vaihtovirtalaturi super dextaan
-
- Viestit: 579
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 5:12 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
vaihtovirtalaturi super dextaan
eli olisi tuommonen suunnitelmissa vaihtaa superdextaan, olisko tietoa ja neuvoja kyseiseen projektiin. käykö jonkun auton vanha laturi helposti vai joutuuko kovin soveltamaan, muutamias vanhoja toimivia latureita kyl nurkissa
-
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 6092
- Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Itse tein laturin vaihdon valmetiin, ja muutin samalla + maadoituksen -:ksi.
Helppo homma ainakin tuossa valmetissa. Otin vain säätimen pois, ja yhdistelin sähkökaavion avulla piuhat toisiinsa kiinni.
Ostin laturiksi 70A:n Lucas ACR kopion, joka maksoi 70€.
Laturin paikoilleen asettaminen on sitten kone kohtaista. Monikos napainen on foortin säädin? Sen jos tietäisin niin osaisin kertoa mikä johto tulee mihinkin!
Helppo homma ainakin tuossa valmetissa. Otin vain säätimen pois, ja yhdistelin sähkökaavion avulla piuhat toisiinsa kiinni.
Ostin laturiksi 70A:n Lucas ACR kopion, joka maksoi 70€.
Laturin paikoilleen asettaminen on sitten kone kohtaista. Monikos napainen on foortin säädin? Sen jos tietäisin niin osaisin kertoa mikä johto tulee mihinkin!
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
-
- Viestit: 1346
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Viesti:
Mulla on Fiat 127 laturi Dextassa. Pari latikkaa hitsasin ristiin ja pari pulttia toiseen ni se oli siinä. Siiva oli ohuemmalle hihnalle mutta on se siinä pyörinyt mukana 15 vuota. Virransyöttöjohdot laitoin starttireleelle ja merkkivalojohto napaansa. Rele kaivettiin varvikellon alta pois. Napaisuuden olin vaihtanut jo aikaisemmin.
-
- Viestit: 7344
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Minä olen laittanu muutamaan traktoriin semmosen Boschin laturin, jota on Mersussa, Saabissa, Volvossa, Fordissa ja ties missä. Paljon kestävämpi, kuin Lucas ja niitä löytyy.
Jalan joutuu tekemään uusiksi, että saa hihnan linjaan. Sitten loppu onkin helppoa kauraa, koska laturin kytkemisessä tarvitaan vain kaksi johtoa. Paksu virtaskaa tuova johto vaikka startin luokse siihen akkukaapelin juureen ja ohkasempi virtavalolle, josta tulee herätevirta laturille.
Sama kytkentä muuten Lucasin kanssa.
IKH:n myymät Lucasin ACR-laturit oin tehty vinkuintiassa, eivätkä kestä senkään vertaa, kuin mitä aikoinaan engelsmannin tekemät. Toki masinistikäytössä tulee tunteja niin vähän, että taitaa kestää tarpeeksi kauan kuitenkin.
Vanha tasavirtalaturin rele pitää kytkeä irti systeemistä ja akku pitää muistaa laittaa niin päin, että MIINUS on maissa.
Jos hyvän tekee, ni samallahan sitä tekasee koko johtosarjan uusiksi.
Jalan joutuu tekemään uusiksi, että saa hihnan linjaan. Sitten loppu onkin helppoa kauraa, koska laturin kytkemisessä tarvitaan vain kaksi johtoa. Paksu virtaskaa tuova johto vaikka startin luokse siihen akkukaapelin juureen ja ohkasempi virtavalolle, josta tulee herätevirta laturille.
Sama kytkentä muuten Lucasin kanssa.
IKH:n myymät Lucasin ACR-laturit oin tehty vinkuintiassa, eivätkä kestä senkään vertaa, kuin mitä aikoinaan engelsmannin tekemät. Toki masinistikäytössä tulee tunteja niin vähän, että taitaa kestää tarpeeksi kauan kuitenkin.
Vanha tasavirtalaturin rele pitää kytkeä irti systeemistä ja akku pitää muistaa laittaa niin päin, että MIINUS on maissa.
Jos hyvän tekee, ni samallahan sitä tekasee koko johtosarjan uusiksi.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 421
- Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 10:16 pm
- Paikkakunta: Luvia
- Viesti:
Eipä tänäpäivänä paljoa kannata vanhojen vaihtovirta latureiden kanssa pelata,nuo uudet kun ei paljoa maksa,eikä niiden kanssa tarvii murehtia noista säätimistä ja latauksen merkkivalon lampun wattimääristä,ne kun aikoinaan oli sellaisia käytännössä todettavia asioita vanhoissa vaihtovirta latureissa joissa ei ollut sisäistä jänniteen säädintä.Moni vanhempi masinisti varmaan muistaa sen ongelman mikä noissa erillisllä jänitteen säätimellä varustetuissa systeemissä oli sen latauksen merkkivalon suhteen.
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 7344
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Minäkin jätin vanhan Fergun tasavirtalaturin, releen ja jalan jemmaan, että jos joskus tekis siitä ihan orggiksen.
Kyllä minulla ainakin pätkötöissä akku ei pysyny täydessä latingissa tasavirtalaturilla. Talvella kun lumet pusketaan työpäivän päätteksi ja valot on päällä ja mulla työvalossakin halogeeni. Lähtihän se käyntiin, mutta ei se startti pyöriny ilosesti. Nyt pyörii, kun on Boschin 70 ampeerin laturi ja ampeerimittari näyttää plussaa melkein tyhjäkäynnillä ja kerkiää mennä nollille pienenkin ajon jälkeen. Akku tykkää ja startti tykkää ja isäntä tykkää, kunnei ole huolen häivää
Kyllä minulla ainakin pätkötöissä akku ei pysyny täydessä latingissa tasavirtalaturilla. Talvella kun lumet pusketaan työpäivän päätteksi ja valot on päällä ja mulla työvalossakin halogeeni. Lähtihän se käyntiin, mutta ei se startti pyöriny ilosesti. Nyt pyörii, kun on Boschin 70 ampeerin laturi ja ampeerimittari näyttää plussaa melkein tyhjäkäynnillä ja kerkiää mennä nollille pienenkin ajon jälkeen. Akku tykkää ja startti tykkää ja isäntä tykkää, kunnei ole huolen häivää
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], mh jkl, sja ja 50 vierailijaa