Levyjarru, liukutapit

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Asiaa lienee käsitellyn

mutta tosiaan lauantaina passatin takapää sai uudet levyt, palat, liukutapit

liukutapit rasvasin nyt jos toistamiseen mölyrasvalla, harmaata hitaan paikan rasvaa siis.

Mukanahan tuli sellaisessa muovitillikassa punaista jäykkää rasvankyrsää. Joskushan noita ihmerasvoja tappeihin on tullut laitettua, mutta ikinä ei ole rasvaa tapeissa tavattu sitten taas kun on paikkoja ongelmien vuoksi auottu.

eli onko viisastenkiveä asiaan? Jatkossa nyt kun jarruosat alkaa olla joka kulmalla uutta niin taidan vuosittai ko paikat aukoa, putsata, rasvata, koska johtaahan tuo palojen epätasaseen kulumiseen jos tapit kinnaa. Takanahan ongelmaa VAGgineissa yleensä ollut, edessä ei oikein koskaan.

Jarrupalojen kitinäpellien laitosta olen luopunut, ne pahentaa takertelua. Satulankannattimen liukupinnat putsaan teräsharjalla ja viilalla. Joskus niihinkin on ihmevoiteita pantu, mutta eipä siellä vuoden päästä mitään ole jäljellä. Kokeiltu keraamiset ja kuparitahnat
Suomi kuuluu länsimaihin
herra majuri
Viestit: 584
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 8:58 pm
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja herra majuri »

Kyllä se tuo juuri vuoden välein aukasu ja rasvaus varminta on. Ite myös kokeillu kaikki rasvat.Jokin rasva jos pysyy liukutapeissa,nii ne tapit on jumissa sit sen rasvan kuivumisen vuoksi.Liikkuvat kuitenki sen verran vähän et "äjähtävät".
-Kubota l2550-87
-Bobcat 322-03
-Kadett b -70
-Kaikkee muuta
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta,tuntuu vähän siltä,että turha työ menee hukkaan!
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Jammu kirjoitti: Jarrupalojen kitinäpellien laitosta olen luopunut, ne pahentaa takertelua. Satulankannattimen liukupinnat putsaan teräsharjalla ja viilalla.
Ne pinnat voi jättää putsaamatta ja ottaa ennemmin mirkelillä palan rungosta sen verran pois, että se on sopivan väljä paikkaansa, pieni eläminen kun estää lisäjumit.
Ja kun antaa niiden peltien olla paikoillaan ei palojen väljyys aiheuta kitinäänkään.

Tapeista taas KAIKKI ruoste pois ja rasvaa tilalle ja reilusti, sekä mieluiten uudet suojakumit ja miksei vaikka tapitkin.

Joissakin ovat rosterisia, saisivat olla kaikissa.
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audiq »

Olen ihmetellyt, että miten ne tapit saa jumimaan. Monessa vieraammassa autossa saa tapella tappeja liikkeelle, mutta omissa, joissa sipaistu rasvaa joskus vuosia takaperin, niin ei pienintäkään ongelmaa. Muodon vuoksi olen uusinut rasvat jarruhuollossa, mutta menisi varmaan samoillakin kymmenen vuotta ongelmitta.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Oman kokemuksen mukaan puhdistus ja palan kavennus noin puoli milliä per puoli on paras lääke jumittuviin levyjarruihin. Kavennuksen jälkeen ei ole ollut jumioireita edes kevyesti jarrutettaessa.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

audiq kirjoitti:Olen ihmetellyt, että miten ne tapit saa jumimaan. Monessa vieraammassa autossa saa tapella tappeja liikkeelle, mutta omissa, joissa sipaistu rasvaa joskus vuosia takaperin, niin ei pienintäkään ongelmaa. Muodon vuoksi olen uusinut rasvat jarruhuollossa, mutta menisi varmaan samoillakin kymmenen vuotta ongelmitta.
Eiköhän se ole huono materiaali. Samanlaisessa kevyessä ajossa Volvon alkuperäisosilla kootut jarrut ruostuivat tapeistaan joka vuosi, Toyotassa ei ollenkaan.
Volvon osia toki rasvattiin, Tojoon taas ei mitään.
tuplamutteri
Viestit: 427
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuplamutteri »

