Veturit

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

kjr

Veturit

Viesti Kirjoittaja kjr »

Miten on kytketty useampi veturi toisiinsa siis 2-3 kpl. Sähköt. tehot.paineet ym. Lähinnä mietin nopeus/ tehon säätöjä että miten tarkasti ne on saatava kohilleen? miten käytännössä?
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

www.vaunut.org :wink:
Sinne kuviin katselemaan ja kyselemään,suomen ehkä paras rautatie-aiheinen sivusto.Vaatii kyselyyn rekisteröitymisen,mutta kuvien kommentteja kun haulla lueskelee niin paljon tuostakin tietoa löytyy;
http://vaunut.org/lista?haku=kaksinajo
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
linkoville
Viestit: 390
Liittynyt: To Marras 02, 2006 10:22 pm
Paikkakunta: inkoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linkoville »

vetureita voi olla max 3 kappaletta peräkkäin kytketään sähköisesti eikä ihme säätöjä tarvita tai ainankin pari vuotta sitten oli asia näin

mutta kun vetureissa on automaattivaihteet niin onko kukaan laskenut kuinka monta vaihdetta on kun ajokoneessa on noin 1000 heppaa ja jaksaa vetää yli 500tonnia
Fordson Major 55
SUZUKI S 85
Jantikka
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

DV12 eli se yleisin tavarajunien dieselveturi:

Vaihteita Voithin valmistamssa vaihteistossa on itseasiassa vain kolme.
Ja kahdella ensimmäisellä vaihteella on omat momentinmuuntimet ja kolmas on nestekytkimellä varustettu.

Ykkösvaihde "kytketään" päälle pumppaamalla öljy muuntimeen, kakkosvaihde vastaavasti pumppaamalla öljy ko muuntimeen, jne.

Eli liikkeellelähdössä ja vaihtaessa seuraavalle vaihteelle "luistaa" muuntimesta, samalla muunnin lisää momenttia ja se 5000 tonnia lähtee kiltisti mukaan.

Vaihteisto hukkaa valtavasti energiaa liikkeellelähdössä, vaatii tehokkaat öljynjäähdyttimet ja rajoituksen kuinka kauan voi vetää isolla koneteholla letkaa liikkeelle.
Avatar
Refy
Viestit: 3840
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Refy »

Aikoinaan käytettiin parivedossa toisinaan myös höyry + diesel -yhdistelmää:

http://vaunut.org/kuvasivu/5135

Periaatteessa useamman veturin vedossa ei kai pitäisi olla ihmeempiä ongelmia, kun säädettävä parametri on vetoteho eikä nopeus: jokainen veturi vetää omalla tehollaan, ja lopputuloksena saadaan vetotehojen summa liikuttamaan yhdistelmää.
Olli S.
Viestit: 211
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:53 am
Paikkakunta: läns suomes
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olli S. »

Menee tietysti hieman ohi...
Joskus oli työmaalla pakko siirtää 17 vaunua täynnä puuta ja kyllä se 25t pyöräkuormaajalla lähti oikein kiltisti liikkeelle... mutta pysähtyminen veikin rutkasti enemmän aikaa...
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, Bing [Bot], Google [Bot], koltiainen, Sumi, zukka ja 43 vierailijaa