Taso-juontovinssi

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

pomajor
Viestit: 240
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 9:38 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Taso-juontovinssi

Viesti Kirjoittaja pomajor »

Tollainen Taso-merkkinen juontovinssi tuli hankittua joku vuosi sitte. Ei kovin yleinen peli taida olla kun kovin vähä löytyy juttua netistä ja valmistajakin lopettanu toimintansa. Vähä on laiska vetään isompaa pölkkyä. Tarvis ottaa auki ja tutkia.

Minkälainen kitkapinta tässä mahtaa olla, onko kokeneemmilla tietoa?

Kuva Kuva
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kovinpa tuo on saman näköinen, kuin Peltosalmen konepajan Farmi vinssi. Vaijerikelaa painetaan traktorin pyörittämää kytkinpintaa vasten vinssissä, jolloin kelaaminen tapahtuu. Itsellä itse kelan metallinen liukupinta oli ruosteinen ja keräsi itsensä täyteen sitä kytkinpinnan palojen massaa tai mitä ainesta liekään, mutta se toimi ikään kuin voiteena kytkinpinnalle. Poltin toholla kelaosan liukupinnan puhtaaksi ja hioin hiekkapaperilla puhtaaksi ruosteista. Sen jälkeen on pelannut hyvin. Kahva, millä kelaosa painetaan kytkinpintoja vasten kierrekierukan avulla, on säädettävä sellaiseen kohtaan, että se pystyy kiristämään kelan riittävästi vasten kytkinpintaa. Omassa on pari kuusiokoloruuvia, jotka löysäämällä kahvan voi siirtää.
Vaijeria on hyvä olla kelalla paljon, jotta saa väkipyörän kautta kelattua, jolloin voimia alkaa löytymään vetoon. Muuten suoralla vedolla yksinkertaisella vaijerilla ei paljon isompia puita saa vedettyä näillä millään.

KuvaKuvaKuva
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Tuli tommonen farmin kaltainen kunnostettua jokunen vuosi sitten ja sovitettua viissatasen perään. Pikkuratas ja laakeri uusittiin ketjun lisäksi. Taisi tulla piikkiä isompi ratas, mut toimii ihan kivasti. Luistaa ehkä aika helposti, mutta eipä voi jäädä jumiinkaan kuten kävi toisenlaiselle, jossa on myös jarrukengät levymäisen jarrun lisäksi. Isukki pyöräytti 565 nurin sellaisella.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Varmaan jokainen, joka on tällaisen hankkinut, on ensimmäisenä miettinyt kytkinpalojen vaihtoa luisto-ongelmaan ratkaisuksi. Näissäpä palat eivät kulu loppuun ihan äkkiä ja itselläkin Farmin vinssissä oli reilusti paloja jäljellä. Itse havaitsin kaikenlaisten luistatushoitojen jälkeen parhaimmaksi hoitotoimenpiteeksi pitkään seisoneelle vinssille kelan irroittamisen ja sen kytkinvastepinnan puhdistamisen ja hiomisen kirkkaaksi. Pienet ruostehuokoset täyttyvät kytkinpalojen massasta ja karkea pintaruoste varsinkin, että se kytkinpaloista kertynyt ylimääräinen mössö kelan levyn pinnassa vasten varsinaisia kytkinpaloja ei olekaan pitävä. Tärkeää, että paloja vasten on puhdasta metallia, muuten ei pidä kunnolla.
Olin itse yllättynyt, että luistatusten jälkeen, kun toholla poltin kelasta vastepinnan puhtaaksi, olivat karkeat ruosteet täysin ennallaan eikä hioutuneet luistatuksessa mihinkään, vaikka pinta näytti ennen polttamista metalliselta ja kiiltävältä suorastaan.
pomajor
Viestit: 240
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 9:38 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pomajor »

