Ford 4550 Traktorikaivuri

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Ford 4550 Traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Moron!

Löytyykö keltään otsikon mukaiseen laitteeseen käyttö/huoltokirjaa? Muukin tieto laitteesta olisi tarpeen. Kaikenlaista pikkulaittoa tuossa näkyisi olevan. Sit kiinnostais, et mistä saapi huolto/varaosia? Kait tuossa joku perustraktori on pohjana, että suodattimet ja traktoriosan osat löytyis helpollakin. Kaikki oljyt ja suodattimet menee nyt ihan ekaks vaihtoon, ja sit kattellaan lisää...
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Huomioita ensimmäisistä käyttökokeiluista:

- Etupää on väljä. Kuningas pultit/helat vaihdettava
- Hydrauliikasta uupuu voima, tai ainakin on hidas. Jaksaa nostaa koneen kyllä tassujen ja etukuormaajan varaan, ja pysyykin siellä, mutta liikkeet on todella hitaita. Liekö öljy vähissä/suodatin tukossa. Voiko hydrauliikka öljy mennä huonoksi pitkän seisonnan aikana? Sillä tuo laite on seissyt useamman vuoden.
- Kauhan nivelissä ei suurempa klappia näy, eikä ole hitsailtu, eikä hydrauliikka vuoda. Jokunen letku näyttää kyllä siltä, että räjähtää heti sopivan tilausuuden tultua.
- Tassujen sylinterit vuotaa ja männänvarsien kromit saaneet osansa kiveniskuista. Kone pysyy kyllä ylhäällä.
- Etukuormaajan kauha melko kulunut, paikoitellen läpi asti. Myös joitakin pieniä hydrauliikkavuotoja.
- Kone ei ota oikein kierroksia, saattaa olla mekaaninen vika kaasumekanismissa.
- Laturi ei lataa, oisko hiilet.
- Tuulilasi säröillä
- Takarenkaat melko loppu, pintaa vähän jäljellä ja melkoisia halkeamia.
- Sammutin vaijeri puuttuu, joutuu sammuttamaan suoraan pumpusta.
- Valojen toiminnasta ei havaintoa.
- Ovien lukot ei toimi(ovet ei pysy kiinni)

Nämä nyt ekana päivän tutustumisen jälkeen. Saakohan tästä enää peliä tekemälläkään? Lähinnä tuo hydrauliikan hitaus/voimattomuus huolettaa. Vai voiko se johtua siitä, että kone ei kierrä tarpeeksi(kierroslukumittari ei muuten toimi sekään)
Nuhvelentin Veli
Viestit: 632
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin Veli »

Ensinnäkin onnittelut hankinnasta.
Kyllä tuo hydrauliikan voimattomuus viittaisi siihen, että pumppu olisi loppusuoralla, tai venttiilipakassa karoja jotka jumivat (lähinnä pakan vapaakiertoasento, tai sisäisiä vuotoja karoissa ts. venttiilien tiivisteet). Tuo kierrosten ottaminen voi kanssa johtua monestakin asiasta, kuten ilmavaivat (tarkistappa,että onko polttoainepuolella vuotoja) pumpun elementtien kuluneisuus, puoliksi päällä oleva sammutuskara,ruiskutuspaineet suuttimissa,palaneet/karstoittuneet venttiilien seetit tms. Muista, että ihminen sen on tehnyt, joten kyllä sen ihminen korjaakin.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
Nuhvelentin Veli
Viestit: 632
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin Veli »

Tarkasta muuten ensin se hydrauliikkasuodatin, sekin kyllä jarruuttaa liikkeitä jos on oikein paksussa tavarassa. Jos hydrauliikkaöljy on vähissä, niin sen kyllä pitäisi kuulua käynnin aikana semmoisena ulinana
Minäkö Muka Romunkerääjä??
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Juu, se imusuodatin mullakin on epäilyksenä. Mistäs sen sitten löytää, tai mitenkä siihgen pääsee käsiksi? Tuosta huoltokirjasta olisi kyllä suuresti apua, jos joltakulta sellaista löytyisi. Kopionivaskakin kelpaa. Täytyypä tarkistaa Alfamerin varastot.

Sitten tuo momentin muunnin. Onkos siellä yhteiset öljyt vaihteiston kanssa, vai onko se erillinen yksikkönsä? Mitä öljyä sinne kuuluu?
Nuhvelentin Veli
Viestit: 632
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin Veli »

Todennäköisesti samat ölkköset ko laatikossa...varma en ole osaisivatkohan ne jossakin korjaamossa, joka on nuitten Foortien kanssa pelannut, vastata siihen. Imusuodatin löytyy yleensä hydrauliikkaöljysäiliön kannesta. Pitää kattoa se sinun toiseen aiheeseen linkittämä kuva, josko siitä paljastuisi jotaki.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
M-72
Viestit: 146
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:10 pm
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M-72 »

suopsitten uuden pumpun laittoa, mun county muuttui täysin pumpun vaihdon jälkeen. helppo pumppu testi, sammuuko/ hyytyykö kone kun pinillä kierroksilla nostaa tai painaa jotain painavaa, toinen vaikutaako kierrokset merkittävästi kaivuutehoon.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Joo se sammuminen testissä voi juontaa myös juurensa koneen heikosta tehosta :wink:

Mulla ei tahdo saada käyntiin kovalla pakkasella kun pumppu ottaa niin kovasti vastaan. Ja ulvoo. Kyllä lämmittyä homma toimii, sitten öljyt kuumana päästää venttiilipaketissa olevasta ylipainejutusta ohi sitä saanee kiristetyksi mutta onkohan se viisasta kun on aisasto niin hitsattu et on saattanut olla voimaa joskus liikaakin...

