MF 362 matalapainehydrauliikan merkkivalo

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Olli2
Viestit: 34
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:37 pm
Viesti:

MF 362 matalapainehydrauliikan merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Olli2 »

362-4 massikan kanssa tuli eteen sellainen juttu, että matalapainehydrauliikan merkkivalo syttyy ja ongelman aiheuttajaa ei meinaa löytyä. Tämä tapahtui ensimmäisen kerran noin kuukausi sitten ja silloin vaihdoin hydrauliikkaan ja vaihteistoon öljyt sekä suodattimet ja puhdistin myös imusiivilän. Nyt tänään syttyi uudelleen. Sammuu noin 1500 kierroksen kohdalla. Tämähän on aika simppeli kone ja matalapainehydrauliikkaa ei liene muuta kuin etuakselin tasauspyörästön lukon kytkentä. Mistähän vikaa pitäisi etsiä?
Sunjyr
Viestit: 140
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 8:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sunjyr »

Paine anturihan on testattu toimivaksi ja johdotus kunnossa?
Appiukon lusikka-haarukassakin valo paloi ja syyksi sit paljastui uupuneet pumput. Muutama kymmenen baarin paineet.

Kuhan ny höpisen.
Olli2
Viestit: 34
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:37 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olli2 »

Anturia en ole vielä testannut, joten siinä oikeastaan toivon vian olevan. Hydrauliikan paineitakaan en ole mitannut. Nostolaitteessa ja ulkopuolisessakin hydrauliikassa tuntuu olevan puhti kuitenkin tallella. Anturit (2 kpl) tässä on hydesuodattimen yhteydessä ja siinä kohtaahan ei paineita pitäisi ollakaan (paluusuodin).
cimo
Viestit: 2358
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cimo »

Olikos tuossa mallissa kaksi suodatinta tuolle hydrauliikalle ja sen lisäksi se imusiivilä? Ja kaikki on vaihdettu / putsattu?
Olli2
Viestit: 34
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:37 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olli2 »

Moottorin kyljessä jakopäässä olevan hydepumpun vieressä on yksi hydrauliöljyn suodatin. Imusiivilä löytyy peräkotelon pohjasta kolmella pultilla kiinni olevan lätkän alta. Nämä on siis putsattu/vaihdettu, jonka jälkeen vika hetkeksi katosi. Tämähän on vähän harvinaisempi melli, jossa on a4 236 moottori ja 8+2 vaihteisto. Peräpää on aika pitkälle sama kuin 165S tai 360 malleissa.
Lemmy
Viestit: 2077
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Olli2 kirjoitti:Anturit (2 kpl) tässä on hydesuodattimen yhteydessä ja siinä kohtaahan ei paineita pitäisi ollakaan (paluusuodin).
Nuo anturit vissiin ilmoittaa suodattimen tukkeutumisen. Kai siinä on kojetaulussa kaksi lamppua; toinen ilmoittaa tukkeutumisen ja toinen liian alhaiset paineet. 390 on ainakin konepeiton alla anturi noille paineille. Tuolla jotain kuvaa, vaikka ei olekaan ihan samanlainen systeemi:

http://www.haapasalontila.fi/MF390hyde.html

Yksi mahdollisuus on, että pumppu imee jakopäästä ilmaa risojen stefojen kautta, jolloin öljy menee vaahdoksi. Mulla oli näin vanhan pumpun kanssa, jonka laitoin 565 ferguun eli ei toiminut lainkaan. Tai sitten pumpun sisältä on tiiviste hajonnut tai on vain niin kulunut.

Eikö ohjaus käytä tätä samaa pumppua?
cimo
Viestit: 2358
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cimo »

Onko sinulla ohjekirjaa koneeseen?
Muistelisin, että siinä oli kaikkiaan kolme suodatinta/siivilää/sihtiä mitkä piti vaihtaa/putsata. Yksi oli sellainen perinteinen peltikuorinen panos moottorin päässä. Yksi paperinen takakyljellä ja yksi pestävä pohjassa. Se paperinen piti vaihtaa nokka alamäkeen ajettuna tai sitten piti päästää 10 litraa öljyjä pihalle ennen avaamista.

