165 Fergu jarrut
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 9:16 pm
- Viesti:
165 Fergu jarrut
Miten purkautuu. takapyörät on irti ja muut työtä haittaavat osat .Koko akseliputki irtoaa mutta väärästä paikasta.Jarru systeemi ei tule esiin vai pitääkö irroittaa rattaisto pyöränpuoleisesta päästä.Jos irroittaa koko akseliputken vai onko se banjo perästä irti ei ole mielestäni oikea paikka.Pitäisi saada jäämään perään kiini yksi laippa joka näyttää ulospäin noin sentin paksuiselta.Mutta se tuntuu olevan jotenkin kiini banjossa.
Vanhana vanhan korjaaja jav(':?:')ascript:emoticon
Vanhana vanhan korjaaja jav(':?:')ascript:emoticon
-
- Viestit: 6505
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 9:16 pm
- Viesti:
165 Fergu jarrut
Kuivat jarrut
-
- Viestit: 243
- Liittynyt: Ti Helmi 20, 2007 9:06 pm
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: La Elo 10, 2013 1:54 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 7330
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Tästä ollut paljonkin tarinoita. Haku-komennolla löytyy wanhat tarinat.
Mutta suunnilleen näin se menee:
Takapyörä pois, lokasuojan pultit tai avomallissa koko lokasuoja pois. peräöljyt pois, vetovarsi irti, nostovarsi irti, jarrutanko irti, perän kupeesta mutterit auki ja banjo lähtee. Itse tein puusta pukin, jonka päälle vetäsin sen banjon ja jossa sitä oli sitten helppo pyöritellä homman edetessä. Varaosia ei kannata ostaa ennekuin tutkittu, mitä kaikkea tarvii. Todennnäköisesti tarviit jarrulevyt, paisuttimet, perän posken stefat, tasauspyörsätön lukon tapin stefan, banjon ja perän väliset paperitiivisteet. Aikoinaan Hankkijan huolto-ohje oli semmoinen, että akseliputkessa olevat jarrupaisuttimia kannattelevat olakkeet täytettiin ja koneistettiin. Tällä estetän se, että uusilla levyillä ja uusilla paisuttimilla on mahdollsiuus liikkua sivusuunnassa ilman jumittamista tai paukuttelua. Ota toinen puoli kerrallaan, niin pyssyy perälautanenkin paikallaan. Se putoaa vasemmalle. Banjon ollessa pois on helppo siivota peräkopan pohjalla oleva kura pois. Se kun ei tule öljynvaihdon yhteydessä tyhjäksi. Vasenta puolta kun laittaa, niin samalla kannattaa pestä nostopumpun imusiivilä, Se on helpompi homma, kun banjon pois ollessa on enemmän tilaa kaivella se suodin siitä pikkuluukusta. Banjon posken paperitiiviste tarvikkeena tahtoo olla liian paksu. Se paksuus on tärkeä, sillä se vaikuttaa perän poskilaakereiden kireyteen.
Mutta suunnilleen näin se menee:
Takapyörä pois, lokasuojan pultit tai avomallissa koko lokasuoja pois. peräöljyt pois, vetovarsi irti, nostovarsi irti, jarrutanko irti, perän kupeesta mutterit auki ja banjo lähtee. Itse tein puusta pukin, jonka päälle vetäsin sen banjon ja jossa sitä oli sitten helppo pyöritellä homman edetessä. Varaosia ei kannata ostaa ennekuin tutkittu, mitä kaikkea tarvii. Todennnäköisesti tarviit jarrulevyt, paisuttimet, perän posken stefat, tasauspyörsätön lukon tapin stefan, banjon ja perän väliset paperitiivisteet. Aikoinaan Hankkijan huolto-ohje oli semmoinen, että akseliputkessa olevat jarrupaisuttimia kannattelevat olakkeet täytettiin ja koneistettiin. Tällä estetän se, että uusilla levyillä ja uusilla paisuttimilla on mahdollsiuus liikkua sivusuunnassa ilman jumittamista tai paukuttelua. Ota toinen puoli kerrallaan, niin pyssyy perälautanenkin paikallaan. Se putoaa vasemmalle. Banjon ollessa pois on helppo siivota peräkopan pohjalla oleva kura pois. Se kun ei tule öljynvaihdon yhteydessä tyhjäksi. Vasenta puolta kun laittaa, niin samalla kannattaa pestä nostopumpun imusiivilä, Se on helpompi homma, kun banjon pois ollessa on enemmän tilaa kaivella se suodin siitä pikkuluukusta. Banjon posken paperitiiviste tarvikkeena tahtoo olla liian paksu. Se paksuus on tärkeä, sillä se vaikuttaa perän poskilaakereiden kireyteen.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 9:16 pm
- Viesti:
165 Fergu jarrut
Kiitos tiedoista.kyllä sieltä ruuvin kannat löytyi tiivisteen takaa.Olen ripustanut "lonkat" ylhäältäpäin pikku taljalla niin on hyvä irroittaa ja liikuttaa sivuttais suunnassa .Tänään meni kalastaessa ja huomenna ehkä metsästäessä ,mutta sitten remontti jatkuu toivottavasti.
