MF 65 kytkinakselin stefat ja malja
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ma Huhti 27, 2009 1:32 pm
- Viesti:
MF 65 kytkinakselin stefat ja malja
Minulla on hatara muistikuva, että täällä olisi joskus ollut puhetta mf 65 kytkinakselin pikarin = maljan irrottamisesta. Haulla ei nyt tuntunut löytyvän kuitenkaan.
Traktori on katkaistu ja kytkinremontti etenee muuten ihan ok. Himottaisi kuitenkin vaihtaa myös kytkinakselin stefat. Ovatko yleensä vaihdettavissa kytkinkopan puolelta?
Pitäisikö tuon kytkinakselin pikarin irrota jotenkin kytkinkotelon puolelta? Neljällä pultilla on kiinni ja kun pultit on aukaistu niin mitä sitten? Sen verran irtoaa, mitä kytkinakseleissa on väljää eli ulosvetäjän saa kopan ja pikarin väliin, mutta sitten ei tapahdu mitään. Eihän vaihdelaatikon puolelta vaan tarvitse jotakin irrotella? Usko loppui ja nyt on viisaammat neuvot tarpeen. Kiitos.
Traktori on katkaistu ja kytkinremontti etenee muuten ihan ok. Himottaisi kuitenkin vaihtaa myös kytkinakselin stefat. Ovatko yleensä vaihdettavissa kytkinkopan puolelta?
Pitäisikö tuon kytkinakselin pikarin irrota jotenkin kytkinkotelon puolelta? Neljällä pultilla on kiinni ja kun pultit on aukaistu niin mitä sitten? Sen verran irtoaa, mitä kytkinakseleissa on väljää eli ulosvetäjän saa kopan ja pikarin väliin, mutta sitten ei tapahdu mitään. Eihän vaihdelaatikon puolelta vaan tarvitse jotakin irrotella? Usko loppui ja nyt on viisaammat neuvot tarpeen. Kiitos.
-
- Viestit: 681
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
- Paikkakunta: urjala
- Viesti:
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ma Huhti 27, 2009 1:32 pm
- Viesti:
Jaa, että akseli tulisi ulos pikarin kanssa? Olen kokeillut sitäkin vaihteiden ja voimanoton eri asennoissa (päällä ja vapaalla), mutta ei tuntuisi suosiolla tulevan. Sitten ajattelin, että jospa pikari on tarkoitus irrottaa ulosvetäjällä kytkinakselin ympäriltä, mutta rohkeus loppui kesken, kun ei kohtuullinen voima auttanut.
Tarkennan: MF 65 kaksoiskytkimellä, ei multipower. Voimanoton kytkinakselin ympärillä tuo pikari on. Sekö siis pitäisi ihan vetämällä tulla akselinsa kanssa? Eikä vaihdelaatikon puolelta tarvitse rassata mitään? Tulee vain n. 5 mm ja siihen tökkää. Ihan sama, onko vaihteita päällä tai voimanotto päällä vai ei.
Pitää vielä ihmetellä tuosta näkökulmasta, että akseli tulisi pikareineen ulos, mutta helpolla ei tule, se on jo selvinnyt. Onko vaihteiden tai voimanoton kytkentävivun kuitenkin oltava joissakin tietyissä asennoissa?
Tarkennan: MF 65 kaksoiskytkimellä, ei multipower. Voimanoton kytkinakselin ympärillä tuo pikari on. Sekö siis pitäisi ihan vetämällä tulla akselinsa kanssa? Eikä vaihdelaatikon puolelta tarvitse rassata mitään? Tulee vain n. 5 mm ja siihen tökkää. Ihan sama, onko vaihteita päällä tai voimanotto päällä vai ei.
Pitää vielä ihmetellä tuosta näkökulmasta, että akseli tulisi pikareineen ulos, mutta helpolla ei tule, se on jo selvinnyt. Onko vaihteiden tai voimanoton kytkentävivun kuitenkin oltava joissakin tietyissä asennoissa?
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: To Tammi 09, 2014 7:57 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2082
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- Viesti:
Oisko Fergu muuttunut 30 vuodessa niin paljon, että on eroja tuohon 390 kytkinakseliin, jonka otin pois maljan kanssa?
http://www.haapasalontila.fi/MF390kytkin.html
Muistaakseni maljaa ei tuossa voi vetää kytkinakselin päältä pois, vaikka lukkorengas ei näy kuvissa.
Voiko akselia pyörittää, kun maljaa vetää ulos ja nostolaite laskuasennossa, ettei pumppu ota vastaan? Tai toinen pyörittää ulosottoakselista. Voisi selvitä, ottaako hammaspyörä vastaan vai jokin muu.
