Polttoöljyn hintakehitys

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Kardaani
Viestit: 2143
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Ei ole kyllä kaukana, riippuu tietty mitä sähkö kullekin maksaa kaikkine veroineen, siirtoineen yms.
Litra öljyä 1,24€, jonka energiasisältö on 10kWh. Öljykattilan hyötysuhteen jos laskee olevan 80% saa litrasta 8kWh energiaa käyttöön ja 0,99€ on hyötyenergian hinta tuosta 1,24 eurosta.

Sähkölämmityksessä kun jakaa tuon 0,99€ / 8kWh = 12snt/kWh on hinta jolla pääsee samaan kun öljyllä. Oletus siis että sähkölämmityksen hyötysuhde on 100%.

Vai laskinko silmät jo ristissä ihan päin honkia?
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Eikös tuosta öljyn hinnasta saada hyötykilowattitunnin hinnaksi 15.5 senttiä eli ainakin selvästi kalliimpaa kuin mitä itse sähköstä pulitan.

EDIT: Laskettu siis tuolla 80% hyötysuhteella. Puolueeton öljylämmitys.fi kertoo hyötysuhteeksi jopa 92-95% (ja vertailussa sähköön käyttää hyötysuhteena 100%).
kalvaana
Viestit: 7331
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ompa halpa sähkö Rautakasalla. Caruna ryöstää pelkästä sähkön siirrosta saman verran kilowattitunnilta. Tosin mulla pieni sähkön kulutus, niin kiinteät maksut ja verot nostaa sitä hintaa suhteessa kulutukseen. Nehän on vakio riippumatta kulutuksen määrästä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja TepaR »

kalvaana kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 1:10 pm Ompa halpa sähkö Rautakasalla. Caruna ryöstää pelkästä sähkön siirrosta saman verran kilowattitunnilta. Tosin mulla pieni sähkön kulutus, niin kiinteät maksut ja verot nostaa sitä hintaa suhteessa kulutukseen. Nehän on vakio riippumatta kulutuksen määrästä.
Taisit laskea perusmaksun tuohon mukaan? Carunan siirtohinnat on siirtotyypistä riippuen 2,74 - 5,78 euroa/kWh plus sähkövero.

Perusmaksun kun joutuu maksamaan aina jos meinaa sähköä käyttää…
kalvaana
Viestit: 7331
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Juu. Laskin perusmaksut maksut mukaan, niin ollaan samalla viivalla öljyn kanssa, eli energia kotiin toimitettuna.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Kardaani
Viestit: 2143
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

rautakasa kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 10:16 pm Eikös tuosta öljyn hinnasta saada hyötykilowattitunnin hinnaksi 15.5 senttiä eli ainakin selvästi kalliimpaa kuin mitä itse sähköstä pulitan.

EDIT: Laskettu siis tuolla 80% hyötysuhteella. Puolueeton öljylämmitys.fi kertoo hyötysuhteeksi jopa 92-95% (ja vertailussa sähköön käyttää hyötysuhteena 100%).
Oikeassa olet, tuli mietittyä turhan vaikeasti ja kahteen kertaan tuo hyötysuhde mun laskuihin.

Uskallan väittää että tuohon 90%+ hyötysuhteeseen päästään uudenkarheilla kattiloilla ja polttimilla. Minun vuoden 1971 Jämä ja n. 20v vanha Oilon ei välttämättä pääse yli 80%. Mahdotonta kuitenkin todeta suuntaan tai toiseen.

Tuohon sähköenergian hinnan laskemiseen, itse lasken sen sähkölaskusta. Laskun loppusumma jaettuna energian kulutuksella = hinta/kWh sisältäen kaiken. Ajatustavasta riippuen sen perusmaksun voisi jättää laskujen ulkopuolelle, mutta kun ei sitä sähköä saa ilman perusmaksua, niin minä ajattelen sen kuuluvan kokonaisuuteen.
pouhe
Viestit: 499
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 9:56 am
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja pouhe »

