Levyjarru, liukutapit

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Jiitek kirjoitti:
janne kirjoitti:Mulle joku viksu kertoi aikoinaan, että liukutapeissa pitäisi käyttä ainoastaan silikonirasvaa kahdesta syystä. Silikonirasva kestää kuumaa, ja suojakumien materiaali on sellainen ettei se tykkää tavallisesta vaseliinista.
Tapit eivät lämpene juurikaan ja tappien suojakumitkin ovat tavallista nitriilikumia joka kyllä kestää öljypohjaisia rasvoja hyvin.
En kyllä laittaisi niihin ruttukumeihin muuta kuin jarrurasvaa, joskus on käynyt turpoamisilmiö tavan "keltaisella" voidellessa. Lisäksi jotkut halvimmat vaseliinit voi kuivua ja kökköytyä.

Joskus voi männän suojakumi olla hajalla. Silloin on uusittava koko satulan tiivistesarja ja sen asennukseen tarviaa tuota jarrukumirasvaa jokatapauksessa.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Onko jarrurasva mitään muuta kuin silikonirasvaa?
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Siinä käsityksessä minä ainakin olen ollut.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Kyllä tässä sen verran yleisestä korjaustoimenpiteestä on kyse, että piti parin puhelun melkoisen googlettamisen verran nähdä itelläkin vaivaa omienkin "tietojen" varmistamiseksi.

Ja kuinka ollakkaan, yllättävän mietteliääksi veti yhden ison japanilaismerkin kouluttajankin mielen. Materiaaleista ei hän alkanut arpoa mitään mutta meinasi vain, että automerkillä on oma varaosanumerolla saatava rasvansa ja sillä saa voidella kaikki kumit ja liukutapit mitä satulasta löytyy.

Ja huomenna leikkelen muutaman korjaussarjan kuminpalan sekä öljyyn, että jarrunesteeseen likoamaan, näkeepä sitten mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poweri »

Ei nämä liukutapit mitään tähtitiedettä kaipaa. Mulla ei ole yhtään ryytynyt jos niille tekee edes joskus jotain. Toyota merkkisissä autoissa pääsee kaikkein pienimmällä rassauksella.
Viimeksi herkistin volvon tapit ja riittää kun tutkii kumin ja tappi käteen pihdeillä. Vanhalla pullorassilla ja paineilmalla reikä puhtaaks ja siivoo tapin, suhaus kliineriä ja olen käyttänyt ohutta normi vasua tai kuparitahnaa. Kumpikin toiminut meillä satoja tuhansia.
Uusien palojen asennuksessa huomioitava tappi sulkeisen lisäksi, joissakin paloissa mustapinnoite tippa paksu jolloin liian tiukka paikalleen, nauhalaikalla kevyt sipaisu päistä ja tippa kuparitahnaa päähän niin menee sormin nätisti paikalleen. Olen käyttänyt orkkis värinälevyjä ja laitan männä ja rungon väliinkin sipaisu töhnää eikä ole vinkunut. Aika varmaa että toimii jos ei joku loppuun ajettu ja runkattu jumisatula.
Toyotalla olen ajanut nyt 270tkm ja etujarrut tehnyt YHDEN kerran eikä liuku jumita eikä mikään muukaan. Takajarruihin ei ole tehty ikinä mitään edes aukaistu RUMPUJA mittarissa 315tkm. Pitävät rullilla kumpikin 1.2 kiloa, kässäriäkään ei tarvitse säätää ja piti konttorin dynossa 1.2 ja 1.4 kiloo. Tämä käyttökassi tuli minulle aikoinaan sattumalta 46tkm ajettuna ekalta omistajalta. Tämä takajarrutesti on ihan periaate juttu että kauanko voi tällä ajaa etten aukaise. Puhallan paineella pölyt pois kilven välistä kun vaihdan renkaat, auto jokapäiväisessä käytössä ja käytän aina kässäriä kevyesti.
Mutta se siitä näitä (runkonro JT alkuinen oikeesti aito japsi) ei enään valmisteta jolloin rassaamaan joutuu, jarruviat aiheutuu 80% siitä kun ei tehdä mitään ennenkuin on pakko, ei käytetä kässäriä koska on kuulemma automaatissa P.
Ruosteiset jarrulevyt annetaan vain olla ja se on tietenkin mulkku suikkapää jos se määrää ne korjattavaksi vaikka olet ajanut jo pitkään jarrupala/liuku jumissa etkä välitä.
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja imppu »

Hyvä vitja. Rinttelissä taas toinen pala lopussa joltakin nurkalta. Ja kehumassani merkkihuollossa laitatutettu. Muistan kun kysyin etteikö mitään rasvaa mihinkään laiteta ni sano etteihän tehtaallakaan laiteta.

