun pitää n 10 min kiinni ennen starttia.
http://www.ebay.com/itm/12-24V-Universa ... 0991909223
Jra
Viestit: 717
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 4:49 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jra »

kemppes kirjoitti:Masinistihenkisesti värkkäsin tuollaisesta 50A virtalähteestä starttiavun. Antaa oikosulkuvirtaa lähes 100A. Hintaa vajaa 60 €. On toiminut kun pitää n 10 min kiinni ennen starttia.
http://www.ebay.com/itm/12-24V-Universa ... 0991909223
Tuokin kai säätyy 13,6v jännitteelle, mutta siitä on olemassa myös 13,5v versio.
http://www.smps.cc/switching-power-supply-s-500.html
Vaikuttaa kyllä hyvältä laturiksi kun speksin mukaan siinä on myös virranrajoitus - voi käyttää vaikka ylläpitolaturina.
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Oli kaverin kanssa juttua aiheesta, ja hänen mukaan sen tehon tuohon boosteriin antaa elektroniikka. Siellä on joku hakkuri tai jotain. Mä luulin, että siellä on vaan joku superhyvä akku. Eli ei se teeseitse buusteri pelkillä akuilla toimi vastaavasti.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

Minä ostin Virosta rupla-aikaan venäläisen starttibboosterin hintaan 50mk. Sillä pyörii traktori vimmatusti, vaikka akku olisi kuinka lussu. Taitaa jännite nousta tuolla sen verran korkeaksi, etten suosittele nykyisiä elektroniikkaa täynnä olevia masiinoita tuolla käynnistämään. Siinä on myös latausasento, joka sekin pistää porinaa akkuun, eli ei taida olla sitäkään terveellistä käyttää. Virtoja ei ole tullut mitattua. Muistaako muut tuollaista? Tuo punainen peltitoosa on noin 20X20X30 (cm) kooltaan ja painaa pirusti.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audiq »

Minähän tuossa ensimmäisellä sivulla juuri kirjoittelin samanlaisesta punaisesta peltilaatikosta.
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

audiq kirjoitti:Minähän tuossa ensimmäisellä sivulla juuri kirjoittelin samanlaisesta punaisesta peltilaatikosta.
No niinpäs olikin, lukaisin sen verran huolimattomasti, että meni ohi.
Minulla on pk-levy kyllä venäläistä pertinaxia, jolla sivumennen sanoen sellainen ominaisuus, että hiiltyessään alkaa johtaa sähköä. Laitteessa oli alunperin myös säädettävä tasajännitelähde, joka pimeni alkumetreillä, mutten viitsinyt korjata, kun en sitä tarvitse. Laittamasi kuva uudemmasta versiosta muistuttaa aika paljon omaa malliani, mutta käyttövivut ovat erilaiset.

Epäilet, että oma laitteesi on alkanut antaa aiempaa korkeampaa jännitettä. En pidä mahdollisena, koska tuossa on ainoastaan muuntaja ja tasasuuntaaja, eikä mitään säätöä. Muuntajan ensiössä on kaksi sisäänmenoa, joista saa valittua kytkimellä joko pienemmän, taikka isomman tehon.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Jra
Viestit: 717
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 4:49 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jra »

Mika 82 kirjoitti:Oli kaverin kanssa juttua aiheesta, ja hänen mukaan sen tehon tuohon boosteriin antaa elektroniikka. Siellä on joku hakkuri tai jotain. Mä luulin, että siellä on vaan joku superhyvä akku. Eli ei se teeseitse buusteri pelkillä akuilla toimi vastaavasti.
Kuinkas se elektroniikka siihen akkuun taikoo lisää poweria? Tai jos taikookin, niin boosterin akku on kerralla pilalla.
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Jra kirjoitti:
Mika 82 kirjoitti:Oli kaverin kanssa juttua aiheesta, ja hänen mukaan sen tehon tuohon boosteriin antaa elektroniikka. Siellä on joku hakkuri tai jotain. Mä luulin, että siellä on vaan joku superhyvä akku. Eli ei se teeseitse buusteri pelkillä akuilla toimi vastaavasti.
Kuinkas se elektroniikka siihen akkuun taikoo lisää poweria? Tai jos taikookin, niin boosterin akku on kerralla pilalla.
Mä en tiedä, osa noista sähköhommista menee hieman yli hilseen.

Mutta jos maallikkona lähtisin arvailemaan, se voisi olla joku käikäle, joka pitää jännitteen vakiona, vaikka 14V. Se ainakin selittäisi tuon tehon.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
jkk13
Viestit: 40
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 6:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkk13 »

Ukkomestari kirjoitti:Tämmönen starttiboosteri niin lähtee käyntiin.
http://www.nettivaraosat.fi/starttiboos ... -1018.html
kaverilla tollanen 12/24v niin hyvin lähtee mehtäkoneetkin käyntiin eikä
tarvi raahata akkukärryjä.
Tuolla minäkin olen jo vuosia kaikki laitteet käyntiin laittanut. Saattaa olla kohta tarve uusia siihen akut, mutta vielä toimii...
Jra
Viestit: 717
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 4:49 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jra »

jkk13 kirjoitti:
Ukkomestari kirjoitti:Tämmönen starttiboosteri niin lähtee käyntiin.
http://www.nettivaraosat.fi/starttiboos ... -1018.html
kaverilla tollanen 12/24v niin hyvin lähtee mehtäkoneetkin käyntiin eikä
tarvi raahata akkukärryjä.
Tuolla minäkin olen jo vuosia kaikki laitteet käyntiin laittanut. Saattaa olla kohta tarve uusia siihen akut, mutta vielä toimii...
No mitä siellä sisällä on, pelkät akut vai?
B.Krieg
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Heinä 24, 2015 9:20 am
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja B.Krieg »

Eikös tässäkin ketjussa nyt osa puhu starttiboostereista ja osa verkkovirtakäyttöisistä akkulatureista, joissa on ns. käynnistysavustus-toiminto. (Onkos tää nyt se "puuro-velli" -ilmiö 8)')

Oon ymmärtänyt, että starttiboosteri on akkukäyttöinen laite, joka siis ladataan ennen käyttöä ja, joka sisältää elektroniikan (hakkuri), jolla nostetaan boosterin akusta saatava jännite ylemmäs.

Esim. jos annetaan apuvirtaa ajoneuvolle, jossa on 12V-akku, niin tuosta boosterista tulee ulos luokkaa 16V. Sen takia startti pyörittää niin pitkään iloisesti kuin boosterin akussa riittää potkua. Boosterin akun koosta sitten riippuu kuinka pitkään tuota iloa riittää.

Vai olenks mää taas ihan kuutamolla?
VesQ
Viestit: 956
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 8:29 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Jep, meille töihin hommasivat tuollaisen pienen "buusterin" kun näissä viimeisissä linkeissä ollut, hintaa en tiedä, vaikuttaa aika muoviselta ja edulliselta, ladataan pienellä verkkomuuntajalla

Painaa noin 0,5kg-1kg eli kummoista akkua ei voi sisällä olla, veikkaan että jotain kondensaattorin tyylistä

Se mitä ei tahdo saada millään uskoteltua että tuollaisessa riittää potku käynnistää isompiakin laitteita

Viimeksi eilen kävin käynnistämässä pihalta viikon pakkasessa seisseen ison kuorma-auton josta akut niin huonossa kunnossa että ei pienintäkään merkkivaloa pala ja jännite oli 16v luokkaa (24V akut)

Tuo pikku buusteri akunkenkiin kiinni ja virrat syttyi normaalisti ja kun starttasi niin pyöritti lähes yhtä hyvin kuin täysillä akuilla ja käyntiinhän se lähti

Työtoverit kerenneet enemmänkin käyttää ja hyvin on toiminut, yhden työkaverin henkilöautoa sahasivat useamman minuutin käyntiiin liki 30 ast pakkasesta

Ihan uskomaton laite, aika näyttää kuinka pelaa pidemmän päälle

edit
Ja mainittakkoon vielä että tuollaisella

http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/ ... -8400-799/

ei tahdo vastaavaa tapausta saada ollenkaan käyntiin, samaten jos on akut kunnossa mutta tyhjät niin puoli tuntia - tunnin täytyy ensin ladata normaalisti jonka jälkeen srtartti-apu asennolla saattaa saada käyntiin tai sitten ei
Valmet 502 -76
JamppaH
Viestit: 1
Liittynyt: To Tammi 28, 2016 10:45 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JamppaH »

Eiköhän tällainen toimisi http://www.virtasenkauppa.fi/apukaynnis ... lwin-10275
Itsellä toiminut vuoden verran varsin hyvin mökillä. Kalliita nää on mutta minkäs sille mahtaa. :oops:
-JH
puuhastelija
Viestit: 807
Liittynyt: La Heinä 12, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhastelija »

laippakiinnitteinen sähkömoottori ja vaihtovirtalaturi. 6mm rautalevy, johon saa laturin ja moottorin kiinni.

muutama minuutti käyttöä ja omalla akulla käyntiin. ei tartte ylimääräisiä akkuja hankkkia happanemaan.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Meillä on töissä isoja akkubuustereita puoli tusinaa. Kestävät noin 1-2 vuotta. Akut eivät vain kestä.
Kuorma-auton akku, jos on totaalisen tyhjä, niin siihen ei tuollainen kannettava boosteri riitä. Auton omat akut imaisevat kaiken virran. Tarvitaan pitkäkestoista apuvirran syöttöä. Tätä varten käytämme akkukärryä, jossa on hyväkuntoiset kuorma-auton akut sarjaan kytkettyinä. Viimeksi Sisun käynnistys vaati 10 minuuttia virran syöttöä auton omiin akkuihin. Sitten vasta auto lähti käymään. Käynnistämisen jälkeenkin piti kaapelit olla pitkään kiinni. Mikäli kaapelit irrotti liian aikaisin, niin moottori sammui alijännitteen takia.
Näin ajatellen, ei tuollaisella kannettavalla akkuboosterilla tee mitään silloin kun on tosi kyseessä. Paljon järkevämpää on hommata auton akkua, tai akustoa vastaava AGM akku ja hyvät kaapelit.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa