Levyjarru, liukutapit
-
- Viestit: 22731
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Levyjarru, liukutapit
Asiaa lienee käsitellyn
mutta tosiaan lauantaina passatin takapää sai uudet levyt, palat, liukutapit
liukutapit rasvasin nyt jos toistamiseen mölyrasvalla, harmaata hitaan paikan rasvaa siis.
Mukanahan tuli sellaisessa muovitillikassa punaista jäykkää rasvankyrsää. Joskushan noita ihmerasvoja tappeihin on tullut laitettua, mutta ikinä ei ole rasvaa tapeissa tavattu sitten taas kun on paikkoja ongelmien vuoksi auottu.
eli onko viisastenkiveä asiaan? Jatkossa nyt kun jarruosat alkaa olla joka kulmalla uutta niin taidan vuosittai ko paikat aukoa, putsata, rasvata, koska johtaahan tuo palojen epätasaseen kulumiseen jos tapit kinnaa. Takanahan ongelmaa VAGgineissa yleensä ollut, edessä ei oikein koskaan.
Jarrupalojen kitinäpellien laitosta olen luopunut, ne pahentaa takertelua. Satulankannattimen liukupinnat putsaan teräsharjalla ja viilalla. Joskus niihinkin on ihmevoiteita pantu, mutta eipä siellä vuoden päästä mitään ole jäljellä. Kokeiltu keraamiset ja kuparitahnat
mutta tosiaan lauantaina passatin takapää sai uudet levyt, palat, liukutapit
liukutapit rasvasin nyt jos toistamiseen mölyrasvalla, harmaata hitaan paikan rasvaa siis.
Mukanahan tuli sellaisessa muovitillikassa punaista jäykkää rasvankyrsää. Joskushan noita ihmerasvoja tappeihin on tullut laitettua, mutta ikinä ei ole rasvaa tapeissa tavattu sitten taas kun on paikkoja ongelmien vuoksi auottu.
eli onko viisastenkiveä asiaan? Jatkossa nyt kun jarruosat alkaa olla joka kulmalla uutta niin taidan vuosittai ko paikat aukoa, putsata, rasvata, koska johtaahan tuo palojen epätasaseen kulumiseen jos tapit kinnaa. Takanahan ongelmaa VAGgineissa yleensä ollut, edessä ei oikein koskaan.
Jarrupalojen kitinäpellien laitosta olen luopunut, ne pahentaa takertelua. Satulankannattimen liukupinnat putsaan teräsharjalla ja viilalla. Joskus niihinkin on ihmevoiteita pantu, mutta eipä siellä vuoden päästä mitään ole jäljellä. Kokeiltu keraamiset ja kuparitahnat
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 584
- Liittynyt: La Heinä 17, 2010 8:58 pm
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Kyllä se tuo juuri vuoden välein aukasu ja rasvaus varminta on. Ite myös kokeillu kaikki rasvat.Jokin rasva jos pysyy liukutapeissa,nii ne tapit on jumissa sit sen rasvan kuivumisen vuoksi.Liikkuvat kuitenki sen verran vähän et "äjähtävät".
-Kubota l2550-87
-Bobcat 322-03
-Kadett b -70
-Kaikkee muuta
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta,tuntuu vähän siltä,että turha työ menee hukkaan!
-Bobcat 322-03
-Kadett b -70
-Kaikkee muuta
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta,tuntuu vähän siltä,että turha työ menee hukkaan!
-
- Viestit: 5877
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Levyjarru, liukutapit
Ne pinnat voi jättää putsaamatta ja ottaa ennemmin mirkelillä palan rungosta sen verran pois, että se on sopivan väljä paikkaansa, pieni eläminen kun estää lisäjumit.Jammu kirjoitti: Jarrupalojen kitinäpellien laitosta olen luopunut, ne pahentaa takertelua. Satulankannattimen liukupinnat putsaan teräsharjalla ja viilalla.
Ja kun antaa niiden peltien olla paikoillaan ei palojen väljyys aiheuta kitinäänkään.
Tapeista taas KAIKKI ruoste pois ja rasvaa tilalle ja reilusti, sekä mieluiten uudet suojakumit ja miksei vaikka tapitkin.
Joissakin ovat rosterisia, saisivat olla kaikissa.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
- Viesti:
Olen ihmetellyt, että miten ne tapit saa jumimaan. Monessa vieraammassa autossa saa tapella tappeja liikkeelle, mutta omissa, joissa sipaistu rasvaa joskus vuosia takaperin, niin ei pienintäkään ongelmaa. Muodon vuoksi olen uusinut rasvat jarruhuollossa, mutta menisi varmaan samoillakin kymmenen vuotta ongelmitta.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Eiköhän se ole huono materiaali. Samanlaisessa kevyessä ajossa Volvon alkuperäisosilla kootut jarrut ruostuivat tapeistaan joka vuosi, Toyotassa ei ollenkaan.audiq kirjoitti:Olen ihmetellyt, että miten ne tapit saa jumimaan. Monessa vieraammassa autossa saa tapella tappeja liikkeelle, mutta omissa, joissa sipaistu rasvaa joskus vuosia takaperin, niin ei pienintäkään ongelmaa. Muodon vuoksi olen uusinut rasvat jarruhuollossa, mutta menisi varmaan samoillakin kymmenen vuotta ongelmitta.
Volvon osia toki rasvattiin, Tojoon taas ei mitään.
-
- Viestit: 427
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Monesti noissa levyjarruissa ei auta vaikka laittaisi lisää rasvaa liukutappeihin ja irrottelisi jarrupalat. Jarru jumii, koska joko jarrusylinterin suojakumin ja sylinterin tai liukutapin ympärillä olevan kumin ja rungon välissä on ruostetta.
Tämän kun avaa ja tarkistaa kerran pariin vuoteen niin kyllä ne jarrut toimii.
Alkuperäisiä suojakumeja ja jarrusylinterin kumeja ei kannata hajottaa. Ne on yleensä aika laadukkaita verrattuna tarvikkeisiin.
Tuntuu vaan olevan ihmiset täällä kesäkolmosen lähellä niin uusavuttomia, etteivät uskalla edes renkaita vaihtaa.
Tämän kun avaa ja tarkistaa kerran pariin vuoteen niin kyllä ne jarrut toimii.
Alkuperäisiä suojakumeja ja jarrusylinterin kumeja ei kannata hajottaa. Ne on yleensä aika laadukkaita verrattuna tarvikkeisiin.
Tuntuu vaan olevan ihmiset täällä kesäkolmosen lähellä niin uusavuttomia, etteivät uskalla edes renkaita vaihtaa.
Fiat 640 DT3
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
-
- Viestit: 22731
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Muistelen vastaan tulleen jossakin volvossa liukutapit rosteria ja vastapeluri muovista. Silti ei ollut huoltovapaita kun jotain piti tehdä.
kitinää ei ole ollut joten ei tarvitse niitä hiluja. Palojen väljyyden yleensä tarkistan ja tarvikeosissa joskus enempi viilaamista. Tän ikäluokan volkkareissa mitä muutama ollut olen kokenut mm satularemontin turhaksi eli kun alkaa takkuaan tarvikkeena tehdaskunnostettu menee niin kauan kun autoa viitsisi pitää. Käsijarrumekanismille rasvanippa hyvä laittaa vaikka en ole viitsinyt. Pysyy hengissä sekin kun käyttää aina
kitinää ei ole ollut joten ei tarvitse niitä hiluja. Palojen väljyyden yleensä tarkistan ja tarvikeosissa joskus enempi viilaamista. Tän ikäluokan volkkareissa mitä muutama ollut olen kokenut mm satularemontin turhaksi eli kun alkaa takkuaan tarvikkeena tehdaskunnostettu menee niin kauan kun autoa viitsisi pitää. Käsijarrumekanismille rasvanippa hyvä laittaa vaikka en ole viitsinyt. Pysyy hengissä sekin kun käyttää aina
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 854
- Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
- Viesti:
Monasti huomannu,et liukutappien kumien ja satulan rungon välissä oleva ruoste turvottaa liukutapit jumiin.
Kun irroittaa ne alkuperäiset suojakumit ja putsaa oikeati ne urat johon kumin tiivistävä pinta menee,niin taas pelittää.
Toinen on tietty et,että liukutapit pitää voidella oikealla jarrurasvalla.eikä millään normaalilla yleisvaseliinilla,silla öljy turvottaa jarrunesteelle kelvollista kumia.
Kun irroittaa ne alkuperäiset suojakumit ja putsaa oikeati ne urat johon kumin tiivistävä pinta menee,niin taas pelittää.
Toinen on tietty et,että liukutapit pitää voidella oikealla jarrurasvalla.eikä millään normaalilla yleisvaseliinilla,silla öljy turvottaa jarrunesteelle kelvollista kumia.
-
- Viestit: 5877
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Niin, no ottaapa siitä selvän mitä kumia ne liukutappien suojat on? Jarrunesteen kanssahan ne eivät ole tekemisissä, kuten eivät käytännössä ole mäntienkään suojakumit.RS kirjoitti: Toinen on tietty et,että liukutapit pitää voidella oikealla jarrurasvalla.eikä millään normaalilla yleisvaseliinilla,silla öljy turvottaa jarrunesteelle kelvollista kumia.
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Sama se mitä kumia ne on.... Ite käyttäny pbr rubber greasea
https://www.google.fi/search?q=rubber+g ... cgodbRYO4Q
~10e 100ml tuubi. Riittää aika moneen jarru remonttiin...
https://www.google.fi/search?q=rubber+g ... cgodbRYO4Q
~10e 100ml tuubi. Riittää aika moneen jarru remonttiin...
