vaihteet jumissa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
dextasteyr
Viestit: 210
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 7:18 pm
Viesti:

vaihteet jumissa

Viesti Kirjoittaja dextasteyr »

sattuipa vkl. vauhtia ja vaarallisia tilanteita! linkosin dextalla ja yllättäin vaihteet jäi jumiin.. ihan kuin kaksi pykälää olis päällä. eikä siinä kaikki. kytkin ei myöskään irrottanut ollenkaan! ja veto vaan jatkui... meinasin ajaa naapurin sisun ylitse, mutta sit koukkasin pellon kautta kotiin! niinpä mistähän päin sitä vikaa kannattais ruveta purkamaan? onko ollut dextan tyyppivikoja?
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Ajelin aikoinaan F 3000. Rekisterissä luki Super Deksta. Jatkuvasti silloin tällöin muistaakseni 4 ja tietenkin 8 jäi päälle. Syy ilmeisesti vaihekepin pää kulunut. Korjaus vaihelaatikon kansi irti . Ja siirretään vaihteiden siirtäjän kolot kohdalleen. Siis vaihde vapaalle. Kootaan kepin pää uraansa. Varotaan ettei käynnitimen estokytkimen johdot irtoapaikoiltaan. Kansi kiinni ja menoksi. Aikaisempi omistaja sanoi vaihtaneensa koko kannen siirtäjineen. Tuosta kytkimen hirttämisestä en tiedä. LIekö siellä akselissa jäätä .Eikö kytkin levyjen pidä siirtyä siellä boori akselilla. Voihan se vika tietenkin olla siellä kytkimellä jos se ei irroita .
jiipee
Viestit: 10751
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ei kai se silloin voi minnekään kulkea, jos laatikossa on kaksi pykälää päällä? Eikös se loota ole silloin ihan jumissa ja meno toppaa siihen paikkaan?

Jos siinä jäi keppi vaan jumiin, ettei saanut siirrettyä vapaalle ja sitten se kytkin vielä kaiken päälle jumitti. Semmoisessa tilanteessa alkaa hapuilemaan sammutusvipua aika äkkiä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

jiipee kirjoitti:Ei kai se silloin voi minnekään kulkea, jos laatikossa on kaksi pykälää päällä? Eikös se loota ole silloin ihan jumissa ja meno toppaa siihen paikkaan?

Jos siinä jäi keppi vaan jumiin, ettei saanut siirrettyä vapaalle ja sitten se kytkin vielä kaiken päälle jumitti. Semmoisessa tilanteessa alkaa hapuilemaan sammutusvipua aika äkkiä.
Keppi menee sivu niiden siirtäjin eikä osaa takaisin.
Hanski
Viestit: 353
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:10 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Kytkimestä johtuu melko varmasti, vaikeaahan sitä vaihdetta on vedossa saada pois päältä jos vielä vaikka hätäännyksissään sattuu jalka painamaan jarruja.
Harvemmin todellakaan kone kaksi vaihdetta päällä suostuu kulkemaan.
ripe
Viestit: 1255
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripe »

Itsekin vähän ihmettelen tuota, kaksi vaihdetta päällä juttua.
Mutta itse vaihteiden jumittumiseen liittyen olen kokenyt samaa. Mummulan vanhassa F3000:ssa oli enemmänkin tapa kuin poikkeus, että ykkönen ja näin ollen vitonen jumittivat. Muuta syytä ei ollut, kuin vaihteisto oli kulunut ja näin ollen "keppi" jäi aina johonkin kuolleeseen kulmaan ja jumittui. Ei auttanut kuin päästää vaihteiston kansi irti ja asetella kepakko uudelleen paikoilleen ja kansi kiinni ja menoksi.
Nyt omassa F3000:ssa ei moisia ongelmia ole, onhan se huomattavasti vähemmän ajettu ja näin ollen vaihteistokaan ei ole kulunut niin paljon.

ripe
dextasteyr
Viestit: 210
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 7:18 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dextasteyr »

jep kiitti vihjeistä! näyttää nyt siltä että keppi on todellakin jäänyt jumiin ja pitäis kansi aukaista! ei sammuksissakaan liikahda mihinkään. kertoja kyllä liikkuu. kytkimen polkimen juuressa on kyllä raakasti välystä sivusuunnassa, siis siinä missä on myös ulosoton vipu. täytyy vissiin puslittaa sieltäkin. silloin ajossa ei viitsinyt sammutinta vetää.. silloin olis kone seisomassa pellon laidassa vieläkin! on sellainen periaate että romut pihaan jos vähänkin liikkuu. siispä hommiin, kunhan kuume hellittää ihmisten tasolle!
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: vaihteet jumissa

