vaihteet jumissa
-
- Viestit: 210
- Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 7:18 pm
- Viesti:
vaihteet jumissa
sattuipa vkl. vauhtia ja vaarallisia tilanteita! linkosin dextalla ja yllättäin vaihteet jäi jumiin.. ihan kuin kaksi pykälää olis päällä. eikä siinä kaikki. kytkin ei myöskään irrottanut ollenkaan! ja veto vaan jatkui... meinasin ajaa naapurin sisun ylitse, mutta sit koukkasin pellon kautta kotiin! niinpä mistähän päin sitä vikaa kannattais ruveta purkamaan? onko ollut dextan tyyppivikoja?
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
Ajelin aikoinaan F 3000. Rekisterissä luki Super Deksta. Jatkuvasti silloin tällöin muistaakseni 4 ja tietenkin 8 jäi päälle. Syy ilmeisesti vaihekepin pää kulunut. Korjaus vaihelaatikon kansi irti . Ja siirretään vaihteiden siirtäjän kolot kohdalleen. Siis vaihde vapaalle. Kootaan kepin pää uraansa. Varotaan ettei käynnitimen estokytkimen johdot irtoapaikoiltaan. Kansi kiinni ja menoksi. Aikaisempi omistaja sanoi vaihtaneensa koko kannen siirtäjineen. Tuosta kytkimen hirttämisestä en tiedä. LIekö siellä akselissa jäätä .Eikö kytkin levyjen pidä siirtyä siellä boori akselilla. Voihan se vika tietenkin olla siellä kytkimellä jos se ei irroita .
-
- Viestit: 10751
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Ei kai se silloin voi minnekään kulkea, jos laatikossa on kaksi pykälää päällä? Eikös se loota ole silloin ihan jumissa ja meno toppaa siihen paikkaan?
Jos siinä jäi keppi vaan jumiin, ettei saanut siirrettyä vapaalle ja sitten se kytkin vielä kaiken päälle jumitti. Semmoisessa tilanteessa alkaa hapuilemaan sammutusvipua aika äkkiä.
Jos siinä jäi keppi vaan jumiin, ettei saanut siirrettyä vapaalle ja sitten se kytkin vielä kaiken päälle jumitti. Semmoisessa tilanteessa alkaa hapuilemaan sammutusvipua aika äkkiä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
Keppi menee sivu niiden siirtäjin eikä osaa takaisin.jiipee kirjoitti:Ei kai se silloin voi minnekään kulkea, jos laatikossa on kaksi pykälää päällä? Eikös se loota ole silloin ihan jumissa ja meno toppaa siihen paikkaan?
Jos siinä jäi keppi vaan jumiin, ettei saanut siirrettyä vapaalle ja sitten se kytkin vielä kaiken päälle jumitti. Semmoisessa tilanteessa alkaa hapuilemaan sammutusvipua aika äkkiä.
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:10 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 1255
- Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
- Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
- Viesti:
Itsekin vähän ihmettelen tuota, kaksi vaihdetta päällä juttua.
Mutta itse vaihteiden jumittumiseen liittyen olen kokenyt samaa. Mummulan vanhassa F3000:ssa oli enemmänkin tapa kuin poikkeus, että ykkönen ja näin ollen vitonen jumittivat. Muuta syytä ei ollut, kuin vaihteisto oli kulunut ja näin ollen "keppi" jäi aina johonkin kuolleeseen kulmaan ja jumittui. Ei auttanut kuin päästää vaihteiston kansi irti ja asetella kepakko uudelleen paikoilleen ja kansi kiinni ja menoksi.
Nyt omassa F3000:ssa ei moisia ongelmia ole, onhan se huomattavasti vähemmän ajettu ja näin ollen vaihteistokaan ei ole kulunut niin paljon.
ripe
Mutta itse vaihteiden jumittumiseen liittyen olen kokenyt samaa. Mummulan vanhassa F3000:ssa oli enemmänkin tapa kuin poikkeus, että ykkönen ja näin ollen vitonen jumittivat. Muuta syytä ei ollut, kuin vaihteisto oli kulunut ja näin ollen "keppi" jäi aina johonkin kuolleeseen kulmaan ja jumittui. Ei auttanut kuin päästää vaihteiston kansi irti ja asetella kepakko uudelleen paikoilleen ja kansi kiinni ja menoksi.
Nyt omassa F3000:ssa ei moisia ongelmia ole, onhan se huomattavasti vähemmän ajettu ja näin ollen vaihteistokaan ei ole kulunut niin paljon.
ripe
-
- Viestit: 210
- Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 7:18 pm
- Viesti:
jep kiitti vihjeistä! näyttää nyt siltä että keppi on todellakin jäänyt jumiin ja pitäis kansi aukaista! ei sammuksissakaan liikahda mihinkään. kertoja kyllä liikkuu. kytkimen polkimen juuressa on kyllä raakasti välystä sivusuunnassa, siis siinä missä on myös ulosoton vipu. täytyy vissiin puslittaa sieltäkin. silloin ajossa ei viitsinyt sammutinta vetää.. silloin olis kone seisomassa pellon laidassa vieläkin! on sellainen periaate että romut pihaan jos vähänkin liikkuu. siispä hommiin, kunhan kuume hellittää ihmisten tasolle!
