Dextan hydrauliikka pumpun kunnostus/perän kierteet

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Dextan hydrauliikka pumpun kunnostus/perän kierteet

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Kysellään nyt vähän alustavia ohjeita/vinkkejä.

Eli pumppu alkaa olemaan jo melko väljä, paineet tyhjäkäynnillä on 30bar luokkaa ja kierrokset täysillä 110bar luokkaa.
Miten tuommoisen hammasratas pumpun kunnostaminen käytännössä tapahtuu?
Tuleeko pumppuun siis päittäis välystä, jolloin paineet häviää sieltä?
Edes räjäytys kuvia pumpusta en löytänyt...

Koneistus hommat ei ole este...
Viimeksi muokannut DexMasZet, Ti Helmi 17, 2015 10:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tuossa on nyt ainakin pumpun räjäytyskuva:

Kuva

Kannattaisiko tuo ensin purkaa ja katsoa, josko siellä olisi joku vaihdettavissa oleva tiiviste ja kokeilla ensin toimintaa sellaisten vaihtamisen jälkeen ennen koneistuksia?
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

KuvaKuvaKuvaKuva

Näyttäisi noiden kansien ala olevan joku kumitiiviste. Liekö o-rengas tuossa vain mutkalla vai ihankohan lie joku oma erityistiivistekumi? Taitaa ollakin vain tavallinen o-rengas. Sitä varoventtiilin jousen säätämistä kireämmälle shimmiprikoilla voisi kokeilla.. seuraa mittarilla, että on sopivasti paineet. Maksimissaan 2 milliä paksu kai mahtuu tai siis voi laittaa, jos uskaltaa..
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Kesällä tuli kokeiltua varojen kirimistä, ei auttanut mitään vaikka molempiin laitto ainakin sen 2mm, paineet pysyi samoina.

En nyt vielä ota pumppua irti, selvitellään rauhassa miten se kunnostus kuuluu tapahtua ja tutkitaan sitten luonnossa. Tuo o rengas vika olisi mukavan helpon kuuliknen vika. :wink:
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Eikö kukaan palstalta ole hyde pumppuja korjannut, tai tiedä miten se tapahtuu?
Ihmisen tekemiä kai nekin ovat...
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Päittäisvälyksen poisto ja tiivisteiden uusiminen, onnistuu kotikonsteilla.
Jos pesät taas kuluneet pilalle, ni ei korjaannu...
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ensin pitäisi kai tietää mistä se on kulunut niin varmasti joku osaa korjausneuvot antaa. Tuolla: http://www.messicks.com/NH/55997.aspx näyttäisi olevan pumppua saatavana kokonaisena uutenakin mutta ei ole listattu erillisiä osia kovinkaan monia kaupattavaksi. Voisi tietysti silti kysyä sähköpostilla, että olisiko pumpun sisuksien kappaleita kuitenkin tilattavissa, jos niiden vaihtamisella selviäisi. Aika kallis on muuten tuo pumppu mutta sepähän toimisi sitten asiallisella käytöllä taas sen ainakin 50 vuotta. (Löytyy kohdasta Hydraulic systems; Hydraulic power lifter pump)
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Palstalla ainakin rastuhannu antanut hyviä ohjeita.

Toisaalta ne mitä kannattaa tehdä tuli ylhäälle eli päittäisvälys on se mille jotain mahtaa.

Itse kunnostin Natikan pumppua ja siinä alumiininen pesä aika kulunut joten täydellistä ei saa. Vaihdoin päätyihin tiivisteet niin alkoi kyllä pelata paremmin. Ilma kun menee noiden tiivisteiden läpi niin palavat ajan myötä. Samalla vaihdoin akselitiivisteen. Natikan pumppuun ei kannata kauheesti remppaa tehdä kun uuden saa luokkaa 150€. Itselle tiivisteet maksoi noin 50€, tuumanen akselitiiviste oli kallis.

Tuon vänkyrätiivisteen itoista riippuu, mutta luulisin että sinne käy o-rengas. Natikkaan pistin vastaavan paikalle o-renkaan kun oli litteä mutta katkeillut ja on se siellä sata tuntia pelannut ainakin.
Suomi kuuluu länsimaihin
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Se vänkyrätiiviste on ihan iso o-rengas. Kyllä siitä hyvä tulee kun lyhennät pumpunrungon sopivaksi,vaikka pesät olisivat kuluneet. Mun Majurissa oli pesät melko huonokuntoiset,silti rungon lyhentämisen jälkeen menee vaivatta paineet säädettyyn varoon. Voihan siinä olla myös muutakin vikaa,vaikka roska ylipaineventtiilissä.
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Rupesihan täältä löytymään, ennen kaikkea hyvä että se on edes mahdollista.

