yksityistien tiehoitomaksu

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Tuossa on mulla aukko tiedossa, perustuuko kunnan menettely lakiin, mutta ainakin meidän tiekunnalle myönnetty tietyllä prosentilla yksikkömaksupotista kunnan avustus. Olikohan joku 85%? Sitten siinä on joitan rajaavia ehtoja maksimille.

Kun ei pidetty viime vuonna kokousta niin ei kerätty maksuja eikä saatu avustusta kuin jokunen kymppi.. Tänä vuonna kerättiin budjettiarvioni mukaan hiukan yli tuplaten ja se riittää auraus ja hiekoituskuluihin. Pankillekin pitää maksaa palvelumaksu kymmenkertaisena edellisvuoteen verraten eli pitää tiliasiatkin mulkata. Vajaasta kympistä reiluun satkuun meni.
Suomi kuuluu länsimaihin
Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Oma tieni on vain 200m ja maalaji MtMr. Ei ojia, alle 50cm luiskat. Perustettu aikoinaan vanhan hevoskärrytien paikalle ja aikojen saatossa oma päreeni paloi tien heikkoon kuntoon. No ilman isompaa koulutusta asiaan ajatin tuolle pätkälle 140 tonnia 0-32 soramursketta ja annoin olla pari vuotta painumassa. Sitten enää 50 tonnia 0-16 soramursketta. Ja lanaus ja pinnan muotoilu 2-4% kaltevuuteen moneen kertaan. Ei ole tarvinnut enää huolehtia kestääkö tie käyttöä. Kokeiltiin toissa kesänä 28 tonnisella 4-akselisella sora-autolla ajaa tuosta yli 30 kertaa ja kuskikin ihmetteli että kun ei jää minkäänlaista jälkeä. Hintaa remontille luokkaa 3000 euroa.

Aika harvalla yksityistien osakkaalla on mitään käsitystä kustannuksista. Olipa se linkous, lanaus tai sorastus. Mutta ikävää on myös niille joilla käsitys on. Hinnat nousee niin hurjaa tahtia että ei mitään rajaa.
Talumees
Viestit: 6352
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Jammu kirjoitti: Ma Kesä 06, 2022 9:27 pm Tuossa on mulla aukko tiedossa, perustuuko kunnan menettely lakiin, mutta ainakin meidän tiekunnalle myönnetty tietyllä prosentilla yksikkömaksupotista kunnan avustus. Olikohan joku 85%? Sitten siinä on joitan rajaavia ehtoja maksimille.

Kun ei pidetty viime vuonna kokousta niin ei kerätty maksuja eikä saatu avustusta kuin jokunen kymppi.. Tänä vuonna kerättiin budjettiarvioni mukaan hiukan yli tuplaten ja se riittää auraus ja hiekoituskuluihin. Pankillekin pitää maksaa palvelumaksu kymmenkertaisena edellisvuoteen verraten eli pitää tiliasiatkin mulkata. Vajaasta kympistä reiluun satkuun meni.
Yleensä maksetaan toteutuneiden kustannusten mukaan. Kunta sitten päättää mikä se tukiprosentti on.Nykyisin taitaa vaatimuksena olla että tiekunnan pitää olla virallisesti rekisteröity.
fiat-agri
Viestit: 596
Liittynyt: La Helmi 25, 2017 5:33 pm
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja fiat-agri »

Talumees kirjoitti: Ma Kesä 06, 2022 10:30 am
fiat-agri kirjoitti: Ma Kesä 06, 2022 9:47 am Niin, inflaatio jyllää, kaikki hinnan nousee, kiitos hallituksen.

Kannattaisi nostaa hirmu metakka yksityistiestä, tiedä vaikka saisi marinilta ja lintilältä tukipaketin siihen hommaan. Suomessa homma mennyt kuten 80-luvun neuvostoliitossa, valtio ottaa kaikki ja sitten jaetaan kansalle hieman takaisin.
Suomen hallitusko aloitti Ukrainan sodan?
Yksityisteihin saa kyllä kunnilta tukea ja perusremontteihin valtiolta.
Ei kun niin, inflaatioon ei vaikutakaan muut kuin sodat, en muistanutkaan tuota.
Avatar
rattori
Viestit: 11063
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja rattori »

