Hydrauliikan oppitunti - etukuormaajan rakentaminen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

TomppaHe
Viestit: 237
Liittynyt: To Joulu 18, 2014 9:25 pm
Viesti:

Hydrauliikan oppitunti - etukuormaajan rakentaminen

Viesti Kirjoittaja TomppaHe »

Kaipaisin hieman ohjausta hydrauliikkaan koska perustiedot aiheesta on aika ohuet. Homman nimi olisi etukuormaajan rakentaminen. Kohteena on tuo pikkuinen Hako joten puhutaan melko kevyistä laitteista.

Tarvittaisiin luultavasti ulkoinen pumppu koska alkuperäinen nostolaitteen pumppu tuskin riittää. Venttiilipöytä 2-karainen kaiketi jos kauhalle myös liike. Hydraulisylinterit, 2-toimiset ilmeisesti oltava?. Öljysäiliö. Muuta???

Meinasin ensin pumppua voiman ulosottoon mutta se pysähtyy kun painaa kytkintä. Traktorin hydrauliikassahan ei ole mitään painevaraajaa vaan kauha liikkuu kun pumppu pyörii - oikein? Eli pumpulle pitäisi saada veto suoraan moottorista. Pumppaako pumppu vakiomäärän joka kierroksella ja joku venttiili rajoittaa paineen?

Minkähänlaisten komponenttien ympärille tätä lähtisi suunnittelemaan? Netistä löytyy muutamia kuvia etukuormaajasta tuollaisessa vehkeessä, joten mahdollista se on. Kuinka tehokas ja käyttökelpoinen se on jää nähtäväksi. Tavoite olisi että sillä kuskaisi lunta, maata, soraa reilun kottikärryllisen. Jos nostokykyä olisi vaikka tiililetkan verran ~300kg se olisi jo hyvinkin riittävästi.

Komponenttiehdotuksia, neuvoja, mallisuorituksia saa esittää - Lava on teidän.
Ja pidetään budjetti mielessä!
stls
Viestit: 1077
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Hydrauliikan oppitunti - etukuormaajan rakentaminen

Viesti Kirjoittaja stls »

TomppaHe kirjoitti: Pumppaako pumppu vakiomäärän joka kierroksella ja joku venttiili rajoittaa paineen?
Siinähän tuli jo yksi hydrauliikan tärkeä peruste. Hydrauliikkapumppu tuottaa tilavuusvirtaa, ei painetta ja siksi painetta pitää aina rajoittaa jollain.

Tässä suunnittelussa täytyy pitää mielessä komponenttien oikeat mittasuhteet. Nostosylinterit voisi olla yksitoimiset, alas se kuorma kyllä tulee, mutta painamaan ei kauhalla sitten pysty. Jos geometria on sellainen että lyhyt nostosylinteri riittää niin silloin voisi hyvin olla kaksitoiminen. Muutoin se ohkanen sylinterin varsi ja pitkä isku ei ole hyvä yhdistelmä...

Voiman saa helposti riittämään isolla sylinterillä, mutta järin suurta pumppua ei voi laittaa, joten sylinterin koonkin tulisi olla sopivan pieni ettei nosto ole tuskaisen hidas.

Ehkä sen voimanottokäyttöisen pumpunkin kanssa oppii elämään. Aina parempi jos sen saa toimimaan kytkimestä riippumattomasti. Paineakku olisi mahdollinen, mutta ei tällaisessa järjestelmässä järkevää toteuttaa.

Hydraulijärjestelmä koostuisi yksinkertaisimmillaan öljysäiliöstä, pumpusta, 2-karaisesta venttiilipöydästä jossa paineraja, sylintereistä ja kasasta letkuja. Pumpun tuotto max. 20-30L/min ja paineraja vaikka n. 120 bar. Kovin paljon suuremmilla arvoilla se Farymann diesel varmasti huokaisee :)
tono
Viestit: 2142
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Hydrauliikan oppitunti - etukuormaajan rakentaminen

Viesti Kirjoittaja tono »

stls kirjoitti: Nostosylinterit voisi olla yksitoimiset, alas se kuorma kyllä tulee, mutta painamaan ei kauhalla sitten pysty. Jos geometria on sellainen että lyhyt nostosylinteri riittää niin silloin voisi hyvin olla kaksitoiminen. Muutoin se ohkanen sylinterin varsi ja pitkä isku ei ole hyvä yhdistelmä...
Mutta tuollaisessa pienessä vehkeessä tekisin kaksitoimisilla sylkyillä niin saa kasaan pienemmällä hydraulisäiliöllä, kun öljyn määrä ei vaihtele niin paljoa, kun kummallakin puolella sylkkyä on öljyä. Toki öljyt lämpenee enemmän, mutta pienessä vehkeessä ja yleensäkkin mobiili puolella taitaa olla kompromissi.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Kiilahihnavetoisenkin pumpun voi laittaa jos ei muuten soviteltavissa.
TomppaHe
Viestit: 237
Liittynyt: To Joulu 18, 2014 9:25 pm
Viesti:

Re: Hydrauliikan oppitunti - etukuormaajan rakentaminen

Viesti Kirjoittaja TomppaHe »

tono kirjoitti:
stls kirjoitti: Nostosylinterit voisi olla yksitoimiset, alas se kuorma kyllä tulee, mutta painamaan ei kauhalla sitten pysty. Jos geometria on sellainen että lyhyt nostosylinteri riittää niin silloin voisi hyvin olla kaksitoiminen. Muutoin se ohkanen sylinterin varsi ja pitkä isku ei ole hyvä yhdistelmä...
Mutta tuollaisessa pienessä vehkeessä tekisin kaksitoimisilla sylkyillä niin saa kasaan pienemmällä hydraulisäiliöllä, kun öljyn määrä ei vaihtele niin paljoa, kun kummallakin puolella sylkkyä on öljyä. Toki öljyt lämpenee enemmän, mutta pienessä vehkeessä ja yleensäkkin mobiili puolella taitaa olla kompromissi.
Noniin tämähän on tuttua. Kun yksi ilmaisee mielipiteensä niin toinen on jo eri mieltä :)
Ei kai tähänkään ole yhtä oikeaa tapaa. Aika hyvän sivuston löysin mistä perusteisiin pääsee jo vähän kiinni. https://www.hydrauliikkapumppu.fi/sivu/ ... perusteita

Onko tuo systeemin paineen rajoittava venttiili yleensä siinä venttiilipöydässä? Eli siinä on kaikki hydrauliikkasysteemin "äly". Joutuuko pumppu pumppaamaan maksimipainetta vastaan kaikenaikaa ja "joutokäynnissä" teho menee öljyn lämmittämiseen vai onko tuo venttiili jotenkin fiksumpi?

Mikähän tuossa pitkässä ja ohuessa kaksitoimisessa sylinterissä on se heikkous? Ehkä juurikin öljyn lämpeneminen paluuliikkeen aikana? Pitkähkö sylinteri olisi kuitenkin parempi mekaanisen rakenteen kannalta.

Varmaankaan sylintereitä ei kannata ylimitoittaa vaan paras olisi nostotarpeen mukainen mitoitus jolloin saadaan nopeus ja tilavuusvirta optimoitua.

Hihnavetoa pitäisin pumpulle lähtökohtana. Muuta toteutusta mekaaniselle vedolle en oikein keksi. Mitenkähän sähkötoiminen pumppu. Voiko sellaisen ohjausta toteuttaa niin että pumppua ajetaan vain kuormaajaa liikuttaessa? Laturin voisi vaihtaa reilumpaan ja akku toimisi puskurina. Kallis ratkaisu saataa olla.
Yrjö
Viestit: 1481
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Ylipaine varo on yleensä venttiilipöydässä.
Silloin kun työlaitettetta ei käytetä niin itse venttiilipöytä laskee pumpatun öljyn paineettomana takaisin säiliöön, siis ei mene paine varon kautta. Eli ei lämmitä öljyjä jos oikein rakennettu.
Jos koneessa on jo hyde pumppu nostolaitteille niin kannattaisi tutkia ensin sitä. Olis valmiina säiliö ym. ehkä kipin ulosotto. Jolla saisi jo mekaanisella kauhalla olevan kuormaajan toimimaan.
Pienissä kubotoissa pumppu tuottaa 10-13 litraa minuutti, paine 100 barin luokkaa. Tällä pelaa niin nostolaite kuin etukuormaaja.
Etukuormaaja saa nostaa esim. 420 kg painavassa Kubota B 5100:ssa 160 kg.
pajs
Viestit: 680
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 6:01 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pajs »

Tuolta kans löytyy hydrauliikkaa ja pneumatiikkaa http://www.fluidfinland.fi/7
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ja myyntipalstaltahan löytyy hyvät sylinterit projektiin.. :D
Taitaa olla turhan pitkät hakoon.
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 68f3dfb463
Deippa
Viestit: 2145
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: Hydrauliikan oppitunti - etukuormaajan rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Deippa »

TomppaHe kirjoitti: Mikähän tuossa pitkässä ja ohuessa kaksitoimisessa sylinterissä on se heikkous?l
Nurjahdusvaara
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
TomppaHe
Viestit: 237
Liittynyt: To Joulu 18, 2014 9:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomppaHe »

No johan tässä on opittu sen verran että suunnittelussa voisi päästä alkuun. Hakon oma pumppu näyttää kyllä niin vaatimattomalta että siihen ei oikein usko riitä. Sen perässä on vain nostolaitteen sylinteri eikä mitään ulosottoja. Kunhan saan nostolaitteen sylinterin pitämään niin voisi tietysti kellottaa sen nopeutta ja laskea pumpun tuottoa sitä kautta.