Monesti noissa levyjarruissa ei auta vaikka laittaisi lisää rasvaa liukutappeihin ja irrottelisi jarrupalat. Jarru jumii, koska joko jarrusylinterin suojakumin ja sylinterin tai liukutapin ympärillä olevan kumin ja rungon välissä on ruostetta.
Tämän kun avaa ja tarkistaa kerran pariin vuoteen niin kyllä ne jarrut toimii.
Alkuperäisiä suojakumeja ja jarrusylinterin kumeja ei kannata hajottaa. Ne on yleensä aika laadukkaita verrattuna tarvikkeisiin.

Tuntuu vaan olevan ihmiset täällä kesäkolmosen lähellä niin uusavuttomia, etteivät uskalla edes renkaita vaihtaa.
Fiat 640 DT3
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Muistelen vastaan tulleen jossakin volvossa liukutapit rosteria ja vastapeluri muovista. Silti ei ollut huoltovapaita kun jotain piti tehdä.

kitinää ei ole ollut joten ei tarvitse niitä hiluja. Palojen väljyyden yleensä tarkistan ja tarvikeosissa joskus enempi viilaamista. Tän ikäluokan volkkareissa mitä muutama ollut olen kokenut mm satularemontin turhaksi eli kun alkaa takkuaan tarvikkeena tehdaskunnostettu menee niin kauan kun autoa viitsisi pitää. Käsijarrumekanismille rasvanippa hyvä laittaa vaikka en ole viitsinyt. Pysyy hengissä sekin kun käyttää aina
Suomi kuuluu länsimaihin
RS
Viestit: 854
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS »

Monasti huomannu,et liukutappien kumien ja satulan rungon välissä oleva ruoste turvottaa liukutapit jumiin.
Kun irroittaa ne alkuperäiset suojakumit ja putsaa oikeati ne urat johon kumin tiivistävä pinta menee,niin taas pelittää.
Toinen on tietty et,että liukutapit pitää voidella oikealla jarrurasvalla.eikä millään normaalilla yleisvaseliinilla,silla öljy turvottaa jarrunesteelle kelvollista kumia.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

RS kirjoitti: Toinen on tietty et,että liukutapit pitää voidella oikealla jarrurasvalla.eikä millään normaalilla yleisvaseliinilla,silla öljy turvottaa jarrunesteelle kelvollista kumia.
Niin, no ottaapa siitä selvän mitä kumia ne liukutappien suojat on? Jarrunesteen kanssahan ne eivät ole tekemisissä, kuten eivät käytännössä ole mäntienkään suojakumit.
7710Alert
Viestit: 502
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7710Alert »

Sama se mitä kumia ne on.... Ite käyttäny pbr rubber greasea

https://www.google.fi/search?q=rubber+g ... cgodbRYO4Q

~10e 100ml tuubi. Riittää aika moneen jarru remonttiin...
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Sitten kun rasvaa suojakumien kiinnitysuratkin jarrurasvalla ei tartte seuraavaan kymmeneen vuoteen niitä rassailla...
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Ropottaja kirjoitti:Sitten kun rasvaa suojakumien kiinnitysuratkin jarrurasvalla ei tartte seuraavaan kymmeneen vuoteen niitä rassailla...
mun kokemuksen mukaan ei mene noin jos auto ajossa vaikka laittaa jarrukumirasvaa
Suomi kuuluu länsimaihin
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Itse olen todennut ettei kyseiseen paikkaan tarkoitettu rasva toimi vaikka kuinka putsaa tapit ja reiät. Keväällä laitoin kuparitahnaa Octavian ja Golffin takajarrujen liukutappeihin ja ainakin vielä ne liikkuu, toisin kun 2v sitten rasvasin golffin tapit Crc jarrurasvalla.

Veli osti äskettäin 3B passatin johon oli jossain korjaamolla laitettu 20tkm/vuosi sitten uudet etulevyt ja palat, liukutapit oli aivan jumissa ja jotain merkkejä näkyi jostain mustasta kuivuneesta rasvasta, tapit ja kumit vaikutti uusilta.