Vaatii se öljylämmityskin sähköä, joten perusmaksu on siinäkin.
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Kardaani kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 6:35 pm Tuohon sähköenergian hinnan laskemiseen, itse lasken sen sähkölaskusta. Laskun loppusumma jaettuna energian kulutuksella = hinta/kWh sisältäen kaiken. Ajatustavasta riippuen sen perusmaksun voisi jättää laskujen ulkopuolelle, mutta kun ei sitä sähköä saa ilman perusmaksua, niin minä ajattelen sen kuuluvan kokonaisuuteen.
Voi sen noinkin laskea jolloin kWh-hinta on halvempi mitä enemmän sähköä käyttää. Minulla se taitaa jäädä jonnekin 13,5 sentin paikkeille. Mutta kuten pouhe tuossa totesi niin vaatii se öljypoltin sitä sähköä :wink:
Kardaani
Viestit: 2143
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Harva kai tänä päivänä ilman sähköä elelee muutenkaan, vai mikä lienee pointtinne? Jos sähköä käyttää pelkästään öljypolttimen toimintaa varten, niin tuleehan se perusmaksujen myötä melko kalliiksi sen öljyn lisäksi, vaikkei poltin veisi kuin vaikkapa 2kWh kuukaudessa.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

kalvaana kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 1:10 pm Ompa halpa sähkö Rautakasalla. Caruna ryöstää pelkästä sähkön siirrosta saman verran kilowattitunnilta. Tosin mulla pieni sähkön kulutus, niin kiinteät maksut ja verot nostaa sitä hintaa suhteessa kulutukseen. Nehän on vakio riippumatta kulutuksen määrästä.
En laske kWh-hintaan perusmaksuja, koska ne on pakko maksaa joka tapauksessa. Tokihan nekin tietysti "sähkön hintaa" ovat. Tällä hetkellä päiväsähkö maksaa vajaat 12 ja yösähkö vajaat 11 senttiä, mutta kuun vaihteessa vaihtuu sopimuskausi ja hinta nousee hiukan. Pitääkin kaivaa ne uudet hinnat..

EDIT: Näköjään seuraavat kaksi vuotta hinnat ovat noin 12.1 ja 10.9 c/kWh. Tosin toisen verkkoyhtiön alueelle toista senttiä kalliimmat, kiitos siirtohinnan..
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 689
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

Tänään Seon mittarissa Tirvan risteyksessä vt 6lla mpö talvilaatu 1.349
Minusta alkaa tuntua arvokkaalle :roll:
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja avensi »

Häijään nestellä mpö 1,44e L alko tuntuun jo kovalta hinnalta !
LasseE
Viestit: 975
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Joensuussa Teboililla 1,53€ :evil:
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Kesälaadun lämmitysöljy a'1,295€/l.
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Kesälaadun lämmitysöljy a'1,65€/l.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Nokitetaan sitten kerralla. Nesteen nettilaskuri antoi hinnaksi 1.97
elk
Viestit: 1290
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja elk »

Huh tosiaanko 1,97 :shock:
Tuohan on nafta hinta.
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Kokeilkaa sitä Nesteen laskuria. Itsekin piti uteliaisuudesta kokeilla kun onneksi en polttoöljyä tarvitse, laskuri antoi kesälaadulle hinnaksi 1,92303 € / l
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

korjailija kirjoitti: Ti Maalis 08, 2022 2:18 pm Kokeilkaa sitä Nesteen laskuria. Itsekin piti uteliaisuudesta kokeilla kun onneksi en polttoöljyä tarvitse, laskuri antoi kesälaadulle hinnaksi 1,92303 € / l
Kokeilin myös, 1,92762 € / l.
Viimeksi kun tankkasin niin talvilaadun diesel maksoi tuon mittarissa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
velimatti
Viestit: 1274
Liittynyt: Su Kesä 10, 2007 4:46 pm
Viesti:

Re: Polttoöljyn hintakehitys

Viesti Kirjoittaja velimatti »

Jiitek kirjoitti: Ti Maalis 08, 2022 1:16 pm Nokitetaan sitten kerralla. Nesteen nettilaskuri antoi hinnaksi 1.97

Sehän on jo kalliimpaa kuin diesel! Just tankkasin, niin diesel 1,967€/l mittarilta...

Tosin, monella asemalla näkyi diesel ja 95 olevan saman hintaisia, 2,149 ja 98 2,249...!
Mitkähän on dieselveron perusteet...?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 8400, Ajomies, kkuula, Semrush [Bot] ja 41 vierailijaa