Tai sitten muistan väärin...
Olli2
Viestit: 34
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:37 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olli2 »

Kuvien perusteella pumppu ja suodatin näyttävät täyssin identtisille 390:n kanssa. Pitäisikö takakyljelläkin olla vielä vaihdettava suodatin? Putsasin vain pohjasta löytyvän imusihdin, mutta ei siellä kyllä mitään vaihdettavaa suodatin panosta ole. Perän ja vaihteiston osalta tämä malli on käsittääkseni jokseenkin sama kuin 165S tai 265.
cimo
Viestit: 2358
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cimo »

Tuolta Ruotsin Maskinisteista löysin väärän kielisen ohjekirjan. Kurkkaappa löytyykö sinulta tuo yksi patruuna vielä vaihdettavaksi:
Kuva
Kuva
Olli2
Viestit: 34
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:37 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olli2 »

Siis tuo kuvassa 52 oleva? Tätä ei ole tosiaankaan vielä vaihdettu. Vaihtaminen siis onnistuu öljyjä poistamatta, jos on nokka alaviistoon? Tämän jälkeen seuraava vaihdettava kohde lienee hydraulipumppu?
cimo
Viestit: 2358
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cimo »

Juuri tuota suodatinta tarkoitin, jos se vain traktoristasi löytyy.
Siten tuossa ohjeessa sanotaan, että joko laskee 10 litraa öljyä pois tai ajaa koneen nokka alamäkeen.

Eiköhän se tuon jälkeen ala valokin sammumaan.
Lemmy
Viestit: 2077
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Sekin on sitten pestävä suodatin eli ei tarvitse vaihtaa ellei rutussa. Näkyy jossain kuvassa tuossa 565 jutussa:

http://www.haapasalontila.fi/MF565hyde.html

Öljyt saa kätevästi ja puhtaana pois traktorista, kun laittaa hydelähtöön letkun pikaliittimellä ja antaa pumpata kanisteriin (toinen pää avoin). Ite en ole oikein uskaltanut kokeilla pelkän nokan alasajon kanssa.
Olli2
Viestit: 34
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:37 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olli2 »

No joo, nyt on vaihdettu tämä toinenkin imusuodatin, mutta eipä auttanut ongelmaan. Lienee pumppu sökö. Löysin netistä tällaisen edullisen turkkilaisen vaihtoehdon https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... inen-tuote Kannattaakohan sekaantua?
MOP
Viestit: 7530
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Voi se tuon rahan edestä kestää. Ja myös verkun alkuperäiset varaosat on myös enimmäkseen turkkilaisia. Jopa satasarjalaisiin. Ja eihän tuo ole kallis. Osta pois. :P
cimo
Viestit: 2358
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cimo »

Paljonko koneella on ajettu?

Jos sulla on mahdollisuus, niin mittaile/mittauta vähän hydrauliikan paineita ennen ostopäätöstä. Voihan se olla anturi vikaa tai anturin johto hankautunut jostain rikki.
Olli2
Viestit: 34
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:37 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olli2 »

Koneellahan ei ole ajettu kuin 2800 h. On ollut vanhalla papalla ja seisonut välillä pitkiä aikoja ladossa. Ei ole kuitenkaan huollettu parhaalla mahdollisella tavalla ja epäilen, että on likaisista öljyistä johtuva vika. Ilmenee sillä tavalla, että matalapainehydrauliikan merkkivalo sammuu öljyjen ollessa kylmänä n 1000 kierroksen kohdalla ja lämpimänä n. 1600 kierroksen kohdalla.
Lemmy
Viestit: 2077
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Ihan hyvän näköinen tuo Turkin pumppu.

Vanhaan pumppuunkin saa tiivistesarjan, joka maksaa sekin noin satasen. Vanhan pumpun voi purkaa ja katsoa olisiko siinä jokin selkeä vika. Hammasrattaan joutuu joka tapauksessa irroittamaan, joka on vaikein homma.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 11 vierailijaa