Jalmari Kolu kirjoitti: Ma Kesä 06, 2022 5:22 pm Yksityistien perusparantamiseen voi saada vielä tänä vuonna 50% toteutuneista kustannuksista. Myöntäjänä ELY-keskus. Vaatii suunnitelman ja tiekunnan virallisen kokouspäätöksen asiasta. Ja hakeminen oman hommansa. Mutta ei vaikeaa.
Suunnitteilla juurikin asia.Kustannusarvio 30.000€ ja osakkaille jää 5000€ . Eli tukea 5/6 osaa.
------------
tractors
mystinenmetsätyömies
Viestit: 166
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 5:24 pm
Paikkakunta: Multia
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja mystinenmetsätyömies »

Olen tässä pähkäillyt mitä tekisin tiekunnan laskun kanssa. Siinä on nyt useampi asia pielessä. Ensinnäkin lasku tulee kuolinpesälle joka on jaettu jo -21 kesällä. Toiseksi, laskun viitteenä on aivan eri tila kuin omani.
Kolmanneksi, laskussa ei ole mitään yhteystietoja laskuttajan suuntaan jotta voisi ottaa yhteyttä asioiden korjaamiseksi.
Kokemusta on toisen tien osakkuudesta jonka kohdalla osasivat lähettää laskun minulle automaattisesti ostettuani sieltä pienen metsätilan. Siinä laskussa on mallikkaasti myös laskuttajan yhteystiedot.
Ymmärtäminen on lukijan vastuulla
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Onko yleistä että tiekunnan tienhoitotyöt kilpailutetaan?
Meillä on annettu tiehoitokunnalle valtuus hoitaa tiet parhaalla katsomallaan tavalla ja käytännössä aurauksen ja lanauksen suorittaa PJ ja toinen hoitokunnan jäsen eli hoitokunnan parhaaksi katsomalla tavalla.

Nyt eräs mörrimöykky alkoi räyhäämään kokouksessa, että pitää kilpailuttaa ja haukkui nykyiset töiden suorittajat kiskureiksi. Ainakin osakkailta pitäisi kuulemma pyytää tarjoukset. Hoitokuntaan tää ei esittänyt haluavansa, mutta halua olisi päättää asioista eli vastuuta tää ei halua ottaa, mutta mielellään päättäisi miten asit tehdään. Arvelen hänen koittavan saada hoitokuntaan "oman" tyypin, joka sitten suosisi häntä. Selkeästi oli kateutta ilmassa kun tarjoutui auiraamaan 60 €/h ja lanaamaan ilmaiseksi. Sellainen perus kateellinen ketä maksaa mielellään satasen siitä, että toinen ei saa viittäkymmpiä. Tää on sellainen tyyppi mikä on haukkunut kaikki ketkä on tehneet jotakin tiekunnan töitä.
Jäin tuota kilpailutusasiaa miettimään, että pitäisi kai päättää mitkä kaikki työt kilpailutetaan ja miten kattavasti. Työtähän se lisää ja aikaakin palaa ja kuka sen tekee, tieisännöitsijä kenties koska hoitokunnan jäsenetkin saattaa tehdä tarjouksen. Hoitokunnalta ilmeisesti vietäisi se valtuus teettää työt parhaaksi katsomallaan tavalla vaan valitaan se halvin ja tiekunta on sitten vastuussa, että työt on tehty riittävän hyvin. Kuka sitten haluaa hoitokuntaan jos homma on ilmaiseksi valvoa toisten tekemisiä. Nyt kun jonkinlaisena täkynä on ollut tuo töiden tekeminen niin sinne on joku halunnutkin.

Tähän asti kokouksissa on ollut sellaista perus rutinaa jostakin pikkuasioista, mutta nyt tää eräs tunnettu räyhääjä oli aktivoitunut. Itse on tehnyt kaikkea laitonta, mutta herra on omasta mielestään täydellinen ja muut tekee kaiken väärin.
voortit
Viestit: 1013
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 10:16 pm
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja voortit »

Tarjous kyselyt kehiin jos niitä tulee suljetut tarjoukset. Jollei sovi käräjille :lol: :lol: :lol:
porhaltaja
Viestit: 1466
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Varmaan vaihtelee tiekunnittain kilpailutus. Niissä missä olen mukana ei ole aivan kaikkea kilpailutettu. Ylipäätään hyvä että siellä tiellä joku edes jotain tekee (toki jos tekee ihan miten sattuu niin tietysti eri juttu) kun monesti näkee uinuvia tie(hoito)kuntia missä lanaukset ja niitot on unohtunut tehdä/teettää.

