Petroli Yamaha 20 hv muutos Petroolilta bensalle

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

yamaha pappa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 7:59 pm
Viesti:

Petroli Yamaha 20 hv muutos Petroolilta bensalle

Viesti Kirjoittaja yamaha pappa »

Löytyi vanha ja erittäin vähän ajettu Petrooli Yamaha 20 Hv vuosimalli ehkä (-88 ). Nyt olisi kysymys voiko sen kaksikohoisen kaasuttajan vaihtaa normaali bensa kaasariin ja mitä muuta olisi tehtävä. sääli heittää ehjää konetta romuksi.
pellamo
Viestit: 46
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 10:08 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pellamo »

Eihän siinä tarvi miään kummempia muutoksia kun ei anna sille muuta kuin bensapuolelle tavaraa.
Joskus -80 luvun alussa ajeltiin just sellaisella Ivalojoella pelkällä bensalla pitkiä siivuja .
yamaha pappa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 7:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja yamaha pappa »

pellamo kirjoitti:Eihän siinä tarvi miään kummempia muutoksia kun ei anna sille muuta kuin bensapuolelle tavaraa.
Joskus -80 luvun alussa ajeltiin just sellaisella Ivalojoella pelkällä bensalla pitkiä siivuja .
Toimii tietysti tuolla tavalla, mutta on turhan vika/ häiriö altis monine kohokammioineen ja kanavineen. Eiköhän yhdellä kohokammiolla olevan kaasarin ja bensa pumpun vaihdolla normaaliin bensapummppuun tulisi varmemmin toimiva moottori? Täytyy myös vaihtaa nuo kondensaattorit ne varmaan on " kuivuneet " vuosien saatossa ja ehkä myös käret. Kone oli muuten hyvässä säilytys rasvassa moottori ja perässä oli uudet kirkkas öljy.
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Eikä -88 ole vanha. Uuden karhea. olisipa varaa noin uusiin vehkeisiin.
Mun vene on -87 ja moottori, jammu sekin, ties minkä ikäinen.
yamaha pappa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 7:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja yamaha pappa »

MOP kirjoitti:Eikä -88 ole vanha. Uuden karhea. olisipa varaa noin uusiin vehkeisiin.
Mun vene on -87 ja moottori, jammu sekin, ties minkä ikäinen.
No sitä minäkin olen mieltä , kun kone on tosiaan erittäin vähän ajettu edellisen poismenneen omistan jäljiltä. Kuopiossa oli muistaakseni joku nettifirma joka myy vanhoihin koneisiin osia ?
Julle
Viestit: 523
Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:08 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Julle »

Bensakaasari+bensamallin bensapumppu, niitä ne paljon noihin laittaa. Mulla pitäs bensakaasari ja pumppu olla varastossa jos tarviit. Olisko siinä kerosene-mallissa ollu paksumpi kansipahvikin, mutta pelaa se noinkin.
-MF 175 MULTIPOWER-
-FORD 4550 LUSIKKAHAARUKKA-
yamaha pappa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 7:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja yamaha pappa »

Julle kirjoitti:Bensakaasari+bensamallin bensapumppu, niitä ne paljon noihin laittaa. Mulla pitäs bensakaasari ja pumppu olla varastossa jos tarviit. Olisko siinä kerosene-mallissa ollu paksumpi kansipahvikin, mutta pelaa se noinkin.
Tuo voi ollakin totta petrooli koneet eivät olleet puristussuhteeltaan kovia.
Asiasta pitää ottaa selvää onko eroa kansipahvissa vai kannen palotilassa onko se " tilavampi " kuin bensakoneen. :?:
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Melkein väittäisin ettei tuo ole kyllä -88 vuoden kone, muistatko tai saatko koneen valmistenumeron selville, siitä näkee mikä se on ja saattaisi päästä kiinni eroavaisuuksiin.

Itsellä on -83 vuoden 30hv 2-sylinterinen Yamaha, ihan perus bensaversio ja se on käsittääkseni niitä viimeisiä mallisarjoja -70 luvun perintönä joita olisi saanut petrolinakin, -80 luvun puolivälissä tuli jo uudemman sukupolven koneet.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
yamaha pappa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 7:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja yamaha pappa »

Täytyy käydä huomena varastossa katsomassa mitä siinä tyyppi kilvessä lukee. Palaan asiaan huomenna. :)
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Onks se kakstahti- vai nelitahtikone? Ja jos bensan sekaan laittaa valopetroolia, pitäisi petroolikoneella pystyä ajamaan bensallakin. Kai se ongelma voi olla se petroolin esilämmitys. Sitä ei bensa siedä eikä tarvitse.
KK70
Viestit: 487
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 7:21 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KK70 »

