Hallin/tallin nosto-ovet

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

ari
Viestit: 645
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja ari »

imppu kirjoitti:Öööh. Sähömieshän tietää: jos omassa tallissa sähkökäyttöne nosto tai taiteovi ni pitääkö tarkastatuttaa kuinkako sakiaan?
Korkeus määrää pitääkö tarkastaa. Muuttunut ihan lähiaikoina.
Oliskohan 3 metriä raja? En muista.

Edit: Yli 2,9 m tarkastus neljän vuoden välein.
MF 35 -59
MF 165 -69
FORDSON DEXTA -61
ari
Viestit: 645
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja ari »

ari kirjoitti: Ma Kesä 25, 2018 10:48 am Tuli hommattua irtopainoksena Crawfordin sähköovi.
Tietääkö masinisti minkälainen oviaukko on sopiva? Elementti on 3095 mm leveä. Olisiko tarkoitettu 3 m aukkoon?
Osat kasassa ja ei viittis alkaa liukukukiskoja sovitteleen.

Nyt siis kyseessä sähkökäyttöinen.
No nyt olis asennusta vaille valmis.
Ongelma: pitäisi laittaa vaihdemoottori eri päähän akselia (tila toisella puolella käy pieneksi). Masinisti tietysti katkaisisi akselin ja hitsaisi sen pätkän toiseen päähän.
Onko millainen homma siirtää akselia jousien ja köysirumpujen "läpi"? Pitääkö jousien jännitys vapauttaa?

Lisää kysymyksiä sitten varsinaisen asennuksen aikaan.
MF 35 -59
MF 165 -69
FORDSON DEXTA -61
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja sähömies »

ari kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 10:07 am
ari kirjoitti: Ma Kesä 25, 2018 10:48 am Tuli hommattua irtopainoksena Crawfordin sähköovi.
Tietääkö masinisti minkälainen oviaukko on sopiva? Elementti on 3095 mm leveä. Olisiko tarkoitettu 3 m aukkoon?
Osat kasassa ja ei viittis alkaa liukukukiskoja sovitteleen.

Nyt siis kyseessä sähkökäyttöinen.
No nyt olis asennusta vaille valmis.
Ongelma: pitäisi laittaa vaihdemoottori eri päähän akselia (tila toisella puolella käy pieneksi). Masinisti tietysti katkaisisi akselin ja hitsaisi sen pätkän toiseen päähän.
Onko millainen homma siirtää akselia jousien ja köysirumpujen "läpi"? Pitääkö jousien jännitys vapauttaa?

Lisää kysymyksiä sitten varsinaisen asennuksen aikaan.
Pitää...
ari
Viestit: 645
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja ari »

Akselit ei vielä kiinnitetty, taitaa olla haastavaa vapauttaa jouset? Täytyy miettiä väliaikaista kiinnitystä johonkin lankkuun.
MF 35 -59
MF 165 -69
FORDSON DEXTA -61
thames
Viestit: 1282
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja thames »

Nostaa oven ylös ja siirtää akselia.
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

ari kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 10:41 am Akselit ei vielä kiinnitetty, taitaa olla haastavaa vapauttaa jouset? Täytyy miettiä väliaikaista kiinnitystä johonkin lankkuun.
jos akseli on vielä lattialla ei jousissakaan ole kiristystä.. nehän kiristetään lopuksi kun kaikki on paikoillaan ja vaijerit säädetty..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
ari
Viestit: 645
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja ari »

2xford4000 kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 12:36 pm
ari kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 10:41 am Akselit ei vielä kiinnitetty, taitaa olla haastavaa vapauttaa jouset? Täytyy miettiä väliaikaista kiinnitystä johonkin lankkuun.
jos akseli on vielä lattialla ei jousissakaan ole kiristystä.. nehän kiristetään lopuksi kun kaikki on paikoillaan ja vaijerit säädetty..
Akseli keskeltä irti ja lattialla. Jousien värimerkinnöistä päätellen kiristetty olisi. Onko siellä joku salpa rumpujen puolella mikä estää jousivoimaa vapautumasta?
MF 35 -59
MF 165 -69
FORDSON DEXTA -61
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja poweri »