Ja valittajia tuppaa aina olemaan joille mikään ei passaa.
Avatar
rattori
Viestit: 11063
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja rattori »

Ja asioista päätetään pääasiassa kokouksissa.Jos ei osallistu, ei kannata juuri valitella. Kokoukset julkisia ja toimihenkilöiksikin pääsee ihan kivasti jos haluaa.
------------
tractors
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja toyopet »

mystinenmetsätyömies kirjoitti: Ti Syys 27, 2022 8:16 am Olen tässä pähkäillyt mitä tekisin tiekunnan laskun kanssa. Siinä on nyt useampi asia pielessä. Ensinnäkin lasku tulee kuolinpesälle joka on jaettu jo -21 kesällä. Toiseksi, laskun viitteenä on aivan eri tila kuin omani.
Kolmanneksi, laskussa ei ole mitään yhteystietoja laskuttajan suuntaan jotta voisi ottaa yhteyttä asioiden korjaamiseksi.
Kokemusta on toisen tien osakkuudesta jonka kohdalla osasivat lähettää laskun minulle automaattisesti ostettuani sieltä pienen metsätilan. Siinä laskussa on mallikkaasti myös laskuttajan yhteystiedot.
Se noissa tilan omistajien muutoksissa on ongelma, että ei se tiekunta saa niitä ajantasaisia tietoja kuin osakkailta. Jos kuolinpesä jaetaan, niin osakkaiden olisi ilmoitettava kelle se lasku laitetaan.

Tai saahan sen sitten maanmittauslaitokselta mutta lisää töitä ja kuluja aikalailla.
It has three speed: here, there and gone...
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

jussi77 kirjoitti: Su Huhti 30, 2023 9:39 pm Onko yleistä että tiekunnan tienhoitotyöt kilpailutetaan?
Meillä on annettu tiehoitokunnalle valtuus hoitaa tiet parhaalla katsomallaan tavalla ja käytännössä aurauksen ja lanauksen suorittaa PJ ja toinen hoitokunnan jäsen eli hoitokunnan parhaaksi katsomalla tavalla.

Nyt eräs mörrimöykky alkoi räyhäämään kokouksessa, että pitää kilpailuttaa ja haukkui nykyiset töiden suorittajat kiskureiksi. Ainakin osakkailta pitäisi kuulemma pyytää tarjoukset. Hoitokuntaan tää ei esittänyt haluavansa, mutta halua olisi päättää asioista eli vastuuta tää ei halua ottaa, mutta mielellään päättäisi miten asit tehdään. Arvelen hänen koittavan saada hoitokuntaan "oman" tyypin, joka sitten suosisi häntä. Selkeästi oli kateutta ilmassa kun tarjoutui auiraamaan 60 €/h ja lanaamaan ilmaiseksi. Sellainen perus kateellinen ketä maksaa mielellään satasen siitä, että toinen ei saa viittäkymmpiä. Tää on sellainen tyyppi mikä on haukkunut kaikki ketkä on tehneet jotakin tiekunnan töitä.
Jäin tuota kilpailutusasiaa miettimään, että pitäisi kai päättää mitkä kaikki työt kilpailutetaan ja miten kattavasti. Työtähän se lisää ja aikaakin palaa ja kuka sen tekee, tieisännöitsijä kenties koska hoitokunnan jäsenetkin saattaa tehdä tarjouksen. Hoitokunnalta ilmeisesti vietäisi se valtuus teettää työt parhaaksi katsomallaan tavalla vaan valitaan se halvin ja tiekunta on sitten vastuussa, että työt on tehty riittävän hyvin. Kuka sitten haluaa hoitokuntaan jos homma on ilmaiseksi valvoa toisten tekemisiä. Nyt kun jonkinlaisena täkynä on ollut tuo töiden tekeminen niin sinne on joku halunnutkin.

Tähän asti kokouksissa on ollut sellaista perus rutinaa jostakin pikkuasioista, mutta nyt tää eräs tunnettu räyhääjä oli aktivoitunut. Itse on tehnyt kaikkea laitonta, mutta herra on omasta mielestään täydellinen ja muut tekee kaiken väärin.
Niin. Kokouksessa asia menee niin että tehdään esitys. Ja sitä pitää jonkun kannattaa. Jos sille on vastaesitys, niin sitten äänestetään.

