MF 65 kytkinakselin stefat ja malja

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Poratuuli
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Huhti 27, 2009 1:32 pm
Viesti:

MF 65 kytkinakselin stefat ja malja

Viesti Kirjoittaja Poratuuli »

Minulla on hatara muistikuva, että täällä olisi joskus ollut puhetta mf 65 kytkinakselin pikarin = maljan irrottamisesta. Haulla ei nyt tuntunut löytyvän kuitenkaan.

Traktori on katkaistu ja kytkinremontti etenee muuten ihan ok. Himottaisi kuitenkin vaihtaa myös kytkinakselin stefat. Ovatko yleensä vaihdettavissa kytkinkopan puolelta?
Pitäisikö tuon kytkinakselin pikarin irrota jotenkin kytkinkotelon puolelta? Neljällä pultilla on kiinni ja kun pultit on aukaistu niin mitä sitten? Sen verran irtoaa, mitä kytkinakseleissa on väljää eli ulosvetäjän saa kopan ja pikarin väliin, mutta sitten ei tapahdu mitään. Eihän vaihdelaatikon puolelta vaan tarvitse jotakin irrotella? Usko loppui ja nyt on viisaammat neuvot tarpeen. Kiitos.
antti.hakamaa
Viestit: 681
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
Paikkakunta: urjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Kytkinakselin pitäisi tulla ihan pikarin muka ulos. fergussasi ilmeisesti kaksoiskytkin?
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
Poratuuli
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Huhti 27, 2009 1:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poratuuli »

Jaa, että akseli tulisi ulos pikarin kanssa? Olen kokeillut sitäkin vaihteiden ja voimanoton eri asennoissa (päällä ja vapaalla), mutta ei tuntuisi suosiolla tulevan. Sitten ajattelin, että jospa pikari on tarkoitus irrottaa ulosvetäjällä kytkinakselin ympäriltä, mutta rohkeus loppui kesken, kun ei kohtuullinen voima auttanut.

Tarkennan: MF 65 kaksoiskytkimellä, ei multipower. Voimanoton kytkinakselin ympärillä tuo pikari on. Sekö siis pitäisi ihan vetämällä tulla akselinsa kanssa? Eikä vaihdelaatikon puolelta tarvitse rassata mitään? Tulee vain n. 5 mm ja siihen tökkää. Ihan sama, onko vaihteita päällä tai voimanotto päällä vai ei.

Pitää vielä ihmetellä tuosta näkökulmasta, että akseli tulisi pikareineen ulos, mutta helpolla ei tule, se on jo selvinnyt. Onko vaihteiden tai voimanoton kytkentävivun kuitenkin oltava joissakin tietyissä asennoissa?
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Joo vaihtaa ne kytkinakselin stefat. Se on pieni homma traktorin ollessa poikki.
Miulla vuotaa tuollaisesta Mansikasta vaihteistoöljyt kytkimeen.
M-motor
Viestit: 8
Liittynyt: To Tammi 09, 2014 7:57 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M-motor »

Pitäis avata kytkinakselin alapuolelta se kansi neljällä pultilla ja vetää akseli ulos että voimanoton hammaspyörä tipahtaa laatikon pohjalle, kun se hammaspyörä on siinä pikarissa olevassa urassa. Vaihelaatikon kannen joutuu irrottaan kasaus vaihessa että saa nostettua hammaspyörän takas poorille.
Lemmy
Viestit: 2082
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Oisko Fergu muuttunut 30 vuodessa niin paljon, että on eroja tuohon 390 kytkinakseliin, jonka otin pois maljan kanssa?
http://www.haapasalontila.fi/MF390kytkin.html

Muistaakseni maljaa ei tuossa voi vetää kytkinakselin päältä pois, vaikka lukkorengas ei näy kuvissa.

Voiko akselia pyörittää, kun maljaa vetää ulos ja nostolaite laskuasennossa, ettei pumppu ota vastaan? Tai toinen pyörittää ulosottoakselista. Voisi selvitä, ottaako hammaspyörä vastaan vai jokin muu.