Laitetaan tähän mitkä ovet laitoin kun tän topicin aikoinaan avasin. Ovet on Findoor ja on kyllä ollut hyvät, sisäänpäin taitto ovet, vie melko vähän tilaa eikä talvi haittaa. Kevyet käyttää jos ei lattiakumi laahaa liian tiukasti.
ari
Viestit: 645
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja ari »

ari kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 12:56 pm
2xford4000 kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 12:36 pm
ari kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 10:41 am Akselit ei vielä kiinnitetty, taitaa olla haastavaa vapauttaa jouset? Täytyy miettiä väliaikaista kiinnitystä johonkin lankkuun.
jos akseli on vielä lattialla ei jousissakaan ole kiristystä.. nehän kiristetään lopuksi kun kaikki on paikoillaan ja vaijerit säädetty..
Akseli keskeltä irti ja lattialla. Jousien värimerkinnöistä päätellen kiristetty olisi. Onko siellä joku salpa rumpujen puolella mikä estää jousivoimaa vapautumasta?
Sain ohjeita akselin siirtoon oviasentajalta. Kyllä se jousten kiristys pitää nollata kierros kerrallaan ennen kuin akselia pääsee siirtämään.
MF 35 -59
MF 165 -69
FORDSON DEXTA -61
samiko
Viestit: 1205
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja samiko »

ari kirjoitti: To Kesä 28, 2018 11:32 am
imppu kirjoitti:Öööh. Sähömieshän tietää: jos omassa tallissa sähkökäyttöne nosto tai taiteovi ni pitääkö tarkastatuttaa kuinkako sakiaan?
Korkeus määrää pitääkö tarkastaa. Muuttunut ihan lähiaikoina.
Oliskohan 3 metriä raja? En muista.

Edit: Yli 2,9 m tarkastus neljän vuoden välein.
Mutta yksityisellä ei tarvitse, näin ainakin toukokuussa Kiwan tarkastaja ohjeisti minua kun kurssilla kyselin.

Kiinnosti koska itsellä tuo 4x4m käsikäyttönen...

Eri asia sitten on mitä vakuutusyhtiö tästä sanoo jos jotain sattuisi...
Mutta joo 2.9metriä oli korko, leveydellä ei merkitystä.
ari
Viestit: 645
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja ari »

ari kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 12:56 pm
2xford4000 kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 12:36 pm
ari kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 10:41 am Akselit ei vielä kiinnitetty, taitaa olla haastavaa vapauttaa jouset? Täytyy miettiä väliaikaista kiinnitystä johonkin lankkuun.
jos akseli on vielä lattialla ei jousissakaan ole kiristystä.. nehän kiristetään lopuksi kun kaikki on paikoillaan ja vaijerit säädetty..
Akseli keskeltä irti ja lattialla. Jousien värimerkinnöistä päätellen kiristetty olisi. Onko siellä joku salpa rumpujen puolella mikä estää jousivoimaa vapautumasta?
Tällainen ratas/räikkä on akselilla. Onkohan tämä joku putoamissuoja? En ymmärrä tämän toimintaa. Lukitsee oven alas menon.
Jousivoimat nollattu, ja akseli onnistuttu siirtämään.
Kuva
MF 35 -59
MF 165 -69
FORDSON DEXTA -61
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

samiko kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 10:55 pm
ari kirjoitti: To Kesä 28, 2018 11:32 am
imppu kirjoitti:Öööh. Sähömieshän tietää: jos omassa tallissa sähkökäyttöne nosto tai taiteovi ni pitääkö tarkastatuttaa kuinkako sakiaan?
Korkeus määrää pitääkö tarkastaa. Muuttunut ihan lähiaikoina.
Oliskohan 3 metriä raja? En muista.

