MF 575 hehku

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

mahu
Viestit: 105
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 1:06 pm
Viesti:

MF 575 hehku

Viesti Kirjoittaja mahu »

Alkaa oleen taas se aika ku pitää hehkuttaa. Traktorissa on ns. imusarjahehku jonne menee polttoaineputki. Testasin että hehku antaa noin 3,5ohm lukemia ja hehkuu punaista koko matkalta. Putkestakin tulee polttoainetta kun painoi käsipumpusta putki irti. Irroittaessa putkea ei tullut kuin tippa. Putkessa taitaa olla kesälaatua vielä. Hehkutin varmaan 30s mutta mitään poksahdusta tai muita ääniä en kuullut. En muista kuulleeni koskaan tässä traktorissa mutta esim Fiat 640 poksahtelee todella selkeäski.

Mitäs vielä voisi testata? Toissapäivänä -10 asteessa ja vajaan tunnin lohkolämppäri kiinni lähti heikosti käyntiin. Imusarjassa on jokin tulppa hehkun vieressä, voiskohan siitä tarkistaa syttyykö imusarjassa?
Tumppi 865
Viestit: 5191
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kyllä sen viereisen tulpan voi avata ja seurata siitä hehkun toimintaa.
Ennen hehkuttamista voi käsipumpulla pumpata, niin varmistiuu hehkun aineen saanti.
Lemmy
Viestit: 1836
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Sinne ei taida tulla polttoainetta ennen kuin startti pyörittää pumppua, joten ei voi poksahtaa?

Näissä on kai yleensä se korkea 125 Ah akku, jossa kylmäkäynnistysvirraksi ilmoitettu 430 A. Se pyörittää kylmällä aika laiskasti ja perkinssi hyötyisi reippaasta pyörityksestä käynnistyksessä. Itellä sellaiset mustat akut, joissa 720 A kylmäkäynnitysvirta. Hyödyn huomaa selvästi. Itse asiassa ennen usein ensimmäisillä kylmillä moottori ei jaksanut pyörähtää ympäri lainkaan, kun nestettä oli häipynyt kesän aikana ja en ollut muistanut tarkistaa ja lisätä. Näistä mustista ei sitten taas näe nestepintaa kuoren läpi eli huono puolensa näissäkin.
mahu
Viestit: 105
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 1:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mahu »

Lemmy kirjoitti:Sinne ei taida tulla polttoainetta ennen kuin startti pyörittää pumppua, joten ei voi poksahtaa?.
Jaa, empäs tiedäkään, polttoaineputki tulee hehkulle yläkautta loivassa laskussa, joten olen ajatellut sen toimivan painovoimalla mitä nyt ikinä polttoainetta tarviikaan.

Tästä olis kyllä hyvä saada varmuus, olen jo päässäni suunnitellut jotain tunnistinta imusarjaan kertomaan milloin hehku on valmis, mutta jos sen tarkoitus onkin poksahtaa vasta startatessa niin sitten täytyy kai luottaa sekuntilaskuriin päässä.
veijola
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veijola »

Ilmanputsarin rakenteesta riippuen poksahdus kuuluu tai sitten ei
2xford4000
Viestit: 6113
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

moottorin käydessä putki täyttyy löpöllä yleensä pumpun/suuttimien paluupuolen kautta.. eli hehkutukseen on ainetta vain sen putken verran. siihen voi lisätä pienen säiliön. niitä myydään alan liikkeissä. mulla toises 4000 säiliö ja saa hehkutettua niin et posaus kuuluu toises pelkkä putki ja posausta ei saa kuulumaan.. lähtee kyllä hyvin silläkin.. mf voi tosiaan ottaa sen tulpan auki niin näkee kuin hehku toimii ja laskee mieles kuin kauan se polttaa.. siinä se hehkutuksen aika on.. tulppa jos ollu irti/tyhjänä niin joko koneen käydes tai käsipumpul otettava tulpan putken lähtöä hellälle ja kun löpö valuu niin kiinni.. muuten voi jäädä ilmatasku ja hehku ei saa ainetta. tämä riippuu hiukan koneesta ja hehkulle tulevan putken mutkista.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Lemmy
Viestit: 1836
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Joo en määkään tiedä miten sen kuuluisi toimia, katsonut vaan, että säiliötä ei ole niinkuin joissain laitteissa.
YxJampe
Viestit: 572
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Sellanen muistikuva että 500 sarjalaiseen massikkaan olis ollu valmis säiliöllinen muutossarja hehkuun. Itsellä kun oli 3060 niin ei siinäkään säiliöö ollut, välillä sen pussahduksen kuuli kun ennen hehkutusta pumppasi käsipumpulla. mikäli sattui muistamaan.
Osmo_
Viestit: 7184
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Btw tartteeko imusarjahehku ilmata kun polttoainesuodattimet vaihtaa? Ja vissiin IH:n tulppa tarttee sähkösestä siirtopumpusta huolimati moottorin pyöräytyksen et toussahtaa?
-Ozmo da Discovibrator-
Revi minut auki ja kokoa uudelleen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
mahu
Viestit: 105
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 1:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mahu »