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 4:40 pm
- Viesti:
kalvaana kirjoitti asiaa.
Paisuttimen ja banjon välystä kannattaa ehdottomasti pienentää. Koneviestissäkin ollut ohje suositteli 0.4mm välystä. Siellä on kolme olaketta, joihin tämä paisutin koskee. Ohje ehdottaa täytöshitsausta ja koneistusta. Itse pidin sitä työläänä, joten pienensin ko välyksen siten, että hitsasin sopivan paksuisen kaarevaksi naputellun peltiliuskan sinne takimmaisen olakkeen pintaan. Siis operointia vain yhden olakkeen osalta / banjo.
Pohdi tarkkaan, että uusitko ne paisuttimet. Jos et uusi, niin ne jouset vähintään kannattaa uusia. Ne on yleensä kuumuneet ja kuoleentuneet. Kuulissakin voi olla sanottavaa. Itse en niihin niin perehtynyt, kun ostin suorilta uudet, koska ne ei ole hinnan kiroissa, mutta laatu on toki sitä mitä se nykyään aina on. Jos laitat uudet paisuttimet, tai päädyt sorvauttamaan vanhojen kitkapintoja suoriksi, niin on tärkeää, että pyrit saamaan myös banjon sisässä olevan kitkapinnan ja sen välilimpun kitkapinnan ”kunnoltaan” yhteneväksi paisuttimien pintojen kanssa. Jos paisuttimessa on suorat pinnat ja muissa on urautumaa, niin jarrut jää käytön jälkeen kevyesti laahaamaan ja vapautuvat vasta traktorin pysähtyessä. Tämä johtuu siitä, että jarrulevyjen ja paisuttimen välissä on suurempi kitka ja se ehkäisee paisuttimen pyörivää liikettä, joka tarvitaan jarrun löysäämiseen.
Ehkä tärkein ohje on, että ei saa masentua vaikkei niistä ihan täydellisiä tulekaan vaikka parhaansa on yrittäny.
Paisuttimen ja banjon välystä kannattaa ehdottomasti pienentää. Koneviestissäkin ollut ohje suositteli 0.4mm välystä. Siellä on kolme olaketta, joihin tämä paisutin koskee. Ohje ehdottaa täytöshitsausta ja koneistusta. Itse pidin sitä työläänä, joten pienensin ko välyksen siten, että hitsasin sopivan paksuisen kaarevaksi naputellun peltiliuskan sinne takimmaisen olakkeen pintaan. Siis operointia vain yhden olakkeen osalta / banjo.
Pohdi tarkkaan, että uusitko ne paisuttimet. Jos et uusi, niin ne jouset vähintään kannattaa uusia. Ne on yleensä kuumuneet ja kuoleentuneet. Kuulissakin voi olla sanottavaa. Itse en niihin niin perehtynyt, kun ostin suorilta uudet, koska ne ei ole hinnan kiroissa, mutta laatu on toki sitä mitä se nykyään aina on. Jos laitat uudet paisuttimet, tai päädyt sorvauttamaan vanhojen kitkapintoja suoriksi, niin on tärkeää, että pyrit saamaan myös banjon sisässä olevan kitkapinnan ja sen välilimpun kitkapinnan ”kunnoltaan” yhteneväksi paisuttimien pintojen kanssa. Jos paisuttimessa on suorat pinnat ja muissa on urautumaa, niin jarrut jää käytön jälkeen kevyesti laahaamaan ja vapautuvat vasta traktorin pysähtyessä. Tämä johtuu siitä, että jarrulevyjen ja paisuttimen välissä on suurempi kitka ja se ehkäisee paisuttimen pyörivää liikettä, joka tarvitaan jarrun löysäämiseen.
Ehkä tärkein ohje on, että ei saa masentua vaikkei niistä ihan täydellisiä tulekaan vaikka parhaansa on yrittäny.
-
- Viestit: 7330
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Mun Ferkussa on tehty se täyttöhitsaus ja koneistus joskus 80-luvulla. Oli vaan nyt stefat vuotanu ja siksi jouduin avaamaan jarrut. Paikat oli kun uudet, mutta öljy kastelemat. Noh, kone oli ollut jo vuosia ennen minulle tuloa kolmosraktorina ja ajettu hyvin vähän niillä jarruilla.
0.8 millin liuska meni yhden kannakkeen ja paisuttimen rakoon, kun paisutin oli kiinni niissä kahdessa muussa. Hyvät jarrut on, pitää, irrotta eikä pauku. Niittasin jopa kitkapinnat itse, kun pääsin niittauskoneen vierelle.