Edit: Yli 2,9 m tarkastus neljän vuoden välein.
Mutta yksityisellä ei tarvitse, näin ainakin toukokuussa Kiwan tarkastaja ohjeisti minua kun kurssilla kyselin.

Kiinnosti koska itsellä tuo 4x4m käsikäyttönen...

Eri asia sitten on mitä vakuutusyhtiö tästä sanoo jos jotain sattuisi...
Mutta joo 2.9metriä oli korko, leveydellä ei merkitystä.
Periaatteessa ei tarvi mutta tosiaan mitä vakuutusyhtiö sanoo jos sattuu jotain. Ei oo kai kukaan selvittäny.

Sähkökäyttöiset nosto-ovet kuuluu tosiaan hissiturvallisuuslain piiriin, jolloin tarkastukset saa suorittaa vain asiantuntijayhteisö.

T: asiantuntijayhteisön tarkastaja
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
ari
Viestit: 645
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja ari »

ari kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 2:49 pm
ari kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 12:56 pm
2xford4000 kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 12:36 pm
ari kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 10:41 am Akselit ei vielä kiinnitetty, taitaa olla haastavaa vapauttaa jouset? Täytyy miettiä väliaikaista kiinnitystä johonkin lankkuun.
jos akseli on vielä lattialla ei jousissakaan ole kiristystä.. nehän kiristetään lopuksi kun kaikki on paikoillaan ja vaijerit säädetty..
Akseli keskeltä irti ja lattialla. Jousien värimerkinnöistä päätellen kiristetty olisi. Onko siellä joku salpa rumpujen puolella mikä estää jousivoimaa vapautumasta?
Tällainen ratas/räikkä on akselilla. Onkohan tämä joku putoamissuoja? En ymmärrä tämän toimintaa. Lukitsee oven alas menon.
Jousivoimat nollattu, ja akseli onnistuttu siirtämään.
Kuva
Jep turvavaruste on. Vaijerin katketessa salpa estää oven putoamisen. (Eipä "asiantuntijayhteisön tarkastaja" vaivautunut tähän vastaamaan?)

Esijännitystä jousista nollatessa tuli esille, että esikiristys molemmissa jousissa oli tehty väärään suuntaan. Eli jousia oli väännetty "auki" päin. Minulle ovi tuli suoraan irroituspaikalta, eli käyttöpaikalta.
On tämä ainakin kerran 10-tarkastettu.
MF 35 -59
MF 165 -69
FORDSON DEXTA -61
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ovia ei 10-tarkasteta.

Tuo on minusta jousen katkeamissuoja, eli jos tasapainojousi katkeaa, tuo räikkä lyö kiinni ettei ovi tipu alas. Noi on pois käytöstä jos kyseessä on kierukkavaihteellinen sähköovi. Niissä kun vaihde on itsepidättävä. Käsikäyttösissä taasen tarpeellinen.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja Arpe »

poweri kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 1:56 pm Laitetaan tähän mitkä ovet laitoin kun tän topicin aikoinaan avasin. Ovet on Findoor ja on kyllä ollut hyvät, sisäänpäin taitto ovet, vie melko vähän tilaa eikä talvi haittaa. Kevyet käyttää jos ei lattiakumi laahaa liian tiukasti.
Otin omaan halliprojektiin myös tuon Findoorin sisäänpäin taittuvan taiteoven. paksuilla lamelleilla, olisko ollu 80mm, tupla ikkunoilla ja käyntiovella.
Viime talvena asensin paikoilleen.

Kevyen tuntuinen on käyttää. Tosin käyttö on ollu lähinnä testikäyttöä, koska pitäis vielä valaa kynnyspalkki.
Jospa tässä syksyn mittaan..
thames
Viestit: 1282
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja thames »

Juho M-P kirjoitti: Ke Elo 17, 2022 10:22 am Ovia ei 10-tarkasteta.

