Webasto vai Eberspächer?
-
- Viestit: 607
- Liittynyt: To Heinä 17, 2014 9:27 pm
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Juu, tuo hinta oli alan liikkeen vastaus samaan kysymykseen, ja hinta asennettuna.
Mitä venäläistä lämmitintä tarkoitat?
Hmmm..., vai puhallinmoottorin laakeri? Kai sellaisen saa vaihdettua. Webaston sain auton mukana purettuna laatikossa. Täytyy tutkia vielä osia. Ohjainkortti näyttää kyllä siistiltä noin silmämääräisesti.
Mitä venäläistä lämmitintä tarkoitat?
Hmmm..., vai puhallinmoottorin laakeri? Kai sellaisen saa vaihdettua. Webaston sain auton mukana purettuna laatikossa. Täytyy tutkia vielä osia. Ohjainkortti näyttää kyllä siistiltä noin silmämääräisesti.
Mitä tehdä, kun kursori on vielä keskellä näyttöruutua, vaikka hiirimaton reuna tuli jo vastaan...
-
- Viestit: 607
- Liittynyt: To Heinä 17, 2014 9:27 pm
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Juu, tuo hinta oli alan liikkeen vastaus samaan kysymykseen, ja hinta asennettuna.Juho M-P kirjoitti: ↑Pe Tammi 28, 2022 7:07 pm Mistä löysit noin kalliin Webaston?
Hommaa vaan se venäläinen lämmitin. Se maksaa perusversiona 700€ asennusosineen. Ei ole vaikea asentaa. Paikkahan siellä on jo..
Ohjainkortti on tuossa sun vanhassa webastossa pienin ongelma. Todennäköisesti siellä on puhallinmoottorin laakerit jumissa. Aika ja seisonta jumittaa kaiken.
Mitä venäläistä lämmitintä tarkoitat?
Hmmm..., vai puhallinmoottorin laakeri? Kai sellaisen saa vaihdettua. Webaston sain auton mukana purettuna laatikossa. Täytyy tutkia vielä osia. Ohjainkortti näyttää kyllä siistiltä noin silmämääräisesti.
Mitä tehdä, kun kursori on vielä keskellä näyttöruutua, vaikka hiirimaton reuna tuli jo vastaan...
-
- Viestit: 607
- Liittynyt: To Heinä 17, 2014 9:27 pm
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Nyt vuorostaan hiljeni työ-Transitista tehdasasennettu Eberi! Vähän kovaääninen se oli käydessään ja tänä talvena myös usein sillä lämmitin. Kello käynnistyy mutta muuten laite on ihan mykkä. Jo useamman vuotta sitten, kun auton sammutti, niin Eberi piti kovaa jurinaa jonkin aikaa, ennen kuin hiljeni. Mutta muuten on toiminut.
Kun ilmat lämpenee, niin irrotan sen myös ja tutkin, mitä pitää sisällään. Mutta jos jollakin on vinkkejä, että mikä voisi olla vika, niin kuulen mielelläni!
Kun ilmat lämpenee, niin irrotan sen myös ja tutkin, mitä pitää sisällään. Mutta jos jollakin on vinkkejä, että mikä voisi olla vika, niin kuulen mielelläni!
Mitä tehdä, kun kursori on vielä keskellä näyttöruutua, vaikka hiirimaton reuna tuli jo vastaan...
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 10:17 am
- Viesti:
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Samaten kaikki puulämmitteiset saunat menee kieltoon. Niihin on kyllä suunniteltu jotain hiukkassuodatinta piipun nokkaan. Sama kohtalo on kaikilla pienkoneillakin, jotka toimivat bensalla.paspe kirjoitti: ↑Ti Helmi 01, 2022 5:39 pm https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... 5f9ea95846
Kohta ne nämäkin kielletään..
