Leyland 344

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
1972
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 8:14 pm
Viesti:

Leyland 344

Viesti Kirjoittaja 1972 » Ti Tammi 20, 2015 8:42 pm

Vaihtokaupassa tuli Leyland 344 traktori. Harmi vaan että traktori on seissyt viimeiset 20 vuotta käyttämättömänä Pohjolan tallissa ja vesi on tehnyt tehtävänsä. Syksyllä laskin n.30 litraa vettä pois moottorista..
Osiahan kyseiseen moottoriin rahalla toki saa mutta kun nurkissa olisi ehjä Valmetin 411B moottori joutilaana. Kysymys kuuluukin että onko kellään vastaavasta projektista kokemusta?
Miten pääakselin/kytkimen sovitus?
Moottorin vauhtipyöräkotelon/Leylandin vaihteiston sauman sovitus?
Moottorin kiinnitys eturunkoon..?

nuhvi46063
Viestit: 2221
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 » Ti Tammi 20, 2015 9:33 pm

Eieieieieiei :evil:
Brittiläistä laatua ei saa sotkea kotimaiseen jätemetalliin :x :x
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net

Fordmies7610
Viestit: 1210
Liittynyt: La Elo 10, 2013 9:47 am
Paikkakunta: Myrskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fordmies7610 » Ti Tammi 20, 2015 11:58 pm

nuhvi46063 kirjoitti:Eieieieieiei :evil:
Brittiläistä laatua ei saa sotkea kotimaiseen jätemetalliin :x :x
Näin on! :!:
EX IH B414 VM-65
Nuffield universal 3 vm-61
EXFord 3000 vm-71
International 533 vm-77 turbo
EX fordson major diesel 1954
fordson major 1955
Foordi on peltojen Loordi ;)

Osmo_
Viestit: 6926
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ » Ke Tammi 21, 2015 9:18 am

Toi nyt oli typerin ehdotus minkä olen hetkeen aikaan kuullut. Jossei lohko oo halki niin täys koneremppa maksaa osista 1300e ja koneistukset 500e.
-Ozmo da Discovibrator-
Revi minut auki ja kokoa uudelleen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187

Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » Ke Tammi 21, 2015 10:27 am

Valmetin motista saa 300-500 € helposti
Leylandin ruosteisesta lohkosta saa äkkiä 300-400 € täydellisenä.

Saat purkamolta täydellisen leukun motin toimivan n. tonnilla.

väliraha jää 400-100 € kun etsit käyntikuntoisen koneen. Minusta pääset helpoimmalla jos aikaa hitusenkaan on, myymällä nuo motit harrastajille ja ostamalla käytetyn toimivan originellin siihen tilalle.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » Ke Tammi 21, 2015 12:21 pm

Osmo_ kirjoitti:Toi nyt oli typerin ehdotus minkä olen hetkeen aikaan kuullut. Jossei lohko oo halki niin täys koneremppa maksaa osista 1300e ja koneistukset 500e.
Ei ihan tuohon mene, katoppas 30 litraaa vettä tekee jo sen, että siellä on nokka-akseli paskana, seuraajat paskana, jakopää varmasti kaipaa uutta osaa kipeästi ym. Ei selviä perussetillä. Oletettavasti lohkon puolelta on syöpynyt myös painelaakerien pesät, kampiakseli romu, samoin tasapainokoneisto ihan paskana, eivätkä ole kunnostuskelpoisia.

Mulla oisi tarvetta tommoselle varaosalohkolle, hukkaan sitä ei kannata vielä heittää kuitenkaan.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

rattori
Viestit: 6828
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rattori » Ke Tammi 21, 2015 5:12 pm

Eikös se BMC ja Valametti yritellyt aikoinaan kuuskyt luvulla jotain yhdistymistä? :lol:

Nythän sen vois toteuttaa osin.. :wink:
Leyland 245, 285, 2100 x 2, 282, 802, 804
Nuffield several pcs
:oops:

Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » Ke Tammi 21, 2015 5:31 pm

rattori kirjoitti:Eikös se BMC ja Valametti yritellyt aikoinaan kuuskyt luvulla jotain yhdistymistä? :lol:

Nythän sen vois toteuttaa osin.. :wink:
Vuosikymmen oli 80 taitteessa.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

1972
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 8:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1972 » Ke Tammi 21, 2015 8:00 pm

Niinpä niin...
Onhan sekin jotain että ajatus herättää tunteita ja keskustelua :D

Paras vaihtoehto tietysti olisi että leukku saisi pitää alkuperäisen voimanlähteensä.
Mutta käykös tuon 3,4-litraisen tilalle suoraan mikä tahansa leylandin tai nuffieldin 4-sylinterinen mylly?
Esim. 270, 272, 262 jne. on varustettu 3,8-litraisella moottorilla.

jamppi
Viestit: 2160
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamppi » Ke Tammi 21, 2015 8:00 pm

Vaihteiston saumasta ei tarvi välittää, siihen ei mitään kiinni saa.
Sovita leukun kytkin vallun vauhtipyörään.
Linjaa se kone ja yritä saada kytkinasetelma samalle etäisyydelle kuin alkuperäinen.
Tee eteen ja taakse kannakkeet koneelle.
Kytkinakselin tekee sorvari jos tarvetta on.

Loppuhan on apulaitteiden sovittelua.

Jos joku tämmösen on tehnytkin niin mitat ja tavat siunaantuu tehdessä, tuskin
niistä mitään mittoja on olemassa
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille

Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » Ke Tammi 21, 2015 8:44 pm

1972 kirjoitti:Niinpä niin...
Onhan sekin jotain että ajatus herättää tunteita ja keskustelua :D

Paras vaihtoehto tietysti olisi että leukku saisi pitää alkuperäisen voimanlähteensä.
Mutta käykös tuon 3,4-litraisen tilalle suoraan mikä tahansa leylandin tai nuffieldin 4-sylinterinen mylly?
Esim. 270, 272, 262 jne. on varustettu 3,8-litraisella moottorilla.
Kyllä käy BMC tai BLMC:n traktorin moottori kiinnityksiltään. Se litratilavuusero on tehty putkituksella. Niitä näkyy sillointällöin mm. nettivaraosassa ym.

Onko kone kaksoiskytkimellinen vai yksöiskytkinkone? Alkuperäisessä kombinaatiossa ei tarvitse välittää, mutta kun jotenkin tuntuu, että koneenvaihtokiima on nykyään niin kova palstoilla alkuperäisyyden kustannuksella, että tietää varautua seuraavissa neuvoissa. Kun niiden kanssa on varmasti eri tarkkuus mitoituksessa. Yksöiskytkinkoneessa esim. kytkinakselin pidennys ei ole temppu eikä mikään, mutta 2k koneessa vaaditaan jo eri mietintää.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

cardaani
Viestit: 4025
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani » Ke Tammi 21, 2015 8:44 pm

Jamppi on asian ytimessä. Parempi Lelun on olla työkuntoisena, kuin naulatehtaalla. Sen traktorin arvo ei ole yhtään sen suurempi, oli siellä nokalla ehjä BMC tai Valmet.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...

jusape
Viestit: 3497
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape » Ke Tammi 21, 2015 11:01 pm

Mutta loppupeleissä halvemmaksi, mahdollisesti sovitukseltaan pidempi-ikäiseksi, ja vähemmän työlääksi tullee vaihtaa toimiva orkkistyyppinen, bolt-on pata, kun DIY - sekametelisopan tekeminen
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Jaritapani ja 49 vierailijaa