Pitääkö jarruhommat yök tehä ite.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Crc:n jarrutappirasvaa olen noihin liukutappeihin sipassu puhdistuksen jälkeen.
Tapin reiät olen pyöräyttänyt puhtaaksi sopivalla poranterällä, tulee muhjut mukavasti pois.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja V361 »

audiq kirjoitti:
tapsa 86 kirjoitti:--

Onko kukaan nähnyt koskaan rengasliikkeen voitelevan/tervaavan pyöränpultteja?
Vähän on vanha kysymys mutta vastaus: ON. Kotikylän monimerkkihuollossa laittavat pyöränpultteihin AINA tervan. Olen siellä renkaita vaihdattanut, jarrupaloja vaihdattanut kuten myös levyjä. JOKA kerta kun rengas on irti, pultteihin vedetään terva. Kuten myös muohin pultteihin joita saattavat ihan itse joutua aukomaan.... :D
valtsu864
Viestit: 1536
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Lueskelin hieman tätä ketjua ja olen samaa mieltä, jo uudet jarrupalat pitää viilalla tai rälläkällä hioa niin, että väljästi liikkuvat hahloissa ja näin lika karisee välitä paremmin pois. Hahlojen ja palojen väliin ei mitään rasvaa, joka kerää vain likaa.
Liukutappeihin olen vuosien aikana kokeillut monenlaista rasvaa ja mönjää, mutta paras mitä olen kokeilut on ATE:n rasva, alla linkki.

https://www.amazon.com/ATE-700015-Plast ... B003VXPY2M
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

täällä yks tuttu kiroili viton jarrut syvimpään he..tiin kun liukutappien kumija yritti paikoilleen. kattelin aikani ja kysyin että mitäs rasvaa käytät? tavan vaseliinia. sanoin että nuo kumithan on jo tuplakokoiset mitä kuuluisi, siksi ei mene paikoilleen, no tarkka kun niin ei uskonu no kysy vaikka joltain muulta. no seuraavan kerran kun ähräs jarruja kasaan oli uudet kumit ja rasvatuubi.. oikeessa olit tuli vastaus. tuo aten tuubi on itelläkin aina ollut käytössä.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Onpa tullut kuultua sellainenkin tapaus että satulan liukutapit oli voideltu asennettaessa JARRUNESTEELLÄ kun sillä voi voidella satulan männän tiivisteetkin asennuksessa. On mahtaneet ne tapit ruostua tiukkaan?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

SamiT kirjoitti:Onpa tullut kuultua sellainenkin tapaus että satulan liukutapit oli voideltu asennettaessa JARRUNESTEELLÄ kun sillä voi voidella satulan männän tiivisteetkin asennuksessa. On mahtaneet ne tapit ruostua tiukkaan?
Voi pyhä pössäys :shock:

En tiedä millä on asiakkaiden autojen liukutapit voideltu aikasemmin, varmaan sit just jarrunesteellä..
Useampi satulanrunko on pitänyt vuosien mittaan irrottaa autosta ja pistää viilapenkkiin ja kuumentaa jotta on liukutapit irronneet...
Meltoa rautaa kun ovat niin eivät väkisin kääntelyä kestä, kuumilla ovat aina onneks irronneet.
Kovaa ajoa ja huonoo huoltoo useimmissa ollut...
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Hawk
Viestit: 176
Liittynyt: Su Tammi 15, 2006 11:03 pm
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Hawk »

Moi!
Tässä yksi kokemus.Subarun (ob -08) etujarruja joutuu kyllä putsaamaan lähes joka vuosi .Toinen tappi,muistaakseni
alempi on yleensä jumissa.Subarun johonkin huolto-ohjelmaan
kuuluu jarrujen putsaus ja kuparitahnaa näyttää huollossa laitetun.Minulle kävi just
sama mainittu juttu että rasvailin tappit rasvalla mitä sattui lähinnä olemaan.
Siis jollain vaseliinilla.Tappien ympärillä olevat kumit turposivat pikkuhiljaa ja aina hankalampi
saada tappeja paikalleen.Kumi tiivisti umpireiän niin ettei ilmakaan tahtonut tulla pois.
Hain marmorilta uuden sarjan jossa kaikki kumit niin satulat meni heittämällä paikallee.
Nyt olen käyttänyt crc silikonirasvaa,saa nähdä miten pelaa jonkun vuoden periodilla.
MInäkin gooklailin jarrurasvoja ja sain sen käsityksen että jotain silikonirasvaa se on.
Joidenkin aineiden kohdalla ei mistään löytynyt kunnon tuoteselostetta.
t.hawk
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Käyttöturvatiedotteen mukaan PBR jarrukumirasvan koostumus: "Mixed vegetable oil / polyglycol compound"

http://partimages.genpt.com/partimages/683053.pdf

Jäljempänä todetaan castor oil eli soijaöljyä sisältää..