Eli voiko sen päittäis välyksen poistaa hiomalla/jyrsimällä noita sivukansia, eli "front ja rear covereita"? Voisiko onnistua lasin päällä käsin hiomalla jos ei hirveästi tarvitse ottaa? Hiomakoneita ei löydy jolla onnistuisi tämmöiset hommat.

Paljonkohan tuota välystä suunnilla on kuluneessa pumpussa, puhutaanko parista millistä vai useammista milleistä?

Niin ja minkälaiset laakerit noilla akseleilla on, voipiko ne kulua jotenkin merkittävästi?
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Päätykansien tasaiseksi hiominen ei juuri auta. Majurista jouduin pumppua lyhentämään muistaakseni liki pari milliä kun joutui rattaidenkin kylkiä tasaamaan.
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Erillisiä laakereita ei ole ja tuskin ne laakeripinnat ovat kovin kuluneet. Koneistamo lyhensi sen minun majurin pumpunrungon ja olisiko ottanut kympin pari.
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Natikan plessey pumpussa on pronssiset puslat. Tuskinpa pumpun liukulaakereille mitään tarttee rekstassakaan tehdä
Suomi kuuluu länsimaihin
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Joo näillä mennään, katellaan milloinka innostuu irroittamaan pumpun, toden näköisesti "kevväämmällä" kun öljytkin menee vaihtoon.

Jos siihen mennessä saisi tehtyä sen "pikku kannen" nostolaite kanteen, josta saa paineen ulkopuoliselle venttiilille...
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Taetaa kevät tulla...

Samalla kun pumpun käytän auki, ajattelin vaihtaa vasemman puolen takakselin putken (mikähän sen hieno nimi taas olikaan...) tiivisteen, eli sen jonka tulee tuon laitoksen: http://www.fixthatford.com/images/diagrams/4A2.jpg ja perän väliin. Tarvitseeko vetoakselia poistaa vai lähteekö tuo paketti yhdessä irti, tarviiko siinä varoa minkään rattaan tms tippumista perässä?

Isoin ongelma on, että perästä on vissiin pari kierrettä mennyt ja pultti katkennut sisään. Nämä siis perän alapuolella, varmaan siitä vuoto johtuukin kun akseli ei ole kunnolla kiinni allaalta.
Pultin tyngän poisto ei hirveätä ongelmaa aiheuta, mutta mitenkä noitten rikkinäisten kierteitten kanssa, Poraus ja uudet isommat kierteet tapilla vai helicoil tyyppiset irto kierteet?
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Lähtee kokonaisena pakettina.
Tasauspyörästö saattaa tulla siihen tyrkylle, mutta se kannatta muutenkin otta samalla pois, niin samalla siivoaa töhnät pois perän pohjalta.
Pulttien rejät tais olla läpi peräkotelosta, eli voivat vuotaa jengoistansa.

http://aijaa.com/WH6RCj
http://aijaa.com/6TPvhP
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Jaa että läpi pultit olisi, silloinhan sen saattaa hätä tapauksessa toteuttaa varsin käytännön läheisesti. :oops:

Tuo kuvat ratkaisi myös tuon putken liikuttamis ongelman, katkaisu radan päälle lava jonka päälle akseli tulee, minä kun suunnittelin moottorinostimen lainausta, mutta tuo on paljon parempi.

Kiitokset avusta, ehkä jopa ens viikonloppuna alotellaan remonttia.

Mutta palataan tuohon pumppuun, paljonko siinä saapi olla sitä päittäis välystä, oletan että yli 0,30mm on jo paha?
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Ei kukaan satu tietämään mikä kierre noissa pulteissa jotka pitää akseli putken perässä kiinni? Jos muutaman kävisi hakemassa ennen remontin alkua...
Onko ne minkälaiset pultit, Ihan pultit vai pinnapultit vai onko niillä mitään merkitystä minkälaiset laittaa?
IH man
Viestit: 439
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2014 8:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IH man »

Oikotie onneen on, että hakee suosiolla uuden pumpun. Niitä saa edullisesti, ja toisekseen hammaspyörä pumpun kuluminen yleensä tapahtuu niin että sitä on vaikea korjata.
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Joo ei se uusi pumppu dextaan näkynyt olevan englannista tilaamalla kuin vaivaiset 1000puntaa ja postikulut. Tasku rahoja... 8)
Viimeksi muokannut DexMasZet, La Elo 05, 2017 11:33 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 48 vierailijaa