MIG ja hitsausmaski ja aloitteleva harrastaja

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

MIG ja hitsausmaski ja aloitteleva harrastaja

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Ostin vanhan halvan, alkujaankin halvan, migin. Maski tuli mukana.
Käyttöharjoituksessa huomasin, että minen nää.

Mikä on sopiva tummuus, kattelin monenlaisia myynnissä olevan, tossa maskin
"lasissa" oon näkevinäni merkinnän 11?
Onko isompi luku tummempi?
Tekeeks tommosella mitään? http://www.motonet.fi/fi/tuote/781881
ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

Se on aika yksilöllistä minkä tummuustason laseja käytetään, omassa maskissa lasen yhteenlaskettu tummuus 10.
Ikää hitsailijalla 49, silmäklasit on.
Mitä isompi luku, sitä tummempi.
satunnainen
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 3:39 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

Jonkun halvan automaattimaskin ostin itekin pari vuotta sitten, kovasti näytti samalta kuin tuo linkissä. Ihan kätevä ollut, mitä nyt huomannut että hitsin näkisi paremmin perinteisellä aina pimeällä maskilla mutta laiskana harvemmin viitsin vaihtaa kun automaattinen kuitenkin muuten kätevä.

Oli pitempi aika käyttämättä niin ei toiminut tässä keväällä, olin kuitenkin lukenut täältä foorumilta miten aurinkoa kun antoi maskille muutaman päivän oli jonkun toisen maski alkanut toimia niin kokeilin samaa omallekin ja toimii taas.
Jammu
Viestit: 22726
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

tuommoinen maski velipojalla ja ainakin se yksilö hidas reagoimaan -> otti silmiin nimenomaan mig hommissa. Itsellä ollut töistä lainassa vajaan satkun esabin halpismaski joka on paljon parempi, ei tule oireita pitkässäkään sessiossa
Suomi kuuluu länsimaihin
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Alotteleva hitsari ollut jo useamman vuoden. Esabin maski ollut muuten hirvittävän kätevä mutta ei taho aina nähdä. Liian tumma ja säätöalue liian pieni. Tahtoo mennä välillä käsikopelolla. Ainakin pieniemmillä virroilla.
Sopivalla irtolasilla saa paremmin jos äheltää tarkempaa räkäsaumaa.
Pinohiiri
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 11:39 pm

Viesti Kirjoittaja Pinohiiri »

.
Viimeksi muokannut Pinohiiri, To Helmi 06, 2020 11:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jammu
Viestit: 22726
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

jopetin kirjoitti:Alotteleva hitsari ollut jo useamman vuoden. Esabin maski ollut muuten hirvittävän kätevä mutta ei taho aina nähdä. Liian tumma ja säätöalue liian pieni. Tahtoo mennä välillä käsikopelolla. Ainakin pieniemmillä virroilla.
Sopivalla irtolasilla saa paremmin jos äheltää tarkempaa räkäsaumaa.
oot ihan oikias, voi oikeastaan sanoa että tuntuu ettei tuossa paljon säätöä ole tummuudessa

omat hommat 80% sellaisia että tartee 2 kättä joten aina melkein automaatti olla hyvä https://www.youtube.com/watch?v=hmLQaQiwnE0
Suomi kuuluu länsimaihin
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Pinohiiri kirjoitti:http://www.euromaski.fi/
Itellä ei silmät kestä euromaskia miggi hommissa, tai edes semmoisen maskin kanssa jossa on kurkistus aukko. Mutta puikolla taas kotosalla hitsaan aina lasi raollaan, jolloin alotus kohda näkee päätä kallistamalla, eikä silmissä tunnu vaikka useamman tunnin hitsailisi. Kaiken järjen mukaan pitäisi olla päin vastoin, mutta kaipa silmät on tottunut puikon valokaareen ja miggi on vielä vähän outo. :lol:
Avatar
Refy
Viestit: 3840
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Refy »

Automaattimaskin käytettävyys parani merkittävästi, kun siihen kiinnitti otsalampun. Näki huonommassakin paikassa mitä oli tekemässä.
vkorp
Viestit: 641
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 7:06 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vkorp »

Noita laseja löytyy tummuuksista 7-13. Pikku heftailus vaalea lasi on hyvä. Normaalist on käytös 9tai 10.. Noita 7 laseja ei vaan tahdo jokapaikasta löytää.
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

http://www.back-tools.fi/shop/3300010-3 ... fusion.jpg

Mulla on tollainen ja töissä useampia. Oon tykänny. Voi säätää tummuuden lisäksi herkkyyden ja viiveen. Ajoittain pitää vaihtaa suojamuovi edestä, että taas näkee.
lahtiv
Viestit: 914
Liittynyt: To Syys 11, 2008 11:28 am
Paikkakunta: Ylöjärvi.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lahtiv »