Jaa oikeata tietoa ehtikin jo tulla.
Poratuuli
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Huhti 27, 2009 1:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poratuuli »

M-motor kirjoitti:Pitäis avata kytkinakselin alapuolelta se kansi neljällä pultilla ja vetää akseli ulos että voimanoton hammaspyörä tipahtaa laatikon pohjalle, kun se hammaspyörä on siinä pikarissa olevassa urassa. Vaihelaatikon kannen joutuu irrottaan kasaus vaihessa että saa nostettua hammaspyörän takas poorille.
Kiitos. Täytyy kokeilla näillä ohjeilla, jahka jostain taion aikaa tuolle hommalle.
Taisi sitten löytyä tarkoitus kytkinakselin alapuolella olevalle luukulle myös. Vaihdelaatikon kannen ajattelin irrottaa kuitenkin ennen kytkinakselin irrotusta, sieltä näkynee jo ennen pikarin ja akselin irrotusta paremmin, mistä on kyse.
Onhan veikeä rakenne. Iso homma amatöörille traktoriharrastajalle, mutta jospa tämä tästä.
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

http://www.traktordelar.nu/mf1/mf35-vxldrev1.htm

Se maljan alla oleva pulteilla kiinni oleva luukku pitää takanaan vaihteiston ala-akselin etummaisen laakerin.

Eikös se malja lähe kytkinakseleineen sieltä ihan vetämällä kuitenkin?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
MP
Viestit: 658
Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 8:09 pm
Paikkakunta: rannikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MP »

Lähtee vetämällä ja ihan käsin.Jarrujen akseli eli läpivienti pitää ottaa pois,muistaakseni.
John Deere B
IH Farmall M
IH Farmall FC-C
MH 744 D6
Ferguson TEF20
Ferguson 35
MF 35X
MF 65
MF 65 MP
MF 65 MP
MF 135
MF 135 MP
MF 185 MP
MF 690
antti.hakamaa
Viestit: 681
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
Paikkakunta: urjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Kytkinhaarukan akselia MP taisit tarkoitaa, mikä pitää ottaa pois edestä?
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
MFV8
Viestit: 938
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:36 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MFV8 »

35:n laatikossa (periaatteessa sama kuin 65) piti pudottaa ulosoton ratas alas ja se pääsee putoamaan vasta kun akselin vetää pois, ja se taas onnistuu vain takakautta, eli nostolaitepumppu pois tai traktori poikki laatikon ja perän välistä. Purattaa siis jonkin verran.

Ulosoton ratas on tuossa lovessa pikarin alla joten se estää pikaria tulemasta ulos:

Kuva
Poratuuli
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Huhti 27, 2009 1:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poratuuli »

Vaihdelaatikon kansi otettu auki ja katsottu, että pikari ei vetämällä tule pois juuri tuon loven ja lovessa olevan rattaan takia. Vielä on tutkimatta, tuleeko "ala-akseli" etupuolella olevasta luukusta vai onko otettava takakautta.

Jos ala-akseli tulisi etukautta, niin vetäminen vaatii jarruakselin irrotuksen ja pikarin irrotus vaatii joka tapauksessa kytkinhaarukan ja sen käyttöakselin irrotuksen. Tutkimukset jatkuvat.

Lisäys.

Enää ei tarvitse arvailla, ongelma on ratkaistu. Tämä ohje auttoi:
M-motor kirjoitti:Pitäis avata kytkinakselin alapuolelta se kansi neljällä pultilla ja vetää akseli ulos että voimanoton hammaspyörä tipahtaa laatikon pohjalle, kun se hammaspyörä on siinä pikarissa olevassa urassa. Vaihelaatikon kannen joutuu irrottaan kasaus vaihessa että saa nostettua hammaspyörän takas poorille.
Eli kun kytkinakselin alapuolella oleva kansi avataan, sitten on otettava akselin päästä lukkorengas pois, sitten vedettävä laakeri pesineen pois ja sitten prikan alta paljastuu toinen lukkorengas, joka pitää rattaan kiinni akselilla. Kun se toinenkin lukkorengas on irroitettu, akselin voi vetää kytkinkopan puolelta ulos ja tällöin ratas, joka on pikarin kolossa, putoaa ja sitten voi pikarin vetää kytkinakseleineen pois. Ala-akseli ei mahdu rattaineen tulemaan etukautta, koska reikä on pienempi kuin ratas.

Loppuun vielä suurkiitokset etenkin ylläolevasta ohjeesta. Ette usko kiitosteni määrää.
MP
Viestit: 658
Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 8:09 pm
Paikkakunta: rannikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MP »

Minun 35:sta lähtee käsin vetämällä pois,toki se on yhdellä kytkinlevyllä.
John Deere B
IH Farmall M
IH Farmall FC-C
MH 744 D6
Ferguson TEF20
Ferguson 35
MF 35X
MF 65
MF 65 MP
MF 65 MP
MF 135
MF 135 MP
MF 185 MP
MF 690
Sorakeikari
Viestit: 10
Liittynyt: La Kesä 11, 2022 10:04 am
Viesti:

Re: MF 65 kytkinakselin stefat ja malja

Viesti Kirjoittaja Sorakeikari »

Herätellääns vähän aihetta kun on täällä tallissa ajankohtainen.

Elikkäs ala-akseli irrotettu ratas tiputettu alas ja malja irti ja Stefat vaihdettu, sitten malja takaisin ja ala-akselia koitan saada paikalleen niin ei millään ei mene pohjaan asti että sais laittettua sen lukkorenkaan paikalleen.
Pitkän aikaan sitä tossa ahersin ja otin laatikon kannen auki ja sieltä koittanut pitää rattaasta kiinni ja samalla kuminuijalla muksia akselin päähän. Mut ei niin ei.

Onko tähän jotain konstia miten sen sinne saa, pois lähti ihan muutakun veti vaan.

Täytyy lähtee vaihtamaan eväät ja tulla huomenna uudella tarmolla yrittämään
Sorakeikari
Viestit: 10
Liittynyt: La Kesä 11, 2022 10:04 am
Viesti:

Re: MF 65 kytkinakselin stefat ja malja

Viesti Kirjoittaja Sorakeikari »

Sorakeikari kirjoitti: To Syys 28, 2023 9:06 pm Herätellääns vähän aihetta kun on täällä tallissa ajankohtainen.

Elikkäs ala-akseli irrotettu ratas tiputettu alas ja malja irti ja Stefat vaihdettu, sitten malja takaisin ja ala-akselia koitan saada paikalleen niin ei millään ei mene pohjaan asti että sais laittettua sen lukkorenkaan paikalleen.
Pitkän aikaan sitä tossa ahersin ja otin laatikon kannen auki ja sieltä koittanut pitää rattaasta kiinni ja samalla kuminuijalla muksia akselin päähän. Mut ei niin ei.

Onko tähän jotain konstia miten sen sinne saa, pois lähti ihan muutakun veti vaan.

Täytyy lähtee vaihtamaan eväät ja tulla huomenna uudella tarmolla yrittämään
Homma ratkes kun sain kaverin tallille mukaan. Ulosotto akselia piti takapäästä pyöritellä niin sitten sai akselin menemään boorille, sen verran siellä väljää että just sen verran oli notkolla ja reikä ei kohdannut tappia.
hamsteri
Viestit: 2798
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: MF 65 kytkinakselin stefat ja malja

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

tuliko otettu kuvia
Sorakeikari
Viestit: 10
Liittynyt: La Kesä 11, 2022 10:04 am
Viesti:

Re: MF 65 kytkinakselin stefat ja malja

Viesti Kirjoittaja Sorakeikari »

Eipä tullut otettua yhtäkään kuvaa :cry: on kyllä vielä sen verran levällään että voisin kyllä muutaman kuvan saada jos siitä on jollekin apua.
MrWilson
Viestit: 72
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 10:20 pm
Viesti:

Re: MF 65 kytkinakselin stefat ja malja

Viesti Kirjoittaja MrWilson »

Minulla on puhelimessa kuvia Ferguson 35:n kytkinakselioperaatiosta. Voa-akseli irtosi siis etukautta. Voin laittaa kuvia puhelimella, jos laitat numeron yv:nä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] ja 49 vierailijaa