Kupariputket / kova, puolikova vai hehkutettu

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Tirehtööri
Viestit: 32
Liittynyt: To Joulu 18, 2014 6:46 pm
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Kupariputket / kova, puolikova vai hehkutettu

Viesti Kirjoittaja Tirehtööri »

Tässä taasen heräsi kysymys kupariputkista....empä ole paljoa miettinyt kun olen putkea ostanut ja koti/harraste hommia tehnyt. Kova ja puolikovaa laittanut perus asennuksissa ja hehkutettua hankalammissa kohdissa, joissa joutuu taivutteleen.

Mitenhän noita oikeasti pitäisi käyttää ja mitä eroa oikeasti?

Tartteeko hehkutetussa käyttää puserrusliitoksessa tukiholkkia? Myönnän että en ole....


PS. Taas mukana, vanhalla sivustolla tuli kirjoiteltua joskus. Meni melkein 7 vuotta että sai rekistöröityä tänne sivustolle....seurailtua on tullu useasti mielenkiintoisia keskusteluja.
Tirehtööri
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Käytän kovia putkia vain suorissa vedoissa. Niiden kanssa ei helmet tiivistä kovin helposti. Hehkutettu on heti tiivis. Tämä on ainakin minun näkemys asiasta.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

grani kirjoitti:Käytän kovia putkia vain suorissa vedoissa. Niiden kanssa ei helmet tiivistä kovin helposti. Hehkutettu on heti tiivis. Tämä on ainakin minun näkemys asiasta.
Minulla on sellainen käsitys, että hehkutettu putki painuu kasaan helmen alta, joten sitä ei saa pitäväksi ainakaan niin helpolla kun kovan putken helmiliitoksen.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

konemies1 kirjoitti:
grani kirjoitti:Käytän kovia putkia vain suorissa vedoissa. Niiden kanssa ei helmet tiivistä kovin helposti. Hehkutettu on heti tiivis. Tämä on ainakin minun näkemys asiasta.
Minulla on sellainen käsitys, että hehkutettu putki painuu kasaan helmen alta, joten sitä ei saa pitäväksi ainakaan niin helpolla kun kovan putken helmiliitoksen.
Tiiviys tulee siitä että helmen reuna leikkautuu putken pintaan niin että putkeen tulee pieni kynnys. Pehmeään putkeen tämä onnistuu helpommin. Kovaan se ei leikkaudu kunnolla. Sisäholkkeja tarvitaan vain muoviputkiin.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja C20 »

Tukiholkkia olen käyttänyt pehmeissä kupareissa, varsinkin jos on yhtään vaikeampi kolo jälkikiristää jos rupee tiputtamaan. Hehkutetussa menee helposti kierteet pohjaan jos muutaman kerran irrottelee ja aina takas laittaessa nitkauttaa kireäksi. Kovassa putkessa ja tukiholkillisissa en ole havainnut paljoa tihkuvuotoja pehmeissä kylläkin
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

kova tai puolikova parasta.. taivuttimella mutkat sit.. hehkutettua koitan välttää on niin ikävää ku ei saa suoraa asennettua millään.. helmetkin uppoo putkeen niin herkästi et vuoto riski suurempio sillä.. puserrusliittimen kierteisiin ja kartioon ku sipasee putkikittiä ni kiristyy kunnol eikä hirtä kiristys vaihees vaatii myöskin huomattavasti vähemmän voimaa kiristyksessä ja myöhemmin vältytään liittimen katkeamiselta kierteen juuresta.. isommis liittimis muistettava ettei putkea saa työntää aivan pohjaan.. on niitä niinkin ohuita hehkutetuja et tarvii tukiholkin.. esim jossain jäähdytys palkeissa ja bilteman kuparissa kuulemma.. mut varmasti on eroa onko tee se itse putkimies vai ammatti putkimies. ite ku oon ammattilainen ni ei anna työmoraali periks tehä huonosti tai kieppi kamasta ellei oo jokin hetipiti väliaikainen ratkaisu..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Fred Scuttle
Viestit: 2067
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Minkä kokoisissa liittimissä putkea ei saa työntää perille asti?
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

no jos tarkkoja ollaan niin ei missään.. mut kyl jo 28mm kannattaa jättää millin-parin rako pohjaan.. isommis se on viel tärkeempää.. liitin kun kirustetään niin putki menee helmen kohdalta kasaan ja työntää putken päätä kohti liittimen pohjaa.. jos putki pohjas niin liitin ei kiristy edes välttämättä oikein ja toimii ulostyöntäjänä eli liittimen jenkan juuren tulee valtava voima pyrkiä katkeamaan.. vähä liitiimes kiinni.. jossain hyppää jenka ensin yli.. kerran oli koulupoika työmaal harjottelemas ja veti nuoruuden innol hyvin voidellun 42mm liittimen kiinni no vesityksessä tihku ja minä et onko se jääny löysälle.. no eiku kirraamaan mut ku hiukan yritti kääntää ni liitin rungosta poikki.. oli ylikiristetty ja putki oli pohjassa. ikävintähän noissa on se että ei tule välttämättä heti esiin.. vaan voi toimia vuosia kunnes paineiskujen väsyttäminä ratkeaa ja katastrofi valmis.. on noita joskus sattunu itellekin.. aina ei muista ku vauhdil tekee..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Onko nuo kova ja puolikova ja hehkutettu kupariputki samaa metalliseosta?
Eli onko hehkutettu kupariputki vain lämpökäsiteltyä kupariputkea?
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

se.pienitalli kirjoitti:Onko nuo kova ja puolikova ja hehkutettu kupariputki samaa metalliseosta?
Eli onko hehkutettu kupariputki vain lämpökäsiteltyä kupariputkea?
näin olen käsittänyt...
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Tirehtööri
Viestit: 32
Liittynyt: To Joulu 18, 2014 6:46 pm
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tirehtööri »

Hyvää tietoa, kiitoksia! Bilteman kama on juu aivan erilaista kuin Cupori. Bilteman putkien seinämävahvuus on ainakin ohuenpaa.