Automaattimaski voi jossain hommassa olla hyvä, mutta itse ainakaan en henkilökohtaisesti tykkää yhtään, vaikka reaktinopeudet sun muut saa säädettyä.
Että ihan Euromaskilla ainakin itse polttelen ja siihen saa varaosia ja on avaruutta rälläköintiinkin ja tms.
Mentaalinen ystävyys ikävien esineiden kanssa on helpompaa kuin niille kiroilu.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18645
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: MIG ja hitsausmaski ja aloitteleva harrastaja

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

ylioyja kirjoitti: Tekeeks tommosella mitään? http://www.motonet.fi/fi/tuote/781881
Otaksuisin että jotain sillä ainakin tekee. Umpinaisena mallina suojaa hyvin naamaa, muusta toiminallisuudesta sitte vaikea sanoa mitään. Kuulosuojainten istuvuus maskin kanssa, rälläköinti/hionta, paino.. ja sen sellaset työhygieeniset jutut.

Itse olen umpiossa kasvanut että sen kerran kun elämässä on valoon mahdollisuus päästä niin siitähän pitää sitte nauttia koko kapasiteetilla.
Nuo "sontaluukulliset" mallit tuovat mieleen sen umpion, rajoittavat näkemää.

Siksi käytän Euromaskia, laajempi näkemäalue pelkillä silmien pyörityksellä. Muutenkin tykkään
säästellen sippiin
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Kannattaa muistaa se, että luukuttomasta automaattimaskista on rälläköidessä vain haittaa. Kun kipinöitä alkaa lentää, menee näkökenttä pimeäksi. Mitäpä iloa on suojaimesta, jota et voi hioessa käyttää.

Siispä, Euromaski tai automaattimaski luukulla. Ovat hieman kalliimpia kuin nämä nykyään yleiset halpismallit.
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

borg kirjoitti:Kannattaa muistaa se, että luukuttomasta automaattimaskista on rälläköidessä vain haittaa. Kun kipinöitä alkaa lentää, menee näkökenttä pimeäksi. Mitäpä iloa on suojaimesta, jota et voi hioessa käyttää.

Siispä, Euromaski tai automaattimaski luukulla. Ovat hieman kalliimpia kuin nämä nykyään yleiset halpismallit.
Kyllä kaikista automaatti maskeista, joita olen käyttäny, on saanut tummennuksen pois päältä hionta asentoon. Tosin halvin autotomaatti maski jota olen käyttänyt on ollut joku esabin warrior tekki. Joskus pitäisi kokeeksi puuilosta hakea halppis maski koti käyttöön.
Jammu
Viestit: 22726
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

itse en kyllä ole koskaan rälläköinyt hitsausmaski päässä vaan suojalasit ja kuulosuojaimet yleensä. Se on sellaista kiireettömämpää harrastelua kun ehtii hitsuukypärän ottaa pois, eipä se kipinöistä ainakaan paremmaksi tule
Suomi kuuluu länsimaihin
monoa
Viestit: 75
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2010 3:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja monoa »

itellä paraveldin maski olluna nyt kokeilussa tykänny oon kovasti, istuu päähän tosi hyvin, on kevyt, normi säädöt löytyy, saa katkaisiasta hionta asentoon, ja ISONA plussana tummus alueen voit vaihtaa katkaisimesta portaattoman din 5-9 ja 9-13 välille, plasmatessa ihan uskomattoman hyvä saa säädettyä että näkee mut ei käy silmille yhtään.
hinta jtn 120 alvillisena ja pirkkahitsi myy...
Ormu
Viestit: 294
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 11:58 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ormu »

En näistä maskeista sen tarkemmin tiedä, mutta mitenkäs näissä menee UV-säteilyn vaimennus? Ettei käy niin, että valitsee vaalean lasin, jolla näkee hyvin, mutta UV:ta tuleekin liikaa läpi ja silmävaurio syntyy huomaamatta. Itsekin olen ihmetellyt monien maskien tummuutta ja miettinyt, että vaaleammallakin pärjäisi. Mutta onko maski tarkoituksella niin tumma vai varmuuden vuoksi?


Tuollainen olisi ihan kiva, tosin mahtaako saada vielä kaupoista...
https://www.youtube.com/watch?v=ygcm0AQXX9k
ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

Ihan tarkoituksella. Tai siis uv-suodin on, onhan niitä punaisiakin maskeja...




:roll:
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: MIG ja hitsausmaski ja aloitteleva harrastaja

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Ysitummuudella mää nään sentään hiukan, mutta huonosti silläkään.
Pitäiskö hitsata kirkkaasti valaistussa tilassa, vai hämärässäkö, vai onko väliä?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], mh jkl ja 60 vierailijaa