Joo kyllä noi jammun kerosine koneet on -70 lukusia.
Ja käsittääkseni tehty vaan suomen tuontiin.
Mulla on varastossa bensa kakskymppinen,se on jo kärjetön ja vm-79.
Julle
Viestit: 523
Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:08 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Julle »

On niitä kerosiinimalleja ainakin sillä -84-86 vuoden kopalla nähny monta. Uudempiin en ole törmänny. Ne kerosiinikoneethan oli kasattu vanhemman mallisista osista, vanhanmallinen perä sokkapotkurilla ja kärkisytytys. Normaaliin bensakoneeseen tuli tuo uudemman mallinen potkurin navan läpi pakokaasut puhaltava perä ja kärjetön sytkä silloin 79, samalla kun 28hv malli loppu ja tilalle tuli 30 heppanen. 30 heppasia en muista nähneeni kerosiiniversiona, 40 heppasia kyllä. Johtunee siitä että ei ole ollu "vanhoja" 30hv osia mistä tehä. Sittenhän jo -84 tulikin 30heppasesta se 3-sylinterinen malli, mutta eihän se perus 2-pyttynen mihinkään loppunut, samaa päristintä sai edullisempana mallina ilman tuorevoitelua vielä pitkälle 2000-luvulla.

Vuosimalli selviää tyyppikilven alakulmaan stanssatusta kirjaimesta, 84=N 85=K 86=J 87=H 88=G

Juu on tullu ropattua jammuja enemmän ku raktoreita :D
-MF 175 MULTIPOWER-
-FORD 4550 LUSIKKAHAARUKKA-
yamaha pappa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 7:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja yamaha pappa »

Hei ! Palstalaiset nyt on koneen tyypikilven numerot katsottu.
Yamaha 20 BMK 6E6 000103 nämä löytyi. Koneessa on käret ja konkat.
Moottorikelkan tasasuuntaaja. Valumuoviset puolat.
yamaha pappa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 7:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja yamaha pappa »

Jokohan näillä tiedoilla selviäisi valmistus vuosi ? :?:
eiem
Viestit: 129
Liittynyt: La Elo 10, 2013 4:53 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eiem »

Vuosimallikoodi kirjain joka on stanssattu tyyppikilven oikeaan alareunaan : http://www.palviranta.fi/attachment/304 ... --2012.pdf
yamaha pappa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 7:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja yamaha pappa »

eiem kirjoitti:Vuosimallikoodi kirjain joka on stanssattu tyyppikilven oikeaan alareunaan : http://www.palviranta.fi/attachment/304 ... --2012.pdf
Minäpä käyn huomenna tiirailemassa sitä kilven oikean alareunan kirjainta.
yamaha pappa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 7:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja yamaha pappa »

Hei ! Nyt on tiedossa se kirjain on: R = 1981 on koneen vuosimalli tuon taulukon mukaan joka on tuossa linkissä. No nyt päästään asiassa eteen
päin. :D Julle kirjoitaa koneessa on sokkapotkuri ja käret, niin on.
Ne käret on syytä vaihtaa samalla kun vaihtaa konkat. Huomasin myös, että sytytyksen säädön lukitusmutteri oli löysässä ja osoitin oli toisessa laidassa asteikolla. Mikähän on oikea asento ? :?:
Viimeksi muokannut yamaha pappa, Ke Helmi 11, 2015 10:30 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Pelkkää bensaa ja menoksi.

Vanhoja perämoottoreita ei kannata purkaa "varmuuden vuoksi", mikäli kaikki toimii, joutuu muuten aika äkkiä askartelemaan kiinnihapettuneiden ja avatessa katkenneiden pulttien kanssa.
yamaha pappa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 7:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja yamaha pappa »

NH kirjoitti:Pelkkää bensaa ja menoksi.

Vanhoja perämoottoreita ei kannata purkaa "varmuuden vuoksi", mikäli kaikki toimii, joutuu muuten aika äkkiä askartelemaan kiinnihapettuneiden ja avatessa katkenneiden pulttien kanssa.
Epäilempä, että kone on joutunut varastoon tuon sytytyksen säädön liikuttua
ja kone ei ole toiminut ja omistaja ei ole ikänsä vuoksi pystynyt vikaa korjaamaan.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Sitten säätö kohdalleen ja laineille! Kaasutin- ja kansipahviprojektit kannattaa unohtaa, mikäli toimii edes kohtalaisesti.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 37 vierailijaa