vaihtovirtalaturi super dextaan

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Traktorimies
Viestit: 579
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 5:12 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

vaihtovirtalaturi super dextaan

Viesti Kirjoittaja Traktorimies »

eli olisi tuommonen suunnitelmissa vaihtaa superdextaan, olisko tietoa ja neuvoja kyseiseen projektiin. käykö jonkun auton vanha laturi helposti vai joutuuko kovin soveltamaan, muutamias vanhoja toimivia latureita kyl nurkissa
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Huomaa, että Dextassa on + maa. Vv-laturit yleensä - maa.

Nimim. "Yhden diodisillan käräyttänyt." Jossakin vanhemmissa topiceissa oli asiasta enemmän tietoa. Vieläkin Dextassa on tasavirtalaturi.
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Itse tein laturin vaihdon valmetiin, ja muutin samalla + maadoituksen -:ksi.

Helppo homma ainakin tuossa valmetissa. Otin vain säätimen pois, ja yhdistelin sähkökaavion avulla piuhat toisiinsa kiinni.

Ostin laturiksi 70A:n Lucas ACR kopion, joka maksoi 70€.

Laturin paikoilleen asettaminen on sitten kone kohtaista. Monikos napainen on foortin säädin? Sen jos tietäisin niin osaisin kertoa mikä johto tulee mihinkin!
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Mulla on Fiat 127 laturi Dextassa. Pari latikkaa hitsasin ristiin ja pari pulttia toiseen ni se oli siinä. Siiva oli ohuemmalle hihnalle mutta on se siinä pyörinyt mukana 15 vuota. Virransyöttöjohdot laitoin starttireleelle ja merkkivalojohto napaansa. Rele kaivettiin varvikellon alta pois. Napaisuuden olin vaihtanut jo aikaisemmin.
kalvaana
Viestit: 7344
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minä olen laittanu muutamaan traktoriin semmosen Boschin laturin, jota on Mersussa, Saabissa, Volvossa, Fordissa ja ties missä. Paljon kestävämpi, kuin Lucas ja niitä löytyy.
Jalan joutuu tekemään uusiksi, että saa hihnan linjaan. Sitten loppu onkin helppoa kauraa, koska laturin kytkemisessä tarvitaan vain kaksi johtoa. Paksu virtaskaa tuova johto vaikka startin luokse siihen akkukaapelin juureen ja ohkasempi virtavalolle, josta tulee herätevirta laturille.
Sama kytkentä muuten Lucasin kanssa.
IKH:n myymät Lucasin ACR-laturit oin tehty vinkuintiassa, eivätkä kestä senkään vertaa, kuin mitä aikoinaan engelsmannin tekemät. Toki masinistikäytössä tulee tunteja niin vähän, että taitaa kestää tarpeeksi kauan kuitenkin.

Vanha tasavirtalaturin rele pitää kytkeä irti systeemistä ja akku pitää muistaa laittaa niin päin, että MIINUS on maissa.

Jos hyvän tekee, ni samallahan sitä tekasee koko johtosarjan uusiksi.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
mopa
Viestit: 421
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 10:16 pm
Paikkakunta: Luvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mopa »

Eipä tänäpäivänä paljoa kannata vanhojen vaihtovirta latureiden kanssa pelata,nuo uudet kun ei paljoa maksa,eikä niiden kanssa tarvii murehtia noista säätimistä ja latauksen merkkivalon lampun wattimääristä,ne kun aikoinaan oli sellaisia käytännössä todettavia asioita vanhoissa vaihtovirta latureissa joissa ei ollut sisäistä jänniteen säädintä.Moni vanhempi masinisti varmaan muistaa sen ongelman mikä noissa erillisllä jänitteen säätimellä varustetuissa systeemissä oli sen latauksen merkkivalon suhteen.
MF 175 -70
MF 165 -67
Fordson -54 + kaivuri

http://picasaweb.google.fi/mopa.fi
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, La Marras 24, 2018 10:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kalvaana
Viestit: 7344
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minäkin jätin vanhan Fergun tasavirtalaturin, releen ja jalan jemmaan, että jos joskus tekis siitä ihan orggiksen.
Kyllä minulla ainakin pätkötöissä akku ei pysyny täydessä latingissa tasavirtalaturilla. Talvella kun lumet pusketaan työpäivän päätteksi ja valot on päällä ja mulla työvalossakin halogeeni. Lähtihän se käyntiin, mutta ei se startti pyöriny ilosesti. Nyt pyörii, kun on Boschin 70 ampeerin laturi ja ampeerimittari näyttää plussaa melkein tyhjäkäynnillä ja kerkiää mennä nollille pienenkin ajon jälkeen. Akku tykkää ja startti tykkää ja isäntä tykkää, kunnei ole huolen häivää :P
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], mh jkl, sja ja 50 vierailijaa