Jaa oikeata tietoa ehtikin jo tulla.
http://www.haapasalontila.fi/MF390kytkin.html
Muistaakseni maljaa ei tuossa voi vetää kytkinakselin päältä pois, vaikka lukkorengas ei näy kuvissa.
Voiko akselia pyörittää, kun maljaa vetää ulos ja nostolaite laskuasennossa, ettei pumppu ota vastaan? Tai toinen pyörittää ulosottoakselista. Voisi selvitä, ottaako hammaspyörä vastaan vai jokin muu.
Jaa oikeata tietoa ehtikin jo tulla.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ma Huhti 27, 2009 1:32 pm
- Viesti:
Kiitos. Täytyy kokeilla näillä ohjeilla, jahka jostain taion aikaa tuolle hommalle.M-motor kirjoitti:Pitäis avata kytkinakselin alapuolelta se kansi neljällä pultilla ja vetää akseli ulos että voimanoton hammaspyörä tipahtaa laatikon pohjalle, kun se hammaspyörä on siinä pikarissa olevassa urassa. Vaihelaatikon kannen joutuu irrottaan kasaus vaihessa että saa nostettua hammaspyörän takas poorille.
Taisi sitten löytyä tarkoitus kytkinakselin alapuolella olevalle luukulle myös. Vaihdelaatikon kannen ajattelin irrottaa kuitenkin ennen kytkinakselin irrotusta, sieltä näkynee jo ennen pikarin ja akselin irrotusta paremmin, mistä on kyse.
Onhan veikeä rakenne. Iso homma amatöörille traktoriharrastajalle, mutta jospa tämä tästä.
-
- Viestit: 7343
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
http://www.traktordelar.nu/mf1/mf35-vxldrev1.htm
Se maljan alla oleva pulteilla kiinni oleva luukku pitää takanaan vaihteiston ala-akselin etummaisen laakerin.
Eikös se malja lähe kytkinakseleineen sieltä ihan vetämällä kuitenkin?
Se maljan alla oleva pulteilla kiinni oleva luukku pitää takanaan vaihteiston ala-akselin etummaisen laakerin.
Eikös se malja lähe kytkinakseleineen sieltä ihan vetämällä kuitenkin?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 658
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 8:09 pm
- Paikkakunta: rannikko
- Viesti:
-
- Viestit: 681
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
- Paikkakunta: urjala
- Viesti:
-
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:36 pm
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
35:n laatikossa (periaatteessa sama kuin 65) piti pudottaa ulosoton ratas alas ja se pääsee putoamaan vasta kun akselin vetää pois, ja se taas onnistuu vain takakautta, eli nostolaitepumppu pois tai traktori poikki laatikon ja perän välistä. Purattaa siis jonkin verran.
Ulosoton ratas on tuossa lovessa pikarin alla joten se estää pikaria tulemasta ulos:
Ulosoton ratas on tuossa lovessa pikarin alla joten se estää pikaria tulemasta ulos:
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ma Huhti 27, 2009 1:32 pm
- Viesti:
Vaihdelaatikon kansi otettu auki ja katsottu, että pikari ei vetämällä tule pois juuri tuon loven ja lovessa olevan rattaan takia. Vielä on tutkimatta, tuleeko "ala-akseli" etupuolella olevasta luukusta vai onko otettava takakautta.
Jos ala-akseli tulisi etukautta, niin vetäminen vaatii jarruakselin irrotuksen ja pikarin irrotus vaatii joka tapauksessa kytkinhaarukan ja sen käyttöakselin irrotuksen. Tutkimukset jatkuvat.
Lisäys.
Enää ei tarvitse arvailla, ongelma on ratkaistu. Tämä ohje auttoi:
Loppuun vielä suurkiitokset etenkin ylläolevasta ohjeesta. Ette usko kiitosteni määrää.
Jos ala-akseli tulisi etukautta, niin vetäminen vaatii jarruakselin irrotuksen ja pikarin irrotus vaatii joka tapauksessa kytkinhaarukan ja sen käyttöakselin irrotuksen. Tutkimukset jatkuvat.
Lisäys.
Enää ei tarvitse arvailla, ongelma on ratkaistu. Tämä ohje auttoi:
Eli kun kytkinakselin alapuolella oleva kansi avataan, sitten on otettava akselin päästä lukkorengas pois, sitten vedettävä laakeri pesineen pois ja sitten prikan alta paljastuu toinen lukkorengas, joka pitää rattaan kiinni akselilla. Kun se toinenkin lukkorengas on irroitettu, akselin voi vetää kytkinkopan puolelta ulos ja tällöin ratas, joka on pikarin kolossa, putoaa ja sitten voi pikarin vetää kytkinakseleineen pois. Ala-akseli ei mahdu rattaineen tulemaan etukautta, koska reikä on pienempi kuin ratas.M-motor kirjoitti:Pitäis avata kytkinakselin alapuolelta se kansi neljällä pultilla ja vetää akseli ulos että voimanoton hammaspyörä tipahtaa laatikon pohjalle, kun se hammaspyörä on siinä pikarissa olevassa urassa. Vaihelaatikon kannen joutuu irrottaan kasaus vaihessa että saa nostettua hammaspyörän takas poorille.
Loppuun vielä suurkiitokset etenkin ylläolevasta ohjeesta. Ette usko kiitosteni määrää.
-
- Viestit: 658
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 8:09 pm
- Paikkakunta: rannikko
- Viesti:
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Kesä 11, 2022 10:04 am
- Viesti:
Re: MF 65 kytkinakselin stefat ja malja
Herätellääns vähän aihetta kun on täällä tallissa ajankohtainen.
Elikkäs ala-akseli irrotettu ratas tiputettu alas ja malja irti ja Stefat vaihdettu, sitten malja takaisin ja ala-akselia koitan saada paikalleen niin ei millään ei mene pohjaan asti että sais laittettua sen lukkorenkaan paikalleen.
Pitkän aikaan sitä tossa ahersin ja otin laatikon kannen auki ja sieltä koittanut pitää rattaasta kiinni ja samalla kuminuijalla muksia akselin päähän. Mut ei niin ei.
Onko tähän jotain konstia miten sen sinne saa, pois lähti ihan muutakun veti vaan.
Täytyy lähtee vaihtamaan eväät ja tulla huomenna uudella tarmolla yrittämään
Elikkäs ala-akseli irrotettu ratas tiputettu alas ja malja irti ja Stefat vaihdettu, sitten malja takaisin ja ala-akselia koitan saada paikalleen niin ei millään ei mene pohjaan asti että sais laittettua sen lukkorenkaan paikalleen.
Pitkän aikaan sitä tossa ahersin ja otin laatikon kannen auki ja sieltä koittanut pitää rattaasta kiinni ja samalla kuminuijalla muksia akselin päähän. Mut ei niin ei.
Onko tähän jotain konstia miten sen sinne saa, pois lähti ihan muutakun veti vaan.
Täytyy lähtee vaihtamaan eväät ja tulla huomenna uudella tarmolla yrittämään
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Kesä 11, 2022 10:04 am
- Viesti:
Re: MF 65 kytkinakselin stefat ja malja
Homma ratkes kun sain kaverin tallille mukaan. Ulosotto akselia piti takapäästä pyöritellä niin sitten sai akselin menemään boorille, sen verran siellä väljää että just sen verran oli notkolla ja reikä ei kohdannut tappia.Sorakeikari kirjoitti: ↑To Syys 28, 2023 9:06 pm Herätellääns vähän aihetta kun on täällä tallissa ajankohtainen.
Elikkäs ala-akseli irrotettu ratas tiputettu alas ja malja irti ja Stefat vaihdettu, sitten malja takaisin ja ala-akselia koitan saada paikalleen niin ei millään ei mene pohjaan asti että sais laittettua sen lukkorenkaan paikalleen.
Pitkän aikaan sitä tossa ahersin ja otin laatikon kannen auki ja sieltä koittanut pitää rattaasta kiinni ja samalla kuminuijalla muksia akselin päähän. Mut ei niin ei.
Onko tähän jotain konstia miten sen sinne saa, pois lähti ihan muutakun veti vaan.
Täytyy lähtee vaihtamaan eväät ja tulla huomenna uudella tarmolla yrittämään
-
- Viestit: 2798
- Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
- Paikkakunta: keskisuomi
- Viesti:
Re: MF 65 kytkinakselin stefat ja malja
tuliko otettu kuvia
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Kesä 11, 2022 10:04 am
- Viesti:
Re: MF 65 kytkinakselin stefat ja malja
Eipä tullut otettua yhtäkään kuvaa on kyllä vielä sen verran levällään että voisin kyllä muutaman kuvan saada jos siitä on jollekin apua.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 10:20 pm
- Viesti:
Re: MF 65 kytkinakselin stefat ja malja
Minulla on puhelimessa kuvia Ferguson 35:n kytkinakselioperaatiosta. Voa-akseli irtosi siis etukautta. Voin laittaa kuvia puhelimella, jos laitat numeron yv:nä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] ja 49 vierailijaa