Pitää ottaa toi jossain vaiheessa auki ja puhdistella se kunnolla. Muutenki kaipaa vähä huoltoo ja ketjun säätöä kun pitää aika meteliä pyöriessään. Pitkään oli ollu käytämättä silloin kun ostin ja kuusenjuurella säilytetty. Itte olen säilyttäny suojassa.
Sitä käyttövivun asentoa vähä säätämällä tuli hiukan pitoa lisää mutta ruostetta ja likaa varmaan on siinä kelassa.
Riittäiskö pelkkä rälläkällä puhdistus, polttamalla tietenki saa huokosia puhtaaksi paremmin.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Polttamalla ja hiomapaperilla. Ei saa jäädä yhtään karkeaksi tai pinta kerää heti huokoset taas täyteen kytkinpalojen massaa. Jos on oikein syöpynyt niin sorviin.
pomajor
Viestit: 240
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 9:38 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pomajor »

Otin tätä vinssiä auki, voitelu on ainakin toiminu tässä vähä liiankin hyvin. Vaseliini on sutannu ton kitkapinnan niin että siitä ei enää tule kunnollista. Ton kelan päätypinnan saa polteltua ja hiottua puhtaaksi.
Mahtaako tota kitkapintamateriaalia saada jostain?

Kuva Kuva
MOP
Viestit: 7479
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Siihen voisi käydä jonkun auton kytkinlevyt. Rysky-vinssiin kävi jonkun auton kytkin levy, olisiko ollut kuplavolkkarin. Peltosalmelta saa myös kytkinpaloja varaosina. Voisiko niistä soveltaa.
pomajor
Viestit: 240
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 9:38 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pomajor »

Ulkohalkaisija olis 200mm, sisäreikä min 90mm ja vahvuutta tolla kitkapinnalla on jäljellä 4mm.
Kyselen tosta Etrasta onko heillä jotain kitkamateriaalia kun teollisuuteen kaikkea myyvät.
herra majuri
Viestit: 584
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 8:58 pm
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja herra majuri »

Tuolta pitäs myös saada milläista vaa. http://www.kitkaliimaus.fi/
-Kubota l2550-87
-Bobcat 322-03
-Kadett b -70
-Kaikkee muuta
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta,tuntuu vähän siltä,että turha työ menee hukkaan!
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Koeta ensin saada kytkinpinta putsattua vaikka bensalla (mieluiten ulkona pensselin ja pesuvadin/muun pesuastian avulla ilman tupakkia suussa) ja kokeile sitten kylmästi josko toimisi vielä noin. Neljä milliä on ihan riittävästi paksuutta kytkinpinnalle, kunhan ei ole mitään voitelua välissä. Jonkun auton kytkinlevyn voi laittaa irrallisena kelan ja kytkinpinnan väliin. Tekee keskelle tarpeeksi ison reiän ja madaltaa koholla olevat osat rälläkällä.
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Enqvist forssassa tekee myös kitkapintoja. Varmaan löytyy monia muitakin paikkoja.
Mun vinssissä oli ihan erillisiä paloja eikä tuollaista yhtenäistä kitkapintaa. Toteutuksia on monenlaisia.
avebella
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2012 6:45 pm
Viesti:

rysky

Viesti Kirjoittaja avebella »

Koppuloin ryskyn vinssiin Gatsin kytkinpinnan ja kiillon premiuma hain putkilon rautakaupasta sillä liimasin pinnan kiinni, pinta oli kyllä sentin kapeampi kun alkuperäinen oli ollut, mutta tuntu toimivan ainakin laiturin sain komiasti vesiltä. Enpä tiedä jatkosta kuinka pinta pysyy kiinni ja vetokyky tuolla kannokossa?
pomajor
Viestit: 240
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 9:38 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pomajor »

Nyt olis uusi kitkapinta hankittu niitattu kiinni. Sopivan kokoinen Valmetin jarrun kitkapinta löyty ihan paikallisesta Porin Traktoriosasta. Liimaamalla olis ehkä saanu enemmän kulutuspintaa käytöön mutta aikansa kestää tuokin, levyn vahvuus 4,6mm
Kuva

Tuo kelan vetopään laakerointi on vähä heikonlainen ollu alunperinkin kun tollanen liukulaakerointi vaan ja rauta hinkannu rautaa. Sille ei paljon voi tehdä, hioin hiukan sileemmäksi pintoja vaan.
Kuva