Kannatta sitten putsata se juorureikä siitä banjon laipan alareunasta ja pittää se auki vastakin, niin ei sitten mene ne uudet levyt pilalle, vaikka stefa vähän vuotaskin. Siellä planeetan juuressa on myös juorureikä ja sekin kannattaa avata, niin ei mee öljy sieltäkään akseliiputkea pitkin jarruihin.
0.8 millin liuska meni yhden kannakkeen ja paisuttimen rakoon, kun paisutin oli kiinni niissä kahdessa muussa. Hyvät jarrut on, pitää, irrotta eikä pauku. Niittasin jopa kitkapinnat itse, kun pääsin niittauskoneen vierelle.
Kannatta sitten putsata se juorureikä siitä banjon laipan alareunasta ja pittää se auki vastakin, niin ei sitten mene ne uudet levyt pilalle, vaikka stefa vähän vuotaskin. Siellä planeetan juuressa on myös juorureikä ja sekin kannattaa avata, niin ei mee öljy sieltäkään akseliiputkea pitkin jarruihin.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 9:16 pm
- Viesti:
165 Fergu jarrut
No niin pois on nostettu paikaltaan banjo mutta pimeä ja laiskuus yllätti viidentunnin umpihiihdon jälkeen jospa huomenna jatkaisin
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 9:16 pm
- Viesti:
165 Fergu jarrut
Joo purettu sisuskalut oli kuivat metalliset kitkapinnat sileät kuin lasittuneet .Jarrulevyt ei ole kuluneet niitin pintaan asti. Onko kellään antaa tietoa kuinka paksut on uudet jarrulevyt,onko välttämätontä uusia levyjä ,hialtaisi vain levyn pinnat puhtaaksi.Mistä saisi halvimmalla uudet levyt jos uusii ne.
-
- Viestit: 1490
- Liittynyt: Su Marras 26, 2006 3:09 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 9:16 pm
- Viesti:
165 Fergu jarrut
Tutkin paisutinta kuulat on tosi hyvä urissa ei ole mitään kulumis jälkiä.Kaikki osat näyttää tosi hyvältä.Pohdin edelleen kannattaako uusia muuta kuin jarrulevyt .Mutta kohan aukaisen toisen puolen ja tutkin mitä siellä on.
-
- Viestit: 1490
- Liittynyt: Su Marras 26, 2006 3:09 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 7330
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Uusi ne jarrulevyt, kun paikat on kerran auki. Levyt ei paljon maksa.
Ja ne posken stefat kannattaa uusia myös, kun ovat siinä käsillä.
EIkä kait pahitteeksi, jos pikkasen jotakin pysyvämpää vaseliinia laittaa kuulauriin siellä paisuttimien sisällä.
Miksi muuten avasit jarrut, jos niissä ei ollut mitään vikaa ?
Ja ne posken stefat kannattaa uusia myös, kun ovat siinä käsillä.
EIkä kait pahitteeksi, jos pikkasen jotakin pysyvämpää vaseliinia laittaa kuulauriin siellä paisuttimien sisällä.
Miksi muuten avasit jarrut, jos niissä ei ollut mitään vikaa ?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 9:16 pm
- Viesti:
165 Fergu jarrut
Siksi aukaisin kun toinen puoli eipitänyt oikeastaan ollenkaan.mutta toinen puoli on aukaisematta.Kunhan aukaisen sen niin vertailen.Tuleeko onkelmaa jos kumpikin puoli on yhtäaikaa auki?
-
- Viestit: 7330
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Vasenta puolta kun otat auki, niin se perän iso lautaspyörä pyrkii puttoomaan sieltä pois, kun se tavallaan roikkuu sen vasemman vetarin päällä, kun vedät banjoa. Muuta ongelmaa siellä ei ole, jos sekään on edes ongelma.
Kait etuakslein kehdon ja akslein välissä on puukiilat jo?
Kait etuakslein kehdon ja akslein välissä on puukiilat jo?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 9:16 pm
- Viesti:
165 Fergu jarrut
Juu vasemman otin ensin ja lautaspyörä pyrki tulemaan pois sain jäämään sisään.Tuin raktorin kopin etutukiraudoista lattiaan.Putoaako jotain sisään jos otan lautaspyörän pois katsoakseni perän pohjalle onko moskaa.Tutkin vähän hintoja jarrulevyt maksaa n.kolmekymppiä kpl,ja niitattavat pinnat kolmekymppiä sarja ja tarvii kaksi sarjaa.Tänään oli KYLMÄ jäällä.
-
- Viestit: 7330
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 9:16 pm
- Viesti:
165 Fergu jarrut
Hyvä Otan pois ja tutkin levyjä ja tulin siihin tulokseen että kyllä uudet levyt pitää niitata .Kyllä on hyvä palsta tämä olen alokkaana hyvät neuvot,suuri kiitos neuvojille.Siitä huolimatta tänään lumikenkäilemään pakkasta -20.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot], Matsikka, Mpaseppä, raute, timberi ja 55 vierailijaa