Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
ari kirjoitti: ↑Ma Kesä 25, 2018 10:48 am
Tuli hommattua irtopainoksena Crawfordin sähköovi.
Tietääkö masinisti minkälainen oviaukko on sopiva? Elementti on 3095 mm leveä. Olisiko tarkoitettu 3 m aukkoon?
Osat kasassa ja ei viittis alkaa liukukukiskoja sovitteleen.
Nyt siis kyseessä sähkökäyttöinen.
No nyt olis asennusta vaille valmis.
Ongelma: pitäisi laittaa vaihdemoottori eri päähän akselia (tila toisella puolella käy pieneksi). Masinisti tietysti katkaisisi akselin ja hitsaisi sen pätkän toiseen päähän.
Onko millainen homma siirtää akselia jousien ja köysirumpujen "läpi"? Pitääkö jousien jännitys vapauttaa?
Lisää kysymyksiä sitten varsinaisen asennuksen aikaan.
ari kirjoitti: ↑Ma Kesä 25, 2018 10:48 am
Tuli hommattua irtopainoksena Crawfordin sähköovi.
Tietääkö masinisti minkälainen oviaukko on sopiva? Elementti on 3095 mm leveä. Olisiko tarkoitettu 3 m aukkoon?
Osat kasassa ja ei viittis alkaa liukukukiskoja sovitteleen.
Nyt siis kyseessä sähkökäyttöinen.
No nyt olis asennusta vaille valmis.
Ongelma: pitäisi laittaa vaihdemoottori eri päähän akselia (tila toisella puolella käy pieneksi). Masinisti tietysti katkaisisi akselin ja hitsaisi sen pätkän toiseen päähän.
Onko millainen homma siirtää akselia jousien ja köysirumpujen "läpi"? Pitääkö jousien jännitys vapauttaa?
Lisää kysymyksiä sitten varsinaisen asennuksen aikaan.
ari kirjoitti: ↑Ti Elo 09, 2022 10:41 am
Akselit ei vielä kiinnitetty, taitaa olla haastavaa vapauttaa jouset? Täytyy miettiä väliaikaista kiinnitystä johonkin lankkuun.
jos akseli on vielä lattialla ei jousissakaan ole kiristystä.. nehän kiristetään lopuksi kun kaikki on paikoillaan ja vaijerit säädetty..
ari kirjoitti: ↑Ti Elo 09, 2022 10:41 am
Akselit ei vielä kiinnitetty, taitaa olla haastavaa vapauttaa jouset? Täytyy miettiä väliaikaista kiinnitystä johonkin lankkuun.
jos akseli on vielä lattialla ei jousissakaan ole kiristystä.. nehän kiristetään lopuksi kun kaikki on paikoillaan ja vaijerit säädetty..
Akseli keskeltä irti ja lattialla. Jousien värimerkinnöistä päätellen kiristetty olisi. Onko siellä joku salpa rumpujen puolella mikä estää jousivoimaa vapautumasta?
Laitetaan tähän mitkä ovet laitoin kun tän topicin aikoinaan avasin. Ovet on Findoor ja on kyllä ollut hyvät, sisäänpäin taitto ovet, vie melko vähän tilaa eikä talvi haittaa. Kevyet käyttää jos ei lattiakumi laahaa liian tiukasti.
ari kirjoitti: ↑Ti Elo 09, 2022 10:41 am
Akselit ei vielä kiinnitetty, taitaa olla haastavaa vapauttaa jouset? Täytyy miettiä väliaikaista kiinnitystä johonkin lankkuun.
jos akseli on vielä lattialla ei jousissakaan ole kiristystä.. nehän kiristetään lopuksi kun kaikki on paikoillaan ja vaijerit säädetty..
Akseli keskeltä irti ja lattialla. Jousien värimerkinnöistä päätellen kiristetty olisi. Onko siellä joku salpa rumpujen puolella mikä estää jousivoimaa vapautumasta?
Sain ohjeita akselin siirtoon oviasentajalta. Kyllä se jousten kiristys pitää nollata kierros kerrallaan ennen kuin akselia pääsee siirtämään.
ari kirjoitti: ↑Ti Elo 09, 2022 10:41 am
Akselit ei vielä kiinnitetty, taitaa olla haastavaa vapauttaa jouset? Täytyy miettiä väliaikaista kiinnitystä johonkin lankkuun.
jos akseli on vielä lattialla ei jousissakaan ole kiristystä.. nehän kiristetään lopuksi kun kaikki on paikoillaan ja vaijerit säädetty..
Akseli keskeltä irti ja lattialla. Jousien värimerkinnöistä päätellen kiristetty olisi. Onko siellä joku salpa rumpujen puolella mikä estää jousivoimaa vapautumasta?
Tällainen ratas/räikkä on akselilla. Onkohan tämä joku putoamissuoja? En ymmärrä tämän toimintaa. Lukitsee oven alas menon.
Jousivoimat nollattu, ja akseli onnistuttu siirtämään.
ari kirjoitti: ↑Ti Elo 09, 2022 10:41 am
Akselit ei vielä kiinnitetty, taitaa olla haastavaa vapauttaa jouset? Täytyy miettiä väliaikaista kiinnitystä johonkin lankkuun.
jos akseli on vielä lattialla ei jousissakaan ole kiristystä.. nehän kiristetään lopuksi kun kaikki on paikoillaan ja vaijerit säädetty..
Akseli keskeltä irti ja lattialla. Jousien värimerkinnöistä päätellen kiristetty olisi. Onko siellä joku salpa rumpujen puolella mikä estää jousivoimaa vapautumasta?
