"DOLLYN" eli hinausapuvaunun käyttö

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Lukittu
lumivalmetti
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2014 1:46 pm
Viesti:

"DOLLYN" eli hinausapuvaunun käyttö

Viesti Kirjoittaja lumivalmetti » Ti Joulu 08, 2015 7:54 am

Eli hakureissu tulossa ja lainassa dolly missä kääntyvä alusta eli se osa mihin etupyörät tulee ja nyt jäi vaivaamaan että miten olette kiinnittäneet auton niin että etupyörät ovat lukitut sillä ohjaus lukkohan ei ole se mikä kestää sen. En tiedä onko kunnon remmit sille eli pyörän ympärille/päälle tuleva siihen tehty remmijuttu mutta se OHJAUKSEN lukitus kinnostaa. Mielellään linkillä jos löytyy kuvia

EDIT / Punaparta:
Otsikkoa muokattu vastaamaan sekä
aloittajan kysymystä, että ketjun sisältöä

romuipe
Viestit: 186
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 11:58 am
Paikkakunta: jyväskylän seutu
Viesti:

g

Viesti Kirjoittaja romuipe » Ti Joulu 08, 2015 9:43 am

ei tarvitse olla ratti lukossa, kunnolla vaan renkaista/vanteista
kiinni, kääntyy mutkissa helpommin

ylioyja
Viestit: 7008
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja » Ti Joulu 08, 2015 10:32 am

Eiköös rattilukon o hyvä olla auki, ettei hajoa suotta, vaikkei kai etupyörät
käännykään; eikös dollyn hinattavaa vasten oleva osa oo jäykkä.

lumivalmetti
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2014 1:46 pm
Viesti:

Auton kiinnitys DOLLY peräkärryyn

Viesti Kirjoittaja lumivalmetti » Ti Joulu 08, 2015 12:23 pm

niissähän on (kääntöpöytä) ja siksi kyselin jos sekä pöytä että auto kääntyy voiko seurata jotain hauskaa että saa hyvän vobblauksen aikaan

jpeltoma
Viestit: 1190
Liittynyt: Ke Syys 16, 2009 11:47 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpeltoma » Ti Joulu 08, 2015 1:57 pm

Ei sitä saa hinata kuin max 60 km/h. Mikä onkin ihan järkevää. Tiukkoja käännöksiä ei tietysti pysty tekemään, ettei dollyn renkaat/lokarit ota kiinni. Ja pitää sen mielessä, että peruuttamaan kyseisellä värkillä ei pysty.

lumivalmetti
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2014 1:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lumivalmetti » Ti Joulu 08, 2015 2:32 pm

jpeltoma kirjoitti:Ei sitä saa hinata kuin max 60 km/h. Mikä onkin ihan järkevää. Tiukkoja käännöksiä ei tietysti pysty tekemään, ettei dollyn renkaat/lokarit ota kiinni. Ja pitää sen mielessä, että peruuttamaan kyseisellä värkillä ei pysty.
Ja miksei voisi peruutta eihän tarvii muuta kuin tappi kääntöpöydän läpi ja ymmärtääkseni ohjaus pitää olla lukittu kun keran dollyssa on kääntö ja silloinhan ei mikään käänny paitsi kuski joka peruuttaa.
Vieläkin on vastaamatta miten ohjauksen pitää lukita ja tiedän että ei ohjauslukolla ja google ehdotuksia on turvavyöt tai rattilukko malli polkimien ratinvälinen biltema lukko.
Ei olisi taas pitänyt kysyä vaan remmit ohjausvarsiin kiinni ja sillä selvä

tese
Viestit: 349
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 12:29 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tese » Ti Joulu 08, 2015 2:57 pm

poistettu
Ferguson 35 -57

ylioyja
Viestit: 7008
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja » Ke Joulu 09, 2015 12:27 pm