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
-
- Viestit: 887
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
- Viesti:
-
- Viestit: 22731
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Itse olen todennut ettei kyseiseen paikkaan tarkoitettu rasva toimi vaikka kuinka putsaa tapit ja reiät. Keväällä laitoin kuparitahnaa Octavian ja Golffin takajarrujen liukutappeihin ja ainakin vielä ne liikkuu, toisin kun 2v sitten rasvasin golffin tapit Crc jarrurasvalla.
Veli osti äskettäin 3B passatin johon oli jossain korjaamolla laitettu 20tkm/vuosi sitten uudet etulevyt ja palat, liukutapit oli aivan jumissa ja jotain merkkejä näkyi jostain mustasta kuivuneesta rasvasta, tapit ja kumit vaikutti uusilta.
Tästä on niin montaa mielipidettä että kannattaa mennä sillä mikä itsestä tuntuu toimivalta ja silti käydä nuo läpi kerran vuodessa.
Veli osti äskettäin 3B passatin johon oli jossain korjaamolla laitettu 20tkm/vuosi sitten uudet etulevyt ja palat, liukutapit oli aivan jumissa ja jotain merkkejä näkyi jostain mustasta kuivuneesta rasvasta, tapit ja kumit vaikutti uusilta.
Tästä on niin montaa mielipidettä että kannattaa mennä sillä mikä itsestä tuntuu toimivalta ja silti käydä nuo läpi kerran vuodessa.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
- Viesti:
En ole koskaan havainnut korjaamojen voidelleen tai rasvanneen mitään. Aina on ollut raidetangon päistä lähtien vedetty kuivana kiinni. Onko kukaan nähnyt koskaan rengasliikkeen voitelevan/tervaavan pyöränpultteja? Olisiko liukutapitkin kasattu vain vanhoilla rasvoilla. Itse olen käyttänyt kuparitahnaa ja nyt ihan viimeksi laitoin kokeilumielessä normaalia vaseliinia.tapsa 86 kirjoitti:--
Veli osti äskettäin 3B passatin johon oli jossain korjaamolla laitettu 20tkm/vuosi sitten uudet etulevyt ja palat, liukutapit oli aivan jumissa ja jotain merkkejä näkyi jostain mustasta kuivuneesta rasvasta, tapit ja kumit vaikutti uusilta.--
-
- Viestit: 7904
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Ainakin raskaankaluston pultit voidellaan tervasprayllä, sen haistaa, milloin on auto ollut pajalla.audiq kirjoitti:En ole koskaan havainnut korjaamojen voidelleen tai rasvanneen mitään. Aina on ollut raidetangon päistä lähtien vedetty kuivana kiinni. Onko kukaan nähnyt koskaan rengasliikkeen voitelevan/tervaavan pyöränpultteja? Olisiko liukutapitkin kasattu vain vanhoilla rasvoilla. Itse olen käyttänyt kuparitahnaa ja nyt ihan viimeksi laitoin kokeilumielessä normaalia vaseliinia.tapsa 86 kirjoitti:--
Veli osti äskettäin 3B passatin johon oli jossain korjaamolla laitettu 20tkm/vuosi sitten uudet etulevyt ja palat, liukutapit oli aivan jumissa ja jotain merkkejä näkyi jostain mustasta kuivuneesta rasvasta, tapit ja kumit vaikutti uusilta.--
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Tuota silikonipohjastakin tuli joskus johonkin laitettua, mutta muistaakseni siinä oli ogelmana huono korroosionesto, toisin kuin öljypohjaisissa. Silikonipohjainen kyllä pysyi notkeana ainakin se mikä siitä oli jäljellä. Jarrusylinterien sisällä tuo on oikeassa paikassa ja niissä se on toiminutkin.NH kirjoitti:Silikonitahna saattaa olla kuparitahnaa parempaa. Ei tule ainakaan sähkökemiallista paria.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 22731
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Varmaan silikonipohjainen on varmin.tuulen kirjoitti:Joissain Boschin tapeissa on joku "kumiholkki" tapin pituuden keskivaiheilla, pitäiskö ne tapit sitten voidella silikonirasvalla? Mielestäni ATE jarrurasva ainakin turvotti niitä holkkeja.
Oma kokemus on ettei silikonirasva saa olla sekään mitä vaan koska jotkin silikonirasvat jäykistyvät kylmässä hyvin voimakkaasti, ettei sen vuoksi tule ongelmia.
Varsinaisesti jarrukumirasvan käytön ymmärrän aiheelliseksi tiivisteosien kanssa ja toisaalta taas sitten joissakin volkkarin originaali tiivistesatsien mukana tulee oma asennuslitku jossa kumeja liotetaan ennen asennusta. Periaatteessa voiteluksi kai pitäisi riittää jarrunestekin. Mitään vaseliinia sylinteriin yms nesteosiin ei saa mennä. Yleensä perus levy ja palarempassa ei ole mitään tarvetta sylinterin tiivisteisiin eikä pölysuojiin puuttua tai niitä rikkoa, alkuperäiset on aika pitkäikäisiäkin.
Suomi kuuluu länsimaihin
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kimmo1, mh jkl, v-e-s-a ja 46 vierailijaa