Tuo on minusta jousen katkeamissuoja, eli jos tasapainojousi katkeaa, tuo räikkä lyö kiinni ettei ovi tipu alas. Noi on pois käytöstä jos kyseessä on kierukkavaihteellinen sähköovi. Niissä kun vaihde on itsepidättävä. Käsikäyttösissä taasen tarpeellinen.
Ei niitä poisteta kun sen oven saa käsikäyttöiseksi. Vaijereille on omanlaisia turvasysteemejä joissa esim terä kiilautuu kiskoa vasten.
ari
Viestit: 645
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja ari »

Juho M-P kirjoitti: Ke Elo 17, 2022 10:22 am Ovia ei 10-tarkasteta.

Tuo on minusta jousen katkeamissuoja, eli jos tasapainojousi katkeaa, tuo räikkä lyö kiinni ettei ovi tipu alas. Noi on pois käytöstä jos kyseessä on kierukkavaihteellinen sähköovi. Niissä kun vaihde on itsepidättävä. Käsikäyttösissä taasen tarpeellinen.
Joo. Mistähän ton nostimien 10 tarkastuksen vetäsin? Ovet tosiaan 1+4+5+5...
MF 35 -59
MF 165 -69
FORDSON DEXTA -61
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

thames kirjoitti: Ke Elo 17, 2022 12:22 pm
Juho M-P kirjoitti: Ke Elo 17, 2022 10:22 am Ovia ei 10-tarkasteta.

Tuo on minusta jousen katkeamissuoja, eli jos tasapainojousi katkeaa, tuo räikkä lyö kiinni ettei ovi tipu alas. Noi on pois käytöstä jos kyseessä on kierukkavaihteellinen sähköovi. Niissä kun vaihde on itsepidättävä. Käsikäyttösissä taasen tarpeellinen.
Ei niitä poisteta kun sen oven saa käsikäyttöiseksi. Vaijereille on omanlaisia turvasysteemejä joissa esim terä kiilautuu kiskoa vasten.
Tuo poisto on siis mahdollista kun käsikäyttö on toteutettu ketju"taljalla"
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

ari kirjoitti: Ke Elo 17, 2022 2:50 pm
Juho M-P kirjoitti: Ke Elo 17, 2022 10:22 am Ovia ei 10-tarkasteta.

Tuo on minusta jousen katkeamissuoja, eli jos tasapainojousi katkeaa, tuo räikkä lyö kiinni ettei ovi tipu alas. Noi on pois käytöstä jos kyseessä on kierukkavaihteellinen sähköovi. Niissä kun vaihde on itsepidättävä. Käsikäyttösissä taasen tarpeellinen.
Joo. Mistähän ton nostimien 10 tarkastuksen vetäsin? Ovet tosiaan 1+4+5+5...
Varmennustarkastus puolen vuoden sisällä käyttöönotosta. Sen jälkeen määräaikaistarkastukset 4 vuoden välein.
Ennen oli isoilla ovilla 4 vuoden ja pienillä 5 vuoden välein. Nyt kaikilla 4 vuotta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
ari
Viestit: 645
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hallin/tallin nosto-ovet

Viesti Kirjoittaja ari »

Olen asentamassa sähkökäyttöistä nosto-ovea 3x3 m aukkoon.

Luin tuon hissimääräyksen, ja siinä kiinnitti huomiota kohta

"nosto-ovelle, jonka nostokorkeus on suurempi kuin 2,9 metriä, on tehtävä määräaikaistarkastus ensimmäisen kerran neljän vuoden aikana käyttöönotosta."

Jos rajoitan rajakytkimellä nostokorkeuden tuohon 2,90 metriin, niin välttyykö tarkastuksilta kokonaan?
MF 35 -59
MF 165 -69
FORDSON DEXTA -61
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Semrush [Bot] ja 44 vierailijaa