Tosta kitkapinnasta kela saa vetotilanteessa tukea ja siinä kunnollinen laakerointi. Vaikea tohon väliin taitaa olla parempaakaan laakerointia rakentaa. Polttopuut saa hoideltua tälläkin mettästä pois :-)
Kuva
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Mun vinssissä oli liukulaakeriholkit rummussa ja isossa rattaassa. Akselin päässä painelaakeri. Tuossa näyttää olevan kartiorulla.
Olikohan sen ison rattaan takanakin joku painelaakeri, ei pysty muistamaan.
Traktorimies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 5:12 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Taso-juontovinssi

Viesti Kirjoittaja Traktorimies »

Huomasin tämän vanhan keskustelun. Tuli tuollainen Taso merkkinen vinssi hommattua itsellekin. Itse mietin että miten tuohon pitäisi laittaa käyttönaru. Kun aika turvaton olo mennä vinssiä käyttämään suoraan siitä vivusta.
---------------------------------------------
Case IH JX90U -03
Deutz-Fahr dx80 -84
Ford 3910 -84
Ford 3600 -76
Fordson superdexta -63
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Taso-juontovinssi

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Mulla taitaa olla joku viiksi minkä pieni plokipyörä, jonka kautta sivulta tuleva veto kääntyy liikuttamaan sitä vipua. Sen verran liikkuvasti kiinnitetty, että sallii narun käytön eri suunnista.
Vai oliko peräti kahdella plokilla suuremman voiman saamiseksi. Narun pää kiinni kiinteässä viiksessä, kulkee ensin sen käyttövivin plokin kautta ja vielä sen viiksen päässä olevan kautta. Kuitenkaan se vipu ei ole niin pitkä että sitä olisi tarkoitettu käsin käytettäväksi suoraan.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Taso-juontovinssi

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Topiikin eka linkissä kuvassa näkyy ylempänä metallikoukku rungossa ja käyttökahva alempana. Käyttönaru tulee siten, että käyttökahvan päähän laitetaan sopivan kokoinen, ei liian pieni kun näitähän on ihan pieniäkin, pylpyrä/narun tai vaijerin kauttakulkupyörä (käyttökahvan päässä kuuluisi olla reikä porattuna lenkille tai sakkelille, mihin pylpyrä tulee kiinni). Pylpyrän kautta naru kierrätetään laittamalla ensin toinen pää kiinni solmien ylempänä rungossa kiinni olevaan koukkuun. Koukkuun voi ripustaa toisen pylpyrän, jonka kautta narua vedetään sivusta. väkipyöräefekti näin kahvaan. Itsellä on ylemmän koukun alla erillinen lenkki, mihin käyttönarun pää on sidottu, siitä käyttökahvan pylpyrän kautta ylemmän metallikoukun yli ja näin vetäessä liuttaen koukkumetallin päällitse, on hieman enemmän hallintaa päästäessä kuormauspuomista kuorma laskeutumaan, kun koukun jarruttavaa pintaa pitkin voi narua höllätä ja kytkimen luistatusta tehdä hallitummin.
Puuilosta mm. saa oranssinpunaista venymätöntä vetonarua, mikä ei sämppäänny tuossa käytössä, vaikka mitä tekisi.
Tekemällä virheistä oppii.
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Taso-juontovinssi

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Se jarrun palautusjousi on hyvä olla napakka jos naru sattuu takeltelemaan niin jaksaa silti irrottaa.
Traktorimies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 5:12 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Taso-juontovinssi

Viesti Kirjoittaja Traktorimies »

Mulla ei käyttökahvan päässä ole reikää vaan on aika siellä kahvan alussa. Miten lie sit alunperin suunniteltu?
---------------------------------------------
Case IH JX90U -03
Deutz-Fahr dx80 -84
Ford 3910 -84
Ford 3600 -76
Fordson superdexta -63
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Deippa, Google [Bot], povk, Semrush [Bot] ja 40 vierailijaa