Metsäkärryn vedosta taas
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
- Paikkakunta: äänekoski
- Viesti:
Metsäkärryn vedosta taas
Elikkäs miten tuollaisen rullavedon kanssa olevat siirtyvät telit on toteutettu? Eli siis millaisella liuku systeemillä renkaat painuu rullia vasten?
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 8:17 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
- Paikkakunta: äänekoski
- Viesti:
-
- Viestit: 1151
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
- Paikkakunta: äänekoski
- Viesti:
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
- Paikkakunta: äänekoski
- Viesti:
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
- Paikkakunta: äänekoski
- Viesti:
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
- Paikkakunta: äänekoski
- Viesti:
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
- Paikkakunta: äänekoski
- Viesti:
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: To Syys 23, 2010 3:05 am
- Viesti:
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 12:26 am
- Viesti:
-
- Viestit: 448
- Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 12:43 pm
- Paikkakunta: Ulvila/Satakunta
- Viesti:
Mekaaninen veto ajovoimanotosta hakkaa hydraulisen 6-1. Tuo vaunu näyttää ajatuksen kanssa tehdyltä. Rungon korkeus on melko matala suhteessa vaunun maavaraan. Kevyen kuorma- auton perä voimansiirrossa on edullinen, purkuosana varmaankin suorastaan halpa.ErikoisJouko kirjoitti:Mulle ei selvinny mitä järkeä on koko nivellysräpellyksistä kun voi vain painaa hydraulisen rullan pyörien väliin?
On erinomaisen sopiva jatkettuun lähikuljetukseen, kun vedon saa vauhdissa kytkettyä. Senkun vetää pyörät rulliin kiinni ja ajovoimanotto päälle. Ei tuollainen mikään uusi keksintö ole, Nurmen Konepaja teki jo 60-luvulla kitkarullavetoisia perävaunuja, joissa pyöriä siirrettiin rullaan kiinni.
http://www.weimer.se/subdet79.htm
http://www.weimer.se/Resource/File/0/rdm-12%207.jpg
-
- Viestit: 3110
- Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 8:15 am
- Viesti:
Jos nyt näin oikein tuosta videosta niin siinä taisi olla melko tavallisen näköinen jäykkä taka-akseli, jonka takia renkaiden on liikuttava vetorullaan nähden. Tuossa rakenteessa voi olla omatkin puolensa. Ainakin omatekemänä voisi käyttää nurkasta löytyvää auton taka-akselia. Itsellä on parikin (henkilöauton) akselia, ja mietin joskus että voisiko niitä käyttää vetävään rankakärriin. Tosin jos renkaat on kiinteästi telissä ja vetorulla liikkuu ylös-alas niin ehkä jäykälläkin akselilla voi silti toteuttaa. Kärrin rungossa vaan tai kuormatilassa pitää olla senverran tilaa että koko akseli mahtuu liikkumaan. Niin ja paljonko rullan pitää siirtyä erilleen renkaasta? Riippunee varmaan telin liikevarasta? Sitten tulee vielä mieleen erillisjousitetut vetävät akselit, voisiko semmoista käyttää? Ainakin jos tarpeen vetorullan siirtyä ylös-alas ja renkaiden pysyä paikoillaan telissä? Taitaa tosin olla semmoiset akselit vaan henkilöauto-kokoluokkaa? siinä taas sepustusta, pahoittelut..
-
- Viestit: 1251
- Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
Miksihän se mekaaninen pyöritys on niin paljon paljon parempaa? Nykyään kuitenkin metsäkoneetkin jostain syystä on hydraulivetoisia.
Tosin paras mahdollinen veto mielestäni on mekaaninen ja momentinmuuntimella,aika vaikeahan se on toteuttaa painettavalla rullalla ja siinäkin pitäisi sitten olla hammaslukko.Ehkä letukan th400 tai 4l80+ 8-pulttinen perä käkikellolla olisi halvin ja kestävin.
Onkos kukaan kokeillut onko pelkästä vapaasti pyörivästä rullasta haittaa vai hyötyä,takimmainen pyörä pyörittää kantoa ylittävää etupyörää vai jarruttaako vain menoa?
Tosin paras mahdollinen veto mielestäni on mekaaninen ja momentinmuuntimella,aika vaikeahan se on toteuttaa painettavalla rullalla ja siinäkin pitäisi sitten olla hammaslukko.Ehkä letukan th400 tai 4l80+ 8-pulttinen perä käkikellolla olisi halvin ja kestävin.
Onkos kukaan kokeillut onko pelkästä vapaasti pyörivästä rullasta haittaa vai hyötyä,takimmainen pyörä pyörittää kantoa ylittävää etupyörää vai jarruttaako vain menoa?
Tekniska specifikationer RDM-12tristam kirjoitti:Miksihän se mekaaninen pyöritys on niin paljon paljon parempaa?
Lastkapacitet 12 ton
Längd 5,4 m
Bredd 2,45 m
Lastarea 2,9 m2
Drivkraft mekanisk 110hk 6500 kp
Drivkraft hydraulisk drivning 3600 kp
Däckdimension 500/45-22,5 12 lag
Frigångshöjd 500 mm
Antal bankar 4 / 6 stöttor
Vikt 2500 kg
Google-käännös ei ainakaan minulle tee asiaa selvemmäksi:
Tekniset tiedot RDM 12
Kantavuus 12 tonnia
Korkeus 5,4 m
Leveys 2,45 m
Ladataan ala 2,9 m2
Työntövoima vaihde 110 BHP 6500 emäsparin
Veturina hydraulikäyttö 3600 kp
Rengaskoko 500/45 22,5 12 joukkuetta
Maavara 500 mm
Lukumäärä punkkaa 4/6 joustintuet
Paino 2500 kg
Vetovoima mekaanisella lähes kaksinkertainen, lisäksi jossain sivulla mainittiin hydraulivedon maksiminopeudeksi 5 km/h.
Kyllä metsäkoneissa on yleensä ihan mekaaninen voimansiirto vaihteistoa lukuun ottamatta. Kun hydrostaattisessa vaihteistossa on säätötilavuuspumppu sekä -moottori samassa paketissa, putkilinjat ovat hyvin lyhyet. Virtaushäviöt jäävät siitä syystä sekä myös korkeasta (400 bar) paineesta johtuen varsin pieniksi. Hydrovaihteiston säädettävyys ja joustavuus kompensoi maastoajossa reilusti mekaanisen vaihteiston paremman hyötysuhteen. Traktoriperävaunun hydrauliveto ei ole lainkaan vertailukelpoinen.tristam kirjoitti:Nykyään kuitenkin metsäkoneetkin jostain syystä on hydraulivetoisia.
Tosin paras mahdollinen veto mielestäni on mekaaninen ja momentinmuuntimella,aika vaikeahan se on toteuttaa painettavalla rullalla ja siinäkin pitäisi sitten olla hammaslukko.
Mekaanisessa kitkarullavedossa ei tarvita tasauspyörästöä eikä siten myöskään lukkoa. Kitkarulla antaa tarpeen vaatiessa riittävästi periksi ja pitävällä alustalla irrotetaan pyörä rullasta tai päinvastoin. Meikäläisellä sattuu olemaan jonkin verran kokemusta Nurmen rullavetoisesta teliperävaunusta ja myöskin samasta yhdistelmästä varustettuna Sisun neljän litran nestemoottoreilla. Ero oli todella järkyttävä. Samassa mäessä, jossa Valmet 900 veti lähes 500 kuutiojalan tukkikuorman kolmosella käytettäessä mekaanista rullavetoa, tarvittiin ykkönen perävaunun hydraulivedolla. Kakkosella ei jaksanut, öljyn pumppaaminen pitkiä putkia pitkin vaatii tehoa.
-
- Viestit: 1387
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 887
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
- Viesti:
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
- Paikkakunta: äänekoski
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], korsteeni, Semrush [Bot], trantor ja 34 vierailijaa