Dextan hydrauliikka pumpun kunnostus/perän kierteet
-
- Viestit: 7757
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Dextan hydrauliikka pumpun kunnostus/perän kierteet
Kysellään nyt vähän alustavia ohjeita/vinkkejä.
Eli pumppu alkaa olemaan jo melko väljä, paineet tyhjäkäynnillä on 30bar luokkaa ja kierrokset täysillä 110bar luokkaa.
Miten tuommoisen hammasratas pumpun kunnostaminen käytännössä tapahtuu?
Tuleeko pumppuun siis päittäis välystä, jolloin paineet häviää sieltä?
Edes räjäytys kuvia pumpusta en löytänyt...
Koneistus hommat ei ole este...
Eli pumppu alkaa olemaan jo melko väljä, paineet tyhjäkäynnillä on 30bar luokkaa ja kierrokset täysillä 110bar luokkaa.
Miten tuommoisen hammasratas pumpun kunnostaminen käytännössä tapahtuu?
Tuleeko pumppuun siis päittäis välystä, jolloin paineet häviää sieltä?
Edes räjäytys kuvia pumpusta en löytänyt...
Koneistus hommat ei ole este...
Viimeksi muokannut DexMasZet, Ti Helmi 17, 2015 10:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Näyttäisi noiden kansien ala olevan joku kumitiiviste. Liekö o-rengas tuossa vain mutkalla vai ihankohan lie joku oma erityistiivistekumi? Taitaa ollakin vain tavallinen o-rengas. Sitä varoventtiilin jousen säätämistä kireämmälle shimmiprikoilla voisi kokeilla.. seuraa mittarilla, että on sopivasti paineet. Maksimissaan 2 milliä paksu kai mahtuu tai siis voi laittaa, jos uskaltaa..
-
- Viestit: 7757
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
-
- Viestit: 7757
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
- mike
- Viestit: 5326
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Ensin pitäisi kai tietää mistä se on kulunut niin varmasti joku osaa korjausneuvot antaa. Tuolla: http://www.messicks.com/NH/55997.aspx näyttäisi olevan pumppua saatavana kokonaisena uutenakin mutta ei ole listattu erillisiä osia kovinkaan monia kaupattavaksi. Voisi tietysti silti kysyä sähköpostilla, että olisiko pumpun sisuksien kappaleita kuitenkin tilattavissa, jos niiden vaihtamisella selviäisi. Aika kallis on muuten tuo pumppu mutta sepähän toimisi sitten asiallisella käytöllä taas sen ainakin 50 vuotta. (Löytyy kohdasta Hydraulic systems; Hydraulic power lifter pump)
-
- Viestit: 22731
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Palstalla ainakin rastuhannu antanut hyviä ohjeita.
Toisaalta ne mitä kannattaa tehdä tuli ylhäälle eli päittäisvälys on se mille jotain mahtaa.
Itse kunnostin Natikan pumppua ja siinä alumiininen pesä aika kulunut joten täydellistä ei saa. Vaihdoin päätyihin tiivisteet niin alkoi kyllä pelata paremmin. Ilma kun menee noiden tiivisteiden läpi niin palavat ajan myötä. Samalla vaihdoin akselitiivisteen. Natikan pumppuun ei kannata kauheesti remppaa tehdä kun uuden saa luokkaa 150€. Itselle tiivisteet maksoi noin 50€, tuumanen akselitiiviste oli kallis.
Tuon vänkyrätiivisteen itoista riippuu, mutta luulisin että sinne käy o-rengas. Natikkaan pistin vastaavan paikalle o-renkaan kun oli litteä mutta katkeillut ja on se siellä sata tuntia pelannut ainakin.
Toisaalta ne mitä kannattaa tehdä tuli ylhäälle eli päittäisvälys on se mille jotain mahtaa.
Itse kunnostin Natikan pumppua ja siinä alumiininen pesä aika kulunut joten täydellistä ei saa. Vaihdoin päätyihin tiivisteet niin alkoi kyllä pelata paremmin. Ilma kun menee noiden tiivisteiden läpi niin palavat ajan myötä. Samalla vaihdoin akselitiivisteen. Natikan pumppuun ei kannata kauheesti remppaa tehdä kun uuden saa luokkaa 150€. Itselle tiivisteet maksoi noin 50€, tuumanen akselitiiviste oli kallis.
Tuon vänkyrätiivisteen itoista riippuu, mutta luulisin että sinne käy o-rengas. Natikkaan pistin vastaavan paikalle o-renkaan kun oli litteä mutta katkeillut ja on se siellä sata tuntia pelannut ainakin.
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
Se vänkyrätiiviste on ihan iso o-rengas. Kyllä siitä hyvä tulee kun lyhennät pumpunrungon sopivaksi,vaikka pesät olisivat kuluneet. Mun Majurissa oli pesät melko huonokuntoiset,silti rungon lyhentämisen jälkeen menee vaivatta paineet säädettyyn varoon. Voihan siinä olla myös muutakin vikaa,vaikka roska ylipaineventtiilissä.
-
- Viestit: 7757
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Rupesihan täältä löytymään, ennen kaikkea hyvä että se on edes mahdollista.
