alu vanteen itse oikaisu?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
jussi_oulu
Viestit: 1016
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
Viesti:

alu vanteen itse oikaisu?

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu »

eli h-auton 17" kiero vanne kyseessä.
Vanteen reunat on ehjät joten keskiöstä on nitkahtanut.
Meniskö oikaista ihan omin konstein? onko kokemusta kellään?
Hydraulisylinterillä painamalla paras? Uskaltaisko jopa ihan autossa paikallaan painaa sylinterillä?
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Kyllä sitä painaa uskaltaa.....mutta uskaltaako sen jälkeen "kaksoisnitkahtanutta" vannetta laittaa muuten kuin varapyöräkäyttöön ja toivoa kovasti ettei ikinä tartte.....jatkuvaan ajooon en kyllä sellaista laittaisi...
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Re: alu vanteen itse oikaisu?

Viesti Kirjoittaja cardaani »

En suosittele voimaa. Sorvissa ehkä vois oikaista kiinnityslaipan tasopinnan.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
VD5
Viestit: 1875
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Minulla oli yksi Passatin 16" vanne kierossa ja käytin sen Tampereella sorvaamo Sunilalla oikaisussa ja 30€ maksoi. Noita oikaisufirmojahan taitaa olla ympäri Suomen eli itse miettisin kannattaako sitä tuohon hintaluokkaan välttämättä itse alkaa yrittämään?
jussi_oulu
Viestit: 1016
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu »

VD5 kirjoitti:Minulla oli yksi Passatin 16" vanne kierossa ja käytin sen Tampereella sorvaamo Sunilalla oikaisussa ja 30€ maksoi. Noita oikaisufirmojahan taitaa olla ympäri Suomen eli itse miettisin kannattaako sitä tuohon hintaluokkaan välttämättä itse alkaa yrittämään?
ostattelen tässä yhtä vannesarjaa jossa 1 vanne kiero...olivat kuulemma pyytäneet 50-90e täällä oulussa "vannetohtorilla" :shock:
...sillä tuo vanha...tee ite-nuukuus taas skee päälle :D
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, To Joulu 27, 2018 11:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Jos sentin heittää vanteen reuna, niin tasopinnassa se on alle 3mm.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nixu »

Joskus oikasin sorvissa aluvanteen, kehältä kiinni ja kiinnityslaipasta oikasusiivu pois. Heitoo oli n. 5 milliä kehällä ja suora tuli.
santis
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2013 2:29 pm
Viesti:

alu vanteen itse oikaisu?

Viesti Kirjoittaja santis »

Pari 4x4 King Capin teräsvannetta olen ite oikassu hydrauliprässillä. Reunat oli suorat eli keskeltä nitkahtaneet. Heittoa oli vajaat kymmenen milliä vanteen olkokehällä. Pyörittelin ensin tyhjät vantteet autossa kiinni ja merkkasin heiton paikan. Sitten tein paksusta putken sokeasta laipasta apulevyn jonka pulttasin vanteen sisäpuolelle pulttikehän tasopintaa vasten.
Prässin petille tasanen teräslevy ja sen päälle vanne naamalleen, sitten vaan sopiva välipalikka prässin männän alle ja painelua apukiekon reunalle
oikeaan kohtaan. Tarkistus linjarilla ja rullamitalla painamisen aikana ja jälkeen (palautu jonkun verran kun löysäsi painon)
Onnistui kyllä tosi hyvin teräsvanteille. Kuulostaa työläältä, mutta onneksi
vehkeet ja tarvikkeet ja osan työajastakin tarjosi aika iso voimayhtiö.
Lämpöä en kyllä menisi aluvanteelle antamaan, voi pehmetä arvaamattomasti?
_jomppa_
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Huhti 23, 2013 5:34 am
Paikkakunta: kurikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _jomppa_ »

Sorviin kiinni ja keskiöstä heitottomaksi. Tai sitten viet sille vannesepälle sen.
Power major -60
B58
Viestit: 308
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 9:06 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja B58 »

vaneri väliin ja moskalla perään, tai muovivasaralla paukutusta. Itellä melkeen jokanen vanne on jonkun kuopan saanu joka kesä ja hyvin on oienneet. Jos murtuu tahi tulee halkeema niin en ajasi, mutta tuollaset sentin heitot oikee ihan paukuttamalla. (rengasäijän oppia seuraten olen pitänyt rahat taskussa ja "tienannut" itse 10e per isku)
Nykyään tuntuu olevan trandinä että ite ei uskallate tehä mitään ku viedään tohtorille ja ammattilisaiselle joka sekin on ihminen, sellanen joka uskaltaa! Ku on niin halpaa vaan 50€! Ei ite viitti tehä, kuinka paljon tienaatte jos vartin hommaa, alta pois, paukutus ja allelaitto, ei kannata 50€:llä? 200€ tunti vai? :shock:
jussi_oulu
Viestit: 1016
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu »

B58 kirjoitti: Nykyään tuntuu olevan trandinä että ite ei uskallate tehä mitään ku viedään tohtorille ja ammattilisaiselle joka sekin on ihminen, sellanen joka uskaltaa! Ku on niin halpaa vaan 50€! Ei ite viitti tehä, kuinka paljon tienaatte jos vartin hommaa, alta pois, paukutus ja allelaitto, ei kannata 50€:llä? 200€ tunti vai? :shock:
Tätä peukutan vaikka en oo ikinä naamakirjassa ollutkaan :D
xiaoxiaosmile1
Viestit: 2
Liittynyt: To Maalis 05, 2015 11:30 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xiaoxiaosmile1 »

Jyrsinkoneessa ehkä Fut Coins ite tekisin tasopinnasta jyrsimällä. Helpompi kiinnittää kuin sorviin. Prässillä on aika vaikea saada suoraksi, luulisin.
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Tuo ylempi kommentti näyttää minusta siltä että ÄLKÄÄ KLIKATKO
Suomi kuuluu länsimaihin
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

xiaoxiaosmile1 kirjoitti:Jyrsinkoneessa ehkä Fut Coins ite tekisin tasopinnasta jyrsimällä. Helpompi kiinnittää kuin sorviin. Prässillä on aika vaikea saada suoraksi, luulisin.
Puhelimella uskalsin linkin aukasta (symbian, ei iske microsoftin hakkerit tahi kgp) jotain peli hommia.... Mutta mikäs mies tää on kun tuommosia linkkejä viljellöö?
kilpijoki
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 10:04 am
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kilpijoki »

Lienee botti
Fiat 550 1968
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18646
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

kilpijoki kirjoitti:Lienee botti
Eiköön tuota sais hengiltä millään keinoin?
Kolme kommenttia ja jokaisessa sisällä tuo sama linkki.
Olis kai Anssin heiniä ottaa niska-perseote kirjautujasta ja lähettä tuo sinne mistä on tullukki.
säästellen sippiin
tessu
Viestit: 1174
Liittynyt: To Touko 29, 2008 10:01 am
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tessu »

Pitäskö laettaa joku hiirenlisku tms. :?: :D

Edit. muokkasin vähän viestiä :oops:
8400
Viestit: 9812
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ahaa siis se lainas pätkän tekstiä toiselta kirjoittajalta. Ajattelin että jollain on virus joka lisää jonkun linkin tekstiin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], mtalo ja 66 vierailijaa