Mikan sylinterit taitaa olla metrin verran turhan pitkiä :)

Nurjahdusvaara - ok eli kaksitoimisen sylinterin männänvarsi on ohuempi kuin vastaavan yksitoimisen. No se on mitoituskysymys...
Pelkään vaan että yksitoimisen sylinterin palautuminen voi olla aika hidas ilman kuormaa.

Suurimmaksi ongelmaksi saattaa muodostua projektin hinta jos ei käytettyjä osia satu löytymään.
Cultor

Viesti Kirjoittaja Cultor »

TomppaHe kirjoitti: Pelkään vaan että yksitoimisen sylinterin palautuminen voi olla aika hidas ilman kuormaa.
Yksitoimiset nostosylinterit eivät käytännössä hidasta etukuormaajan aisojen alaslaskua. Lähes 40 vuoden kokemuksella Pika-James etukuormaajasta voin vakuuttaa.

Kuva

Lisää kuvia nettikoneessa:
http://www.nettikone.com/case/1390-jame ... la/1446233
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Yleensä tee se itse projekteissa arvioitu työmäärä kolminkertaistuu.
Ja kustannukset nelinkertaistuvat alkuperäisistä laskelmista.

Saako Hakon oma pumppu ja nostosylinterin välistä haaroitettua putken pikaliittimelle.
Silloin pumpun tuoton ja ulos pumpattavan öljymäärän näkisi kippikärriä kippaamalla.

Ja liitosta pikaliittimineen kun voit käyttää myöhemmin kippikärrin kippauksiin.
korpirampa
Viestit: 1526
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Mitäs jos laittas sähkövinssin? Hoitaan nostoa? Millanen tuo Hako on? Tyyppiä ja teknisiä tietoja?
korpirampa
Viestit: 1526
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Nostolaitteelta vaijeri koneen ali ja vipumekanismi nostaa piikit ylö!
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Moro.

Annetaan ny omakin mielipide tähän soppaan. 1. Ei ne kaksitoimiset mihinkään nurjahtele. Jos näin tekisi niin ei niitä olisi missään kaupallisessakaan sovelluksessa. 2 . Kakstoimisella saa etupyörät ilmaan jos ja kun tarvetta tulee. 3. Ihan ensin kerro minkä mittaiset aisat tulee. Eli tapista tappiin oleva matka ilman mutkia tms. Nosto tavoite jo tiietäänkin niin sen jälkeen voi mitoittaa sylkät ja ehkä huomata että oma pumppu joko riitää tai ei.

Mitään ei kannata ylimitoittaa vaan voimaa juuri sen verran kuin tarvii ja varot niin säädettynä ettei touhutessa tarvi koko ajan varoa mitä tekee.

Onkos tuo takapotku vai nelikko? Ja paljonko on koneessa heppoja?(aika oleellinen tieto)
Cultor

Viesti Kirjoittaja Cultor »

Bj Andy kirjoitti: Annetaan ny omakin mielipide tähän soppaan. 1. Ei ne kaksitoimiset mihinkään nurjahtele. Jos näin tekisi niin ei niitä olisi missään kaupallisessakaan sovelluksessa.
Nurjahtaako vai ei, riippuu mitoituksesta. Juko kympin ja varmaan satasenkin säiliön kippaussylinterit ovat melko herkät nurjahtamaan. Ohuehko varsi pitkässä sylinterissä. Jos olisivat uppomäntäsylinterit samalla nostovoimalla, nurjahdusvaaraa ei olisi.
TomppaHe
Viestit: 237
Liittynyt: To Joulu 18, 2014 9:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomppaHe »

se. pienitalli kirjoitti: Yleensä tee se itse projekteissa arvioitu työmäärä kolminkertaistuu.
Ja kustannukset nelinkertaistuvat alkuperäisistä laskelmista.
No juu, mulla on aika hyvin kokemusta tee se itse-projekteista. Kolmeksi vuodeksi arvioituun auton kunnostukseen meni kolme ja puoli vuotta lähinnä koska maalarilla ei ollut vapaata aikaa. Budjettikin meni pitkäksi vain kymmenisen prosenttia. Nyt luulen että kuormaajan tekisi vajaalla tonnilla uusia osia käyttäen mutta arvio on vasta hyvin karkealla tasolla.
Bj Andy kirjoitti:Moro.