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Re: vaihteet jumissa
Jos Sulla on siinä traktorissa kaksoiskytkin, niin ajon ja voimanoton sisäkkäin olevat akselit on saattaneet jumia keskenään tai sitten kytkimen puolella on vikaa että molemmat puolet jää päälle ytä aikaa. Jos siinä olisi mennyt kaksi vaihdetta yhtaikaa päälle, niin ei se härveli olisi minnekkään kulkenut. Kyseisissä traktoreissa tahtoo vanhemmiten, kuten muissakin, mennä herkästi vaihteita päällekkäin. Vaihdekepin pää, kepin pallo ja kuppi missä keppi liikkuu ajanoloon kuluvat. Keppiin hitsataan vähän lisää ainetta ja kuppi / pallo systeemiä vähän tiukataan. `
Nyt siellä kyllä joku konemies nostaa äläkän, että eihän kyseisessä traktorissa ole kaksoiskytkintä. Mutta kyllä niitäkin malleja tietämäni mukaan Suomeen on tuotu.
Nyt siellä kyllä joku konemies nostaa äläkän, että eihän kyseisessä traktorissa ole kaksoiskytkintä. Mutta kyllä niitäkin malleja tietämäni mukaan Suomeen on tuotu.
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Re: vaihteet jumissa
Vielä lisäys äskeiseen sepustukseeni. Myös silmälaakeri vauhtipyörässä on saattanut hirttää kiinni, jolloin veto jatkuu vaikka kytkintä poljetaan. Mutta ei pitäisi olla sillon sitä tuntua että vaihteet on jumissa.
-
- Viestit: 4704
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
- Viesti:
"rastuhannu" tuossa spekuloi tuon kaksoiskytkimen kanssa. Siinnä tapauksessa että traktorissa on yksöiskytkin niin meneehän tuo, oli kytkin missä sitten missä asennossa hyvänsä jos vaide on päällä. Ainakin vähän matkaa. Jos nivelakselissa ei ole vapaakytkintä, niin linkoon varastoituu liikeenergiaa joka purkaantuu kun kytkimen painaa pohjaan. Kun en ole lumilinkoa kokeillut enkä asiaa lakeskellut, niin en pysty sanomaan onko asialla muuta kuin teoreettista merkitystä. Niittosilppurissa ainakin energian määrä on niin suuri että ilmiöllä on käytännön merkitystä.
Jos kone kuitenkin tuli itsekseen kylitä kotiin kytkin pohjassa, niin sitten
se kyllä on vika eikä ominaisuus.
Jos kone kuitenkin tuli itsekseen kylitä kotiin kytkin pohjassa, niin sitten
se kyllä on vika eikä ominaisuus.
-
- Viestit: 3445
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Vika voi olla kytkinlevyn loppuunkuluminen. Mulla kävi Majorissa niin että kun levy oli kulunut loppun se oli mennyt palasiksi ja palaset päällekkäin ja silloin kytkimen polkeminen enää " ylettänyt" irrottamiseen. Ei muuta kuin dexta poikki niin eiköhän se vika sieltä löydy. Tuntuuko se poljin veltommalta kuin ennen.
-
- Viestit: 1346
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Viesti:
Tuo vaihdekepin paikaltaanluiskahtaminen on Dextan ominaisuus, ei oikein edes vika. Neljä ruuvia kannesta auki ja siirtäjät keskelle vierekkäin ja kepin alapää koloonsa. Keppiin lisää hitsaamalla pelaa jonkinaikaa. Dextan vaihteet kun vaihtaa tarkasti H kaavion mukaan oikomatta pelaa kuluneenakin. Meillä on aina ollut Dextan laatikossa ½" avain kun joku vieras tumpula kuitenkin saa vaihteet sekaisin. Omalla väellä tuota ei käy oikein koskaan.
Tuo liikkuminen kytkinpohjassa kylläkin ihmetyttää. Vapaakytkimetön linko kylläkin jonkinverran lykkää.
Tuo liikkuminen kytkinpohjassa kylläkin ihmetyttää. Vapaakytkimetön linko kylläkin jonkinverran lykkää.
-
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 210
- Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 7:18 pm
- Viesti:
juu keppi oli vaan luiskahtanut nageliin! otin kannen pois ja siirtäjät kohdalleen. mutta todellakin kytkin ei irroita! kaippa se on laitettava katkaisuhoitoon. poljin on kyllä samantuntuinen kuin ennenkin. majorista oli kerran mennyt asetelman käpälän sokka poikki. silloin ei kans irrottanut! onkohan dextassa samanlainen kolmikäpäläinen asetelma? vai liekö levy kappaleina?
-
- Viestit: 7661
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ma Marras 27, 2006 9:47 am
- Viesti:
Ei ole välttämättä mennyt levy eikä asetelma tossa muutama kesä
sitten naapurin dexta teki samat oireet ja silloinkin poljin tuntui ihan normaalilta
Se kiikutettiin meille katkasuun uuden levyn ja asetelman kanssa mutta
vikaa ei ollut kuin käpälien säätö pulteissa.
Muistelen että yksi oli kokonaan pois ja muut niin eri tasossa ettei irrottanut laitettiin vanhoilla osilla kasaan ja käpälän pultit varmistettiin pienellä hepillä ettei pääse pyörimään.
Ja hyvinhän toi on näyttänyt pörisevän ja sai palauttaa uudet osat takaisin
eikä toi ole kummonen katkasta vaikka uudestaan pettäs....
sitten naapurin dexta teki samat oireet ja silloinkin poljin tuntui ihan normaalilta
Se kiikutettiin meille katkasuun uuden levyn ja asetelman kanssa mutta
vikaa ei ollut kuin käpälien säätö pulteissa.
Muistelen että yksi oli kokonaan pois ja muut niin eri tasossa ettei irrottanut laitettiin vanhoilla osilla kasaan ja käpälän pultit varmistettiin pienellä hepillä ettei pääse pyörimään.
Ja hyvinhän toi on näyttänyt pörisevän ja sai palauttaa uudet osat takaisin
eikä toi ole kummonen katkasta vaikka uudestaan pettäs....
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Karttu, mhaanpaa, Rh- ja 45 vierailijaa