Tästä on niin montaa mielipidettä että kannattaa mennä sillä mikä itsestä tuntuu toimivalta ja silti käydä nuo läpi kerran vuodessa.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audiq »

tapsa 86 kirjoitti:--

Veli osti äskettäin 3B passatin johon oli jossain korjaamolla laitettu 20tkm/vuosi sitten uudet etulevyt ja palat, liukutapit oli aivan jumissa ja jotain merkkejä näkyi jostain mustasta kuivuneesta rasvasta, tapit ja kumit vaikutti uusilta.--
En ole koskaan havainnut korjaamojen voidelleen tai rasvanneen mitään. Aina on ollut raidetangon päistä lähtien vedetty kuivana kiinni. Onko kukaan nähnyt koskaan rengasliikkeen voitelevan/tervaavan pyöränpultteja? Olisiko liukutapitkin kasattu vain vanhoilla rasvoilla. Itse olen käyttänyt kuparitahnaa ja nyt ihan viimeksi laitoin kokeilumielessä normaalia vaseliinia.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Silikonitahna saattaa olla kuparitahnaa parempaa. Ei tule ainakaan sähkökemiallista paria.
tuulen

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Joissain Boschin tapeissa on joku "kumiholkki" tapin pituuden keskivaiheilla, pitäiskö ne tapit sitten voidella silikonirasvalla? Mielestäni ATE jarrurasva ainakin turvotti niitä holkkeja.
Mika 82
Viestit: 7904
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

audiq kirjoitti:
tapsa 86 kirjoitti:--

Veli osti äskettäin 3B passatin johon oli jossain korjaamolla laitettu 20tkm/vuosi sitten uudet etulevyt ja palat, liukutapit oli aivan jumissa ja jotain merkkejä näkyi jostain mustasta kuivuneesta rasvasta, tapit ja kumit vaikutti uusilta.--
En ole koskaan havainnut korjaamojen voidelleen tai rasvanneen mitään. Aina on ollut raidetangon päistä lähtien vedetty kuivana kiinni. Onko kukaan nähnyt koskaan rengasliikkeen voitelevan/tervaavan pyöränpultteja? Olisiko liukutapitkin kasattu vain vanhoilla rasvoilla. Itse olen käyttänyt kuparitahnaa ja nyt ihan viimeksi laitoin kokeilumielessä normaalia vaseliinia.
Ainakin raskaankaluston pultit voidellaan tervasprayllä, sen haistaa, milloin on auto ollut pajalla.
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

NH kirjoitti:Silikonitahna saattaa olla kuparitahnaa parempaa. Ei tule ainakaan sähkökemiallista paria.
Tuota silikonipohjastakin tuli joskus johonkin laitettua, mutta muistaakseni siinä oli ogelmana huono korroosionesto, toisin kuin öljypohjaisissa. Silikonipohjainen kyllä pysyi notkeana ainakin se mikä siitä oli jäljellä. Jarrusylinterien sisällä tuo on oikeassa paikassa ja niissä se on toiminutkin.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

tuulen kirjoitti:Joissain Boschin tapeissa on joku "kumiholkki" tapin pituuden keskivaiheilla, pitäiskö ne tapit sitten voidella silikonirasvalla? Mielestäni ATE jarrurasva ainakin turvotti niitä holkkeja.
Varmaan silikonipohjainen on varmin.

Oma kokemus on ettei silikonirasva saa olla sekään mitä vaan koska jotkin silikonirasvat jäykistyvät kylmässä hyvin voimakkaasti, ettei sen vuoksi tule ongelmia.

Varsinaisesti jarrukumirasvan käytön ymmärrän aiheelliseksi tiivisteosien kanssa ja toisaalta taas sitten joissakin volkkarin originaali tiivistesatsien mukana tulee oma asennuslitku jossa kumeja liotetaan ennen asennusta. Periaatteessa voiteluksi kai pitäisi riittää jarrunestekin. Mitään vaseliinia sylinteriin yms nesteosiin ei saa mennä. Yleensä perus levy ja palarempassa ei ole mitään tarvetta sylinterin tiivisteisiin eikä pölysuojiin puuttua tai niitä rikkoa, alkuperäiset on aika pitkäikäisiäkin.
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kimmo1, mh jkl, v-e-s-a ja 46 vierailijaa