lumivalmetti kirjoitti:
jpeltoma kirjoitti:Ei sitä saa hinata kuin max 60 km/h. Mikä onkin ihan järkevää. Tiukkoja käännöksiä ei tietysti pysty tekemään, ettei dollyn renkaat/lokarit ota kiinni. Ja pitää sen mielessä, että peruuttamaan kyseisellä värkillä ei pysty.
Ja miksei voisi peruutta eihän tarvii muuta kuin tappi kääntöpöydän läpi ja ymmärtääkseni ohjaus pitää olla lukittu kun keran dollyssa on kääntö ja silloinhan ei mikään käänny paitsi kuski joka peruuttaa.
Vieläkin on vastaamatta miten ohjauksen pitää lukita ja tiedän että ei ohjauslukolla ja google ehdotuksia on turvavyöt tai rattilukko malli polkimien ratinvälinen biltema lukko.
Ei olisi taas pitänyt kysyä vaan remmit ohjausvarsiin kiinni ja sillä selvä
Mitä tarkoittaa "tappi kääntöpöydän läpi"?

jake74
Viestit: 1300
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jake74 » Ke Joulu 09, 2015 12:51 pm

miksi ei voi peruttaa, rakenneha on samanlainen ku rekan täysperävaunussa mutta piennois koossa ja sillä pystyy peruuttaa :wink:

Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punaparta » Ke Joulu 09, 2015 1:06 pm

Rakenne on "samanlainen", kuin täysperävaunussa, missä kääntöpöytään on laitettu kääntökulman rajoittimet +/- 20 astetta ja kääntöpöytä on kumia.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...

rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu » Ke Joulu 09, 2015 6:24 pm


rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu » Ke Joulu 09, 2015 6:45 pm

Sidontaan on myös saatavana sellaisia liinahässäköitä joka tulee renkaan päälle. Eli tavallaan rengas jää pussiin.

Seuraavat ohjeet jo annettiin ketjun alussa.
Rengas sidotaan tiukasti kääntyvään lavaankiinni. Älä sido mistään ohjausvarsista.
Jätä varalta rattilukko auki.

Älä tee hinatessa liijan kiveriä kurveja ettei hinattava rutistu.

Yhdistelmää pystyy peruuttamaan aivan samoin kuin ka:n täysperävaunua tai traktorin vankkurikärriä, tosin varottava ettei käännä niin jyrkille mutkille että dollyn renkaat (lokasuojat) ottaa hinattavan kylkiin kiinni.
Älä laita mitään lukkotappia peruutuksen ajaksi.

Ja eiköhän se tuossakin kuljetuksessa ole otettava huomioon ajokortin riittävyys.

tessulandia

Viesti Kirjoittaja tessulandia » La Joulu 12, 2015 3:20 am

Tuo se onkin hauskaväline ,taitaapi olla ainoo mitä voi autonperässä vetää ilman kilpiä??
Laissa kun se luokitellaan "hinausapuvälineeksi" ,itsellä ei ole mutta kaverin kautta tutustunu

tese
Viestit: 349
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 12:29 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tese » La Joulu 12, 2015 9:57 am

tessulandia kirjoitti:Tuo se onkin hauskaväline ,taitaapi olla ainoo mitä voi autonperässä vetää ilman kilpiä??
Laissa kun se luokitellaan "hinausapuvälineeksi" ,itsellä ei ole mutta kaverin kautta tutustunu
Pitää kai nykyään rekisteröidä ja kilvittää?

Tuollapa juttua aiheesta

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... cddcf90369
Ferguson 35 -57

Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punaparta » La Joulu 12, 2015 11:05 am

tese kirjoitti:
tessulandia kirjoitti:Tuo se onkin hauskaväline ,taitaapi olla ainoo mitä voi autonperässä vetää ilman kilpiä??
Laissa kun se luokitellaan "hinausapuvälineeksi" ,itsellä ei ole mutta kaverin kautta tutustunu
Pitää kai nykyään rekisteröidä ja kilvittää?

Tuollapa juttua aiheesta

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... cddcf90369
Dollya nimenomaan ei rekisteröidä. Tulihan se tuossa toisessa ketjussakin ilmi.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...

tese
Viestit: 349
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 12:29 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tese » La Joulu 12, 2015 11:31 am

Punaparta kirjoitti:
tese kirjoitti:
tessulandia kirjoitti:Tuo se onkin hauskaväline ,taitaapi olla ainoo mitä voi autonperässä vetää ilman kilpiä??
Laissa kun se luokitellaan "hinausapuvälineeksi" ,itsellä ei ole mutta kaverin kautta tutustunu
Pitää kai nykyään rekisteröidä ja kilvittää?