Tosiaan VAG kaluston tappeihin olen molyrasvaa laittanut kun nämä ihme biorasvat lakkaa olemasta, mut niissähän ei ole kuin se paljekumi ja tappi liukuu terästä vasten, eri asia olisi jos liukuisi kumiholkissa niin varmasti kumin turpoaminen haittaisi.

Tosin kaippa totakin tuubi pitäs hommata taas, viimesestä on aikaa, pakkorakosessa käyttänyt silikonirasvaa, se on ainakin varma nakki
Suomi kuuluu länsimaihin
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja NH »

Castor oil tarkoitti ennenvanhaan risiiniöljyä lennokin 2t-moottoreiden polttoaineessa.

Liukutapit olen voidellut silikonirasvalla ja jarrupalojen reunat kuparitahnalla.

Ensinmainittujen kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta jotenkin vain tuntuu, että kuparitahna kerää kaiken moskan jarruihin. Tehtaan jäljiltä ei ole nokarettakaan rasvaa palojen reunoilla, eikä usein jumejakaan esiinny.
Kuinkahan moni merkkihuolto laittaa rasvaa oikeasti?
Jumiongelmat alkavat kun itse noudattaa ohjeita ja käyttää kuparitahnaa uusia paloja asentaessa. :shock:
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja ZET »

Tuo onkin jännä homma, että joillakin on tavallisen rasvan käytön seurauksena liukutappien kumit turvonneet. Itse en ole tähän törmännyt vaikka olen käyttänyt liukutapeissa tavan vaseliinia. Syynä vaseliinin käyttöön on ollut se, että tapit eivät kuumene (jos ei ajeta kilparadalla) ja olen kuvitellut liukutapin kumien olevan öljypohjaisia rasvoja kestävää kumia (koska joutuvat siinä paikassa muutenkin alttiiksi semmoisille aineille). No, ehkä pitää jatkossa käyttää silikonipohjaista tuohon tarkoitettua tavaraa, jota jo löytyykin tuubi hyllystä. Sehän on täysin eri tavaraa kuin jarrukumirasva, jota puolestaan käytetään niihin kumeihin, jotka ovat jarrunesteen kanssa tekemisissä. Kuparitahnalla ei mielestäni ole jarruhommissa käyttöä, mutta siitä lienee monia mielipiteitä.

Tappeihin:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/600110/C ... sva-100-ml

Jarrunesteen kanssa tekemisissä oleviin kumeihin:
http://jamant.fi/fi/tuote/2471755-jarru ... va-pbr-rg4
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Jammu »

NH kirjoitti:Castor oil tarkoitti ennenvanhaan risiiniöljyä lennokin 2t-moottoreiden polttoaineessa.
...
Aah niimpä onkin... pahoittelen aivopierua :oops:
Suomi kuuluu länsimaihin
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Hawk kirjoitti:Moi!
Tässä yksi kokemus.Subarun (ob -08) etujarruja joutuu kyllä putsaamaan lähes joka vuosi .Toinen tappi,muistaakseni
alempi on yleensä jumissa.Subarun johonkin huolto-ohjelmaan
kuuluu jarrujen putsaus ja kuparitahnaa näyttää huollossa laitetun.Minulle kävi just
sama mainittu juttu että rasvailin tappit rasvalla mitä sattui lähinnä olemaan.
Siis jollain vaseliinilla.Tappien ympärillä olevat kumit turposivat pikkuhiljaa ja aina hankalampi
saada tappeja paikalleen.Kumi tiivisti umpireiän niin ettei ilmakaan tahtonut tulla pois.
Hain marmorilta uuden sarjan jossa kaikki kumit niin satulat meni heittämällä paikallee.
Nyt olen käyttänyt crc silikonirasvaa,saa nähdä miten pelaa jonkun vuoden periodilla.
MInäkin gooklailin jarrurasvoja ja sain sen käsityksen että jotain silikonirasvaa se on.
Joidenkin aineiden kohdalla ei mistään löytynyt kunnon tuoteselostetta.
t.hawk
Sen toisessa liukutapissa olevan kumirenksun olen ottanut kaikista pois, se ei muuta tee kuin jumittaa.
Kai sillä insinöörin mielestä on joku tarkotuskin, paremmin vaan pelaa ilman sitä :roll:
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Tekis liukutapin rosterista ja sorvais teflonista puslan niin olisi murheeton :mrgreen: :?: :shock:
Suomi kuuluu länsimaihin
Hawk
Viestit: 176
Liittynyt: Su Tammi 15, 2006 11:03 pm
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Hawk »

Hyviä ideoita molemmat! Pitää pistää korvan taa!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajr, Google [Bot], Hsippe, korsteeni, Paalari, ZTS ja 43 vierailijaa