Tuo putken pohjaan työntäminen / pieni rako on hyvä tietää...eipä ole tullu miettineeksi, vaikkakin ei juuri isoja halkaisijoita ole tullu tehtyä.

Unipakia / kittiä on tullu pyyhkäistyä, mutta sitten on peloittanut liika kiristys jolloin pelko mutterin halkeamisesta jne.
Tirehtööri
B58
Viestit: 308
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 9:06 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja B58 »

Kyllä 12mm puolikova kromattukki on niin ilkee kirittävä jos putken tyrkkää pohjaan asti. Jossaki kohtaa mutteri halkee ku ylikiristetty ja tiedätte miten sitten käy. No nämähän on märkätilassa niin vuotaa kaivoon tietenkin. Hehkutettu kyllä on hyvä tehä holkilla ku on niin meltoa.
rööripate
Viestit: 1
Liittynyt: La Maalis 16, 2019 1:38 pm
Viesti:

Re: Kupariputket / kova, puolikova vai hehkutettu

Viesti Kirjoittaja rööripate »

Nyt on pakko kommentoida 30+v putkimiehenä toimineena.

Kova ja puolikovakupari ei tarvitse tukiholkkia.
Hehkutettu tarvitsee tai muuten kerjää ongelmia.

Kromatusta kannattaa hiomapaperilla pikkuisen karhentaa, vaikka 320 karkeudella, sitä osaa putkesta joka menee puserrusliittimeen. Puserrushelmi tarraa paremmin.

Puolikova on kiva taivuttaa kun hankkii putkentaivuttimen. Esimerkikis tällainen.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/765239/Ba ... -6-8-10-mm

https://m.motonet.fi/fi/tuote/765171/Ja ... tin-3-in-1

12 milliselle
https://m.motonet.fi/fi/tuote/765164/Pu ... vutin-12mm

15 milliselle
https://m.motonet.fi/fi/tuote/765153/Pu ... vutin-15mm


PS. Minun hommat on ollut kiinteistöhommia jossa minun ei ole tarvinnut yli 35mm laittaa puserrusliittimillä.
Sitä isommat liitokset on juotettu. :)
Jammu
Viestit: 22726
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Kupariputket / kova, puolikova vai hehkutettu

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Unipakkia olen alkanut esimerkin jälkeen laittaa puserrusliittimien kierteisiin, helmiin etu ja takapuolelle.

Enemmän tulee tehtyä "instrumentoiintia" jolloin putki on hehkutettua hapokasta, swagelok-liittimet ja niidern kopiot, putki on kyllä tuupattava liittimeen perille saakka ja kuuluu asiaan että helmipari tuuppaa ja pullistaa putken pään edellään
Suomi kuuluu länsimaihin
Paalari
Viestit: 2029
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Kupariputket / kova, puolikova vai hehkutettu

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Ite yleensä lykännyt putken puserrusliittimen pohjaan ja kiristänyt mutterin käsin. Sitten putkeen mutterin juureen tussilla viiva.
Putkea millin/pari ulos ja mieto kiristys avaimilla.
Hanojen lähtöputkiin olen tukiholkin laittanut, kun vaikuttavan niin "pletkuilta"
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kupariputket / kova, puolikova vai hehkutettu

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Vain pehmeitä kupariputkia kannattaa päästää jäätymään. Ne saattavat kestää jäätymisen. Kovia ja puolikovia on jo muokattu sen verran, että ne varmasti halkeavat. :mrgreen:
Kyllä se siitä.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

se.pienitalli kirjoitti:Onko nuo kova ja puolikova ja hehkutettu kupariputki samaa metalliseosta?
Eli onko hehkutettu kupariputki vain lämpökäsiteltyä kupariputkea?
Kovettuuko pehmeä Cu-putki ajan myötä?
Olin ostanut kiepillä olevaa putkea (pehmeä) paikkaan jossa tarvitsi taivuttaa putkea käsivaralta.
Myöhemmin tarvitsin pätkän suoraa putkea johon käytin samaa putkea, suoristaen em. kieppiä, putkipa oli kovettunut niin että tarvitsi taivuttimen suoristuakseen, eihän siitä sillä tavalla suoraa tullut mutta kelpasi tarpeeseen.
k-pyörä
Viestit: 1547
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Kupariputket / kova, puolikova vai hehkutettu

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Meilläpäin on rautapitonen vesi, eli kuparia ei laiteta mihinkään. Tuloo niitä piste syöpymiä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Custom_76, Google [Bot], Majestic-12 [Bot], maukku, Nikke, Semrush [Bot], SPS1975, stoker, teemu272 ja 113 vierailijaa