Tuollapa juttua aiheesta

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... cddcf90369
Dollya nimenomaan ei rekisteröidä. Tulihan se tuossa toisessa ketjussakin ilmi.
Onkohan tuo taas niin varmaa?? Näitä kun ei ratkota eikä äänestetä Masinistipalstalla. :shock:

Liikenteen turvallisuusvirasto
TRAFI/33419/03.04.03.02/2010
Tieliikenneohje
Antopäivä: 30.12.2010
Voimassaoloaika: 1.1.2011-
Säädösperusta: Ajoneuvolaki 1090/2002, 17 §, 60 §, 50 b §
Kumoaa: -
Kohderyhmät: Katsastustoimipaikat
Liikenteen turvallisuusvirasto, PL 320, 00101 HELSINKI, FINLAND, puh. 020 618 500, Faksi 020 618 5095 www.trafi.fi
HINATTAVAN LAITTEEN REKISTERÖINTIKATSASTUS JA YKSITTÄISHYVÄKSYNTÄ
Ohjeen tarkoitus
Ohjeen tarkoituksena on selventää autolla vedettävien hinattavien laitteiden rekisteröintikatsastuksessa ja yksittäishyväksynnässä käytettäviä menettelyjä. Ohje ei koske muita kuin autolla vedettäviä hinattavia laitteita.
Hinattavan laitteen rekisteröinnistä on laadittu erillinen Trafin ohje hinattavan laitteen rekisteröinnistä.
Hinattavan laitteen määritelmä
Hinattava laite on auton perävaunu (O1- O4 luokka) tai muuhun moottorikäyttöiseen ajoneuvoon kuin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo, jota ei ole tarkoitettu henkilöiden tai tavaroiden kuljetukseen eikä matkailuun (ajoneuvolaki 17 §).
Rekisteröintivelvollisuus
Uutena käyttöönotettavat autoon kytkettävät hinattavat laitteet on rekisteröitävä 1.1.2011 alkaen. Tätä ennen käyttöönotettujen hinattavien laitteiden rekisteröinti on mahdollista 1.1.2011 alkaen, ja kaikkien tieliikenteessä käytettävien autoihin kytkettävien hinattavien laitteiden tulee olla rekisteröity 1.1.2015 alkaen (laki ajoneuvolain muuttamisesta 226/2009, voimaantulo 29.4.2009).
Muulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla kuin autolla vedettäviä hinattavia laitteita ei rekisteröidä, eikä myöskään rekisteröintikatsasteta tai yksittäishyväksytä.
Rekisteröintikatsastuksen tai yksittäishyväksynnän suorittaminen
Rekisteröintikatsastuksen tai yksittäishyväksynnän suorittamiseksi ajoneuvo on esitettävä katsastustoimipaikalle. Katsastustoimipaikka voi kuitenkin erityisestä syystä anoa lupaa katsastuksen suorittamiseksi muussa tarkoituksenmukaisessa paikassa (kts. ohje: Toimipaikan ulkopuoliset katsastukset).
Määräaikaiskatsastusvelvollisuus ei koske hinattavia laitteita (VN:n asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta annetun valtioneuvoston asetuksen 3 §:n muuttamisesta, 237/2009), joten käytettynä rekisteröintikatsastukseen esitettävälle ajoneuvolle ei tehdä määräaikaiskatsastusta vastaavaa kunnontarkastusta.
Ennen 29.4.2009 käyttöönotetut hinattavat laitteet
Ennen 29.4.2009 käyttöönotetut autoon kytkettävät hinattavat laitteet tulee rekisteröintikatsastaa ja rekisteröidä viimeistään 31.12.2014.
Hinattavan laitteen tekniset vaatimukset määräytyvät ajoneuvon käyttöönottoajankohdan mukaisesti. Ajoneuvon omistajan tulee antaa selvitys hinattavan laitteen käyttöönottopäivämäärästä
TRAFI/33419/03.04.03.02/2010 2/3
Trafin lomakkeella (liite1). Hinattavasta laitteesta on merkittävä rekisteröintikatsastuksessa KATSAan vähintään seuraavat tiedot:
-
valmistenumero
-
ajoneuvoluokka
-
ajoneuvoryhmä: hinattava laite
-
merkki
-
käyttöönottopäivämäärä
-
mitta- ja massatiedot
-
päällirakenne (esimerkiksi työmaakoppi, hakkuri tai murskain)
Rekisteröintikatsastuksessa tarkastetaan käyttöönottoajankohdan mukaisten pakollisten varusteiden olemassaolo, mutta ajoneuvolle ei tehdä kunnontarkastusta. Ajoneuvon teknisestä vaatimustenmukaisuudesta (jarrut, vetolaitteet, …) ei myöskään vaadita erillisiä dokumentteja.
29.4.2009-31.12.2010 välisenä aikana käyttöönotetut hinattavat laitteet
29.4.2009-31.12.2010 välisenä aikana ensimmäisen kerran käyttöön otetulta hinattavalta laitteelta on edellytetty yksittäis- tai tyyppihyväksyntää ennen käyttöä liikenteessä. Tällaista hinattavaa laitetta voidaan käyttää liikenteessä yksittäis- tai tyyppihyväksyttynä, mutta rekisteröimättömänä 31.12.2014 asti.