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Jos Sulla on siinä traktorissa kaksoiskytkin, niin ajon ja voimanoton sisäkkäin olevat akselit on saattaneet jumia keskenään tai sitten kytkimen puolella on vikaa että molemmat puolet jää päälle ytä aikaa. Jos siinä olisi mennyt kaksi vaihdetta yhtaikaa päälle, niin ei se härveli olisi minnekkään kulkenut. Kyseisissä traktoreissa tahtoo vanhemmiten, kuten muissakin, mennä herkästi vaihteita päällekkäin. Vaihdekepin pää, kepin pallo ja kuppi missä keppi liikkuu ajanoloon kuluvat. Keppiin hitsataan vähän lisää ainetta ja kuppi / pallo systeemiä vähän tiukataan. `
Nyt siellä kyllä joku konemies nostaa äläkän, että eihän kyseisessä traktorissa ole kaksoiskytkintä. Mutta kyllä niitäkin malleja tietämäni mukaan Suomeen on tuotu.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: vaihteet jumissa

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Vielä lisäys äskeiseen sepustukseeni. Myös silmälaakeri vauhtipyörässä on saattanut hirttää kiinni, jolloin veto jatkuu vaikka kytkintä poljetaan. Mutta ei pitäisi olla sillon sitä tuntua että vaihteet on jumissa.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

"rastuhannu" tuossa spekuloi tuon kaksoiskytkimen kanssa. Siinnä tapauksessa että traktorissa on yksöiskytkin niin meneehän tuo, oli kytkin missä sitten missä asennossa hyvänsä jos vaide on päällä. Ainakin vähän matkaa. Jos nivelakselissa ei ole vapaakytkintä, niin linkoon varastoituu liikeenergiaa joka purkaantuu kun kytkimen painaa pohjaan. Kun en ole lumilinkoa kokeillut enkä asiaa lakeskellut, niin en pysty sanomaan onko asialla muuta kuin teoreettista merkitystä. Niittosilppurissa ainakin energian määrä on niin suuri että ilmiöllä on käytännön merkitystä.

Jos kone kuitenkin tuli itsekseen kylitä kotiin kytkin pohjassa, niin sitten
se kyllä on vika eikä ominaisuus.
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Vika voi olla kytkinlevyn loppuunkuluminen. Mulla kävi Majorissa niin että kun levy oli kulunut loppun se oli mennyt palasiksi ja palaset päällekkäin ja silloin kytkimen polkeminen enää " ylettänyt" irrottamiseen. Ei muuta kuin dexta poikki niin eiköhän se vika sieltä löydy. Tuntuuko se poljin veltommalta kuin ennen.
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Tuo vaihdekepin paikaltaanluiskahtaminen on Dextan ominaisuus, ei oikein edes vika. Neljä ruuvia kannesta auki ja siirtäjät keskelle vierekkäin ja kepin alapää koloonsa. Keppiin lisää hitsaamalla pelaa jonkinaikaa. Dextan vaihteet kun vaihtaa tarkasti H kaavion mukaan oikomatta pelaa kuluneenakin. Meillä on aina ollut Dextan laatikossa ½" avain kun joku vieras tumpula kuitenkin saa vaihteet sekaisin. Omalla väellä tuota ei käy oikein koskaan.
Tuo liikkuminen kytkinpohjassa kylläkin ihmetyttää. Vapaakytkimetön linko kylläkin jonkinverran lykkää.
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Kerran olen hitsannut ison vaihdekepin päähän lisää tavaraa. Nyt on tilanne taas (20 vuotta myöhemmin), että vain pieni puoli on päällä. Pitääköhän sitä taas ruveta johonkin remonttiin? Alkaa ottaa päähän, kun aina saa olla jotakin rassaamassa!
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, La Marras 24, 2018 10:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
dextasteyr
Viestit: 210
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 7:18 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dextasteyr »

juu keppi oli vaan luiskahtanut nageliin! otin kannen pois ja siirtäjät kohdalleen. mutta todellakin kytkin ei irroita! kaippa se on laitettava katkaisuhoitoon. poljin on kyllä samantuntuinen kuin ennenkin. majorista oli kerran mennyt asetelman käpälän sokka poikki. silloin ei kans irrottanut! onkohan dextassa samanlainen kolmikäpäläinen asetelma? vai liekö levy kappaleina?
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Sukulaismiäs harmitteli joskus, että se mokoma huoltaja
laitto hänen Rekstaansa Majorin paineasetelman,
ny o raskas käyttää.

Että saattas olla melkein samansukuset...
patrolli
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Marras 27, 2006 9:47 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patrolli »

Ei ole välttämättä mennyt levy eikä asetelma tossa muutama kesä
sitten naapurin dexta teki samat oireet ja silloinkin poljin tuntui ihan normaalilta

Se kiikutettiin meille katkasuun uuden levyn ja asetelman kanssa mutta
vikaa ei ollut kuin käpälien säätö pulteissa.

Muistelen että yksi oli kokonaan pois ja muut niin eri tasossa ettei irrottanut laitettiin vanhoilla osilla kasaan ja käpälän pultit varmistettiin pienellä hepillä ettei pääse pyörimään.

Ja hyvinhän toi on näyttänyt pörisevän ja sai palauttaa uudet osat takaisin
eikä toi ole kummonen katkasta vaikka uudestaan pettäs....
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Karttu, mhaanpaa, Rh- ja 45 vierailijaa