-SS-
j tech
Viestit: 63
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j tech »

ei kannata kuristaa paineita sielt pää varost. nimittäin kokemuksesta tiedän kuinka helposti ne kuoret halkee jos siellä on se cesnan pumppu. se on heikko muut oli vissiin lamelli pumpulla ei ne nopeudet siitä paljon nouse uudella pumpulla autta kyllä voimaan. se on hitaamman aika kauden kaivuri siel on 12gal. pumppu ei sillä mitään hirmu urakoita tehä.itellä on 4550 tullut sorkittua joka läpi eikä ole huolto kansiota ,eikös kettusen karilla ollut semmone kopio myynissä
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Tyhmä kysymys:

Mitä eroa on 4500 ja 4550 traktorikaivureilla? 4500:seen löytyy paremmin noita oppaita. Taitaa olla sama vehje pääosin. Onko tuo 50 kertomassa momentinmuuntimesta ja suunnanvaihtajasta? Tietääkö kukaan?
j tech
Viestit: 63
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j tech »

4550 on ollut selectospeed ford ja jalo j50 kaivuulaitteella joka on pirun liki jameksen kaivuulaitetta
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Jatketaan tietämättömyyden linjaa...

Mitäs tuo select o speed sitten meinaa? Netistä koitin hakea tietoa, mutta ei oikeen selvinny.

Moottorin kyljessä on valussa merkintä T6. Mitäs tuo kertoo? Vai kertooko mitään :roll:
jiipee
Viestit: 10753
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

No nyt mää oon vähän ymmälläni, taas... :roll:

Elikkäs tutkiskelin netistä tietoa select-o-speed vaihteistoista, ja jossain kerrottiin, että olisi 10-vaihdetta eteen ja kaksi taakse.

Tuossa miun laitteessa on "vaihdelaatikossa" 4-vaihdetta ja ratin vieressä suunnanvaihtajavipu. Kaasulla lähtee liikkeelle. Kovasti ei olu uskaltanut vielä kokeilla, kun on vanhat öljyt koneessa ja laatikossa...
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Nyt alan epäillä, ettei tuossa miun koneessa o mitään s.o.s vaihteistoa...

Tuossa uudempi versio aiheesta, ja näyttäisi samanlaiselta se vaihteen valinta zydeemi: http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... =555610&PN
suopma-1
Viestit: 235
Liittynyt: La Joulu 24, 2005 10:28 pm
Paikkakunta: e-p
Viesti:

Viesti Kirjoittaja suopma-1 »

Valitettavasti ei nyt ole tietolähde käsillä että voisin tarkistaa mitä eroja ford 4500 eli 4550 edeltävä malli poikkesivat toisistaan muistelisin että mallisarja uudistui siinä vaiheessa kun uusi moottori tuli ns tonnisarjaan eli v-68 lopussa tai 69 aikana.Molempia malleja on saanut ns tavallisella ja 4-portaisella TC sunnanvaihdinlaatikolla,tällä laatikolla ja S.O.S laatikolla on huomattava ero.Yleensä nämä koneet tulivat ns lusikka haarukka yhdistelminä jonkin verran myös Fordin teollisuuskuormaimella.Mikäli ko koneen perässä on jalo kaivuri se on jonkun omatoimisesti siihen asentama.Jalo kaivuri valmistettiin tampereeella lokomon tehtaalla,jamekset syväsellä loimaalla.
ok-6
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Ei se vaiheisto olisi nimeltään selectamatic???
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Mitenköhän suurista öljytilavuuksista mahdetaan tuollaisessa laitteessa puhua? Meinaan jos jotain yleisöljyä käyn hakemassa, niin piisaako 20litraa, vai tarviiko koko tynnyrillisen? Lähinnä hydrauliikan osalta tuo tilavuus kiinnostaa, sillä taitaa olla vettä reilusti öljyn joukossa, niin menee vaihtoon. Onkos mitään hyviä niksejä hydraulijärjestelmän tyhjentämiseksi vesi-öljy-emulsiosta, kun ei oikeen haluttais moneen kertaan niitä hydrauliöljyjä vaihdella...
j tech
Viestit: 63
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j tech »

suopmalle tiedoksi että ei ole oma tekele 4550 ford jalon kaivuulaitteella kyllä niitä on laitettu sinne ihan pajalla se lokomo on l260 :shock:
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Jalot taidettiin asentaa MF:n teollisuusmalliin,itsellä on sellaisen esite jossain...se selittäisi Lokomon osuuden tekemiseen,sama perusta oli myös Lokomo 909-metsäkoneessa.Eli tampereen Hatanpäältä lähtöisin molemmat(myöhemmin metsäkoneet siirtyivät joensuuhun)
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], IiHoo845, jarikos, Jeppex3, Mika 82, Peksu123 ja 75 vierailijaa