Autolla vedettävään hinattavaan laitteeseen sovelletaan samoja vaatimuksia kuin auton perävaunuihin. Jos autolla vedettävä hinattava laite ylittää tieliikenteessä yleisesti sallitut mitta- tai massarajat, ajoneuvolle on haettava Trafilta erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista annetun Liikenneministeriön päätöksen mukainen poikkeuslupa rekisteriin merkitsemistä varten.
Yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa on esitettävä ja kirjattava KATSAan vastaavat ajoneuvon tekniset tiedot kuin muustakin perävaunusta. Lisäksi erikoisehtoihin on kirjattava ajoneuvon päällirakenteen tyyppi (esimerkiksi työmaakoppi, hakkuri tai murskain).
1.1.2011 tai sen jälkeen käyttöönotetut hinattavat laitteet
1.1.2011 tai sen jälkeen ensimmäisen kerran käyttöön otettava hinattava laite on rekisteröitävä ennen käyttöä tiellä. Rekisteröinnin edellytyksenä on yksittäishyväksyntä, tai tyyppihyväksytylle ajoneuvolle rekisteröintikatsastus tai ennakkoilmoitus.
Autolla vedettävään hinattavaan laitteeseen sovelletaan samoja vaatimuksia kuin auton perävaunuihin. Jos autolla vedettävä hinattava laite ylittää tieliikenteessä yleisesti sallitut mitta- tai massarajat, ajoneuvolle on haettava Trafilta erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista annetun Liikenneministeriön päätöksen mukainen poikkeuslupa rekisteriin merkitsemistä varten.
Yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa on esitettävä ja kirjattava KATSAan vastaavat ajoneuvon tekniset tiedot kuin muusta perävaunusta. Lisäksi erikoisehtoihin on kirjattava ajoneuvon päällirakenteen tyyppi (esimerkiksi työmaakoppi, hakkuri tai murskain).
TRAFI/33419/03.04.03.02/2010 3/3
Valmistenumero
Kaikissa autoon kytkettävissä hinattavissa laitteissa, myös ennen 29.4.2009 käyttöönotetuissa, on oltava valmistenumero. Jos ajoneuvossa ei ole valmistenumeroa, katsastustoimipaikka antaa sellaisen. (kts. ohje Valmistenumeron antaminen katsastuksessa)
Hinattavan laitteen kytkennän hyväksyminen
Hinattavaa laitetta ei tarvitse esittää kytkentäkatsastukseen. Jos hinattavan laitteen kytkennän tulee olla katsastustoimipaikan hyväksymä (Liikenneministeriön päätös erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista 1715/1992 13 §), hinattavan laitteen erikoisehtoihin (Osa-alue: Yleinen) merkitään vaatimus vetoauton kytkinlaitteiden sopivuudesta hinattavan laitteen kytkinlaitteisiin, vaatimus vetäville akseleille vaadittavasta vähimmäismassasta, vetoauton moottoritehosta ja muista mahdollisista rajoituksista.
Tämä vastaa entistä käytäntöä hinattavien laitteiden kytkennästä ja kytkinlaitteiden lujuudesta annettua todistusta. Aiemmin annettu kytkentätodistus kelpaa rekisteröimättömille hinattaville laitteille niiden rekisteröintiajankohtaan saakka.
Mitkä eivät ole hinattavia laitteita?
Hinattavana laitteena ei voida pitää ajoneuvoa, joka on suunniteltu ja/tai rakennettu kuorman kuljetukseen soveltuvaksi. Tällainen ajoneuvo on perävaunu, vaikka sitä kuljetettaisiin tieliikenteessä kuormaamattomana (esimerkiksi päällystystyömaalla käytettävä veden kuljetukseen tarkoitettu säiliöperävaunu)
Joitain telamurskaimia on perinteisesti kuljetettu hinattavina laitteina vaihdettavalla irtoakselistolla. Akselistossa on yleensä 2-5 akselia ja sitä voidaan käyttää useissa erilaisissa murskaimissa. Akselistoa vedetään tyhjänä ilman murskainta vetoaisalla kytkettynä seuraavan murskaimen siirtoa varten. Murskaimen kytkennässä näitä on käsitelty hinattavan laitteen kokonaisuutena.
Murskaimen siirrossa käytettävä irtoakselisto tulee rekisteröidä 1.1.2011 alkaen liikenneministeriön erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista antaman päätöksen 1715/1992 14 § 1. momentin mukaiseksi erikoiskuljetuspuoliperävaunuksi, jolla voidaan kuljettaa jakamatonta kuormaa. Kuten muitakin perävaunuja, myös tällaista erikoiskuljetusperävaunua koskee määräaikaiskatsastusvelvollisuus. Kiinteällä akselistolla varustettu murskain on edelleen hinattava laite.
Björn Ziessler Osastonjohtaja
Erik Asplund Yksikönpäällikkö
Liitteet: Liite1

