Löytyykö kokemusta VOLVO FL10 kippivika?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Basiba
Viestit: 11
Liittynyt: Su Joulu 28, 2014 11:45 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Löytyykö kokemusta VOLVO FL10 kippivika?

Viesti Kirjoittaja Basiba »

Eli kesken kippaamisen lava pysähtyi noin puoleen väliin ja ei noussut siitä enää,kun laski kipin alas,se tuli normaalisti alas.
Mutta ylöspäin kippivipua nostettaessa ei tapahdu enää mitään. Tähän asti tuo on toiminut ihan moitteetta,on ollu aktiivisesti käytössä.

Huomenna tarkoitus tarkemmin ruveta tarkasteleen.

Mistä mahtaisi johtua?
henr1
Viestit: 542
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 9:24 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henr1 »

Onko tarpeeksi ölijyä?
jani78
Viestit: 647
Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 11:20 am
Paikkakunta: tenhola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jani78 »

Sekä onhan rajoittimet kunnossa?
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiko »

Vai olisko vaan vettä öljyjen joukossa ja jäätynyt? Pumppu ei saa tarpeeks öljyvä.
Näin majorissa jos pihalla seisottaa oireilee tuollai.
mapa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Tammi 25, 2008 6:39 pm
Paikkakunta: Veteli
Viesti:

FL 10 kippivika

Viesti Kirjoittaja mapa »

Olisko pumpun käyttöhammaspyörässä vika
Basiba
Viestit: 11
Liittynyt: Su Joulu 28, 2014 11:45 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Basiba »

Tai sit ihan yksinkertasesti siellä on paineilmaohjauksella jäätymä.
ihan yleistä näissä että tuppaa paineilmajärjestelmä jäätymään, varsinkin josei oo kuivaimen patruunaa vaihettu.

no,huomenna tietää enemmän.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Onk nokka vai pto pumppu?
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiko »

En usko tuohon paineilmapuolen jäätymiseen tässä kohtaa koska olithan
jo saanut venttiilin nosto asentoon tuon ohjauksen voimin.
Paitsi tietysti jos kipin nostossa pidettiin tauko, meinaan että eihän se p-ilman
jäätyminen kai olis sitä karaa keskelle palauttanu vaan pikemminkin ehkä
jumittanu sit nostosta jatkuvan...
Ja sitte kuiteskin sait alas sen laskettua..mutta pakkanen sen melko varmaan kuitenkin sulle aiheutti tai joku öljyn vähyys yms.pikku-juttu.
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiko »

En usko tuohon paineilmapuolen jäätymiseen tässä kohtaa koska olithan
jo saanut venttiilin nosto asentoon tuon ohjauksen voimin.
Paitsi tietysti jos kipin nostossa pidettiin tauko, meinaan että eihän se p-ilman
jäätyminen kai olis sitä karaa keskelle palauttanu vaan pikemminkin ehkä
jumittanu sit nostosta jatkuvan...
Ja sitte kuiteskin sait alas sen laskettua..mutta pakkanen sen melko varmaan kuitenkin sulle aiheutti tai joku öljyn vähyys yms.pikku-juttu.
JCB425
Viestit: 5
Liittynyt: Su Joulu 28, 2014 12:57 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JCB425 »

mie vahvistan tuon p-ilman jäätymisen. meil o käynynnä monaste samoin.

johtuu usein siitä että kompressori, joka kuluttuaan alkaa päästämään öljyä verkostoon aiheuttaen mm. kumiosien turvotusta ja sitten pakasilla nuita tukoksia kun se "mäski" jäätyy.

Ensiapuna "tenttua" eli aerolia.Jos jäätymisongelmia esiintyy, kannattaa iroitella mutkille menevät ilmaputket ja päästää kosteus pois.
Samoin ilmasäiliöiden säännöllinen tyhjennys, niin yhden talven selviää. Myös kompressorin kunnolla on merkitystä paineilmalaitteiden toimivuuden kannalta.
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiko »

Tuntuu vaan hullulta että lähtis nostaan ja sitten p-ilman jäätyminen keskeyttäis noston... no tietysti kun sopivaan kohtaa tukos putkeen tulee eli ennen käsiventtiiliä jolloin ilmeisesti ohjaus p-ilma vuotaa ulos ja liike lakkaa, mutta jos tuosta kohtaa jäätyy niin mitenkäs lavan laskeminen onnistuu kun putki olis jäässä eikä laskupuolelle tulis painetta?

