Majori yhtäkkiä kolmelle sylinterille, mkä syynä?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Powerman
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 5:34 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Majori yhtäkkiä kolmelle sylinterille, mkä syynä?

Viesti Kirjoittaja Powerman »

Maantieajossa lakkasi yhtäkkiä kolmossylinteri toimintansa. Polttoainetta näyttää menevän, kone käy samanlaisesti vaikka ottaa kolmosen paineputken irti.Suihkun muodosta ja laadusta ei tietoa.

Oma selitykseni olisi että suuttimessa roskaa..tiedä onko edes mahdollista.

Jollain hyviä ideoita mikä vaivana?!

Kyseessä Power majori jossa Traderin nelos kone.
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Tarkistitko ettei siinä ruiskuputkessa ole vuotoa.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Heitetään jotain muitakin vaihtoehtoja.
Venttiilini säätöruuvi pettänyt.
Elementti pumpussa voi olla juuttunut ylös. Taphtuu kylläkin yleenså pitkän seisokin jälkeen.
Roska paineventtiilissä.
Powerman
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 5:34 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Powerman »

Ei ole vuotoa missään. Venttiilit kävi itselläkin mielessä, silmämääsäisesti näyttivät olevan kunnossa eikä kone pahemmin nakuta.

Traktori seissyt pidemmän aikaa, viime kesänä otettu varovaiseen käyttöön, voisi siis olla pumpun elementti. Onko iso homma? Mistä löydän tämän paineventtiilin?
anglia67
Viestit: 623
Liittynyt: La Heinä 29, 2006 8:40 pm
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anglia67 »

Viime syksynä ostin -61 super majorin joka teki ovelan tempun.Ihmettelin erään käynnistyksen jälkeen kun kone ei käynyt kuin kolmella pytyllä.Työntötanko oli pompsahtanut keinuvivusta irti.Ei kun pistin tangon paikalleen ja taas pelitti.On pelannut sen jälkeen moitteetta.Olisko sinun traktorissa kuitenkin se ruiskutuspumpun mäntäosa juuttunut yläasentoon jos konetta on maantieajossa kierrätetty hiukan enemmän.
Viimeksi muokannut anglia67, Ti Huhti 03, 2007 9:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Haiseeko se palamattomalta polttoaineelta eli
vanhalta diiseliMersulta?
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Jos kerta venttiilit toimii oikein ja on oikeat välykset niin vika on varmaan pumpun puolla. Manuel tuohon heittikin ehdotuksia. Se kaulusventtiili on se missä suutinputki on kiinni. Jos aukaset sen niin varo ettei hilut putoo maahan.

Mutta ensiksikin, tuleeko sieltä suutinputkesta polttoainetta ollenkaan? Jos ei tule niin tarkasta ensin se kaulusventtiili. Harvemmin kyllä pyöriessä takertuu kiinni. Älä pyöritä konetta kun venttiili on irti, vaan katso onko venttiilin reikä selvä ja liikkuuko jousen alla oleva osa joka on elementin päässä. Pienillä kärkipihdeillä sitä voi nostaa ja pyörittää.

Jos tää on kunnossa niin pumpun kyljestä luukku auki ja tarkasta että kaikki männät heiluu. Näkee kyllä selvästi. Jos kolmosen elementti on jäänyt ylös, niin naputtele se varovasti alas. Katso että pumpun nokka-akseli on siinä asennossa ättä mäntä pääsee laskeutumaan alas. Naputtelu vaiheessa liikuttele säätötankoa niin mäntä paremmin irtoaa.

Samalla kun luukku on auki niin voit putsata sieltä kaikki ruosteet pois. Maaliruiskuun polttoainetta ja ruiskuttamaan. Paineilmalla lopuksi. Ota pumpun ylivuotoputken liitin auki putsauksen ajaksi ja huuhtelu pumppua niin kauan että ylivuotoputken kiinnitysreiästä tulee puhdas polttoaine. Lopuksi pistä pumpuun kupillinen moottoriöljyä. Voit siitä avonaisesta lunkusta sen sinne valutella.

Jos taasen polttoainetta tulee suutinputkestä samanverran kuin muistakin, vikaa saattaa olla suuttimessa. Kärki katkennut tai jotain muuta. Pumpun paineen näet selvästi jos sulla tai kaverilla on irtosuutin, niin laittaa sen putkenpäähän ja starttaa tai pyörittää konetta. Suuttimen kunnon näkee testerillä paikallaankin, mutta majorissa se on helppo irrottaa.

Jos polttoainepuoli näyttää olevan kunnossa, niin sitten ei muuta kuin tekemään ohivuotokoetta koneelle. Ennenkuin rupeaa konetta aukomaan, niin kannattaisi tää testi suorittaa. Selviää hyvin vuotaako männät tai venttiilit ja mikä ja kuinka paljon jne.

Tässä nyt vähän alkuun jotakin, palataan asiaan jos aihetta antaa.

Rassailun iloa Pääsiäispyhiksi.
Powerman
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 5:34 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Powerman »

Taitaa se haista mersulta, ja savuttaa hemmetisti! Sitä se tosin teki aikaisemminkin, mutta taitaa tehdä enemmän nyt.

Venttiilit näyttivät toimivan, käytin moottoria hetken ilman venttiilikoppaa ja tahdissa ne näytti liikkuvan. Täytyy vielä tutkia.

Haaverin tapahtumahetkellä kierroksia oli runsaasti.. :roll: Pumppukin on täysille ruuvattu...

Kaikista suutinputkista tulee mielestäni saman verran polttoainetta ulos, kolmossylinteristä kun ottaa irti niin ei vaan vaikuta moottorin käyntiin.
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Powerman kirjoitti:Taitaa se haista mersulta, ja savuttaa hemmetisti!
Sen takia mää kysyin, kun aattelin mersunhajun osottavan,
että polttoaine menee koneeseen mutta ei pala. Voiks suuttimessa olla
semmonen vika, että se laskee liian helposti läpi, ei tuu painetta,
ei sumuunnu, ei pala?
Minkä värinen savu?
fineline
Viestit: 188
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:25 pm
Paikkakunta: Tarvasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fineline »

Jos elementti juuttuu, kierrokset on silloin rajoittamattomissa :?:
Dieselistä tulee voimaa
DEUTZ D40S
DEUTZ D6005


Porukkakoneina Pikkunalle ja Zetor 6045
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Joo ! Vaikuttas nyt siltä että suutinta repimään irti.
Powerman
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 5:34 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Powerman »

fineline kirjoitti:Jos elementti juuttuu, kierrokset on silloin rajoittamattomissa :?:
Ei hyvältä kuulosta...

Savu on harmaata ja paksua, ei näy sinistä.
Powerman
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 5:34 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Powerman »

rastuhannu kirjoitti:Joo ! Vaikuttas nyt siltä että suutinta repimään irti.
Siispä suutinta repimään irti :)
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Sieltä kolmosesta voi puuttuua puristukset. Starttaa niin että pysäytysnuppi on ulkona. Huomaa heti jos joka sylinterissä on puristukset, tai yksi on joukosta poissa.
Kun ottaa tarpeeksi kierroksia niin männät alkavat pistelemään venttiileitä kiinni. Voi siinä käydä niinkin että joku on vääntynyt.

Ei elemetti kierroksiin vaikuta. Samalla systeemillä klytketään laivadieseleistä yksittäinen sylinteri pois jos tulee vaurio. Elementi lukitaan vain yläasentoon. Simmsin pumpussa ei mitään tällaista lukitusta ole.

Fordsonista ei siis itse elementti hirtä vaan se mäntämäinen osa pumpun runkoon.
Viimeksi muokannut Manuel, Ti Huhti 03, 2007 9:48 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Powerman kirjoitti:
fineline kirjoitti:Jos elementti juuttuu, kierrokset on silloin rajoittamattomissa :?:
Ei hyvältä kuulosta...

Savu on harmaata ja paksua, ei näy sinistä.
Mää aattelisin ton niin, että jos elementti, siis mäntä siinä, on
kiertymättömässä jumissa, niin se jumittaa säädön, siis kierrokset
karkaa tai niitä ei oteta.
Jos mäntä on juuttunu ylös, yks pytty ei saa ainetta, mutta muut
saattaa totella säädintä. Nyt kait säädin toimii?
Huonon suuttimen aine vissiin tulis harmaana savupiipusta ulos?
fineline
Viestit: 188
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:25 pm
Paikkakunta: Tarvasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fineline »

ylioyja kirjoitti:
Powerman kirjoitti:
fineline kirjoitti:Jos elementti juuttuu, kierrokset on silloin rajoittamattomissa :?:
Ei hyvältä kuulosta...

Savu on harmaata ja paksua, ei näy sinistä.
Mää aattelisin ton niin, että jos elementti, siis mäntä siinä, on
kiertymättömässä jumissa, niin se jumittaa säädön, siis kierrokset
karkaa tai niitä ei oteta.
Jos mäntä on juuttunu ylös, yks pytty ei saa ainetta, mutta muut
saattaa totella säädintä. Nyt kait säädin toimii?
Huonon suuttimen aine vissiin tulis harmaana savupiipusta ulos?
Ei voi totella, jos elementti jumissa hammastanko ei pääse kiertymään. Tää on kokekeiltu :D
Dieselistä tulee voimaa
DEUTZ D40S
DEUTZ D6005


Porukkakoneina Pikkunalle ja Zetor 6045
Powerman
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 5:34 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Powerman »

Uskaltaisin väittää että koneessa on puristukset kohdallaan, en ainakaan ole huomannut mitään erikoista kun käynnistää. Sen tosin huomaa että koneen kiihtyvyys vapaalla on huonoa sekä tahtoi sammuilla kun yritin ajaa(=siirtää).

Jotenkin tuntuisi siltä että kone ei saa tarpeeksi soppaa, mutta se ei taas selitä sitä että kone käy samanlaisesti 3-sylinterin paineputki irti.

Ei ymmärrä..
Jusi
Viestit: 595
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:23 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusi »

Elementin jousi poikki?
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Hei Fineline.

Kyllä se mäntä pystyy tahmiutumaan yläasentoon ja siitä huolimatta pyöriä, eli säätimen tanko liikkua. Ompi ollunna useampi sellainen tapaus.
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Jos se savu on harmaata voisko syynä olla kansitivisteen pettäminen, oletko katsonut jäähdytysnesteen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jarikos ja 51 vierailijaa