Ja http://www.trafi.fi/filebank/a/13224786 ... rointi.pdf
Ferguson 35 -57

Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punaparta » La Joulu 12, 2015 12:19 pm

Paljon asiaa asian vierestä. Tuo kaikki koskee hinattavia laitteita, mut tässä ketjussa käsitellään dollya. Dolly ei ole hinattavalaite, vaan se luokitellaan hinausvälineeksi, jota ei rekisteröidä. Eikä myöskään vakuuteta, koska sillä hinattavan ajoneuvon tulee olla vakuutettu.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...

tese
Viestit: 349
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 12:29 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tese » La Joulu 12, 2015 12:42 pm

Saattaapa kuulostaa saivartelulta mutta tieliikennelaki ei tunne määritelmää hinausväline. :)
On tullu vedeltyä Dollya ihan useampia satoja kilometrejä ja joskus jopa joutunu vetämään ihan tyhjänä ilman sen päällä olevaa vakuutettua ajoneuvoa. :shock:
Viimeksi muokannut tese, La Joulu 12, 2015 12:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ferguson 35 -57

Cultor
Viestit: 1433
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 5:13 pm

Viesti Kirjoittaja Cultor » La Joulu 12, 2015 12:52 pm

tese kirjoitti:Saattaapa kuulostaa saivartelulta mutta tieliikennelaki ei tunne määritelmää hinausväline. :)
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä tuntee hinausvälineet.
14 §
Ajoneuvon hinaaminen

1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.

2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty. Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi. Hinattavana olevan ajoneuvon kuljettajalla tulee olla tällaisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.

tese
Viestit: 349
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 12:29 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tese » La Joulu 12, 2015 1:06 pm

Cultor kirjoitti:
tese kirjoitti:Saattaapa kuulostaa saivartelulta mutta tieliikennelaki ei tunne määritelmää hinausväline. :)
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä tuntee hinausvälineet.
14 §
Ajoneuvon hinaaminen

1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.


2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty. Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi. Hinattavana olevan ajoneuvon kuljettajalla tulee olla tällaisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.
Ja saivartelu jatkukoon: En löydä tuosta esittämästäsi hinausväline sanaa muualta kuin sinun kirjottamanasi. Kummallista mutta lausutaanko jossakin sana apuvaunu sanaksi hinausväline. :D
Ferguson 35 -57

Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], korsteeni, Majestic-12 [Bot], mekanics, Punaparta, Stone, Velman ja 20 vierailijaa