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 4477
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Siinä on se jälkijäähdytys, puhaltaa ilmaa ja taitaa vesipumppukin käydä jonkun aikaa. Liekö asennettu sellaiseen paikkaan, että ääni kantautuu sopivasti runkoa pitkin.boxer2000 kirjoitti: ↑Ti Helmi 01, 2022 5:04 pm Nyt vuorostaan hiljeni työ-Transitista tehdasasennettu Eberi! Vähän kovaääninen se oli käydessään ja tänä talvena myös usein sillä lämmitin. Kello käynnistyy mutta muuten laite on ihan mykkä. Jo useamman vuotta sitten, kun auton sammutti, niin Eberi piti kovaa jurinaa jonkin aikaa, ennen kuin hiljeni. Mutta muuten on toiminut.
Kun ilmat lämpenee, niin irrotan sen myös ja tutkin, mitä pitää sisällään. Mutta jos jollakin on vinkkejä, että mikä voisi olla vika, niin kuulen mielelläni!
Eberin käynnistyessä pitäisi alkaa kuulumaan polttoainepumpun tikitys sekä palopuhaltimen testi, vesipumppukin taidetaan kokeilla. Eli jos joku noista ei toimi niin laite ei käynnisty. Äly taitaa mitata pumpun ja puhaltimen virtaa ja näin todeta toimivuuden. Anturiviat tai hehkun vika hankalampia todeta purkamatta.
Viikkokellolla saisi vikakoodin, muuten joutuu viemään testeriin.
Se alkuperäinen pumppu on hiiliharjaton, mutta palopuhallin harjallinen, ainakin ykkösmallissa. Omaani vuosituhannen alkupuoliskon ykkösmallin hydroniciin laitoin yleismallisen vesipumpun ja se kelpasi älylle.
-
- Viestit: 658
- Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Mielenkiintoista... Valitettavasti ei päässyt lukemaan varsinaisia tuloksia. Esim. se kuinka tyhjäkäynnin ja lisälämmittimen päästö vertautuvat jos otetaan huomioon niiden lämmön tuotto. Rouvan Astrassa (bensa, 1.4 t) on lisälämmitin ja eipä siitä juuri muuta haisua tai savua erotu paitsi vesihöyry ja kova äänisaateena melkoinen kohina. Ja on aika mukava, kylmiltään ko lähtee -10 asteen pakkasilla ni 3-4 km ajon jälkeen moottorin lämpö on normaali. Paljonko vajaalämpöisellä moottorilla ajelu sit aiheuttaa päästöjä?paspe kirjoitti: ↑Ti Helmi 01, 2022 5:39 pm https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... 5f9ea95846
Kohta ne nämäkin kielletään..
Harmi ettei voi lukea juttua, jotta vois kritisoida
Toista oli muinoin meikäläisen Saab 9-5 Ooppelin tiiselillä + Eberi joka veteli viimesiään. Kyl oli savua ja katkua, kaiken lisäksi kun eperi oli näitä jotka lupaa kysymättä käynnistyivät niin joskus parkkihallista tuli kiire pois kun ympäristö alko peittymään savuverhoon
- Matsikka
- Viestit: 16237
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Mun pikktransiitissa on Eberi. Kylmää autoa/moottoria ei sillä pysty lämmittämään. Ei tunnu virta riittävän.
Kylmällä moottorilla, moottorin käydessä se toimii, onneksi että saa vähän lämppäristäkin lämmintä.
Tavaratilassa on 4 Kw ilma-Webasto, sillä saa kopin ja tavaratilan äkkiä lämpöiseksi jos niin haluaa.
Kylmällä moottorilla, moottorin käydessä se toimii, onneksi että saa vähän lämppäristäkin lämmintä.
Tavaratilassa on 4 Kw ilma-Webasto, sillä saa kopin ja tavaratilan äkkiä lämpöiseksi jos niin haluaa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
- Matsikka
- Viestit: 16237
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Ihmeiren aika ei oo ohi…….
Monen vuoren tauon jälkehen kokeilin laittaa Eberin lämmittämähän moottoria -18˚ pakkaasella. Peijakas, sehän toimi ja vartin päästä huono kylmäkäynnistyjä-Ransiitti hörähti mukavasti käyntihin.
Vika oli korjaanntunu, vissihin ajamalla
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 6696
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Tai olisiko akku vaihdettu uudempaan tällä välillä?