Joo, tätä käsipumppausta jäin miettimään että siitä voisi olla apua, ainakin todistaisi hehkun toimivuuden jos sillä tossahtais, samalla vois miettiä sitä säiliötä. Tuskin niitä muutossarjoja enää mistään saa?
YxJampe
Viestit: 572
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Osmo_ kirjoitti:Btw tartteeko imusarjahehku ilmata kun polttoainesuodattimet vaihtaa?
Kyllä se on hyvä kattoo mitä sieltä putkesta tulee jos on ilman säiliöö oleva. Omassa massikassa ainakin tuli ilmaa.
mahu
Viestit: 105
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 1:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mahu »

Ja kyllä tuon omaniki ilmasin, ruuvi vähä löysällä ja käsipumpulla sihauttaa ilmat pois.
kalvaana
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

100-sarjassa oli vielä pieni säiliö sille imusarjahehkulle ja löpöä riitti vaikka miten pirkälle hehkulle.
Kumma, että sitä säiliötä ei enää ole 500-sarjassa.
Semmone säiliö kannattaa kyllä asentaa siihen, niin saa sen ehhkun oikeasti toimimaan. Sillä putkessa olevalla määrällä ei paljon lämpöä synny :oops:
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
mahu
Viestit: 105
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 1:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mahu »

Olisko kellään tietoa mistä moisia voisi saada? Edes tarvikeena. Yritin etsiä mutta en oikein löytänyt mitään. Tuo voisi näin lumikoneessa olla järkevä lisäys.
penttiko
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 5:42 pm
Paikkakunta: Paltamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja penttiko »

Eipä sieltä monesti mitään poksahdusta kuulu, kun polttoaineessa ei ole painetta, vaan valuu vapaasti hehkulle. Kun hehkuttaa n. 15 s, niin hehkun lämpö avaa venttiilin, jolloin polttoaine valuu kuumalle hehkulle ja syttyy palamaan. Jos vastus on kunnossa ja polttoainetta putkessa, niin tuo venttiili voi olla jumissa. Toiminta on paras tarkastaa katsomalla. Jos ei muuten näy, niin irroittamalla ilmanpuhdistimelta tuleva letku.
rekola
Viestit: 1490
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 3:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekola »

mahu kirjoitti:Olisko kellään tietoa mistä moisia voisi saada? Edes tarvikeena. Yritin etsiä mutta en oikein löytänyt mitään. Tuo voisi näin lumikoneessa olla järkevä lisäys.
Onko mahdollista laittaa pätkä isompaa putkea väliin varastoksi.
Osmo_
Viestit: 7184
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... 973e4745bb

http://www.ikh.fi/MF0794_HEHKUSAILIO_MF

Masinisti tekee tommosen itte :D Peltipurkin tekee tiiviiksi ja laittaa suutinten ylivuotoletkun väliin. Liitännät tankkiin meno, hehkulle meno ja suuttimilta tulo.
-Ozmo da Discovibrator-
Revi minut auki ja kokoa uudelleen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
MTI
Viestit: 272
Liittynyt: To Loka 03, 2013 4:52 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTI »

No ei kannata ite tehä tohon ikh:n hintaan :roll:
kimero
Viestit: 184
Liittynyt: To Marras 21, 2013 5:48 pm
Paikkakunta: pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kimero »

Noissa liekkihehkuissa on aika paljon eroja tuon poksahduksen suhteen, iteltä tuosta kromosomi transetista särkyi alkuperäinen hehku joka poksahti ihan kunnolla, vaihdoin uuden IKH:n tulpan joka hyvin lievästi vaan humahtaa kun liekki syttyy ja molemmat oli päällepäin samalaisia toisessa vaan luki ford.
mahu
Viestit: 105
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 1:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mahu »

Tuntuis olevan aika selvä tapaus. Otin hehkun vieressä olevan tulpan irti näkeäkseni mitä sielä tapahtuu. Noin 7s kohdalla hehku paloi jo täydellä kirkkaudella mutta mikään ei syttynyt 30sekunnin aikana. Kokeilin uudestaan ja 10s kohdalla painoin käsipumppua kerran niin iski heti liekin reiästä että kylkipellikin sai vähä nokea.

Täytyy säiliö väkertää hehkun yläpuolelle. Kumiletkua ja liittimiä metsästämään.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ari, Bj Andy, E_N, Google [Bot], maximus, transit, Viil@ri ja 45 vierailijaa