Äänestyksen tulos sitten ratkaisee. Millään murinoilla tai suunsoitolla ei ole muuta merkitystä, kuin että on päässyt sanansa kokouksessa sanomaan. Ja sekin on iso osa demokratiaa.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja Jammu »

mystinenmetsätyömies kirjoitti: Ti Syys 27, 2022 8:16 am Olen tässä pähkäillyt mitä tekisin tiekunnan laskun kanssa. Siinä on nyt useampi asia pielessä. Ensinnäkin lasku tulee kuolinpesälle joka on jaettu jo -21 kesällä. Toiseksi, laskun viitteenä on aivan eri tila kuin omani.
Kolmanneksi, laskussa ei ole mitään yhteystietoja laskuttajan suuntaan jotta voisi ottaa yhteyttä asioiden korjaamiseksi.
Kokemusta on toisen tien osakkuudesta jonka kohdalla osasivat lähettää laskun minulle automaattisesti ostettuani sieltä pienen metsätilan. Siinä laskussa on mallikkaasti myös laskuttajan yhteystiedot.
tuo on vähän ongelmallinen sikäli kun lasku ulosottokelpoinen.

Toisaalta kun on moni asia pielessä, tuollaisenaan ei maksuun. Eiköhän kunnan kautta saisi laskuttajan yhteystiedot
Suomi kuuluu länsimaihin
SauliA
Viestit: 346
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:00 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Olen noin 40 osakkaan tien "sihteeri" eli hoidan rahahommia ja semmoista tiekunnalle talkoilla. Samoin muut ovat talkoilla mukana.
Jos perikunta on lakkautettu "jo" 2021 niin en itse ainakaan lähde kyselemään jostain viranomaislähteestä asiaa vuosittain. Perikunnat voivat toimia vuosikymmeniä.
Kyllä osaan kysyä uuden omistajan tiedot kun on joku osakas on avoimesti myynyt omistuksensa tien varrella. Nuo salassa pidetyt muutokset teettävät töitä ihan huolella. Ei monikaan uusi tai vanha osakas kanna huolta tiekunnan pysymisesta ajan tasalla, osoitteenmuutokset usein jäävät ilmoittamatta. Jos on tiekunnan osakas niin voi ihan hyvin ottaa asiakseen hoitaa omat tietonsa tiekunnalle. Ei tiekunta yleensä mikään salaseura ole.

Suuri helpotus ollut kun olen saanut kaikkien osakkaiden sähköpostiosoitteet. Ei tarvi nuolla postimerkkejä!

Kyllähän tietysti voisi ottaa tieisännöitsijän vaan kun meillä vuotuinen tiehen käytetty rahamäärä on about 3000€ (kunta antaa 300-600€ vuosittain) niin isännöitsijän palkkiolla saamme sepeliä tiehen enemmän tai pääsemme halvemmalla. Jotenkin tuntuu mielekkäältä tehdä tiehoito omalla porukalla ja käyttää oman kylän toimijoita joiden tekemiset tunnetaan.

Tuo kilpailutus tuntuu olevan muotia mutta ei esim aurauksen kilpailutus ole oikein mahdollista, suuri tuska on saada edes joku suostumaan hommaan. Olihan tuosta joskus juttua Maaseudeun Tulevaisuudessa, ei tullut tarjouksia auraajilta keskisessä Suomessa!
Masinisti järjestysnumero 194
porhaltaja
Viestit: 1466
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Itse sain tietää tässä talvella että jos yksiköinti on yli 5 vuotta vanha niin kellä tahansa tien osakkaalla on oikeus vaatia uusi yksiköinti. Silloin jos päätyy tekemään uutta yksiköintiä niin omistajat tulee käytyä läpi. Toki uusi yksiköinti aiheuttaa kustannuksia, mutta sillä saa tilanteen ajan tasalle. On tietysti aivan tiekunta kohtaista kuinka usein kokonaan uuden yksiköinnin tekeminen on tarpeellista. Itse olen sellaisen metsäautotien hoitokunnassa missä yksiköinti on viimevuosituhannen lopulta. Siitä oli nyt hallintopalvelun tuottajan kanssa puhetta että sen voisi ehkä jossain vaiheessa päivittää, mutta päätöstä ei ole vielä tehty. Seuraava kokous meillä on 2026 kesällä niin sitten ehkä mietitään sitä, jos joku ei vaadi aikaisemmin.
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Maksaako tuollainen tieosuuskunnan perustaminen jotain?
Meillä on yksityistie kolmelle tontille. Mitään osuuskuntaa ei ole ikinä ollut. Jokainen hoitaa tietänsä omien mielihalujensa mukaan. Sähkölaitos rikkoi muutama vuosi sitten rummun ja halusi pistää tieosuuskunnan piikkiin uuden putken. Maksoi sitten itse, kun kerroin, ettei sellaista osuuskuntaa ole.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että tuollaisen osuuskunnan perustaminen pienen tienpätkän osalta saa vain naapurivälit tulehtumaan. Nyt on kaikki hyvin ja riitoja ei ole ollut.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Avatar
rattori
Viestit: 11063
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja rattori »