Tällainen ratas/räikkä on akselilla. Onkohan tämä joku putoamissuoja? En ymmärrä tämän toimintaa. Lukitsee oven alas menon.
Jousivoimat nollattu, ja akseli onnistuttu siirtämään.
Jep turvavaruste on. Vaijerin katketessa salpa estää oven putoamisen. (Eipä "asiantuntijayhteisön tarkastaja" vaivautunut tähän vastaamaan?)
Esijännitystä jousista nollatessa tuli esille, että esikiristys molemmissa jousissa oli tehty väärään suuntaan. Eli jousia oli väännetty "auki" päin. Minulle ovi tuli suoraan irroituspaikalta, eli käyttöpaikalta.
On tämä ainakin kerran 10-tarkastettu.
Tuo on minusta jousen katkeamissuoja, eli jos tasapainojousi katkeaa, tuo räikkä lyö kiinni ettei ovi tipu alas. Noi on pois käytöstä jos kyseessä on kierukkavaihteellinen sähköovi. Niissä kun vaihde on itsepidättävä. Käsikäyttösissä taasen tarpeellinen.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
poweri kirjoitti: ↑Ti Elo 09, 2022 1:56 pm
Laitetaan tähän mitkä ovet laitoin kun tän topicin aikoinaan avasin. Ovet on Findoor ja on kyllä ollut hyvät, sisäänpäin taitto ovet, vie melko vähän tilaa eikä talvi haittaa. Kevyet käyttää jos ei lattiakumi laahaa liian tiukasti.
Otin omaan halliprojektiin myös tuon Findoorin sisäänpäin taittuvan taiteoven. paksuilla lamelleilla, olisko ollu 80mm, tupla ikkunoilla ja käyntiovella.
Viime talvena asensin paikoilleen.
Kevyen tuntuinen on käyttää. Tosin käyttö on ollu lähinnä testikäyttöä, koska pitäis vielä valaa kynnyspalkki.
Jospa tässä syksyn mittaan..
Juho M-P kirjoitti: ↑Ke Elo 17, 2022 10:22 am
Ovia ei 10-tarkasteta.
Tuo on minusta jousen katkeamissuoja, eli jos tasapainojousi katkeaa, tuo räikkä lyö kiinni ettei ovi tipu alas. Noi on pois käytöstä jos kyseessä on kierukkavaihteellinen sähköovi. Niissä kun vaihde on itsepidättävä. Käsikäyttösissä taasen tarpeellinen.
Ei niitä poisteta kun sen oven saa käsikäyttöiseksi. Vaijereille on omanlaisia turvasysteemejä joissa esim terä kiilautuu kiskoa vasten.
Juho M-P kirjoitti: ↑Ke Elo 17, 2022 10:22 am
Ovia ei 10-tarkasteta.
Tuo on minusta jousen katkeamissuoja, eli jos tasapainojousi katkeaa, tuo räikkä lyö kiinni ettei ovi tipu alas. Noi on pois käytöstä jos kyseessä on kierukkavaihteellinen sähköovi. Niissä kun vaihde on itsepidättävä. Käsikäyttösissä taasen tarpeellinen.
Joo. Mistähän ton nostimien 10 tarkastuksen vetäsin? Ovet tosiaan 1+4+5+5...
Juho M-P kirjoitti: ↑Ke Elo 17, 2022 10:22 am
Ovia ei 10-tarkasteta.
Tuo on minusta jousen katkeamissuoja, eli jos tasapainojousi katkeaa, tuo räikkä lyö kiinni ettei ovi tipu alas. Noi on pois käytöstä jos kyseessä on kierukkavaihteellinen sähköovi. Niissä kun vaihde on itsepidättävä. Käsikäyttösissä taasen tarpeellinen.
Ei niitä poisteta kun sen oven saa käsikäyttöiseksi. Vaijereille on omanlaisia turvasysteemejä joissa esim terä kiilautuu kiskoa vasten.
Tuo poisto on siis mahdollista kun käsikäyttö on toteutettu ketju"taljalla"
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Juho M-P kirjoitti: ↑Ke Elo 17, 2022 10:22 am
Ovia ei 10-tarkasteta.
Tuo on minusta jousen katkeamissuoja, eli jos tasapainojousi katkeaa, tuo räikkä lyö kiinni ettei ovi tipu alas. Noi on pois käytöstä jos kyseessä on kierukkavaihteellinen sähköovi. Niissä kun vaihde on itsepidättävä. Käsikäyttösissä taasen tarpeellinen.
Joo. Mistähän ton nostimien 10 tarkastuksen vetäsin? Ovet tosiaan 1+4+5+5...
Varmennustarkastus puolen vuoden sisällä käyttöönotosta. Sen jälkeen määräaikaistarkastukset 4 vuoden välein.
Ennen oli isoilla ovilla 4 vuoden ja pienillä 5 vuoden välein. Nyt kaikilla 4 vuotta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Olen asentamassa sähkökäyttöistä nosto-ovea 3x3 m aukkoon.
Luin tuon hissimääräyksen, ja siinä kiinnitti huomiota kohta
"nosto-ovelle, jonka nostokorkeus on suurempi kuin 2,9 metriä, on tehtävä määräaikaistarkastus ensimmäisen kerran neljän vuoden aikana käyttöönotosta."
Jos rajoitan rajakytkimellä nostokorkeuden tuohon 2,90 metriin, niin välttyykö tarkastuksilta kokonaan?