Annetaan ny omakin mielipide tähän soppaan. 1. Ei ne kaksitoimiset mihinkään nurjahtele. Jos näin tekisi niin ei niitä olisi missään kaupallisessakaan sovelluksessa. 2 . Kakstoimisella saa etupyörät ilmaan jos ja kun tarvetta tulee. 3. Ihan ensin kerro minkä mittaiset aisat tulee. Eli tapista tappiin oleva matka ilman mutkia tms. Nosto tavoite jo tiietäänkin niin sen jälkeen voi mitoittaa sylkät ja ehkä huomata että oma pumppu joko riitää tai ei.

Mitään ei kannata ylimitoittaa vaan voimaa juuri sen verran kuin tarvii ja varot niin säädettynä ettei touhutessa tarvi koko ajan varoa mitä tekee.

Onkos tuo takapotku vai nelikko? Ja paljonko on koneessa heppoja?(aika oleellinen tieto)
Samaa mieltä kahdesta ekasta kohdasta. Kolmannessa mennään jo sellaisiin detaljeihin missä ei ihan vielä olla. Aisan mitta tulisi olemaan vähän päälle metrin, luultavasti 110-130cm välillä. Tämähän on vähän niinkuin traktorin pienoismalli - takaveto ja 600-kuutioisesta voimanpesästä on luvattu 12 DIN hevosta. Se oma hydraulipumppu on noin 3cm paksu ja 10cm halkaisijaltaan oleva lätty koneen etupäähän integroituna.

Yksi asia mitä pitäisi tutkia on koneen kierrosluvut pumppujen tuottoihin nähden. Huipputeho on ilmoitettu 2800rpm:llä mutta tuossa on pumpulle hammasratasvälitys mikä nostaa kierroksia toistaiseksi tuntemattomalla välityssuhteella. Siitä on sitten hihna laturille.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ookoo. Pikkujuttuihin takertuminen lisää vaan tuskaa eli ei niitä.

Vaan jos ottaa vaikka tuon 130 cm oletukseksi niin pääsee alkuun.

130cm aisa ja nostosylkän 25 cm reikäväli antaa vipusuhteeksi 5,2.

40 mm sylinteri tuuppaa 1256 kiloa 100barilla eli tuolta varren päästä n.241 kiloa ja tämä x2 niin ollaan vajaassa 500 kilossa.Mikä riittää hyvin.

Jos liikkeen nopeus olisi semmonen että täydellä kaasulla koko nostoliike tapahtuisi 4 sekunnissa. Niin esim.35 cm sylkällä tämä vaatii rapiat 13litraa/min
eli noin 4.2 cc pumpun.

Pääseekö tällä alkuun?
TomppaHe
Viestit: 237
Liittynyt: To Joulu 18, 2014 9:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomppaHe »

40mm sylinterin minäkin arvioin sopivimmaksi noita hydrauliikkapumppu.fi laskureita käyttäen. Vipusuhteen ja sylinterin pituuden lukkoonlyöminen kaipaa sitten vähän tarkempaa suunnittelua, mihin on nyt kyllä ihan hyvät ainekset koossa. Kiitoksia osallistuneille.
TomppaHe
Viestit: 237
Liittynyt: To Joulu 18, 2014 9:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomppaHe »

Noniin, nyt ollaan detaljeissa vähän pitemmällä. Aisan suora pituus 1200mm, ehkä lyhenee vähän. Sylinterin yläpää 430mm saranapisteestä ja alapää 310mm saranasta alaspäin. Yritän tähän liittää kuvaa mutta tuskin se onnistuu.

Kuva
Kuva
Kuva

Sylintereiksi tällaiset. 2-toiminen, 40mm mäntä, 250mm isku

http://www.ebay.co.uk/itm/Flowfit-Hydra ... xyc2pTajyV

Kauhalle vastaavat 32mm männällä ja 200mm iskulla.

http://www.ebay.co.uk/itm/Flowfit-Hydra ... xy9X5Taf3h

Ohjaukseen tämmöinen ja sarjanipalla jatkolinja takanostimelle.

http://www.ebay.co.uk/itm/Galtech-hydra ... 418c516178

Vaatisko se vielä jonkun filtterin, ehkä tällainen

http://www.ebay.co.uk/itm/Filtrec-hydra ... 873c72c793

Suunnitelma: nämä tilaukseen ebaysta ja paikalleen. Sitten letkunippeleitä ja muutama metri letkua paikallisesta Etrasta, letkujen sovittelu ja puristettavaksi Etraan. Kokeillaan mitä sanoo orggispumpulla ja ihmetellään sitten jos ei ole hyvä. Niin ja eihän tuo rautapuolikaan ihan valmis ole, vähän jotain heftailtu kasaan.

Onkos suunnitelmassa puutteita, korjattavaa tai muita parannusehdotuksia? Esim. edullisempaa hankintapaikkaa?
Viimeksi muokannut TomppaHe, Pe Tammi 29, 2016 8:18 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 33 vierailijaa