Eli voiko sen päittäis välyksen poistaa hiomalla/jyrsimällä noita sivukansia, eli "front ja rear covereita"? Voisiko onnistua lasin päällä käsin hiomalla jos ei hirveästi tarvitse ottaa? Hiomakoneita ei löydy jolla onnistuisi tämmöiset hommat.
Paljonkohan tuota välystä suunnilla on kuluneessa pumpussa, puhutaanko parista millistä vai useammista milleistä?
Niin ja minkälaiset laakerit noilla akseleilla on, voipiko ne kulua jotenkin merkittävästi?
Eli voiko sen päittäis välyksen poistaa hiomalla/jyrsimällä noita sivukansia, eli "front ja rear covereita"? Voisiko onnistua lasin päällä käsin hiomalla jos ei hirveästi tarvitse ottaa? Hiomakoneita ei löydy jolla onnistuisi tämmöiset hommat.
Paljonkohan tuota välystä suunnilla on kuluneessa pumpussa, puhutaanko parista millistä vai useammista milleistä?
Niin ja minkälaiset laakerit noilla akseleilla on, voipiko ne kulua jotenkin merkittävästi?
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
-
- Viestit: 22731
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
-
- Viestit: 7757
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
-
- Viestit: 7757
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Taetaa kevät tulla...
Samalla kun pumpun käytän auki, ajattelin vaihtaa vasemman puolen takakselin putken (mikähän sen hieno nimi taas olikaan...) tiivisteen, eli sen jonka tulee tuon laitoksen: http://www.fixthatford.com/images/diagrams/4A2.jpg ja perän väliin. Tarvitseeko vetoakselia poistaa vai lähteekö tuo paketti yhdessä irti, tarviiko siinä varoa minkään rattaan tms tippumista perässä?
Isoin ongelma on, että perästä on vissiin pari kierrettä mennyt ja pultti katkennut sisään. Nämä siis perän alapuolella, varmaan siitä vuoto johtuukin kun akseli ei ole kunnolla kiinni allaalta.
Pultin tyngän poisto ei hirveätä ongelmaa aiheuta, mutta mitenkä noitten rikkinäisten kierteitten kanssa, Poraus ja uudet isommat kierteet tapilla vai helicoil tyyppiset irto kierteet?
Samalla kun pumpun käytän auki, ajattelin vaihtaa vasemman puolen takakselin putken (mikähän sen hieno nimi taas olikaan...) tiivisteen, eli sen jonka tulee tuon laitoksen: http://www.fixthatford.com/images/diagrams/4A2.jpg ja perän väliin. Tarvitseeko vetoakselia poistaa vai lähteekö tuo paketti yhdessä irti, tarviiko siinä varoa minkään rattaan tms tippumista perässä?
Isoin ongelma on, että perästä on vissiin pari kierrettä mennyt ja pultti katkennut sisään. Nämä siis perän alapuolella, varmaan siitä vuoto johtuukin kun akseli ei ole kunnolla kiinni allaalta.
Pultin tyngän poisto ei hirveätä ongelmaa aiheuta, mutta mitenkä noitten rikkinäisten kierteitten kanssa, Poraus ja uudet isommat kierteet tapilla vai helicoil tyyppiset irto kierteet?
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Lähtee kokonaisena pakettina.
Tasauspyörästö saattaa tulla siihen tyrkylle, mutta se kannatta muutenkin otta samalla pois, niin samalla siivoaa töhnät pois perän pohjalta.
Pulttien rejät tais olla läpi peräkotelosta, eli voivat vuotaa jengoistansa.
http://aijaa.com/WH6RCj
http://aijaa.com/6TPvhP
Tasauspyörästö saattaa tulla siihen tyrkylle, mutta se kannatta muutenkin otta samalla pois, niin samalla siivoaa töhnät pois perän pohjalta.
Pulttien rejät tais olla läpi peräkotelosta, eli voivat vuotaa jengoistansa.
http://aijaa.com/WH6RCj
http://aijaa.com/6TPvhP
-
- Viestit: 7757
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Jaa että läpi pultit olisi, silloinhan sen saattaa hätä tapauksessa toteuttaa varsin käytännön läheisesti.
Tuo kuvat ratkaisi myös tuon putken liikuttamis ongelman, katkaisu radan päälle lava jonka päälle akseli tulee, minä kun suunnittelin moottorinostimen lainausta, mutta tuo on paljon parempi.
Kiitokset avusta, ehkä jopa ens viikonloppuna alotellaan remonttia.
Mutta palataan tuohon pumppuun, paljonko siinä saapi olla sitä päittäis välystä, oletan että yli 0,30mm on jo paha?
Tuo kuvat ratkaisi myös tuon putken liikuttamis ongelman, katkaisu radan päälle lava jonka päälle akseli tulee, minä kun suunnittelin moottorinostimen lainausta, mutta tuo on paljon parempi.
Kiitokset avusta, ehkä jopa ens viikonloppuna alotellaan remonttia.
Mutta palataan tuohon pumppuun, paljonko siinä saapi olla sitä päittäis välystä, oletan että yli 0,30mm on jo paha?
-
- Viestit: 7757
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
-
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ke Heinä 09, 2014 8:09 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 48 vierailijaa