Kyllähän se outoja temppuja pystyy tuo luonto tietty tekeen mene ja tiedä.
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Onko pelkkä kippi vai vaihtolavalaite/ muuta hydrauliikkaa?

Kannattaisi kokeilla muiden hydrauliikka toimintojen toimintaa, jos ne eivät toimi niin ei välttämättä pumppu pyöri, jos hydraulipumppu on vaihdelaatikossa niin ainakin f12 sieltä tuppasi menemään yksi lukkorengas muruiksi ja ei enää kytkenyt pumppua hampaille...

Muuten niinkuin muutkin neuvovat paineilmajärjestelmästä vikaa etsimään, siis jos ohjaus toimii paineilmalla, sen tunnistaa taas siitä että vaikkapa auto sammutettuna ja kippivipua liikuttelemalla pitäisi kuulua suhinoita.
klapikalle
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 4:42 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja klapikalle »

mullakin oli aikonaan samanlainen ongelma.

siinä autossa oli vaijerivaihtolavalaite jonka merkkiä en kyllä tiedä, ulkomaan valmiste ilmeiseti.

kippisylinterin lähettyvillä oli ainakin siinä mallissa jumittava vipu jonka tehtävänä on estää kippisylinterille öljyn pääsy kun kippi sylinteri on nostettu ylä ääri asentoon.
ja jos yritti kipata vivun ollessa jumissa niin kuului kyllä hydrauliikan suhinaa.


auton alta siihen vipuun ainakin ylettyy vaikka lava on alhaalla.

sitä vivun akselia kannattaa herkistellä usein ja suihkutella crc:tä
Basiba
Viestit: 11
Liittynyt: Su Joulu 28, 2014 11:45 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Basiba »

klapikalle kirjoitti:

kippisylinterin lähettyvillä oli ainakin siinä mallissa jumittava vipu jonka tehtävänä on estää kippisylinterille öljyn pääsy kun kippi sylinteri on nostettu ylä ääri asentoon.
ja jos yritti kipata vivun ollessa jumissa niin kuului kyllä hydrauliikan suhinaa.

auton alta siihen vipuun ainakin ylettyy vaikka lava on alhaalla.

sitä vivun akselia kannattaa herkistellä usein ja suihkutella crc:tä

Tän vivun jumittumiseen ja p-järjestelmän jäätymiseen,sekä H-öljyn vähyyteen on monet viitannu ku olen moneeen paikkaan soitellu ja luuri on kuumana käynyt.

Kiitos kaikille... kirjottelen kun vika selviää. 8)
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

H-öljyn vähyyteen en usko,pitäisi sen alaasennosta edes hieman nostaa kun puoleenväliin kumminkin pääsi.Jäätä paineilmaventtiilissä veikkaan.
Basiba
Viestit: 11
Liittynyt: Su Joulu 28, 2014 11:45 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Basiba »

Vika löytyi. Oli pieni ja nopee korjaus. Ääriasentoventiililtä oli paineilmaletku päässyt irti. Ei tarvinnu muutako laitto sen kiinni niin jo toimii taas..
jani78
Viestit: 647
Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 11:20 am
Paikkakunta: tenhola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jani78 »

Basiba kirjoitti:Vika löytyi. Oli pieni ja nopee korjaus. Ääriasentoventiililtä oli paineilmaletku päässyt irti. Ei tarvinnu muutako laitto sen kiinni niin jo toimii taas..
sitä juuri tuolla rajakytkimillä tarkoitin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Google [Bot], hevyvani, jokuvaan, Semrush [Bot], TunturiPappa ja 61 vierailijaa