Metsäkärryn vedosta taas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

valmet
Viestit: 166
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
Paikkakunta: äänekoski
Viesti:

Metsäkärryn vedosta taas

Viesti Kirjoittaja valmet »

Elikkäs miten tuollaisen rullavedon kanssa olevat siirtyvät telit on toteutettu? Eli siis millaisella liuku systeemillä renkaat painuu rullia vasten?
FFF
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FFF »

Renkaat on nivelletty telipalkin päihin.

https://www.youtube.com/watch?v=68FqhqVBY_0
valmet
Viestit: 166
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
Paikkakunta: äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet »

joo tuostahan selkeni jo paljon, varsinki valmistajan sivuilla hyviä kuvia. Tuossa peränä kestäis varmaa joku auton perä jos vedetään alta 70hv traktorilla.
kkuula
Viestit: 1151
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Tehonkesto ei ole ongelma vaan momentin kesto jos puhutaan henkilö-pakettiautoluokan peristä.
Auton perä isoilla pyörillä ja autoluokan peränvälityksellä metsänopeuksissa vaatii vääntöä aika roimasti..
Cultor

Viesti Kirjoittaja Cultor »

Raskaan pakettiauton tai kevyen kuorma-auton perä kyllä kestää rullavedon kanssa alle 100 hv:n traktorin perässä. Vetorullan halkaisija kuitenkin paljon pienempi kuin autonpyörän.
valmet
Viestit: 166
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
Paikkakunta: äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet »

Aattelin tehä juuri tollasesta ison pakun tai maasturin perästä. Tuntuu et tuollasen pienen takapotkun kanssa tuo veto ois enemmän kuin tarpeen maasto vielä sen tyyppistä. Tuskin edes vetoa miettisin jos nelikon omistais..
valmet
Viestit: 166
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
Paikkakunta: äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet »

Aattelin tehä juuri tollasesta ison pakun tai maasturin perästä. Tuntuu et tuollasen pienen takapotkun kanssa tuo veto ois enemmän kuin tarpeen maasto vielä sen tyyppistä. Tuskin edes vetoa miettisin jos nelikon omistais..
valmet
Viestit: 166
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
Paikkakunta: äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet »

Aattelin tehä juuri tollasesta ison pakun tai maasturin perästä. Tuntuu et tuollasen pienen takapotkun kanssa tuo veto ois enemmän kuin tarpeen maasto vielä sen tyyppistä. Tuskin edes vetoa miettisin jos nelikon omistais..
valmet
Viestit: 166
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
Paikkakunta: äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet »

Aattelin tehä juuri tollasesta ison pakun tai maasturin perästä. Tuntuu et tuollasen pienen takapotkun kanssa tuo veto ois enemmän kuin tarpeen maasto vielä sen tyyppistä. Tuskin edes vetoa miettisin jos nelikon omistais..
valmet
Viestit: 166
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
Paikkakunta: äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet »

Ja mokkula netti yhteys toimii...
Jounie
Viestit: 208
Liittynyt: To Syys 23, 2010 3:05 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jounie »

Ei tuosta oikein selvinnyt tuo nivellyksen rakenne. Miten renkaat pysyy linjassa jos ne on jonkin riipun varassa?
ErikoisJouko
Viestit: 848
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 12:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ErikoisJouko »

Mulle ei selvinny mitä järkeä on koko nivellysräpellyksistä kun voi vain painaa hydraulisen rullan pyörien väliin?
anzu63
Viestit: 448
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 12:43 pm
Paikkakunta: Ulvila/Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anzu63 »

Ei minunkaan mielestä. Kuorma autoissakin Rulla vain painuu pyörien
väliin.
Cultor

Viesti Kirjoittaja Cultor »

ErikoisJouko kirjoitti:Mulle ei selvinny mitä järkeä on koko nivellysräpellyksistä kun voi vain painaa hydraulisen rullan pyörien väliin?
Mekaaninen veto ajovoimanotosta hakkaa hydraulisen 6-1. Tuo vaunu näyttää ajatuksen kanssa tehdyltä. Rungon korkeus on melko matala suhteessa vaunun maavaraan. Kevyen kuorma- auton perä voimansiirrossa on edullinen, purkuosana varmaankin suorastaan halpa.

On erinomaisen sopiva jatkettuun lähikuljetukseen, kun vedon saa vauhdissa kytkettyä. Senkun vetää pyörät rulliin kiinni ja ajovoimanotto päälle. Ei tuollainen mikään uusi keksintö ole, Nurmen Konepaja teki jo 60-luvulla kitkarullavetoisia perävaunuja, joissa pyöriä siirrettiin rullaan kiinni.

http://www.weimer.se/subdet79.htm
http://www.weimer.se/Resource/File/0/rdm-12%207.jpg
Timukka
Viestit: 3110
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 8:15 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timukka »

Jos nyt näin oikein tuosta videosta niin siinä taisi olla melko tavallisen näköinen jäykkä taka-akseli, jonka takia renkaiden on liikuttava vetorullaan nähden. Tuossa rakenteessa voi olla omatkin puolensa. Ainakin omatekemänä voisi käyttää nurkasta löytyvää auton taka-akselia. Itsellä on parikin (henkilöauton) akselia, ja mietin joskus että voisiko niitä käyttää vetävään rankakärriin. Tosin jos renkaat on kiinteästi telissä ja vetorulla liikkuu ylös-alas niin ehkä jäykälläkin akselilla voi silti toteuttaa. Kärrin rungossa vaan tai kuormatilassa pitää olla senverran tilaa että koko akseli mahtuu liikkumaan. Niin ja paljonko rullan pitää siirtyä erilleen renkaasta? Riippunee varmaan telin liikevarasta? Sitten tulee vielä mieleen erillisjousitetut vetävät akselit, voisiko semmoista käyttää? Ainakin jos tarpeen vetorullan siirtyä ylös-alas ja renkaiden pysyä paikoillaan telissä? Taitaa tosin olla semmoiset akselit vaan henkilöauto-kokoluokkaa? :D siinä taas sepustusta, pahoittelut..
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tristam »

Miksihän se mekaaninen pyöritys on niin paljon paljon parempaa? Nykyään kuitenkin metsäkoneetkin jostain syystä on hydraulivetoisia.
Tosin paras mahdollinen veto mielestäni on mekaaninen ja momentinmuuntimella,aika vaikeahan se on toteuttaa painettavalla rullalla ja siinäkin pitäisi sitten olla hammaslukko.Ehkä letukan th400 tai 4l80+ 8-pulttinen perä käkikellolla olisi halvin ja kestävin.
Onkos kukaan kokeillut onko pelkästä vapaasti pyörivästä rullasta haittaa vai hyötyä,takimmainen pyörä pyörittää kantoa ylittävää etupyörää vai jarruttaako vain menoa?
Cultor

Viesti Kirjoittaja Cultor »

tristam kirjoitti:Miksihän se mekaaninen pyöritys on niin paljon paljon parempaa?
Tekniska specifikationer RDM-12
Lastkapacitet 12 ton
Längd 5,4 m
Bredd 2,45 m
Lastarea 2,9 m2
Drivkraft mekanisk 110hk 6500 kp
Drivkraft hydraulisk drivning 3600 kp
Däckdimension 500/45-22,5 12 lag
Frigångshöjd 500 mm
Antal bankar 4 / 6 stöttor
Vikt 2500 kg


Google-käännös ei ainakaan minulle tee asiaa selvemmäksi:

Tekniset tiedot RDM 12
Kantavuus 12 tonnia
Korkeus 5,4 m
Leveys 2,45 m
Ladataan ala 2,9 m2
Työntövoima vaihde 110 BHP 6500 emäsparin
Veturina hydraulikäyttö 3600 kp
Rengaskoko 500/45 22,5 12 joukkuetta
Maavara 500 mm
Lukumäärä punkkaa 4/6 joustintuet
Paino 2500 kg


Vetovoima mekaanisella lähes kaksinkertainen, lisäksi jossain sivulla mainittiin hydraulivedon maksiminopeudeksi 5 km/h.
tristam kirjoitti:Nykyään kuitenkin metsäkoneetkin jostain syystä on hydraulivetoisia.
Tosin paras mahdollinen veto mielestäni on mekaaninen ja momentinmuuntimella,aika vaikeahan se on toteuttaa painettavalla rullalla ja siinäkin pitäisi sitten olla hammaslukko.
Kyllä metsäkoneissa on yleensä ihan mekaaninen voimansiirto vaihteistoa lukuun ottamatta. Kun hydrostaattisessa vaihteistossa on säätötilavuuspumppu sekä -moottori samassa paketissa, putkilinjat ovat hyvin lyhyet. Virtaushäviöt jäävät siitä syystä sekä myös korkeasta (400 bar) paineesta johtuen varsin pieniksi. Hydrovaihteiston säädettävyys ja joustavuus kompensoi maastoajossa reilusti mekaanisen vaihteiston paremman hyötysuhteen. Traktoriperävaunun hydrauliveto ei ole lainkaan vertailukelpoinen.

Mekaanisessa kitkarullavedossa ei tarvita tasauspyörästöä eikä siten myöskään lukkoa. Kitkarulla antaa tarpeen vaatiessa riittävästi periksi ja pitävällä alustalla irrotetaan pyörä rullasta tai päinvastoin. Meikäläisellä sattuu olemaan jonkin verran kokemusta Nurmen rullavetoisesta teliperävaunusta ja myöskin samasta yhdistelmästä varustettuna Sisun neljän litran nestemoottoreilla. Ero oli todella järkyttävä. Samassa mäessä, jossa Valmet 900 veti lähes 500 kuutiojalan tukkikuorman kolmosella käytettäessä mekaanista rullavetoa, tarvittiin ykkönen perävaunun hydraulivedolla. Kakkosella ei jaksanut, öljyn pumppaaminen pitkiä putkia pitkin vaatii tehoa.
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Varmasti hydrauliikalla pystytään saavuttamaan sama vetoteho, mutta hinta on moninkertainen. Pelkkä säätötilavuuspumppu maksaa vajaa 3000 euroo.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Paljonko hydraulivedon kokonaishyötysuhde on, 50%? Jos liikkumiseen tarvittava teho on 100kW, on kokonaistehontarve 200kW. Ja hävitettävää lämpöä 100kW. Miksiköhän kaikki tankit esim. on mekaanisella vedolla, jos hydraulinen olisi niin ylivoimainen?
valmet
Viestit: 166
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
Paikkakunta: äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet »

Tarviiko tuommosen vetosysteemin kanssa käyttää esim räikkää ulosoton päässä? Tai jotain muuta ns.sulaketta`?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], korsteeni, Semrush [Bot], trantor ja 34 vierailijaa