- Matsikka
- Viestit: 16237
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Sitäkin mietin….mutta muutamaan vuoteen ei siihenkään oo kajottu. Ei kovin uusi voi olla.
Tuntuu koppero lataavan aika hyvin, vaikka kaikki virrankuluttajat laittaa päälle, niin latausjännite nousoo iloisesti jo tyhjäkäynnilläkin.
Mutta tosi huono kylmäkäynnistyjä on.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 607
- Liittynyt: To Heinä 17, 2014 9:27 pm
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Kiitos vinkeistä! Tämä Transit on vm. 2001, eli saman ikäinen on Eberi, kuin sinulla?! Kyllä nuo tikitykset ja puhallin äänet on olleet selkeitä, ja laitteen lämmittäessä autoa, on siitä kuulunut selvä hurina vähän pidemmällekin.jussi77 kirjoitti: ↑Ke Helmi 02, 2022 8:24 amSiinä on se jälkijäähdytys, puhaltaa ilmaa ja taitaa vesipumppukin käydä jonkun aikaa. Liekö asennettu sellaiseen paikkaan, että ääni kantautuu sopivasti runkoa pitkin.boxer2000 kirjoitti: ↑Ti Helmi 01, 2022 5:04 pm Nyt vuorostaan hiljeni työ-Transitista tehdasasennettu Eberi! Vähän kovaääninen se oli käydessään ja tänä talvena myös usein sillä lämmitin. Kello käynnistyy mutta muuten laite on ihan mykkä. Jo useamman vuotta sitten, kun auton sammutti, niin Eberi piti kovaa jurinaa jonkin aikaa, ennen kuin hiljeni. Mutta muuten on toiminut.
Kun ilmat lämpenee, niin irrotan sen myös ja tutkin, mitä pitää sisällään. Mutta jos jollakin on vinkkejä, että mikä voisi olla vika, niin kuulen mielelläni!
Eberin käynnistyessä pitäisi alkaa kuulumaan polttoainepumpun tikitys sekä palopuhaltimen testi, vesipumppukin taidetaan kokeilla. Eli jos joku noista ei toimi niin laite ei käynnisty. Äly taitaa mitata pumpun ja puhaltimen virtaa ja näin todeta toimivuuden. Anturiviat tai hehkun vika hankalampia todeta purkamatta.
Viikkokellolla saisi vikakoodin, muuten joutuu viemään testeriin.
Se alkuperäinen pumppu on hiiliharjaton, mutta palopuhallin harjallinen, ainakin ykkösmallissa. Omaani vuosituhannen alkupuoliskon ykkösmallin hydroniciin laitoin yleismallisen vesipumpun ja se kelpasi älylle.
Mitä tehdä, kun kursori on vielä keskellä näyttöruutua, vaikka hiirimaton reuna tuli jo vastaan...
-
- Viestit: 4477
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Jos käynnistys tyssää hetimiten eikä kokeile edes puhallinta tai pummpua niin olisko äly sökö?
Jos se koekäyttää pumpun ja puhaltimen ja vasta sitten sammuu niin sitten niistä jompi kumpi.
Jos taas etenee niin pitkälle että polttoainepumppukin kerkee tikittämään jonkun aikaa ja puhallinkin alkaa hissukseen puhaltamaan niin ollaan edetty hehkutukseen. Jos ei syty niin keskeyttää. Hehkussa mahdollinen vika.
Jos kuulee että syttyy ja vauhti kiihtyy kunnes sammuu niin joko vesi ei kierrä ja ylikuumenee tai lämpötila-anturi on rikki. Anturit on sekä tuli, että lähtöpuolella.
Kellon toimintahan ei ole kiinni siitä lämmittimestä, ainoastaan virtansa se kello saa siltä lämmittimeltä ja antaa sinne sen käskyn käydä yhteen nastaan. Käskyn voi antaa millä tahansa releellä tai kytkimellä.
Viikkokellolle tuodaa joitakin lisäkarvoja ja se osaa kertoa vikakoodin ja sillä saa lukittuneen lämmittimen avattua.
Jokusen kerran irrotin lämmittimen golfin etupyörän etupuolen kotelosta ja aina tietty talvikelillä tai vähintään syyskelillä. Aina se vaan heräsi eloon melko pienillä jutuilla. Ekalla kerralla oli hankaluuksia saada hapettuneet pultit auki ja yhteen kohtaan jouduin korjaamaan kemiallisella metallilla, mikä sekin kesti hyvin.
Kerran kun se taas meni mykäksi olin jo tilaamassa binaria, mutta päätin sittenkin vielä tutkia ja oli siitä liittimen luota plussa poikki. jatkoabikolla sillonkin sen herätin irrottamatta. Kaikkinensa olin ihan tyytyväinen vaikka sitä jonkin verran sai koplia. Missään nimessä ei olisi kannattanut teettää, kalliiksi tulisi.
Korjaamot ei tahdo noita avata, koska on epävarmaa tuleeko se kuntoon ja miten kauan se kestää. Aiheuttaa ikäviä tilanteita jos se hajoaa uudestaan kohta jostakin muusta syystä. Siksi laittavat mielellään uuden tilalle niin sille voi antaa jonkinlaisen takuunkin.
Jos se koekäyttää pumpun ja puhaltimen ja vasta sitten sammuu niin sitten niistä jompi kumpi.
Jos taas etenee niin pitkälle että polttoainepumppukin kerkee tikittämään jonkun aikaa ja puhallinkin alkaa hissukseen puhaltamaan niin ollaan edetty hehkutukseen. Jos ei syty niin keskeyttää. Hehkussa mahdollinen vika.
Jos kuulee että syttyy ja vauhti kiihtyy kunnes sammuu niin joko vesi ei kierrä ja ylikuumenee tai lämpötila-anturi on rikki. Anturit on sekä tuli, että lähtöpuolella.
Kellon toimintahan ei ole kiinni siitä lämmittimestä, ainoastaan virtansa se kello saa siltä lämmittimeltä ja antaa sinne sen käskyn käydä yhteen nastaan. Käskyn voi antaa millä tahansa releellä tai kytkimellä.
Viikkokellolle tuodaa joitakin lisäkarvoja ja se osaa kertoa vikakoodin ja sillä saa lukittuneen lämmittimen avattua.
Jokusen kerran irrotin lämmittimen golfin etupyörän etupuolen kotelosta ja aina tietty talvikelillä tai vähintään syyskelillä. Aina se vaan heräsi eloon melko pienillä jutuilla. Ekalla kerralla oli hankaluuksia saada hapettuneet pultit auki ja yhteen kohtaan jouduin korjaamaan kemiallisella metallilla, mikä sekin kesti hyvin.
Kerran kun se taas meni mykäksi olin jo tilaamassa binaria, mutta päätin sittenkin vielä tutkia ja oli siitä liittimen luota plussa poikki. jatkoabikolla sillonkin sen herätin irrottamatta. Kaikkinensa olin ihan tyytyväinen vaikka sitä jonkin verran sai koplia. Missään nimessä ei olisi kannattanut teettää, kalliiksi tulisi.
Korjaamot ei tahdo noita avata, koska on epävarmaa tuleeko se kuntoon ja miten kauan se kestää. Aiheuttaa ikäviä tilanteita jos se hajoaa uudestaan kohta jostakin muusta syystä. Siksi laittavat mielellään uuden tilalle niin sille voi antaa jonkinlaisen takuunkin.
-
- Viestit: 607
- Liittynyt: To Heinä 17, 2014 9:27 pm
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Juu, tämä Eberi ei sano nyt mitään, eli on ihan mykkä! Ei mitään pihausta tai tikitystä! Kello vain käy. Oikeastaan en edes tiedä, miten pitkälle tätä voisi ajastaa. Täytyisi varmaan lukea käyttöohjekirjaa...? Laite on auton alla jossakin, eli ei tee mieli mennä sinne makailemaan talvikelillä. Tai katsotaan, mitä viikonloppuna keksin...?!jussi77 kirjoitti: ↑To Helmi 03, 2022 5:47 pm Jos käynnistys tyssää hetimiten eikä kokeile edes puhallinta tai pummpua niin olisko äly sökö?
Jos se koekäyttää pumpun ja puhaltimen ja vasta sitten sammuu niin sitten niistä jompi kumpi.
Jos taas etenee niin pitkälle että polttoainepumppukin kerkee tikittämään jonkun aikaa ja puhallinkin alkaa hissukseen puhaltamaan niin ollaan edetty hehkutukseen. Jos ei syty niin keskeyttää. Hehkussa mahdollinen vika.
Jos kuulee että syttyy ja vauhti kiihtyy kunnes sammuu niin joko vesi ei kierrä ja ylikuumenee tai lämpötila-anturi on rikki. Anturit on sekä tuli, että lähtöpuolella.
Kellon toimintahan ei ole kiinni siitä lämmittimestä, ainoastaan virtansa se kello saa siltä lämmittimeltä ja antaa sinne sen käskyn käydä yhteen nastaan. Käskyn voi antaa millä tahansa releellä tai kytkimellä.
Viikkokellolle tuodaa joitakin lisäkarvoja ja se osaa kertoa vikakoodin ja sillä saa lukittuneen lämmittimen avattua.
Jokusen kerran irrotin lämmittimen golfin etupyörän etupuolen kotelosta ja aina tietty talvikelillä tai vähintään syyskelillä. Aina se vaan heräsi eloon melko pienillä jutuilla. Ekalla kerralla oli hankaluuksia saada hapettuneet pultit auki ja yhteen kohtaan jouduin korjaamaan kemiallisella metallilla, mikä sekin kesti hyvin.
Kerran kun se taas meni mykäksi olin jo tilaamassa binaria, mutta päätin sittenkin vielä tutkia ja oli siitä liittimen luota plussa poikki. jatkoabikolla sillonkin sen herätin irrottamatta. Kaikkinensa olin ihan tyytyväinen vaikka sitä jonkin verran sai koplia. Missään nimessä ei olisi kannattanut teettää, kalliiksi tulisi.
Korjaamot ei tahdo noita avata, koska on epävarmaa tuleeko se kuntoon ja miten kauan se kestää. Aiheuttaa ikäviä tilanteita jos se hajoaa uudestaan kohta jostakin muusta syystä. Siksi laittavat mielellään uuden tilalle niin sille voi antaa jonkinlaisen takuunkin.
Näin olen myös itse asian ajatellut, että korjaamot ei halua näitä vanhoja kunnostaa, kun toimita jää epävarmaksi ja asiakkaat saattavat alkaa vaatimaan takuita ja tuotevastuuta korjaustyölle ja laitteen toiminnalle. Mutta on kyllä kylmä auto pakkaskelillä tämän ikäinen dieseli ilman toimivaa lisälämmitintä.
Mitä tehdä, kun kursori on vielä keskellä näyttöruutua, vaikka hiirimaton reuna tuli jo vastaan...
-
- Viestit: 352
- Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 8:31 pm
- Paikkakunta: muu suomi
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Vikakoodit kannattaa aina lukea ennenkui alakaa vaihhteleen osia.
-
- Viestit: 316
- Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
- Paikkakunta: kainuu
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
nuitten kanssa jonkin verran kanssa painineeena.
jos kyseessä eberi ja mitään ei tapahdu eli käynnistäessä ei polttimen puhaltimen ääntä kuulu niin lämppärin kortti on rikki.
jos kuuluu puhaltimen ääni ja sitte polttoainepumpun nakutus ni sitte palo anturi
jos poltin syttyy ja noin minuutin sisälläb sammuu ni vesipumppu
tuossapa pikaohjeet
ja nuissa ebereissä on paljon aivovikoja
just tänään selvittelin kaverin rintteristä moista ja järkevin oli kustannuksiltaan vaihtaa uusi
jos kyseessä eberi ja mitään ei tapahdu eli käynnistäessä ei polttimen puhaltimen ääntä kuulu niin lämppärin kortti on rikki.
jos kuuluu puhaltimen ääni ja sitte polttoainepumpun nakutus ni sitte palo anturi
jos poltin syttyy ja noin minuutin sisälläb sammuu ni vesipumppu
tuossapa pikaohjeet
ja nuissa ebereissä on paljon aivovikoja
just tänään selvittelin kaverin rintteristä moista ja järkevin oli kustannuksiltaan vaihtaa uusi
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
-
- Viestit: 607
- Liittynyt: To Heinä 17, 2014 9:27 pm
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Uusi lämppärin kortti vai uusi lämppäri? (Binar)mh jkl kirjoitti: ↑Pe Helmi 04, 2022 12:34 am nuitten kanssa jonkin verran kanssa painineeena.
jos kyseessä eberi ja mitään ei tapahdu eli käynnistäessä ei polttimen puhaltimen ääntä kuulu niin lämppärin kortti on rikki.
jos kuuluu puhaltimen ääni ja sitte polttoainepumpun nakutus ni sitte palo anturi
jos poltin syttyy ja noin minuutin sisälläb sammuu ni vesipumppu
tuossapa pikaohjeet
ja nuissa ebereissä on paljon aivovikoja
just tänään selvittelin kaverin rintteristä moista ja järkevin oli kustannuksiltaan vaihtaa uusi
Mitä tehdä, kun kursori on vielä keskellä näyttöruutua, vaikka hiirimaton reuna tuli jo vastaan...
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2021 7:55 pm
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Aina kannattaa varmistaa että laite ei ole lukittu ennen kuin alkaa isommin purkamaan. Kellollisessa riittää sulakkeen irroitus ja canväylään liitetyissä usein tarvitaan auton vikamuistiin kajoamista.
Juu, tämä Eberi ei sano nyt mitään, eli on ihan mykkä! Ei mitään pihausta tai tikitystä! Kello vain käy. Oikeastaan en edes tiedä, miten pitkälle tätä voisi ajastaa. Täytyisi varmaan lukea käyttöohjekirjaa...? Laite on auton alla jossakin, eli ei tee mieli mennä sinne makailemaan talvikelillä. Tai katsotaan, mitä viikonloppuna keksin...?!
Näin olen myös itse asian ajatellut, että korjaamot ei halua näitä vanhoja kunnostaa, kun toimita jää epävarmaksi ja asiakkaat saattavat alkaa vaatimaan takuita ja tuotevastuuta korjaustyölle ja laitteen toiminnalle. Mutta on kyllä kylmä auto pakkaskelillä tämän ikäinen dieseli ilman toimivaa lisälämmitintä.
Itse lämmittimen viat on helppoja korjata. Suurin syy häiriöihin on karsta lämmönvaihtimessa/ pilotti tukossa. Silloin kunnostus ei maksa kuin tiivisteet ja aikaa.
Fordson major
Ford county 654
Ford 7700
Ford county 654
Ford 7700
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Huhti 21, 2018 10:25 am
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Muutaman tyyppisiä lämmittimiä olen vaihtanut ja purkanut. Toyotan oma Eberspächer on ollut viimeisin murhe ja edellisessä autossa Webaston Thermotop C. Mielestäni Thermotop C on laite, jonka laittaisin kaikkiin autoihin ja vempeleisiin, joissa sitä voi tarvita. Se täytyy olla miehen suunnittelema, koska se on niin helppo purkaa ja kasata. Sen kortille ei kyllä pysty tekemään mitään maallikkona, mutta korjaus asiantuntevassa liikkeessä ei maksa hirmuisesti. Lisäksi Ebay:sta saa unkarilaisen hemmon tekemiä kortteja, jotka ovat edullisia ja toimivat hyvin. Monet Webaston osat voi sepittää kuntoon itse. Esim. poltin torven saattaminen uuden veroiseksi ei maksa kuin muutaman euron ja aikaa odottaa uusi palohuopa kiinasta. Suurin vaiva on kun joutui etsimään montullista tallia, että saa sen alta pois. Pakuissa vissiinkin aika usein asennettu alle. Autopalstoilla keskustellaan paljon aiheesta ja vioista sekä niiden korjaamisesta. Eberspächereiden (ainakin Toyotan) ohjauskortin viat ovat aika yleisiä. Kortit ovat törkeen hintasia. Niidenkin korjaukseen on olemassa keinoja. Jos kolvi pysyy kädessä, niin siitäkään ei tartte maksaa. Yleisin vika kortilla vaikuttaisi olevan se, että 14 pinnisen ohjausliittimen kolvaukset irtoavat. Oma askartelu on siinä, että ne saa esiin. Ensin täytyy varovasti poistaa liittimen kohdalta punainen hartsimassa. Tämän jälkeen kun varovasti puhdistaa hammasharjalla kortin pintaa ohjausliittimen kohdalta, niin kolvaukset ovat esillä. Kun ottaa kännykällä suurennetun kuvan, niin niistä yleensä paljastuu tummia rinkuloita kortin ja kolvauksen välistä. Viidessä D5Z-H:n kortissa olen havainnut moisia. Joissakin korteissa on ollut jopa irtonaisia pinnejä. Kolvilla lämpöä ja uutta tinaa, niin monet kortit saa tällä tavoin kuntoon. Lämmönkestävällä silikonilla sitten uudet massat suojaksi. Rassooja niminen tyyppi Youtubessa on tehnyt tästä hyviä videoita, joita kannattaa vilkasta. Sitten on asia erikseen, jos kortin komponentteja on rikki. Niille en ainakaan minä taida mitään. Toyotan kortti sijaitsee kuumassa kohdassa ja kolvaukset eivät tykkää lämpötilan vaihteluista. Muiden korteista en niinkään tiedä.
Ensimmäisenä kuitenkin tekisin kaikkia lämmittimiä diagnosoidessani, että yllä jonkun kuvaamalla tavalla ottasin sulakkeet pois ja laittasin jonkin ajan päästä takasin. Se jättää vikakoodit kortin muistiin, mutta lukko aukeaa. Kaikista ei aukea, mutta esim. Toyotan lämmittimissä tuntuu toimivan ja sanoin Eberspächer D5S:ssä. Samoin jänniteohjatuista Thermotop C:stä lukko aukeaa.
Ensimmäisenä kuitenkin tekisin kaikkia lämmittimiä diagnosoidessani, että yllä jonkun kuvaamalla tavalla ottasin sulakkeet pois ja laittasin jonkin ajan päästä takasin. Se jättää vikakoodit kortin muistiin, mutta lukko aukeaa. Kaikista ei aukea, mutta esim. Toyotan lämmittimissä tuntuu toimivan ja sanoin Eberspächer D5S:ssä. Samoin jänniteohjatuista Thermotop C:stä lukko aukeaa.
-
- Viestit: 4381
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Webasto vai Eberspächer?
Se eberin massan raapiminen on haastavaa. Helpointa leikata alumiinikansi auki siitä liittimen kohdalta. Yläkautta jos raapii nii tulee helpolla kerrannaisvaikutuksia.
Joo Thermotoo C/D/E on ylivoimaisesti paras lämmitinmalli. Idioottivarma. Tosin sen valmistushan loppui 5v sitten. Nykyisestä EVO mallista ei ole mulla yhtä asennusta kummempaa kokemusta.
Ohjainlaitteenkin saa maallikko kuntoon 90%:ssa tapauksista. Vika on näet lähes aina siinä lämpösensorissa joka ruuvilla&clipsulla kiinni lämmittimen palopesässä.
Huonoa Webastossa on varaosien hinnoittelu, mutta ei niitä annata Suomesta ostaa. Saksan Ebayssä hinnat on puolet kotimaan hinnoista.
Joo Thermotoo C/D/E on ylivoimaisesti paras lämmitinmalli. Idioottivarma. Tosin sen valmistushan loppui 5v sitten. Nykyisestä EVO mallista ei ole mulla yhtä asennusta kummempaa kokemusta.
Ohjainlaitteenkin saa maallikko kuntoon 90%:ssa tapauksista. Vika on näet lähes aina siinä lämpösensorissa joka ruuvilla&clipsulla kiinni lämmittimen palopesässä.
Huonoa Webastossa on varaosien hinnoittelu, mutta ei niitä annata Suomesta ostaa. Saksan Ebayssä hinnat on puolet kotimaan hinnoista.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Ratty, Semrush [Bot], tiko ja 33 vierailijaa