Jokunen vuosi sitten laitettiin yksikkölaskujen mukana kirje jossa viestilappu siitä, haluaako kokouskutsun ja haluaako tietoa asioista. Lisäksi laitettiin viitosen "kirjekuori+-merkkimaksu) joka laskuun päälle. Tällä hetkellä siis kokouskutsut menee ryhmä txt viestillä kaikille joiden puh.numero tiedossa, samoin kuva pöytäkirjasta. Lehti-ilmoituskulut putosi nollaan. Halukkaita ei lopen ollut kymmentäkään, kokouksessa 3-4. Kuoreen lisäksi helppo laittaa yht.henkilöiden tiedot. Osakkaat ilmoittelee itse sitten muutoksista. Ja nykyajan postimerkit ovat liimattavia, ei tarte nuolla. :)
------------
tractors
Avatar
rattori
Viestit: 11063
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja rattori »

Aakku kirjoitti: Ti Touko 02, 2023 7:26 am Maksaako tuollainen tieosuuskunnan perustaminen jotain?
Meillä on yksityistie kolmelle tontille. Mitään osuuskuntaa ei ole ikinä ollut. Jokainen hoitaa tietänsä omien mielihalujensa mukaan. Sähkölaitos rikkoi muutama vuosi sitten rummun ja halusi pistää tieosuuskunnan piikkiin uuden putken. Maksoi sitten itse, kun kerroin, ettei sellaista osuuskuntaa ole.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että tuollaisen osuuskunnan perustaminen pienen tienpätkän osalta saa vain naapurivälit tulehtumaan. Nyt on kaikki hyvin ja riitoja ei ole ollut.
https://www.tievahti.fi/tiekunnan-perustaminen/
------------
tractors
Talumees
Viestit: 6352
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja Talumees »

rattori kirjoitti: Ti Touko 02, 2023 9:58 am Jokunen vuosi sitten laitettiin yksikkölaskujen mukana kirje jossa viestilappu siitä, haluaako kokouskutsun ja haluaako tietoa asioista. Lisäksi laitettiin viitosen "kirjekuori+-merkkimaksu) joka laskuun päälle. Tällä hetkellä siis kokouskutsut menee ryhmä txt viestillä kaikille joiden puh.numero tiedossa, samoin kuva pöytäkirjasta. Lehti-ilmoituskulut putosi nollaan. Halukkaita ei lopen ollut kymmentäkään, kokouksessa 3-4. Kuoreen lisäksi helppo laittaa yht.henkilöiden tiedot. Osakkaat ilmoittelee itse sitten muutoksista. Ja nykyajan postimerkit ovat liimattavia, ei tarte nuolla. :)
Kokouskutsu pitää mennä jokaiselle osakkaalle muuten ei lainvoimaista kokousta ole.
Avatar
rattori
Viestit: 11063
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: yksityistien tiehoitomaksu

Viesti Kirjoittaja rattori »

Talumees kirjoitti: Ti Touko 02, 2023 10:07 am
rattori kirjoitti: Ti Touko 02, 2023 9:58 am Jokunen vuosi sitten laitettiin yksikkölaskujen mukana kirje jossa viestilappu siitä, haluaako kokouskutsun ja haluaako tietoa asioista. Lisäksi laitettiin viitosen "kirjekuori+-merkkimaksu) joka laskuun päälle. Tällä hetkellä siis kokouskutsut menee ryhmä txt viestillä kaikille joiden puh.numero tiedossa, samoin kuva pöytäkirjasta. Lehti-ilmoituskulut putosi nollaan. Halukkaita ei lopen ollut kymmentäkään, kokouksessa 3-4. Kuoreen lisäksi helppo laittaa yht.henkilöiden tiedot. Osakkaat ilmoittelee itse sitten muutoksista. Ja nykyajan postimerkit ovat liimattavia, ei tarte nuolla. :)
Kokouskutsu pitää mennä jokaiselle osakkaalle muuten ei lainvoimaista kokousta ole.
Kaupungin teknikon mukaan tämä systeemi kelpaa, koska käyty kokouksessa läpi ja hyväksytty. Ennen kokouskutsut olivat paik.lehdessä joka ei mennyt kaikille.
------------
tractors
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa